Koulunkäyntiavustajan palkka??

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
Maxine
Mulla palkka on 1867,19?, jos tekisin 38,25h/vko, mutt mulla on ens syksynä 27h/vko. Olen avustajana pienryhmässä yläkoulussa. Luokalla on 8 tai 9 oppilasta. Pidän työstäni ja meidän luokka on helppo, koska siellä ei ole käytöshäiriöisiä.

Olen epäpätevä, joten mulla on määräaikainen sopimus, joka alkaa elokuun alussa ja loppuu ens vuoden kesäkuun alussa. Kunnalla ei ole velvollisuutta tarjota mulle töitä kesäksi, mutta onneksi sain täksi kesäksi muutamaksi viikoksi töitä nuorisopalvelusta, mutta loppukesän olen työttömänä. Jos olisin pätevä, kunta järjestäisi mulle töitä kesäksi.
 
Niisku
Alkuperäinen kirjoittaja NoBlood:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja NoBlood:
Jos on koulussa koulunkäyntiavustaja niin mites kesät? Ja mistä kannattas kysellä oppisopimuksella paikkoja?
määräaikaset avustajat on työttömänä kesät.

Itse olen yläkoululla töissä avustajana. työaika on 35 h/vko
Jos sattuis löytämään oppisopimuspaikan koululta niin sillonhan ne ei vois nakata kesken koulutuksen työttömäks joten mites sillon menis tuo kesä?
Vähän myöhässä tulee tämä vastaus, mutta kuitenkin:

Opiskelin itse koulunkäyntiavustajaksi oppisopimuksella ja valmistuin vuonna 2004. Kesät jouduttiin kyllä olemaan työttömänä, kuten muutkin kaupungin määräaikaiset KKA:t. Tästä piti tehdä erikseen kesäkeskeytyssopimus. Yksi opiskelijoista ei suostunut lappua allekirjoittamaan, jolloin työtä ei yllättäen enää ollutkaan hänelle tarjolla ja oppisopimus irtisanottiin sen vuotisen määräaikaisen työsopimuksen loppuessa. Paljon riippuu siis työnantajasta, määräaikainen työsopimus on usein kesällä katkolla oppisopimuksesta huolimatta. Vakituista työsopimusta tuskin mikään kunta tekee opiskelun ollessa vielä kesken. Meillä oli siis erikseen tehtynä sekä työ- että oppisopimuspaperit.
 
kka
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Tuohon ylempään kirjoitukseen sen verran, että koulunkäyntiavustajan koulutus kestää 10kk, että suunnilleen sen lukuvuoden ajan.
Oppisopimuksella koulutus kestää kaksi vuotta, kokopäiväisesti opiskellen yhden lukuvuoden
 
jokke
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä olen aloittamassa syksyllä kys. koulutuksen, nyt kesällä järjestetään tuki viittomakurssi, mahtaako olla järkeä mennä? Eli käydäänkö ne läpi myös tuolla koulunkäyntiavustajan koulutuksessa?
Vaikee sanoo jotain pientä yleisii tukiviittomii. Voi olla duunit aika vähis sillä puolella. Tuleex käyttöö vai onko hyödyllisempää lukee ranskaa se aika?

 
Kyllähän se ongelma koulunkäyntiavustajilla taitaa useimmiten olla nuo vajaaksi jäävät tunnit. Eli kun se kuukausipalkka ilmoitetaan tietylle tuntimäärälle ja kunta sitten palkkaakin vaan esim. 27 tunniksi. Siinä tippuu palkkakin sitten monella hurjasti. Ja kaiken lisäksi, siellä kouluissa kärvistellään sitten liian vähälle avustajaresurssilla, kun ei kellään ole aikaa tulla paikalle.

Tuntemani koulunkäyntiavustajat ovat kokeneet tämän aika isoksi ongelmaksi ja lisäksi sitten tuon kesäajan työttömyyden. Muutenkinhan koulunkäyntiavustajilla on erilaiset lomat kuin opettajille, vaikka vakituisen paikan saisikin.

Musta tuntuu, että on paljon paikkakuntakohtaisia eroja, mutta niissä kouluissa missä itse olen työskennellyt on koulunkäyntiavustajaksi ollut helppo päästä. Kun siis ei täällä eteläisessä Suomessa sillä palkalla oikein tahdo elää, niin esimerkiksi minkäänlaisen hoitoalan koulutuksen käyneet suuntautuu ennemmin muihin töihin. Helppoahan koulunkäyntiavustajan työ ei välttämättä ole, ja jonkinlaista kutsumusta lasten/nuorten kanssa toimimiseen siinä vaaditaan.

Itse kyllä toivoisin koulunkäyntiavustajien saavan paljon enemmän arvostusta, että saataisiin niihin töihin pysyvä, päteviä ja innostuneita ihmisiä! Siitä olis meille muillekin siellä koulussa paljon apua ja iloa =)
 
oukkidoukki!
Koulunkäyntiavustajan palkka
Kunnallisessa yleisessä virka- ja työehtosopimuksessa on koulunkäyntiavustajille sekä aamu- ja iltapäiväkerhon
ohjaajille oma hinnoittelukohta. Siinä määritellään peruspalkka, jota on vähintään
maksettava kun tehdään täyttä työaikaa.
Hinnoittelukohdan mukainen vähimmäisperuspalkka on:
1.3.2008 1578,84 euroa
1.9.2008 1616,73 euroa
1.9.2009 1655,53 euroa
Pätevyysvaatimuksena hinnoittelukohdassa on ammatillinen perustutkinto tai alan aikaisempi kouluasteinen
ammattitutkinto taikka ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto. Peruspalkat ovat vähimmäistasoja,
joiden tulee kohota työntekijän tehtävien vaativuutta vastaavasti.

tuolta kopioitu :)
http://www.jhl.fi/files/attachments/oppaat/koulunkayntiavustajan_oma_opas.pdf
 
"vieras"
Niin jos tarkoitat eri paikkakuntia niin kyllä... eli helsingissä voi olla jopa 2400?/kk lähihoitajalla ja kka noin 2100?/kk... mutta lähihoitajan peruspalkka on kaikilla sama, olit sitten vanhustyössä, kehitysvammaisten kanssa tai lasten parissa.. lisät tekevät vain sen että on suurempi palkka jossakin tietyssä työssä..
Mistä päin helsinkiä lähihoitaja saa noin paljon palkkaa?? Mitä oon tässä nyt viimesen vuoden seurannu palkkoja ni ei helsigissä lh:n palkka oo kyllä ku vähän vajaa 2000e/kk... Mutta kun mennään kehä 3 ulkopuolelle ni lh:n palkka saattaakin olla jo yli sen 2000e/kk..
Edes hyvin harvat yksityiset alat maksaa ton (2400e/kk) verran, useimmiten palkka vielä huonompi yksityisellä kuin kunnalla tai kaupungilla..
 

Yhteistyössä