Kotiäidit, auttaako mies...

  • Viestiketjun aloittaja Nalkuttaja
  • Ensimmäinen viesti
Nalkuttaja
...teitä kotitöissä??? Jos auttaa, niin miten ja kuinka usein? Pitääkö asiasta erikseen mainita vai "älyääkö" ihan itse?

Itse olen väsynyt hoitamaan kahta pientä (lue vaippaikäistä) lasta ja kotia. Ruoka on aina valmiina herran tullessa töistä ja siivoushommatkin suoritetaan herran ollessa poissa. Itse on sitä mieltä, että hänen on hyvä pysyä poissa jaloista! :headwall: Lapset kyllä jätetään kotiin "avuksi"! :LOL: Omia jälkiäkään ei herra siivoa.

Minulla on kuulemma ihan reilusti aikaa hoitaa kaikki itse, kun kerran olen valinnut kotiäitiyden. Sitten, kun väsyneenä yritän saada häntä auttamaan, niin hän tokaisee, että mene töihin, niin saat samanlailla vapaa-aikaa. Hänellä on kuulemma niin raskasta käydä töissä (työajat 8-16) ja kotona hän haluaisi vain rentoutua (pelata tietokoneella ja katsoa telkkaria). Minulla on niin helppoa olla vain kotona ja hoitaa lapsia, että hänen mielestään on jopa törkeää, että pyydän häntä tekemään omia hommiani... :'(

Anteeksi, kun tuli nyt tällainen valitusviesti.
 
ihmettelijä
meillä mies ei auttanut kotitöissä ollenkaan ennen kuin mulla oli yks la kurssi ja olin päivän pois ja mies hoiti lapsen.ei kyllä sinä päivänä tehnyt koti töitä,mutta alkoi arvostamaan sitä,että olen kotona,itse mies oli aivan poikki jo pelkästään lapsen kanssa olemisesta,mutt pyytäessää auttaa nykyään kotitöissä. :heart:

eli mies kokeili päivän olla minä ja sain avattua miehni silmät sillä :saint:
 
Nalkuttaja
Minä en tiedä uskallanko jättää lapset miehen hoitoon... :eek: :ashamed: Mitä, jos hän ei ole heidän kanssaan, vaan puuhailee omiaan esim. tietokoneella? Tai muulla tavalla jättää "heitteille"? Olenko ihan tyhmä miettiessäni edes tällaista!? :ashamed:
 
joo
Meillä auttaa sen minkä kerkee!!
Monesti enne töitä saattaa aamulla jopa tiskata,ettei minun tarvitse sitä aamusta tehdä.
Ja mikä parasta,niin laittaa aamulla lapsille aamupalan,että saan nukkua pikkasen pitempään. Koska vauvan kanssa saa yöllä heräillä aikalailla ja se pistää väsyttään.

Huh,mun täytyy vissiin olla kiitollinen,ku on tommonen mies,joka siivoilee samallailla ku minä. Joskus ehki vähän enempi :ashamed:

Pusuja omalle ukkelilleni :D
 
tuleva mami77
meilläkin mies tekee suuren osan kotitöistä. Olemme jotenkin vuosien saatossa jakautuneet ihan vahingossa siihen että minun huolenani on pyykit ja lakanoiden vaihto, leipomiset ym. ja mies hoitaa kylpyhuoneiden ja vessojen ''pesut'' . Yhdessä sitten kokkaamme ja tiskaamme vuoron perään kenellä sattuu olemaan aikaa ja halua.

Eli kiitollinen olen noin ihanasta miehestä!!

Nyt raskaana mies ei meinaa antaa minun tehdä mitään kotitöitä, pyykit silti hoidan aina (en luota hänen pesutaitoonsa:)) Väkisin saan ottaa imurin kun vakuutan että se ei tee pahaa vähän imuroida.

Hän herättelee yöllä kun nukun selällään ja työntää kyljelleen:) Minusta on aivan ihanaa kun joku niin tosissaan välittää!! Itse en olisi noin varovainen...

Kauppakasseja en kanna nyt ollenkaan mutta aikaisemminkin mies hoiti panavat. Naisille ei ole hyvästä rikkoa niveliä ja jämäyttää niskoja liian painavilla jutuilla. Älkää luulko että olisin paperista tehty, olen kova urheilemaan ja rivakka puuhastelemaan, mutta meillä on ''naisten hommat ja miesten hommat'' jaettu.
 
onneksi olen sellaisen miehen aikanaan löytänyt joka myös auttaa kotitöissä ja arvostaa kotiäitiyttä. Tietää onneksi sen ettei aina ole kotona olo helppoa kolmen lapsen kanssa , vanhin on jo 8 wee, keskimmäinen 6 wee ja nuorin 10kk. aamulla on hommaa yli omien tarpeiden. Mutta päivääkän en pois vaihtais vaikka rankkaa välillä onkin :)
 
meilläkin mies kyllä auttaa todella paljon, joskus jopa potkaisee minut pihalle ja sanoo et koita sinäkin nyt ottaa aikaa itsellesi.. :p

Hän kokkaa ja hoitaa pojan kun töistä pääsee, sillä aikaa minä saan tehdä mitä haluan.. yleensä tietysti kotitöitä, mutta joskus vain olen ja syön suklaata =)

tottahan toki mies muutakin tekee, hänellä on harrastuksia joissa hän käy, mutta kun hän on kotona niin kyllä auttelee.

ISO HALIRUTISTUS KANS OMALLE KULTILLE!! :hug:
 
meilläkin mies tekee lähes yhtä paljon kotitöitä. korjaa omat jälkensä, imuroi pyytämättä, kastelee kukat, laittaa astiat, pyyhkii pölyt...

mä kuitenkin teen viikolla enemmän luulisin. tahdon tehdä ruoan valmiiksi, jotta miehellä mukava tulla töistä. järjestän myös kämpän siistiksi. perjantaisin tapana siivota paremmin yhdessä, mutta nyt olen "yllättänyt" ukon muutamana viikkona ja hoitanut suursiivouksen yksin. kiva aloittaa viikonloppu kun saa olla rauhassa kun hommat tehty.

yhteinen koti, yhteinen lapsi, tottakai molemmat tahtoo panostaa.
ihana mies mulla! :heart:

hoitaa tyttöäkin vapaalla. tahtoo nimenomaan panostaa vapaalla ollessaan tytön kanssa oleskeluun ja hoitamiseen. yhteistä aikaa siis meillä vanhemmilla tosin sais olla enemmän..mutta niin se on kai kaikilla joilla lapsia.

mä en tajua kuka jaksais kattoo laiskaa miestä joka kaataa koko taakan naisen harteille. yhessähän sitä ollaan ja puuhataan...ja nautitaan elosta.
no mutta, en siis tiedä ees millaista olis jos olis toisin, mutta osaan olla kiitollinen noin ihanasta miehestä!
 
iiris
Lisäys vielä...Lasten kanssa kyllä viettää aikaa ja niitä hoitaa ja arvostaa minun työtäni kotona!!!Mutta muu on sitten minun aluetta,siis siivoukset,pyykit,ruuatjne.
 
Kyllä osallistuu ilman että tarvitsee pyytää.

Jos siivoamme marsujen pesän ja imuroimme, niin mies ihan itse ottaa luutun käteen ja pyyhkii pölyt ja imuroi jos ehtii ensin imuriin käsiksi :D

Meillä on melkein kilpailu siitä kumpi ehtii imuroida ensin. jos toinen imuroi niin toinen luutuaa lattian. Molemmat puhdistetaan marsujen pesä ja pyyhitään pölyt noin puoleksi :saint:
 
Nalkuttaja
Siis mitäh??? :eek: Auttaako kaikkien muiden miehet kotitöissä paitsi minun!?! :'( Nyt kyllä masentaa vielä kahta kauheemmin... :/ :'(

Olkaa te naiset onnellisia siitä, että olette löytäneet auttavan, rakastavan ja teitä kunnioittavan puolison! Pitäkää siitä kiinni! :heart:
 
Kohtalotoveri
Et ole ainut jonka mies ei auta kotitöissä.

Meillä on kohta 4 ja 7 vuotiaat tytöt, olin kuusi vuotta kotiäitinä. Ei ole mies imuriin koskenut kuin korkeintaan 2 kertaa 7 vuoden aikana. Ei taatusti luuttua pölyjä, pese vessoja, eikä mitään muutakaan Kun nuorempi syntyi, minun äiti hoiti päivät esikoista, (äiti oli silloin vuorotteluvapaalla), pesi pyykit ja siivosi meillä. Illat tyttö oli isänsä kanssa, joko kävivät minua katsomassa, tai sitten katsoivat videoita. Nyt kun olen vuoden ollut töissä ja nyt kurssilla opiskelen, sama jatkuu vaan. Minä hoidan lapset ja kodin. Kaikki on mun vastuulla, jos minä en asioita hoida, niin sitten jää tekemättä.

Ihmetyttää joidenkin miesten käsitys siitä, että sitten kun kotiäiti menee töihin, niin saa vapaa-aikaa. kuka sitten hoitaa kotityöt ja lapset? Oli vaimo kotiäiti tai ei, kyllä ne hommat kuuluisi puoliksi jakaa. Ei meillä ole mies koskaan noussut lasten takia aamuisin, ei yhtenäkään aamuna. Oltiin sitten oltu yhdessä juhlimassa, tai kun olen pari kertaa käynyt yksin, niin itse on jaksettava nousta aamulla, ja oltava lasten kanssa pirteitä.

Että semmoista...
 
Mies siivoaa pyydettäessä, mutta valitettavasti ei oma- aoitteisesti :( . Pyykit on kylläkin kokonaan mun vastuulla. Tytön mies hoitaa melkein 100%:sti kotona ollessaan ja hyvä niin, saan minä vähän silloin sitten ottaa sitä omaa aikaa =) .. mies tekee siis pitkiä työpäiviä, eli sekin veroittaa sen ja tytön kanssa vietettyä aikaa, eli luulenpa, että senkin takia haluaa olla tytön kanssa mahd. paljon, kun on kotona.
 
ViidakonYkä
Minkä ikäinen sun miehesi on??? Itsellä lähellä 4kymppiä ja on todella oma-aloitteinen, ei tarvitse käskeä mihinkään. Joskus jos pyydän jotain niin todella mielellään auttaa.Usein sanon ettei tarvitse pyykkeihin yrittää kajota, että mulla säilyy naiseus, kun on jotain "omaa". Olen kuullut myös kavereilta joilla nuorempia miehiä, että miehet kysyy usein:eek:nko pakko?!
 
Meillä mies auttaa siivoamisessa jos sovitaan päivä ajoissa ja kun viikon verran muistuttaa joka päivä, suututtamatta, nalkuttamatta, niin ehkä sitte voi siivous alkaa. Usein se on tappelua.

Kotitöistä ollaan jaettu ainoastaan pyykinpesu (minä) ja astioitten pesu(mies). Lakanat vaihdetaan yhdessä.

Kylppärin ja Wc-puhdistus jää mulle kun mies ei tajua miksi se wc-pönttökin pitää pestä tai et miksi ammeellisessa kylppärissä laittia vaatii kunnon huuhtelun...

Ruoan laitto menee meillä noin 50/50 eli se laittaa kummalla on aikaa tai sitte yhdessä.

Asia mikä vaivaa, ni on meidän 9kk tyttömme kanssa oleminen. Kyllä mies voi kävelee sillon tällön lähteä, naurattaa ym. Mutta sitä hän ei tajua että tyttö vaatii seuraakin. Mies tekee sillokun pitäis pitää seuraa, niin kaikkea muuta(astiapesukone, tietokone ym..) Kaikki pitää pyytää tekemään, mitään oma alotteisuutta ei löydy tolta saralta.

Eli kotityöt noin puoliksi, mutta lapsen hoito ym. niin hän pitää mua itsestään selvyytenä. Hän tapaa kavereitaan kun ilmottaa et nyt lähtee ja minä joudun aina etukäteen sopimaan hoitojärjestelyt jos jonnekin olen ilman lasta haluamassa. Onko muilla sovinisti mies?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2007 klo 12:50 Nalkuttaja kirjoitti:
...teitä kotitöissä??? Jos auttaa, niin miten ja kuinka usein? Pitääkö asiasta erikseen mainita vai "älyääkö" ihan itse?

Itse olen väsynyt hoitamaan kahta pientä (lue vaippaikäistä) lasta ja kotia. Ruoka on aina valmiina herran tullessa töistä ja siivoushommatkin suoritetaan herran ollessa poissa. Itse on sitä mieltä, että hänen on hyvä pysyä poissa jaloista! :headwall: Lapset kyllä jätetään kotiin "avuksi"! :LOL: Omia jälkiäkään ei herra siivoa.

Minulla on kuulemma ihan reilusti aikaa hoitaa kaikki itse, kun kerran olen valinnut kotiäitiyden. Sitten, kun väsyneenä yritän saada häntä auttamaan, niin hän tokaisee, että mene töihin, niin saat samanlailla vapaa-aikaa. Hänellä on kuulemma niin raskasta käydä töissä (työajat 8-16) ja kotona hän haluaisi vain rentoutua (pelata tietokoneella ja katsoa telkkaria). Minulla on niin helppoa olla vain kotona ja hoitaa lapsia, että hänen mielestään on jopa törkeää, että pyydän häntä tekemään omia hommiani... :'(

Anteeksi, kun tuli nyt tällainen valitusviesti.
meillä ei mies kans periaatteessa te mitään...no joskus saattaa tiskata kun on paljon tiskiä ja usein kyllä sillonki sanoo ääneen että pitäs varmaan tiskata ja jos en sano mitään tai jos sanon että minä en ainakaan niin saattaa tuo ne siitä pois tiskatakin.
yleensä kan ruoka on valmis kun hän tulee kotiin ja kaupassakin käyn pojan kanssa kun mies on töissä ja usein myös sivoan kun mies on töissä ettei sitä yhteistä aikaa mene sellaseen hommaan.
ja jos on tullu santaa sisään niin saattaa tuo jopa imuroidakkin mitään sanomatta mutta iaka harvassa on nekin kerrat...yleensä sanoo että pitäs varmaan siivotakkin..(vähän niinku yhdessä) tai voin mää vaan imuroidakkin. tai jotain vastaavaa
sitten joskus kun olen poissa ja meillä olis ollu tiskiä tms hommaa ja tuun kotiin ja ns huomautan ettei meillä oo ees tiskattu tällä välin niin tuo sanoo että en oo kerenny kun oon pojan kanssa ollu :kieh:
samanlaillahan voisin itekkin tehdä mutten sitten viitti jos ne kuitenki jää mun hoidettavaksi.
pyykit pesen minä myös miehen poissa ollessa.
en usko että se erottelis sieltä käsin pestävät rintsikat saati laittas kaarituellisia edes pesupussiin käskemättä joten parempi näin!!

mutta jos haluat muutosta tohon teiän arkeen niin se on tehtävä just niinku edellä mainittiin..kylmästi jättää mies lasten kanssa kotiin ja sit antaa sen huomata mitä se kotiäitiys on!
sitähän ei monikaan tajaua ajatella silleen että hoitovapaalla oleminen on just sen lasten hoitamista eikä kodinhoitamista....monet meistä vaan tekeen ne siinä ohella!! ;)
 
Meillä mies auttaa, pesee pyykit, hoitaa tiskit, imuroi, pesee vessan (vain toisen) tamppaa matot,pesee lattian, pyyhkii bledillä sohvat ja puu tasot, vaihtaa petivaatteet kaikille (7 henkee) pesee ikkunat, vie roskat, käyttää koiran, järjestelee paikkoja,ja kaiken tämän tekee omasta aloitteesta,ei tarvi käskee.On lasten kanssa, vie pyöräilee, tekee temppuratoja ulos ja sisälle,ym..ym..

Tässä asiat joita ei tee, ei pyyhi pölyjä, ei pese saunaa tai kylppäriä, ei tee ruokaa (keittiö on mun valtakunta,olen kokki ammatiltani) ei siivoa ja järjestä kaappeja sisältä esim:keittiön kaapit.

Ikkunoita ei ole saannut pestä kuin kerran ja senkin tein salaa kun ukko oli töissä :LOL: Niillä on jo kotona ollut tapa että mies pesee ikkunat ja matot,ne on liian raskaita kuulemma naiselle :LOL:
Minä pesen pyykkiä jos kerkeen ekaks,että saan tehdä kyllä kotihommia jos viittin ja kerkeen.

Meillä mies ei tiennyt mitä on olla kotiäiti ja hoitaa kaikki lapset ja koti mutta olin töissä tosi pitkiä päiviä neljä kuukautta ja mies sai kokea kaiken,kaupassa käynnit,pyykit,ruuan lämmityksen,siivouksen lasten haut koulusta ja päivähoidoista.Jo oppi arvostaa kotiäitejä =)

mutta edellinen mies ei tehnyt mitään ellei pyytäny,ja se oli v-mäistä ja tosi raskasta,kun oli kaksi pientä lasta.
 
ei auta ei...kyllä se n.kerran kuukaudessa imuroi ja vie roskat ku muistaa...

sitähän mä tässä pelkäänkin että miten käy ku nyt haen töihin ihan kunnolla jo..kuopus täyttää syksyllä 3v eli töihinkin pitäs palata....
kuka hemmetti ne tekee ne kotityöt??
miehellä on "rankka" työ...eli kävelee edes takaisin vie tavaraa hyllyyn ja palvelee asiakkaita...
miten mä saan miehen silloin tekemään kotitöitä ku mä en onnistu siinä nytkään...
tosin empä mä oikein kovasti ole vaatinutkaan...
 
Ei apua juuri heru.. Olen sanonut muutamalle tutulle et jos saisin valita mille kurssille mieheni laittaisin, laittaisin talouskouluun..

Meillä on lähes täys palvelu.. kerään likaset pyykit lattialta ja pelikasseista, laitan ruoan kun mies tulee kotiin, hoidan pojan, käytän koiran ulkona, harjaan ja pesen ja ruokin koiran,imuroin, siivoan, pesen astiat, pesen pyykit, ripustan pyykit kuivumaan , otan kuivat pyykit pois viikkaan ja laitan vaatekaappiin omille paikoilleen ja sitä rataa..

Olen miettinyt että kuka sit tekee kaikki hommat ku lähen takas työelämään?!

Välillä ärsyttää mut sit taas toisaalta mies tuo ruoan pöytään.. ja joka kerta palkkansa yhteiseen käyttöön..
Kertaakaan ei ole hävinnyt rahaa oudosti ja joka kerta palkkakuitti on ollut myös minun nähtävillä..

Mitä tekisinkään ilman miestäni, ei vanhempain rahalla kyl herroiks elellä!!

Eli ei kyl ole hirveesti vara kiukutella, molemmat hoitaa oman pestinsä..
mut myönnän välillä ärsyttää ku kaikki kotityöt jää mulle..


 
Hmmm. Kyllä mielestäni jo kahden lapsen kanssa riittää kotitöitä illaksikin. Yhden pienen lapsen kanssa, joka nukkuu päiväunet ja äitillä näin vapaata aikaa päivällä parikin tuntia, voi olettaa, että kotiäiti ehtii tehdä ja jaksaa tehdä kotityöt joko päivällä lapsen kanssa tai illalla, jolloin isä on lapsen kanssa. Mutta kahden lapsen kanssa kyllä mielestäni riittää molemmille duunia kotona 24/7.Sekä lasten kanssa olemista että kotitöitä. Kotitöiden teko vaikeutuu huomattavasti kun lapsia on useampi, lasten läsnäollessa. En edes osaa kuvitella millaista homma on kun lapsia vielä enemmän...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2007 klo 13:16 vieras kirjoitti:
Hmmm. Kyllä mielestäni jo kahden lapsen kanssa riittää kotitöitä illaksikin. Yhden pienen lapsen kanssa, joka nukkuu päiväunet ja äitillä näin vapaata aikaa päivällä parikin tuntia, voi olettaa, että kotiäiti ehtii tehdä ja jaksaa tehdä kotityöt joko päivällä lapsen kanssa tai illalla, jolloin isä on lapsen kanssa. Mutta kahden lapsen kanssa kyllä mielestäni riittää molemmille duunia kotona 24/7.Sekä lasten kanssa olemista että kotitöitä. Kotitöiden teko vaikeutuu huomattavasti kun lapsia on useampi, lasten läsnäollessa. En edes osaa kuvitella millaista homma on kun lapsia vielä enemmän...
Jos suinkin uskallat, niin kokeile jättää pitemmäksi aikaa lapset isälleen. Sillä tavalla meilläkin mies huomasi millaista on olla kotona. Hänkin saa hoidettua siis lapset mutta kotityöt jää heikolle. Vaikka lapset ei ole meillä edes vaipoissa enää.
Mies ei siis oleta että kotityöt kuuluu minulle, vaan yhdessä tehdään kaikki, muttta omakotitalossa riittää noita miesten töitä aika paljon myös, joten tosiasiassa hoidan yksin pyykit (en anna koskea niihin, ei osaa) ruoanlaitot lähes aina, siivoukset ym. mutta mies tekee niitä myös kun palkkatyöltä ja muilta talon töiltä ehtii.
 

Yhteistyössä