Kotona ristiäiset, joidenka yhteydessä vihkiminen. Kokemusta? Ja mekko apuja!!

  • Viestiketjun aloittaja marthall
  • Ensimmäinen viesti
marthall
Tälläinen mietinnässä nyt kesällä ja kuinkahan tuon nyt käytännössä voisi suorittaa sujuvasti? Tarkoitus olisi, etteivät muut kuin minä ja mieheni tiedettäisiin tästä. Eli kannattaisiko ekana ne ristiäiset pitää ja heti siihen perään lyhyt vihkiminen vai toisinpäin? Pitäisikö papin sanoa jotain tälläistä "suoritetaanpa tämä toinen juhla ensiksi ja kummit voivat istuuntua vielä penkeille odottamaan?" Muita ehdotuksia? Häämarssillahan se ois helppo aloittaa, kun laittas sen vaan soimaan, mutta ei oo yhtään minun tyyliäni.

Sitten kun ois vielä tuon toisen lapsen 2-vuotis synttärit tuossa samoihin aikoihin, niin menisko kolmet juhlat samaan syssyyn jo liiaksi? Ja pitäskö kakkuja sitten olla kolme kappaletta vai miten ne yhdistäisi?

Mekko apuja myös kaipailen. Eli sehän ei sais olla hääpuku tai liian hääpukumainen, koska vieraathan arvaisivat heti, kun sisään taloon astuisivat :) Ajattelin ite jotain valkeaa maksimekkoa, pitsistä tykkään valtavasti. Tai sitten lyhyt valkea pitsinen mekko.. taiii muuten vaan kaunis valkea tai miksei beigekin mekko. Oisko jotain hyviä vinkkejä ja linkkejä mistä näitä voisi katsella? :) Tai tuleeko joku erityinen mekko mieleen?

Kiitos avusta jo etukäteen! Tulen ulkoiltuani lukemaan kommentteja ja kommentoimaan :)
 
loooop
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28369811:
Kiva kun nolostutat ilman häälahjaa saapuvat vieraat sillä, ettet ole kertonut teidän menevän samoissa kekkereissä naimisiin.
No en mä kyllä yhtään nolostuisi, kun kerran ei ole voinut tietää.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28369811:
Kiva kun nolostutat ilman häälahjaa saapuvat vieraat sillä, ettet ole kertonut teidän menevän samoissa kekkereissä naimisiin.
Mitä noloa tossa on? Ovat kuitenkin saapuneet asianmukasiissa vaatteissa juhliin, ja lienee kai tarkoitus että häälahjaa ei sitten tartte ostaa kun naimisiin mennään "salaa".

Huomioithan että 2 todistajaa pitää vihkimiselle olla, mutta ne nyt varmaan järkkääntyy kun ristiäisiin on vieraita kutsuttu.

Mä varmaan pyytäisin pappia sanomaan jotain sellaista että "sittenhän oli vielä muitakin kirkollisia toimituksia".
 
"vieras"
Vinkkinä se että jos pyydät kukkakauppaa sitomaan sulle hääkimpun, se on tosi paljon kalliimpi kuin sama kimppu ilman että se on hääkimppu. Puuttuu siis vain se kukkalaiteosuus, mutta samat kukat sidottuna kauniiksi sidonnaksi on vain muutaman kympin verrattuna jopa satasiin mitä veloitetaan hääsidonnasta. Varsinkin jos häät on kotona se kimppu voi sulla olla vaikka maljakossa muuten ja siitä nappaat sit vihkimisen ajaksi ja kuviin.
 
Itse olen miettinyt samaa, mutta niinpäin että ensin olisi se kastaminen ja sitten vasta vihkiminen.
Mekkoasiaan en osaa auttaa, omalla kohdalla kun haluaisin että olisi joku juhlavampi vähän häämekkomainne, muttei kuitenkaan sellainen mistä nyt heti näkee..
Tosin, meillä miehen piäisi käydä rippikoulukin ensin jotta onnistuisi..
 
Ja meidän tilanteessa se hyvä puoli että vauvalle tulee jokatapauksessa isänsä sukunimi, kun on isompia sisaruksia jo samalla nimellä ( tätä kysyttiin kakkosen kohdalla että onko kiirettä tunnustuksen aknssa, eli jos ei ehdi niin tuleeko mun sukunimellä, mutta kuulemma kun kyseessä oli jo toinen yhteinen niin saa automaattisesti saman sukunimen )
 
Me ollaan menty kotona ristiäisissä naimisiin, ilman, että siitä on kerrottu vieraille etukäteen. Mulla oli ihan tavallinen musta mekko.

vihkiminen tosiaan suoritetaan ennen kastetta. Puettuani vauvan annoin hänet tulevalle kummille syliin. Kastetilaisuus aloitettiin sillä, että pappi pyysi vauvan vanhemmat eteensä, koska halusi sanoa meille muutaman sanan ennen kastetoimitusta. Nämä muutama sana oli sitten se vihkitoimitus. Tämän jälkeen kastettiin vauva.

Toimitusten jälkeen vieraat onnitteli meitä, ja juotiin ristiäiskahvit. Meillä oli vaan yksi kakku, jossa oli kakunkoristeena vauvan kuva.

nätti homma, eikä kelleen mitään stressiä mistään.
 
lollypop
[QUOTE="shalala";28369838]Entäs häät rippijuhlien kanssa samaan aikaan taikka ristiäiset hautajaisten kanssa...[/QUOTE]

No ehkä jollain tavalla ristiäiset ja vihkiminen sopii paremmin yhteen kuin nuo sun mainitsemat...
 
Mikä järki
Et sitten yhtään kliseisempää "yllätystä" keksi? Tuntuu olevan nykyään ennemmin sääntö tuo, että naimattomat vanhemmat menevät ristiäisissä naimisiin. Huoh, todella mälsää!
 
"vieras"
[QUOTE="shalala";28369838]Entäs häät rippijuhlien kanssa samaan aikaan taikka ristiäiset hautajaisten kanssa...[/QUOTE]

Mitenkä se vauva siitä mitään ymmärtää? Läheisille ne juhlat on, oli kyse mistä tahansa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28369811:
Kiva kun nolostutat ilman häälahjaa saapuvat vieraat sillä, ettet ole kertonut teidän menevän samoissa kekkereissä naimisiin.
Mä olen varmaan melko juntti, mutten älyäis nolostua lahjattomuuttani...
 
"vieras"
[QUOTE="shalala";28369838]Entäs häät rippijuhlien kanssa samaan aikaan taikka ristiäiset hautajaisten kanssa...[/QUOTE]

No on vauvoja kastettu hautajaisten yhteydessä ihan normisti, ainakin ennen vanhaan. Tätini on kastettu setänsä hautajaisten yhteydessä. Ehkä pappia ei kehdattu vähän väliä vaivata.
 
"vieras"
Me ollaan menty kotona ristiäisissä naimisiin, ilman, että siitä on kerrottu vieraille etukäteen. Mulla oli ihan tavallinen musta mekko.

vihkiminen tosiaan suoritetaan ennen kastetta. Puettuani vauvan annoin hänet tulevalle kummille syliin. Kastetilaisuus aloitettiin sillä, että pappi pyysi vauvan vanhemmat eteensä, koska halusi sanoa meille muutaman sanan ennen kastetoimitusta. Nämä muutama sana oli sitten se vihkitoimitus. Tämän jälkeen kastettiin vauva.

Toimitusten jälkeen vieraat onnitteli meitä, ja juotiin ristiäiskahvit. Meillä oli vaan yksi kakku, jossa oli kakunkoristeena vauvan kuva.

nätti homma, eikä kelleen mitään stressiä mistään.
Minusta kuulostaa kivalta :) Olen ollut vihkiäisissä jotka suoritettiin kotona, vieraat ei tienneet että kyseessä on häät, mutta tässä tapauksessa kyse ei ollut ristiäisistä vaan ystäväporukan yhteisestä jokakeväisestä illanvietosta. Morsiammen hääkimppu oli maljakossa, josta otti kun vihkiminen alkoi.
 
"Vieras"
Menkää nsin maistraatissa naimisiin, sitten pyydätte vain kirkollisen vihkimisen kastetilaisuuden päätteeksi.
Jos kakkuja haöuatte useamman, tehkää sellainen kuin isommissa häissä, eli eri kerroksia. Jokaiselle omansa.

Pappi voisi sanoa, "nyt kun lapsi on saanut nimen, niin yhdistetään vielä äiti nimellään perheeseen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mikä järki;28369871:
Et sitten yhtään kliseisempää "yllätystä" keksi? Tuntuu olevan nykyään ennemmin sääntö tuo, että naimattomat vanhemmat menevät ristiäisissä naimisiin. Huoh, todella mälsää!
Fiksumpaa näin kuin, että pitää jumalattoman kalliit häät (joihin ei ole edes varaa) ja maksattaa ne sitten vierailla!
 
"vieras"
Kyllähän sen lapsen nimen voi laittaa isän sukunimelle vaikka vanhemmat ei olisikaan naimisissa. Järjestys ei siis ole ristiäisissä ongelma.

Kaverin lapset oli kaksi vuotta isän nimellä ennenkuin äiti sai saman nimen kuin lapsillaan on.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mikä järki;28369871:
Et sitten yhtään kliseisempää "yllätystä" keksi? Tuntuu olevan nykyään ennemmin sääntö tuo, että naimattomat vanhemmat menevät ristiäisissä naimisiin. Huoh, todella mälsää!
Samaa mieltä! Vain ne urpot ketkä ei muuten olis mennyt naimisiiin, mut ku tuli raskaaksi ni oli pakko, tekee näitä idioottimaisia ristiäiset/vihkiminen- tempauksia. Sitten jo vuoden päästä erotaan.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28369931]Samaa mieltä! Vain ne urpot ketkä ei muuten olis mennyt naimisiiin, mut ku tuli raskaaksi ni oli pakko, tekee näitä idioottimaisia ristiäiset/vihkiminen- tempauksia. Sitten jo vuoden päästä erotaan.[/QUOTE]

No ap.lla on jo ennestään yksi yhteinen lapsi tämän miehen kanssa, että tuskin on siitä kyse.
Kannattaisi opettella sisäistämään lukemansa,ennen kuin alkaa muita arvostelemaan.
 
[QUOTE="vieras";28369931]Samaa mieltä! Vain ne urpot ketkä ei muuten olis mennyt naimisiiin, mut ku tuli raskaaksi ni oli pakko, tekee näitä idioottimaisia ristiäiset/vihkiminen- tempauksia. Sitten jo vuoden päästä erotaan.[/QUOTE]

Me ollaanki sitten miehen kanssa se poikkeus, joka vahvistaa tämän säännön.
 

Yhteistyössä