kotiäidit?

  • Viestiketjun aloittaja jaska
  • Ensimmäinen viesti
Näin meillä
Päivän ohjelma:

- petien petaus
-likaiset pyykit pyykkikoriin ja koneen pyöritystä, puhtaat kuivumaan ja kuivat viikataan kaappiin, silitys
- aamupalan laitto
- tiskikoneen tyhjennys ja täyttö
- lasten aamu- ja iltapesut ja pukeminen
- ruuanlaitto 2 krt, lasten välipala ja iltapala
- lasten ulkoiluttaminen 2 krt päivässä, vähintään tunti kerrallaan
- asioiden hoitamista eri toimistoissa (esim. kela, kunnan eri toimistot, pankit, vakuutusfirmat jne. missä mies ei ehdi käydä työajan takia) -käyntejä: neuvolassa, hammaslääkärissä, lääkärissä, kampaajalla/parturissa, kirjastossa, lasten kulettamista harrastuksissa ja kavereiden luona
- "ruokalistan" suunnittelu ja kaupassa käynti
- imurointi, petivaatteiden vaihto ja tuuletus, pölyjen pyyhkiminen, moppaus
- sisäkukkien hoito, kesällä puutarhan hoito
- jatkuva vaatteiden, lelujen, lehtien ym. järjestely eli kodin yleinen järjestys
- lasten kanssa leikkimistä, pelaamista ja lukemista

Tässäpä näitä tylsiä, toistettavia arkipuuhia. Vaihtelua päiviin tuo toisten äitien ja lasten tapaamiset. Ex-mieheni kokeili koti-isänä n. vuoden ja sai tarpeekseen...
 
Mies pyörittää omaa firmaa, käy sen lisäksi palkkatyössä kahdessa muussa paikassa. Käytännössä lähtee aamulla ennen kahdeksaa, käy välillä vaihtaa vaatteet ja tulee noin 21-22 kotiin. Tällainen tahti siis puoli vuotta vuodesta, toisella puolikkaalla toinen työpaikoista holdissa.

Siinäpä ei hirveästi isukin apua saa, ja todellakin kotitöitä piisaa. Valitettavasti leikkiminen jää vähemmälle kun on pakko saada itselle aikaa silloin kuin lapset päiväunilla. Muuten tulisin hulluksi. Ja en pääse kotoota pois, tälläkin hetkellä sairastelukierre jatkunut kolme viikkoa. Viimeinen aikuiskontakti kasvotusten huhtikuun puoliväliltä...
 
minä hoidan lapsia ja ja siinä sivussa huushollin. Siis sivussa, pääosa ajasta on lapsille. Just oli kaveri (lapseton) hoitamassa lapsia täällä pari tuntia ja koko ajan se oli siivonnut lasten jäljiltä leluja pois yms. Palapeli oli nostettu niin ylös etteivät yletä yms. sairasta. Leikki on lapsen työtä. Likaista meillä ei ole, mutta sen näköistä ,et täällä eletään! sairaalamaailmasta saan tarpeeksi sitten kun palaan töihin.

usein muuten on niin, että kaikki on päällisin puollin tosi siistiä, mutta kun avaa jonkin kaapin oven niin kaikki on työnnetty sikin sokin sinne....siistiä on...siis.. :LOL: :LOL: :LOL:
 
heh heh...onpas hauska ketju...meillä kolme lasta, vanhin 4v ja meillä ISÄNTÄ VALITTAA KUN AINA SIIVOAN :LOL:
vaikka meillä kolme pientä onkin kyllä meillä paikat pysyy järjestyksessä.Lelut korjataan lattioilta aina iltaisin ja päikkäri aikaan. joka päivä imuroin alakerran.yläkerran siivoan kerran viikossa koska siellä ei oikeestaan muuta tehdä kuin nukuta.pölyt pyyhin pari kertaa viikossa ja pyykkiä pesen joka päivä.
yritän pitää siisteyttä yllä jotta ei sitten ikinä tule sitä kaameaa sekasortoa jonka siivoominen kestää pari päivää.
ja me asutaan omakotitalossa ja pihakin kukkii :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 11:48 helläheluna kirjoitti:
heh heh...onpas hauska ketju...meillä kolme lasta, vanhin 4v ja meillä ISÄNTÄ VALITTAA KUN AINA SIIVOAN :LOL:
vaikka meillä kolme pientä onkin kyllä meillä paikat pysyy järjestyksessä.Lelut korjataan lattioilta aina iltaisin ja päikkäri aikaan. joka päivä imuroin alakerran.yläkerran siivoan kerran viikossa koska siellä ei oikeestaan muuta tehdä kuin nukuta.pölyt pyyhin pari kertaa viikossa ja pyykkiä pesen joka päivä.
yritän pitää siisteyttä yllä jotta ei sitten ikinä tule sitä kaameaa sekasortoa jonka siivoominen kestää pari päivää.
ja me asutaan omakotitalossa ja pihakin kukkii :)
Ehkä mies haluais ett olisit välillä hänen /lastenkin kanssa etkä aina siivoais? Itse en ymmärrä ihmisiä jotka tekee sitä koko ajan (ainakin omien sanojensa mukaan) ja sitten täällä luettelee sitä.. \|O hohhhoijaa.
Mä käytän siihen alan ihmistä ja käytän vapaani muutoin kun aina luuttuamalla ja raivaamalla. Esim. lasten päiväunet on myös äidin unet :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 16:54 mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 11:48 helläheluna kirjoitti:
heh heh...onpas hauska ketju...meillä kolme lasta, vanhin 4v ja meillä ISÄNTÄ VALITTAA KUN AINA SIIVOAN :LOL:
vaikka meillä kolme pientä onkin kyllä meillä paikat pysyy järjestyksessä.Lelut korjataan lattioilta aina iltaisin ja päikkäri aikaan. joka päivä imuroin alakerran.yläkerran siivoan kerran viikossa koska siellä ei oikeestaan muuta tehdä kuin nukuta.pölyt pyyhin pari kertaa viikossa ja pyykkiä pesen joka päivä.
yritän pitää siisteyttä yllä jotta ei sitten ikinä tule sitä kaameaa sekasortoa jonka siivoominen kestää pari päivää.
ja me asutaan omakotitalossa ja pihakin kukkii :)
Ehkä mies haluais ett olisit välillä hänen /lastenkin kanssa etkä aina siivoais? Itse en ymmärrä ihmisiä jotka tekee sitä koko ajan (ainakin omien sanojensa mukaan) ja sitten täällä luettelee sitä.. \|O hohhhoijaa.
Mä käytän siihen alan ihmistä ja käytän vapaani muutoin kun aina luuttuamalla ja raivaamalla. Esim. lasten päiväunet on myös äidin unet :)
ja sekös sinua harmittaa?? mutta voin sulle vielä valaista että meillä yhteistä aikaa on ihan riittämiin ja sekös sua taitaa vielä enempi harmittaa??
mulle lasten päiväunet on äidin omaa aikaa tai silloin kun isukki on kotona niin ne on parisuhteen yhteistä aikaa =) <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 20:17 peuhu kirjoitti:
Täällä taitaa sit olla se päinvastainen tapaus. Mä olin kotona lapsen kanssa kolmevuotiaaksi saakka ja kuukausi sitten palasin töihin.

Musta oli PALJON helpompaa olla kotona kuin töissä. Koti on meillä aina siisti, mä olen lapset opettanut siihen että kun leikitään niin edelliet lelut siivotaan pois ennen kuin otetaan uusi esille( aloitin heti kun oppivat kävelemään) lelut siivotan aina ennenkuin mennään pihalle tai illalla nukkumaan. Silitän vaatteet kun lapset nukkuu ja siivoan kerran viikossa kunnolla lasten kanssa.Meillä ei pääse koskaan kaaos yllättämään.

Nyt kun olen töissä on paljon raskaampaa, olen väsynyt kun tulen kotiin ja haluaisin viettää aikaa lasten kanssa. Onneksi mieheni auttaa ja siivoaa kotona viikkosiivouksen lasten kanssa jos sattuu olemaan vapaa päivällä.Pyykätä pitää ja laittaa ruokaa ym. vielä sen lisäksi kun käy töissä. Enne kaikki hommat voi tehdä omaan tahtiin pitkin päivää mutta eipä onnistu enää.Mä olen aina ihmetellyt sitä että monet sanoo kuinka raskasta on olla lasten kanssa kotona mutta mulla ihan päinvastaisia kokemuksia, kai se sitten riippuu siitä


kuinka raskasta se palkkatyö on.
hei,YKSI lapsi on vähän eri asia kuin esim.kolme!!!!!

t.kolmen alle kouluikäisen äiti,jolla on kädet täynnä duunia koko ajan (siivoamista,pyykkäystä jne).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 11:24 helläheluna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2006 klo 16:54 mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 11:48 helläheluna kirjoitti:
heh heh...onpas hauska ketju...meillä kolme lasta, vanhin 4v ja meillä ISÄNTÄ VALITTAA KUN AINA SIIVOAN :LOL:
vaikka meillä kolme pientä onkin kyllä meillä paikat pysyy järjestyksessä.Lelut korjataan lattioilta aina iltaisin ja päikkäri aikaan. joka päivä imuroin alakerran.yläkerran siivoan kerran viikossa koska siellä ei oikeestaan muuta tehdä kuin nukuta.pölyt pyyhin pari kertaa viikossa ja pyykkiä pesen joka päivä.
yritän pitää siisteyttä yllä jotta ei sitten ikinä tule sitä kaameaa sekasortoa jonka siivoominen kestää pari päivää.
ja me asutaan omakotitalossa ja pihakin kukkii :)
Ehkä mies haluais ett olisit välillä hänen /lastenkin kanssa etkä aina siivoais? Itse en ymmärrä ihmisiä jotka tekee sitä koko ajan (ainakin omien sanojensa mukaan) ja sitten täällä luettelee sitä.. \|O hohhhoijaa.
Mä käytän siihen alan ihmistä ja käytän vapaani muutoin kun aina luuttuamalla ja raivaamalla. Esim. lasten päiväunet on myös äidin unet :)
ja sekös sinua harmittaa?? mutta voin sulle vielä valaista että meillä yhteistä aikaa on ihan riittämiin ja sekös sua taitaa vielä enempi harmittaa??
mulle lasten päiväunet on äidin omaa aikaa tai silloin kun isukki on kotona niin ne on parisuhteen yhteistä aikaa =)
Kuule ei käy kateeks. Meillä ei mies valita, et siivoan koko ajan. Eiköhän se ole ihan selvä vinkki? Itse kun mainitsit sen ISOON ääneen.

Sä taidat olla miehes oma kotiorja tai muusa mikä lienee...? Mulla käy mies ihan palkkatöissä ettei tarvi kotona venytellä ja katsoa kiiltääkö paikat. Mutta yhteistä aikaa meillä onkin riittämiin. Meillä yhteiseksi lasketaan myös aika jolloin lapset on meidän kanssa. Ollaan siis yhdessä ihan perheenä.
Itsekin palaan piakkoin duuniin. Ihana tulla himaan kun se kiiltää, eikä ole itse tehny asian eteen muutakuin lompsaa kaivanut.:) Ja antanut toiselle vielä työpaikan. Päivän hyvä työ.
Mutta jatka sinä siivoamista, se ei lopu koskaan. :D

Et ajatellut ilmoittaa itseäsi taannoin pyörineeseen "vaimot vaihtoon" ohjelmaan? Siinä muutama "teikäläinen" esiintyi oikein edukseen. se on moro!
 
On se hyvä että miehet arvostaa sitä kun äidit lasten kanssa kotona \|O \|O
Se lastenhoito kun ei ole mitään liukuhihna työtä!!
Kokeilkaa itse olla kuukausi kotona useamman lapsen kanssa ja nukkukaa putkeenvain tunti yöllä.
Kokeilkaa itse ensin kun arvostelette!!
 
Jonsered
Mä olen aidosti kade ihmisille, jotka saavat pidettyä kodin ja pesueensa järjestyksessä ja jaksavat vielä hymyillä. Toivottavasti aitoa hymyä :) Kyllä heitäkin on. Meidän perheen ainoa strategia on selvitä hengissä ja mahdollisimman pienin vaurioin huomiseen... Ja matkalla on oltava myös hauskaa!
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 13:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 20:17 peuhu kirjoitti:
Täällä taitaa sit olla se päinvastainen tapaus. Mä olin kotona lapsen kanssa kolmevuotiaaksi saakka ja kuukausi sitten palasin töihin.

Musta oli PALJON helpompaa olla kotona kuin töissä. Koti on meillä aina siisti, mä olen lapset opettanut siihen että kun leikitään niin edelliet lelut siivotaan pois ennen kuin otetaan uusi esille( aloitin heti kun oppivat kävelemään) lelut siivotan aina ennenkuin mennään pihalle tai illalla nukkumaan. Silitän vaatteet kun lapset nukkuu ja siivoan kerran viikossa kunnolla lasten kanssa.Meillä ei pääse koskaan kaaos yllättämään.

Nyt kun olen töissä on paljon raskaampaa, olen väsynyt kun tulen kotiin ja haluaisin viettää aikaa lasten kanssa. Onneksi mieheni auttaa ja siivoaa kotona viikkosiivouksen lasten kanssa jos sattuu olemaan vapaa päivällä.Pyykätä pitää ja laittaa ruokaa ym. vielä sen lisäksi kun käy töissä. Enne kaikki hommat voi tehdä omaan tahtiin pitkin päivää mutta eipä onnistu enää.Mä olen aina ihmetellyt sitä että monet sanoo kuinka raskasta on olla lasten kanssa kotona mutta mulla ihan päinvastaisia kokemuksia, kai se sitten riippuu siitä


kuinka raskasta se palkkatyö on.
hei,YKSI lapsi on vähän eri asia kuin esim.kolme!!!!!

t.kolmen alle kouluikäisen äiti,jolla on kädet täynnä duunia koko ajan (siivoamista,pyykkäystä jne).
Luitko kaikki ketjun kommentit? siellä oli joukossa ihan jopa (muistaakseni) viisilapsienen perhe jossa siisteys ei tuottanut ongelmia ja joillekin tuottaa jo yhden lapsen kanssa. Mutta niinkuin jo aiemmin totetsin niin jokainen toimii tavallaan ja jokaisen koti on oma eikä muiden kannata tulla sinne arvostelemaan onko siistiä vai ei. Alkuperäinen kysymys oli muistaakseni mitä koti äidit tekee ja saako pidettyä kodin siistissä kunnossa...no mä saan ja nyt kun olen töissä niin se vaan on paljon työläämpää kun väsyttää raskaan työpäivän jälkeen. =)
 
tatu
Muistattekos te muut miehet sitä, mitä varten ne vaimonne ovat jääneet kotiin? Ei äiti ole niitä kotitöitä vaan lapsia varten siellä kotona, ja olen ihan varma että vain ne miehet, jotka eivät itse ole hoitaneet lasta täysipainoisesti, ihmettelevät, mihin se aika kuluu! Kotiäiti ei ole kodin äiti vaan lasten äiti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 21:20 tatu kirjoitti:
Muistattekos te muut miehet sitä, mitä varten ne vaimonne ovat jääneet kotiin? Ei äiti ole niitä kotitöitä vaan lapsia varten siellä kotona, ja olen ihan varma että vain ne miehet, jotka eivät itse ole hoitaneet lasta täysipainoisesti, ihmettelevät, mihin se aika kuluu! Kotiäiti ei ole kodin äiti vaan lasten äiti.
Tervetuloa meille!!!!!!! :) :) :)
 
Eiköhän niin lapsia kuin äitejäkin ole erilaisia? Meillä ainakin yksi alle kaksivuotias saa aikaan melkoisen mylläkän vartissa ja vaatteet sotkuun joka ruokailun yhteydessä kun taas paikallaan puuhastelevat lapsoset, joita olen kyllä tavannut, eivät varmaankaan työllistä aitiä yhtä paljon.
Toiset äidit tulevat toimeen vähemmällä unella, mä olen aivan puolikuollut alle 8 tunnin unien jälkeen eli melkein aina. Silloin vireystila on olematon.
No, ihan siistiä meillä on, mutta jos noita tuulispäitä olis kaksi tai useampi, olisin hermoraunio kotiäiti, jonka perhe söisi valmisruokaa ja asuisi sotkuisessa kodissa.
 
Krassi
Eli mulla kotiäitiys tässä tuoreeltansa alkanut...joskus kämppä kiiltää, joskus taas ei. Joskus isäntä kysyy suoraan, että mitäs oot tehny...ja vastaan etten mitään...lapset kellii tyytyväisenä viekussa...eipä isäntä oo moksiskaan vaan rojahtaa kanssa viekkuun. Mitä sitä naukumaan, en minäkään viskaannu jos töistä tullessa koti kaatopaikkana ja isukki viilaa kalavehkeitä. Käydään yhdessä tuulettumassa ja siivotaan sitten. Lasten kanssa oleminen ja niiden kasvattaminen on vanhemmuutta. Ei kotiin jäädä pakenemaan töitä, vaan tekemään lapset onnellisiksi-ehkä. Tai ainakin tämä on ollut meillä ajatuksena.
 
tukki
Meillä vaimo laittaa yleensä kodin putsplank mutta joskus on sekasin. Lapsi pieni ja vaikea joten ymmärrän ettei aina ehdi ja jaksa. Kyllä se mieli muuttuu monilla jos jäisitte ite kotiin. Ite en viitti ees koittaa. :eek:
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 17:42 tukki kirjoitti:
Meillä vaimo laittaa yleensä kodin putsplank mutta joskus on sekasin. Lapsi pieni ja vaikea joten ymmärrän ettei aina ehdi ja jaksa. Kyllä se mieli muuttuu monilla jos jäisitte ite kotiin. Ite en viitti ees koittaa. :eek:
Mut eikös täällä vastanneet ole olleetkin kotona lasten kanssa ainakin jossain vaiheessa.
 
Hohhoijaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 20:02 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 17:42 tukki kirjoitti:
Meillä vaimo laittaa yleensä kodin putsplank mutta joskus on sekasin. Lapsi pieni ja vaikea joten ymmärrän ettei aina ehdi ja jaksa. Kyllä se mieli muuttuu monilla jos jäisitte ite kotiin. Ite en viitti ees koittaa. :eek:
Mut eikös täällä vastanneet ole olleetkin kotona lasten kanssa ainakin jossain vaiheessa.
tämä kirjoittaja tarkoitti varmaankin miehiä
 
Lihaa Lihaa
Sitä mä vaan kauhian pal hämmästelen kuin teillä on noin vaikee ja kiirus?? Ennenvanhaan täällä maalla kakaroit oli puolesta tusinasta -tusinaan ja elukat pääl. Ei ollu valmisruokia ja mikrouuneja. Ite tehtii ja leivottii kaikki ja pysy kotikin siistinä. Kyl mä vaan kauhian pal tämmöstä nykyajan ruikuttamista hämmästelen! :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 01:42 Lihaa Lihaa kirjoitti:
Sitä mä vaan kauhian pal hämmästelen kuin teillä on noin vaikee ja kiirus?? Ennenvanhaan täällä maalla kakaroit oli puolesta tusinasta -tusinaan ja elukat pääl. Ei ollu valmisruokia ja mikrouuneja. Ite tehtii ja leivottii kaikki ja pysy kotikin siistinä. Kyl mä vaan kauhian pal tämmöstä nykyajan ruikuttamista hämmästelen! :eek:
sopii hämmästellä. silloin oltiin töissä siinä omassa kotipiirissä ja tais olla se sukukin samassa, eli mummot ja vaarit katsoi lasten perään. Onhan noita useamman lapsen perheitä vieläkin ja kummasti ne hoituu, kun vanhemmat lapset katsoo pienempien perään yms. Mullakin tällänen tuttavaperhe jossa 13 lasta. Äiti delegoi hommat iän mukaan lapsille. Sitte niil on tukiverkosto ympärillä siinä (mummo ja pappa) jotka klaaraa loput. Ehtii siinä rouva olla kasvihuoneessa köntyllään ja tutkia tuleeko tomaattia tai kurkkua.. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 13:28 mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 01:42 Lihaa Lihaa kirjoitti:
Sitä mä vaan kauhian pal hämmästelen kuin teillä on noin vaikee ja kiirus?? Ennenvanhaan täällä maalla kakaroit oli puolesta tusinasta -tusinaan ja elukat pääl. Ei ollu valmisruokia ja mikrouuneja. Ite tehtii ja leivottii kaikki ja pysy kotikin siistinä. Kyl mä vaan kauhian pal tämmöstä nykyajan ruikuttamista hämmästelen! :eek:
sopii hämmästellä. silloin oltiin töissä siinä omassa kotipiirissä ja tais olla se sukukin samassa, eli mummot ja vaarit katsoi lasten perään. Onhan noita useamman lapsen perheitä vieläkin ja kummasti ne hoituu, kun vanhemmat lapset katsoo pienempien perään yms. Mullakin tällänen tuttavaperhe jossa 13 lasta. Äiti delegoi hommat iän mukaan lapsille. Sitte niil on tukiverkosto ympärillä siinä (mummo ja pappa) jotka klaaraa loput. Ehtii siinä rouva olla kasvihuoneessa köntyllään ja tutkia tuleeko tomaattia tai kurkkua.. :)
Niin eikä siihen aikaan ollut nettiä tai edes televisioo, mikä olis kyllä tervetullutta vaihtelua nykyäitienkin (itseni mukaan lukien) elämään. Eikä tullut silloin juoksenneltua vaatekaupoissa tai luettua postia ja kaupallisia tiedoitteita, joita putoaa postiluukusta tämän tästä. Oikein kun alkaa ajattelemaan, mihin kaikkeen typeryyteen aikansa saa hassattua.
Hoituis hommat erilailla, kun ei olis näitä houkutuksia.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 20:19 Hohhoijaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 20:02 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 17:42 tukki kirjoitti:
Meillä vaimo laittaa yleensä kodin putsplank mutta joskus on sekasin. Lapsi pieni ja vaikea joten ymmärrän ettei aina ehdi ja jaksa. Kyllä se mieli muuttuu monilla jos jäisitte ite kotiin. Ite en viitti ees koittaa. :eek:
Mut eikös täällä vastanneet ole olleetkin kotona lasten kanssa ainakin jossain vaiheessa.
tämä kirjoittaja tarkoitti varmaankin miehiä
Miten niin miehiä? Onhan täällä naisiakin jotka on sitä mieltä että hommat ehtii tehä kotona.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 14:01 Mindre kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 13:28 mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 01:42 Lihaa Lihaa kirjoitti:
Sitä mä vaan kauhian pal hämmästelen kuin teillä on noin vaikee ja kiirus?? Ennenvanhaan täällä maalla kakaroit oli puolesta tusinasta -tusinaan ja elukat pääl. Ei ollu valmisruokia ja mikrouuneja. Ite tehtii ja leivottii kaikki ja pysy kotikin siistinä. Kyl mä vaan kauhian pal tämmöstä nykyajan ruikuttamista hämmästelen! :eek:
sopii hämmästellä. silloin oltiin töissä siinä omassa kotipiirissä ja tais olla se sukukin samassa, eli mummot ja vaarit katsoi lasten perään. Onhan noita useamman lapsen perheitä vieläkin ja kummasti ne hoituu, kun vanhemmat lapset katsoo pienempien perään yms. Mullakin tällänen tuttavaperhe jossa 13 lasta. Äiti delegoi hommat iän mukaan lapsille. Sitte niil on tukiverkosto ympärillä siinä (mummo ja pappa) jotka klaaraa loput. Ehtii siinä rouva olla kasvihuoneessa köntyllään ja tutkia tuleeko tomaattia tai kurkkua.. :)
Niin eikä siihen aikaan ollut nettiä tai edes televisioo, mikä olis kyllä tervetullutta vaihtelua nykyäitienkin (itseni mukaan lukien) elämään. Eikä tullut silloin juoksenneltua vaatekaupoissa tai luettua postia ja kaupallisia tiedoitteita, joita putoaa postiluukusta tämän tästä. Oikein kun alkaa ajattelemaan, mihin kaikkeen typeryyteen aikansa saa hassattua.
Hoituis hommat erilailla, kun ei olis näitä houkutuksia.

Heiheihei! Ainahan voidaan verrata johonkin "pahempaan" hoidettiinhan ne lapst ennen sodan keskelläkin jne..
Ei tarvitse verrata!!!! Nyt on nyt sillon oli silloin!

Ennen oli suurimpana tarkoituksena sinnitellä päivästä toiseen ja pitää lapset hengissä (+lehmät) tosin lapsi kuolleisuuskin oli paljon isompi.

nykyään vaatimuksia on paljon enemmän. Lapsen psyykisestä hyvinvoinnista ja kehityksestäkin tiedetään paljon enemmmän. Nykyään vanhemmat haluavat esim. ehtiä leikkimään lasten kanssa ja muutenkin luomaan näihin suhdetta.

Ennen ei varmaan myöskään esim.8lapsen äidillä jolla vielä lehmät+muut hommat hoidettavana ehtinyt kiinnittää huomiota ulkonäköön tai omaan terveyteen. Voi olla ettei sellaista asiaa ole juuri ollut olemassakaan kun parisuhde (mitä nyt sen verran että lapsia välillä tulee).
Ollaanko silloin oltu kuinka tyytyväisiä?? Vaikea sanoa. Itse tiedän liudan katkeria mummoja jotka jaksavat vieläkin valittaa rankoista ajoista. Moni sanoo, että on se TOSI HYVÄ että nykyään on tasa-arvoa ja apua äidille lasten kanssa.

Sitäpaitsi teki ne miehetkin varmasti ennen enemmän vaikka ei lapsia olisikaan hoitaneet.

Nykyään on PALJON enemmän paineita ja vaatimuksia naiselle/äidille kuin vain lasten hengissä pitäminen. Toiset tuntevat nämä paineet vahvempina kuin toiset, toisille paineet oikeasti ovat kovemmat kuin toisille. Tässä esim. isän tuki on aika oleellinen juttu (ei valitusta läskeistä, tai kotityön ali-arvioimista). Ennen tukea lötyi koko kylän täydeltä koska naisen urakehitys oli juuri tuota kodin hoitamista ja kasvattamista, se oli ylpeyden aihe! Muuta ei juuri vaadittukkaan!

Siihen, että jaksaa kotitöitä vaikuttaa varmasti paljon parisuhteen hyvinvointi ja se miten on voinut järjestellä itselleen henkireikiä. Psyykkinen väsymys on varmasti yhtäyleistä äideille kuin fyysinenkin. Ja jos ei jaksa henkisesti ei kyllä jaksa fyysisestikään.

Kotiäidit kunniaan eikä aleta arvostelemaan ja nokkimaan toisiamme tässä tärkeän työn parissa. Jokainen kuitenkin hoitaa tätä hommaa omista lähtökohdistaan ja omassa elämän tilanteessaan omilla vahvuuksillaan. Ei siinä voi paljon yleistä vertailua suorittaa.
 

Yhteistyössä