korkea hemoglobiini, matala verenpaine ja (myöhäinen) keskenmeno

Hei,
Olen sellaista usein itse pohtinut, että onko teillä muilla "selittämättömän" myöhäisen keskenmenon kokeneilla ollut korkea hemoglobiini ja matala verenpaine?

Minä sain keskenmenon rv 18, eikä tutkimuksissa mitään syytä siihen löydetty. Kaikki 3 raskautta minulla ovat olleet vaikeita, ja molemmat lapset ovat syntyessään pienipainoisia. Kaikissa raskauksissa minulla on ollut mielestäni korkea hemoglobiini, noin 140, ja matala verenpaine. Jotenkin on tullut mieleen, että miten se veri pääsee sinne istukan ohuisiin suoniin, kun se on niin paksua ja verenpainekaan ei auta asiaa ollenkaan?

Tämä on vähän tällaista kyökkilääketiedettä, mutta minkäpä sitä ajatuksilleen voi... :)

Viimeisimmässä raskaudessa pistin verenohennuslääkettä (hepariini ja miniasperiinia)) koko raskauden ajan vähän niin kuin varalta, vaikka tutkimuksissa tukostaipumusta ei havaittukaan. En tiedä oliko sillä vaikutusta, mutta terve vaikkakin pienipainoinen tyttö sieltä tuli.
 
Itse en tosin ole kokenut kuin varhaisen keskenmenon, mutta uskon että olet oikeilla jäljillä. Olen lukenut tapauksista, joissa on käytetty pelkkää aspiriiniakin ikään kuin "varmuuden vuoksi". Varmaan lääketieteessä on olemassa jotain raja-arvoja näille jutuille, mutta kun ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia, niin näissä on varmasti suuria yksilöllisiä eroja. Sullahan voi olla joku toinen, tuntematon tekijä joka yhdessä korkean hemiksen kanssa nostaa riskiä. Kunpa näitä asioita tutkittaisiin enemmän!

Mulla on korkea hemoglobiini ja matala verenpaine, mutta onnistuneen raskauden yhteydessä hemoglobiini putosi 116:een. Takana on yksi km rv 9 ja mahdollisesti yksi varhainen km (en tiennyt olevani raskaana).
 
Täällä kanssa yksi jolla korkea hb ja matala verenpaine. 4 km takana ja kaksi onnistunutta raskautta. Toisessa onnistuneessa raskaudessa oli käytössä Klexane vaikka tukostaipumusta ei löydetty, ja raskaus onnistui hienosti.
Itsekin olen miettinyt tätä yhtälöä aikaisemmin, joten et ole varmaankaan ihan hakoteillä asian kanssa.
 
Nostelen tätä ketjua jonka löysin googlettamalla. Keskeytynyt km rv 14+ ja juuri samana päivänä kun todettiin sikiön elämän loppuminen olin neuvolassa ja verenpaineet 101/60, aiemmassa neukussa 116/64, eikä muissakaan raskauksissa ole verenpaineet ollut paljoo paremmat, muttei aivan näin matalat kuitenkaan... kaksi onnistunutta raskautta takana, kaksi lasta, mutta nyt tämä todella surullinen tapahtuma jota koitan miettiä koko ajan... ja tämä verenpaineasia tuli mieleen. +Yllättävän hyvä myöskin hb 122.... En näeä ole ainoa joka on miettinyt tämmöisiä. Onko muita, voisiko näillä olla yhteyttä?
 

Yhteistyössä