Korvikevauvojen vastustuskyky

  • Viestiketjun aloittaja Avuton
  • Ensimmäinen viesti
Meillä vauva sai viimoset imasut tissistä kun oli vajaa 4kk ja mitään flunssaa, vatsavaivoja tai yhtikäs mitään sairauksia ei ole ollut elämänsä aikana ja on nyt 6kk.
Että kyllä se saa niitä vastustuskykyhommeleita jos imettää edes jonkin aikaa.
Ja maitohappobakteeria on saanut minun kautta koko raskauden ja imetyksen ajan.
Sekin vaikuttaa.
 
Meillä esikoisen sai sattuneesta systä vallan korviketta ja on nyt 6-vuotias. Antibioottikuureja ei ole syönyt kertaakaan elämänsä aikana, ei ole allergioita ja muutenkin hyin terve lapsi on. En edes muista milloin viimeksi olis ollut nuha tms. Kolmevuotiaana sairasi ekan nuhansa.
 
Greippi
Minä olisin omien kokemusten perusteella jo melkein valmis kumoamaan todisteet imetyksen antamasta suojasta. Oma lapseni on ollut melkein koko elämänsä korvikkeella, sai äidinmaitoa ihan mitättömiä määriä ensimmäiset pari viikkoa.

Nyt ikää 2 vuotta, ollut ihan superterve lapsi koko elämänsä. Nytkin kun päiväkodissa on ollut vaikka mitä tautia, niin poika ei ole ollut poissa päivääkään eli mikään ei ole tarttunut.

Kavereiden pitkään täysimetetyt lapset ovat sen sijaan sairastaneet ihan meidänkin edestä. Yhdellä eka korvatulehdus 3-viikkoisena ja korvat putkitettiin jo reilusti alle 1-vuotiaana. Toisen lapsi on ollut kipeänä varmaan joka toinen viikko, vaikka ollut kotihoidossa koko ajan ja on nyt reilu 2-vuotias. Ja muita esimerkkejä lähipiiristä löytyy paljon.

Niin ovat yksilöllisiä nämä vastustuskykyasiat, ettei äidinmaidon antamaan suojaan kannata liiaksi luottaa eikä huolehtia siitä, etteikö korvikkeella ruokitulla lapsella olisi hyvää vastustuskykyä.
 
Minä olen nyt täysimettänyt kohta 6 kuukautta ja vauvalla ollut jo 3 flunssaa...
Minkäs teet, ei se maito välttämättä suojaa jos virus on tarttuakseen. Meilläkin vanhemmat lapset kantavat pöpöjä, ja vaikka kuinka käsiä pestään, niitä tulee joka paikasta.
Eka lapsi välttyy helpommin kaikilta pöpöiltä, kun ei ole niitä muita lapsia tartuttamassa ja muutenkaan ei ehkä liikuta eri paikoissa niin paljoa...
 
Blueberry
Uskon myös tuohon, että vastustuskyky on loppujen lopuksi monen tekijän summa, eikä imetyskään välttämättä kaikilta tartunnoilta suojaa. Vastustuskykyä kertyy myös sairastetuista taudeista. Joskaan kukaan ei ihan pienille tietenkään toivo minkäänlaisia sairauksia.

Minun parin kuukauden ikäinen, jo viikkoja pelkällä korvikkeella kasvanut poikani, on ensimmäisessä flunssassaan. Tauti on kiertänyt koko perheen ja on varsin tarttuvaa sorttia. En edes lähde jossittelemaan, olisiko pikkuinan taudin saanut, mikäli maitoni olisi riittänyt pidemmälle.

Vaikka onkin kurjaa katsella, miten koko pieni vartalo liikkuu yskän vuoksi, on toisaalta lohdullista huomata, miten jokaisen yskänpuuskankin jälkeen poikamme väläyttää valloittavan hymyn.
 
Siihen ei kukaan osaa vastata oikein, se on hyvin lapsikohtainen asia ja siihen vaikuttaa moni muukin asia, mm. perimä. Meillä on ollu niin että mitä kauemman aikaa olen imettäny, sitä aiemmin lapsi on sairastunut korvakierteeseen, meillä siis korvakierrelapsia on 4. Kaikilla kaava etenee samaa rataa että perimällä taitaa olla meillä se suurin osa tässä.
 
Imetän yhtä vauvaani 8 kk, ja hänellä on noita flunssia ollut jo vaikka muille jakaa, samoin antibiootti kuurejakin. Korviketta hän ei ole juuri saanut.

Elikkä meidän vauvalla imetys ei ole lisännyt vastustuskykyä. Taitavat nämä imetystutkimusten tulokset olla vain hypoteesin mukaisia eikä muita muuttujia oteta ollenkaan huomioon....
 
Ei se äidinmaito mitään ihmelääkettä ole sairauksia vastaan. Pääasiallisesti vauva saa äidinmaidosta suojan niitä tauteja vastaan mitkä taudit äiti on hiljattain sairastanut. Ei äiti osaa tuulesta temmata vastustuskykyä sairauksille joita itse ei ole sairastanut.

ja mitä tulee flunsiin, niin flunssakantoja on niin monia että se, että olet sairastanut yhden flunssan ei auta pätkän vertaa jos erikantainen flunssapöpö kimppuun hyökkää. Ja flunssasta saatu vastustuskyky säilyy parisen viikkoa, että taas sen jälkeen on mahdollista saada uudestaan flunssa minkä on kerran jo sairastanut.
 
mamaria
juu, eiköhän se oo tuurista ja geeneistä kiinni. jotkut sairastuu herkemmin, toiset ei hevillä. minun siskon lapset on kaikki saanu vissiin suunnilleen samanverran tissiä eli jotain 6-9kk ja niillä on varsinki pojilla ollu korvatulehduksia. mie olen imettäny esikkoa 13kk, pikkukakkosta 5,5kk ja kolmatta 6vk ja aika vähän ovat kaikki sairastaneet. pientä nuhaa meillä on kaikilla joskus muttei kuumetta melkein ikinä ja vain esikolla on vauva-aikana ollu korvatulehdus. :whistle:
 
www
Tiedä sitten kumpi parempi... Minun poika saanut ainoastaan rintamaitoa ja ollut kahdesti kipeänä ennen kahden kuukauden ikää :ashamed: Ekalla kerralla 2 vkon ikäisenä kauhea nuha ja yskä sit 1 ½ kk ikäisenä 40 asteen kuumeessa pari päivää sairaalassa :(
 
triplamama
mukavaa lukea, että muutkin ovat huomanneet tämän.
meillä lapset olleet kk/parin kk ikäisestä korvikkeella ja ihan terveitä, ei allergioita eikä mitään. tiedän lapsia, joita imetetty kaksikin vuotta ja silti on allergiat, atopiat ja astmat.
meillä vastustuskyvyn tehostajana ovat myös kissat ja laiska siivous.
joten, ei mitään huonoja omiatuntoja vaikka ei imetys ole ollut suksee.
 
triplamama
mukavaa lukea, että muutkin ovat huomanneet tämän.
meillä lapset olleet kk/parin kk ikäisestä korvikkeella ja ihan terveitä, ei allergioita eikä mitään. tiedän lapsia, joita imetetty kaksikin vuotta ja silti on allergiat, atopiat ja astmat.
meillä vastustuskyvyn tehostajana ovat myös kissat ja laiska siivous.
joten, ei mitään huonoja omiatuntoja vaikka ei imetys ole ollut suksee.
 
täysimetin poikaa ekan kk:n ja toisen kk:n imetin päivät ja yöt korviketta. Poika on nyt 11kk ja yks pikku flunssa ollu. Muutama kamu on täys imettäny lapsiansa kauan aikaa ja ne lapset on kyl ollu vähä väliä kipeitä. En kyl usko sillai tohon tissi maidon vastutus kykyyn, nykyään noi korvikkeet on niin hyviä. Inhottavaa ollu kyl välil ku ei oo imettäny ku heti leimataan huonoks äidiks jos ei imetä.
 
Meillä vanhempi lapsi saanut korviketta syntymästä saakka, eikä ole ollut ainuttakaan flunssaa ym. Nyt 1v 1kk. Nuorempi on nyt 1,5kk ja hänellä ei ole ollut flunssia tms. Ja korvikkeella on.

Sellainen "kokemus" myös on että minulla on kolme sisarusta. Yhtä ainutta meistä on imetetty 11kk (muita ei kuin muutaman päivän). Tätä jota on imetetty, niin hänellä on eläinallergia sekä paha astma. Muilla meistä sisaruksista ei ole mitään allergioita tms.
 
Mun kaikki kolme lasta imetettyjä 8kk-1v, esikoinen ollut "aina" terve, tosi harvoin flunssaa tai mahatautia, keskimmäisellä paha korvakierre (nyt jo taaksejäänyttä elämää onneksi!) ja muutenkin herkkä saamaan kaikki taudit. Tuo pikkuinen 10kk jatkuvasti nuhassa/yskässä, korvat tosin toistaiseksi pysyneet terveinä...

Allergioita ei tosin kenelläkään ole, vaikka sukurasitusta niiden suhteen onkin
 
silirimpsis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 09:57 Avuton kirjoitti:
Tyttäremme on jo pitkään saanut pelkkää korviketta ja nyt mietin miten se vaikuttaa vastustuskykyyn.
Milloin lapsen ns. oma puolustuskyky alkaa kehittyä??
Olisin halunnut vain sanoa tuosta lapsen omasta puolustuskyvystä, että 1-vuotiaalla lapsella immunologisen järjestelmän toiminta on vasta 60 prosenttia aikuisen immunologisesta toiminnasta. Eli vielä yksi vuotiaan lapsenkin imetys kannattaa ja antaa suojaa sairauksia vastaan!

Tää onkin jännä juttu lukea täältä ja korvikemutsien palstalta (missä kävin äsken ensimmäistä kertaa, kun kuulin sellaisesta), miten lähes kaikkien niiden lapset, joita ei ole juurikaan imetetty, ovat olleet todella terveitä koko pienen elämänsä ja kavereiden ja tuttujen lapset, joita on imetetty vaikka kuinka niin ovat sairastaneet tosi paljon! Hhhmm, mielenkiintoista kotitutkimusta!!!! ja oikeat tutkimuksethan ovat tietenkin silkkaa bull s"hittiä.

No, uskokoon kuka mitäkin. Mutta paras ihmettelevä kysymys mitä olen kuullut oli: Kehittyyköhän imetetyille lapsille lainkaan omaa vastustuskykyä, kun saavat vasta-aineita tissimaidosta????? Enpä edes kommentoi!

Enpä voi muuta sanoa omasta kokemuksesta kuin, että oma poikani 8kk on ollut täysin terve koko elämänsä, 5 kuukautta täysimetyksellä ja nyt osaimetyksellä.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 15:53 silirimpsis kirjoitti:
Tää onkin jännä juttu lukea täältä ja korvikemutsien palstalta (missä kävin äsken ensimmäistä kertaa, kun kuulin sellaisesta), miten lähes kaikkien niiden lapset, joita ei ole juurikaan imetetty, ovat olleet todella terveitä koko pienen elämänsä ja kavereiden ja tuttujen lapset, joita on imetetty vaikka kuinka niin ovat sairastaneet tosi paljon! Hhhmm, mielenkiintoista kotitutkimusta!!!! ja oikeat tutkimuksethan ovat tietenkin silkkaa bull s"hittiä.
Minusta taas on ollut ihmeellistä huomata että ihmiset oikeasti kuvittelee että äidinmaito suojaa lasta KAIKILTA mahdollisilta taudeilta.

Kyllähän siihen lapsen sairastumiseen vaikuttaa moni muukin asia kun pelkkä imetys. Ja imetyksessäkin se, että onko äiti jo sairastanut kyseisen taudin, eli onko äidille ylipäätä kerennyt kehittyä vastustuskykyä joka siirtää äidinmaidon välityksellä lapselle sitä sairautta vastaan joka lapselle on tullut.
Nykyään yksi suuri syy allergioille ja astmoille on liiallinen hygienisyys, ei suinkaa se mitä maitoa lapsesi on imeväis iässä syönyt.
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 16:16 kookosta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 15:53 silirimpsis kirjoitti:
Tää onkin jännä juttu lukea täältä ja korvikemutsien palstalta (missä kävin äsken ensimmäistä kertaa, kun kuulin sellaisesta), miten lähes kaikkien niiden lapset, joita ei ole juurikaan imetetty, ovat olleet todella terveitä koko pienen elämänsä ja kavereiden ja tuttujen lapset, joita on imetetty vaikka kuinka niin ovat sairastaneet tosi paljon! Hhhmm, mielenkiintoista kotitutkimusta!!!! ja oikeat tutkimuksethan ovat tietenkin silkkaa bull s"hittiä.
Minusta taas on ollut ihmeellistä huomata että ihmiset oikeasti kuvittelee että äidinmaito suojaa lasta KAIKILTA mahdollisilta taudeilta.
Samaa olen ihmetellyt minäkin. Imetyksen antamaan suojaan ovat kuuluneet keskusteluissa välillä niin vesirokko, influenssa kuin vatsatautikin. Ilman mitään perusteluja.

Ja niistä "oikeista" tutkimuksista vielä voi mainita sen verran, että eivät nekään ole sen kummemmin oikeassa kuin mainitsemasi "kotitutkimuksetkaan". Kyllä tämä asia kuuluu sellaisiin tutkittaviin, joihin vaikuttaa ihan liian monta liikkuvaa osaa, jotta tutkimus olisi aukoton.

Itse olen sitä mieltä myös, että ylenpalttisella hygienialla on suuri vaikutus sairastumiseen, allergioihin jne. Meillä onneksi lasta suojaavat koira ja laiska siivoaminen sekä tietenkin hyvät perintötekijät (vanhemmilla ei allergioita eikä mitään muitakaan sairauksia), aktiivinen ulkoilmaelämä ja terveellinen ruokavalio.
 
Mä imetin esikkoa vaan 2 kuukautta, kun siirryttiin kokonaan korvikkeelle, eikä tyttö ole elinikänään syönyt yhtään antibioottikuuria ja ikää on 7 vuotta.

Seuraavaa imetin 8 kuukautta ja tyttö on paha atoopikko. Alle 2- vuotiaana oli neljä korvatulehdusta, joihin söi antibiootit.

Nyt kolmannen kanssa maito on vähentynyt rinnasta ja korviketta kuluu jo 4 desiä päivässä ja painin samojen ajatusten kanssa. Vaikka tiedän että pelkkä imetys ei esim. atopiaan auta, silti haluaisin vielä imettää. Uhkaavasti vaan maito vähenee.

Kai se nykyajan "imetysvouhotus" syyllistää niitä äitejä kuitenkin kenellä imetys ei suju tai maito vaan ei riitä.
 
NuoriAikuinen
Meillä ollan menty korvikkeella ihan alusta asti ja nyt ikää on puoli vuotta. Vastasyntyneena tytöllä oli virtsatietulehdus, mutta sen jälkeen hän on ollut terve kuin pukki eli ole ollut flunsaa, ei mitään. Myöskään allergioita ei ole ilmennyt ja nyt ollaan maisteltu vaikka mitä. Oikein hyvävointinen ja iloinen vauva. :)
 
Ei imetys ole mikään ehdoton suoja erilaisia tauteja vastaan, vaan lähinnä vähentää riskiä sairastua.

Kannattaa myös muistaa, että yksilötasolla tilanne voi olla eri. Tutkimuksissa otokset on yleensä suuret, ja tilastollisesti onkin todettu imetyksen antavan suojaa / vähentävän riskiä sairastua tiettyihin tauteihin. Ketjussa tuli esiin vesirokko ja mahatauti. Imetetyn lapsen vesirokko voi olla huomattavasti miedompi ei-imetetyn lapsen vesirokkoon verrattuna. Mahataudin kanssa asia on samoin.

Ei mikään (edes rokotukset) anna sataprosenttista suojaa tauteja vastaan. Toisaalta, kun imetetty lapsi sairastaa, eihän sitä tiedä, kuinka pahaksi sairaus menisi, jos lasta ei imetettäisi...
 

Yhteistyössä