kotihoidontuki ja verotus...

  • Viestiketjun aloittaja "Pirde"
  • Ensimmäinen viesti
"Pirde"
Oon ihan pihalla. Mulle sanottiin kelassa, että menee sillä 20%.
Kaveri väittää, että menee verokortin mukaan + 2%.
ELi verokortissa lukee 9%. Eli menis 11 %
Mikä on totuus? Oon ihan pihalla noiden kanssa =(
 
daf
no kun haet itselles uuden verokortin sosiaalietuutta varten niin silloin menee se minkä ne verotoimistossa laskee....minulla esim tulona tällä hetkellä vain kotihoidontuki ja menee 2 %. toki piti pyytää tuo verokortti sosiaalietuutta varten erikseen.
 
"siika"
no kun haet itselles uuden verokortin sosiaalietuutta varten niin silloin menee se minkä ne verotoimistossa laskee....minulla esim tulona tällä hetkellä vain kotihoidontuki ja menee 2 %. toki piti pyytää tuo verokortti sosiaalietuutta varten erikseen.
Joo, ja mun kaverila oli myös tollanen verokortti. Ja sai kivasti mätkyjä 500 euroa.
Eikä saannu muuta kuin sen kotihoidontuen.
2% on aika pieni prosentti.
 
dsafa
Alkuperäinen kirjoittaja äizikkä;23016085:
tota siis kelahan verottaa kodinhoidon tuesta AINA sen 20%; vaikka verokortissa % ois pienempi..
no ei ainakaan minulla ole....vaan kun sinne on toimitettu muutosverokortti sosiaalietuutta varten...niin sen mukaan menee. Ehkä ne ei oo sulle kertonut että sun pitäs toimittaa sellanen.
 
"Pirde"
Alkuperäinen kirjoittaja äizikkä;23016085:
tota siis kelahan verottaa kodinhoidon tuesta AINA sen 20%; vaikka verokortissa % ois pienempi..
JUST tota mä tarkoitan. Näin sanottiin mulle kelassa. Mun kaveri vaan sanoi, että sillä menee 6 % tai jotain..
 
fdsf
[QUOTE="siika";23016089]Joo, ja mun kaverila oli myös tollanen verokortti. Ja sai kivasti mätkyjä 500 euroa.
Eikä saannu muuta kuin sen kotihoidontuen.
2% on aika pieni prosentti.[/QUOTE]

no jos osaa laskettaa tulonsa oikeen niin mätkyjä ei tule, mulle ei ole tullut koskaan, vaan aina takaisin päin. Pitää toki huomioida sitten kaikki vuoden tulot eli jos saa isompaa tuloa esim vanhempainrahaa osan vuodesta niin ne pitää osata laskea myös...
 
dsaf
Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 prosenttia, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollei etuuden saaja hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.

Jotta vanhempainpäivärahasta tehtävä ennakonpidätys ei olisi liian pieni tai liian suuri, asiakkaan kannattaa tarkistaa ennakonpidätysprosenttinsa. Ennakonpidätysprosentin arvioinnissa voi käyttää verohallinnon veroprosenttilaskuria, joka löytyy osoitteesta www.vero.fi.
 
"werty"
no jos osaa laskettaa tulonsa oikeen niin mätkyjä ei tule, mulle ei ole tullut koskaan, vaan aina takaisin päin. Pitää toki huomioida sitten kaikki vuoden tulot eli jos saa isompaa tuloa esim vanhempainrahaa osan vuodesta niin ne pitää osata laskea myös...
Eipä oo kauhean vaikea laskettaa oikein. Hän sai vain kotihoidontuen, eikä mitään muuta.
Äippäraha kausi loppui ennen uutta verotuskautta.
Mutta, ite meinaan pitää sen 20% saapahan sata varmasti palautuksia ;)
 
"Pirde"
ja kelassa mulle painotti että on nimenomaan haettava muutosverokortti SOSIAALIETUUTTA varten....muutoin menee normaalien prosenttien mukaan.
Joo, ja mulle se sano että silti on se 20%. VAikka kuinka hakis.
Tää on jo toinen lapsi, jonka kanssa olen kotihoidontuella.
Siis mä en tajuu... miks hemmetis asiat tehdään niin vaikeeks??
Tosin saanhan mä ne palautuksina sitten takasin.
 
fdsg
[QUOTE="werty";23016110]Eipä oo kauhean vaikea laskettaa oikein. Hän sai vain kotihoidontuen, eikä mitään muuta.
Äippäraha kausi loppui ennen uutta verotuskautta.
Mutta, ite meinaan pitää sen 20% saapahan sata varmasti palautuksia ;)[/QUOTE]

no ei pitäs olla jos tietää tulonsa...minä olinkin maksanut liikaa veroa jo vanhempainpäivärahasta ja palkasta...joten prosentti tuli sosiaalietuuden kohdalla sitten sen vuoksi niin pieneksi. En sitten tiedä pajonko olisi ollut jos olisin ollut koko vuoden hoitovapaalla.
 
"NellaLinnea"
Jos Kelalle ei toimita verokorttia sosiaalietuutta varten,menee tuesta oma veroprosentti+2% kuitenkin vähintään 20%...
Esikoisesen aikaan sain mätkyjä,kun meni tuolla sosiaalietuutta varten lasketulla veroprosentilla,nyt oon antanu mennä tuolla 20%...Onneksi on muitakin tuloja niin ei haittaa :)
 
"LIssu"
[QUOTE="NellaLinnea";23016129]Jos Kelalle ei toimita verokorttia sosiaalietuutta varten,menee tuesta oma veroprosentti+2% kuitenkin vähintään 20%...
Esikoisesen aikaan sain mätkyjä,kun meni tuolla sosiaalietuutta varten lasketulla veroprosentilla,nyt oon antanu mennä tuolla 20%...Onneksi on muitakin tuloja niin ei haittaa :)[/QUOTE]

Näin juuri kävi mun kaverille, jolla oli tosi matala veroprosentti. Oisko ollu joku 5%.
Verotoimistossa oikein sanottiin, että kyllä se riittää. Sai mätkyjä monta sataa euroa.
Hänellä ei ollu muita tuloja tuolloin.
 
"mie"
Muutosverokortilla tosiaan saa tuon prosentin pienemmäksi. Minulla verokortissa veroprosenttina oli 9,5 ja perjantaina laskettu prosentti kelan etuuksia varten oli 17,5. Eli periaatteessa olisi ollut sama jättää tuo 20 (jonka kela ottaa ilman muutosverokorttia), olisi saanut sitten ylimääräiset takaisin palautuksina.
 
"Mä"
maksoin kiltisti aikanaan molemmista sen 20%. En hakenut muutosta, vaan sain sitten kunnon veronpalautukset. Ne oli jemmassa, niin oli varaa olla toisen lapsen aikana hoitovapaalla pari vuotta. Olen jemmannut aina veronpalautukset eri tilille :)
Kun menin sitten töihin ja lasketutin verotoimistossa veroprosentin loppuvuodeksi (4kk) oli veroprosentti tasan NOLLA :) Aikas nappiin meni laskut, sillä sain siitä reilu 10 euron mätkyt. Pelkäsin kyllä, mitä sieltä tulee...
 
****
JOka ikinen tuntemani muutosverokortin hakenut on saanut satasien mätkyt. Olisi siis kiva tietää,paljonko se TOTEUTUNUT veroprosentti on jos saa vuoden pelkkää kotihoidon tukea.
 
jadal
Mulla taas nousi veroprosentti kun lasketutin sen uudestaan verotoimistossa, vaikka kuvittelin sen putoavan reilusti. Mulla kun ainoat tulot ovat tällä hetkellä kotihoidontuki, ja kesällä alkaa taas vanheimpanraha. kuitenkin Kelalata saatava verotettava tulo on koko vuoden aikana maks. 850€/kk, ja veropronsentti on22,5 :O
Ei kuulema ole mitään mikä oikeuttaa joihinkin vähennyksiin?
 

Yhteistyössä