Kuinka "herkästi" te päästätte koiran sateenkaarisillalle...?

  • Viestiketjun aloittaja päätösten aikako
  • Ensimmäinen viesti
päätösten aikako
Mulla on kaksi suurta koiraa. Toinen on tanskandoggi ja toinen leonbergimix. Leo on 6v ja doggi 7v. Tietääkseni mun doggi on viimeisiä elossa olevia omasta pentueestaan, muilla ollut/on sydänvikaa ym.sairauksia. Mun doggi on ollut tosi hyvässä kunnossa, terve ja "hyväntuulinen" jos koirasta niin voi sanoa. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden sisään harmaantunut ihan hirveästi, liikunta vähentynyt koiran tahdosta, on alkanut pesuista ja ruuan vaihdoista huolimatta haista tosi pahalta, sekä hengitys että muutenkin (olen käynyt eläinlääkärissä joka sanoi et jotkut koirat vaan alkaa haista vanhetessaan...) ja lisäksi nyt on alkanut köhimään. Tosin harvakseltaan, mutta kuitenkin niin, että sydänvikaa epäilen. Mitä te mun tilanteessa tekisitte? Suurirotuinen koira josta muutenkin kohta aika jättäis.. Kun mä en jotenkin lähtisi niitä lääkityksiä kokeilemaan enää vanhalla koiralla. Hankalia päätöksiä, mistä sen tietää koska on aika... Meidän eläinlääkäri lomailee ensi viikon vielä, sitten tilaan heti ajan tutkimuksiin. Ellei nyt huonompaan mene niin tietysti aikaisemmin. Kertokaa kokemuksianne...
 
joo-o
No jos se koiran haju ottaa noin päähän niin tappolistalle vaan! Siis haloo? Mikä siinä koirassa haisee? Tassut, turkki, henki, anaalirauhaset vai mikä???
Minkä ikäiseksi noin iso koira yleensä elää luonnostaan?

Meillä on 15-vuotias pikkukoira. Joku olis varmaan päästänyt sen ajat sitten päiviltään, koska henki haisee (hampaat), köhii (ei sydänvikaa vaan kurkussa vaan joku joka välillä aiheuttaa sitä, lääkäri epäili löystymistä), on harmaantunut, ei näe kunnolla (ei haittaa elämää, näkee jotain ja osaa suunnistaa)....

Niin, koiralla oli vuosi sitten vakava haimatulehdus. Ap:n kaltainen olis varmaan jo piikille pistänyt ettei olis tarvinut maksaa kallista hoitomaksua mikä tuli päivystyksessä käynnistä, lääkkeistä, tiputuksesta jne. Minäpä köyhänä sen kuitenkin maksoin erissä pois.

Vanha vaari on edelleen onnellinen ja elämää täynnä oleva perheenjäsen, joka saa olla vanha ja oireilla vanhuuttaan. Mutta moni varmaan pistäs jo hautaan ettei ole turhaa vaivaa. Voi kun ihmisillekin saisi tehdä niin!
 
vierailija
No jos se koiran haju ottaa noin päähän niin tappolistalle vaan! Siis haloo? Mikä siinä koirassa haisee? Tassut, turkki, henki, anaalirauhaset vai mikä???
Minkä ikäiseksi noin iso koira yleensä elää luonnostaan?

Meillä on 15-vuotias pikkukoira. Joku olis varmaan päästänyt sen ajat sitten päiviltään, koska henki haisee (hampaat), köhii (ei sydänvikaa vaan kurkussa vaan joku joka välillä aiheuttaa sitä, lääkäri epäili löystymistä), on harmaantunut, ei näe kunnolla (ei haittaa elämää, näkee jotain ja osaa suunnistaa)....

Niin, koiralla oli vuosi sitten vakava haimatulehdus. Ap:n kaltainen olis varmaan jo piikille pistänyt ettei olis tarvinut maksaa kallista hoitomaksua mikä tuli päivystyksessä käynnistä, lääkkeistä, tiputuksesta jne. Minäpä köyhänä sen kuitenkin maksoin erissä pois.

Vanha vaari on edelleen onnellinen ja elämää täynnä oleva perheenjäsen, joka saa olla vanha ja oireilla vanhuuttaan. Mutta moni varmaan pistäs jo hautaan ettei ole turhaa vaivaa. Voi kun ihmisillekin saisi tehdä niin!
Mitä ihmettä sä nyt riehut? Ihmisiltä puuttuu kyllä nykyään täysin kyky keskustella asiallisesti asioista :D Luitko ollenkaan mitä mä kirjoitin? En mä nyt hajun takia toista ole piikille viemässä, luettelin vaan mitä on muuttunut vuoden sisään. Ja kirjoitin myös että ollaan menossa eläinlääkäriin tarkistaan sydän kun eläinlääkäri palaa lomalta. Ja jos on sydänvika, niin en tiedä lähdenkö siihen lääkerumbaan. Kokemuksia ja mielipiteitä toivoinkin, mutta tapa millä niitä kirjoittaa on sitten asia erikseen...
 
päätösten aikako
Mitä ihmettä sä nyt riehut? Ihmisiltä puuttuu kyllä nykyään täysin kyky keskustella asiallisesti asioista :D Luitko ollenkaan mitä mä kirjoitin? En mä nyt hajun takia toista ole piikille viemässä, luettelin vaan mitä on muuttunut vuoden sisään. Ja kirjoitin myös että ollaan menossa eläinlääkäriin tarkistaan sydän kun eläinlääkäri palaa lomalta. Ja jos on sydänvika, niin en tiedä lähdenkö siihen lääkerumbaan. Kokemuksia ja mielipiteitä toivoinkin, mutta tapa millä niitä kirjoittaa on sitten asia erikseen...
äh, tää oli sitten ap vaikka lukee vierailija :)
 
vierailija ihmisvarmistus
OT. Mun oli pakko avata tää aloitus kun otsikosta en mitään ymmärtänyt. Ajattelin onko tää sateenkaarisilta joku homojuttu mutta miten koira siihen liittyisi, eikä liittynytkään :D Vähän kyllä äryttääkin kun sateenkaaresta on tullut niin vahvasti homolesbosymboli.
 
joo-o
Mitä ihmettä sä nyt riehut? Ihmisiltä puuttuu kyllä nykyään täysin kyky keskustella asiallisesti asioista :D Luitko ollenkaan mitä mä kirjoitin? En mä nyt hajun takia toista ole piikille viemässä, luettelin vaan mitä on muuttunut vuoden sisään. Ja kirjoitin myös että ollaan menossa eläinlääkäriin tarkistaan sydän kun eläinlääkäri palaa lomalta. Ja jos on sydänvika, niin en tiedä lähdenkö siihen lääkerumbaan. Kokemuksia ja mielipiteitä toivoinkin, mutta tapa millä niitä kirjoittaa on sitten asia erikseen...
Joo-o. No sulle keskustelutyyli on ilmeisesti sun koiraakin tärkeämpi asia. Käsitin kyllä että koirat ei ole sulle perheenjäseniä.
Perheenjäsen nimittäin saa vanhuuttaan sairastellakin, jos se on hoidettavissa eikä aiheuta järjetöntä kärsimystä. Ja jokaisen koiranhommaajan luulisi tämän asian tajuavan että se koira on joskus vanha eikä nuoressa kunnossa ja sairauksia voi tulla.

Miten se sydänvian hoitaminen lääkityksellä olisi niin kamalaa? Jos siis säännöllinen lääkitys siihen auttaisi. Onko tuo 7 vuoden ikä tosiaan jo niin vanha tanskandoggille että se on jo haudan paikka?

Miksi otit kaksi isoa koiraa kun niistä selkeästi on liikaa vaivaa?
 
mä teen kaikkeni kyllä karvaisten ystävieni entten, mutta ottaen huomioon sen, että eläin ei saa kärsiä. itselläni aloitettiin koiralle sydänlääkitys, samaisten oireiden perusteella kuin sinun koirallasi, oli silloin 15 vuotias ja eli täyttä elämää viikkoa vaille 19 vuotiaaksi. jos koira on kivulias, ja näyttää että lääkitys ei tehoo, niin on armeliaampaa päästää ystävä pois.
 
päätösten aikako
mä teen kaikkeni kyllä karvaisten ystävieni entten, mutta ottaen huomioon sen, että eläin ei saa kärsiä. itselläni aloitettiin koiralle sydänlääkitys, samaisten oireiden perusteella kuin sinun koirallasi, oli silloin 15 vuotias ja eli täyttä elämää viikkoa vaille 19 vuotiaaksi. jos koira on kivulias, ja näyttää että lääkitys ei tehoo, niin on armeliaampaa päästää ystävä pois.
Juuri tuo on munkin perimmäinen ajatukseni että ystävä ei kärsisi yhtään ylimääräistä. Mulla ei ole kokemusta muiden koirien kun doggien sydänvioista ja kuulemieni mukaan niillä on ostettu vaan muutamia kuukausia lisäaikaa. Suurella rodulla sydän vanhemmiten kuulema rasittuu enemmän muutenkin. En tiedä, näin olen kuullut ja siksi kyselen :) Toki eläinlääkärin mielipide vaikuttaa vielä hyvin paljon koko lääkitykseen, jos edes on sydänvikaa. Uskon kyllä että on. Enkä ole tästä nyt koiraa piikille viemässä heti samantien, haluan kuulla muiden kokemuksista ja perehtyä asiaan. Edellinen koira sai diabetes-tuomion 10-vuotiaana ja eli siitä vielä 6vuotta hyvää elämää. Mutta mä en jotenkin rinnastaisi sydänvikaa ja diabetesta.
 
Juuri tuo on munkin perimmäinen ajatukseni että ystävä ei kärsisi yhtään ylimääräistä. Mulla ei ole kokemusta muiden koirien kun doggien sydänvioista ja kuulemieni mukaan niillä on ostettu vaan muutamia kuukausia lisäaikaa. Suurella rodulla sydän vanhemmiten kuulema rasittuu enemmän muutenkin. En tiedä, näin olen kuullut ja siksi kyselen :) Toki eläinlääkärin mielipide vaikuttaa vielä hyvin paljon koko lääkitykseen, jos edes on sydänvikaa. Uskon kyllä että on. Enkä ole tästä nyt koiraa piikille viemässä heti samantien, haluan kuulla muiden kokemuksista ja perehtyä asiaan. Edellinen koira sai diabetes-tuomion 10-vuotiaana ja eli siitä vielä 6vuotta hyvää elämää. Mutta mä en jotenkin rinnastaisi sydänvikaa ja diabetesta.
Mun mielestä sä voit päästää koiran vihreemmille niityille hyvin mielin. Se on jokatapauksessa loppusuoralla jo. Se, että voitat aikaa viikon tai puolivuotta on laiha lohtu.
 
Minä taas en voi ymmärtää sitä, että koiria väkisin kidutetaan pitämällä hengissä. Moni odottaa aivan liian pitkään lopullista päätöksentekoa.

Itsellä on sattunut ihan tajuttoman huono tuuri koirien kanssa. Eka tapaus piti lopettaa lonkkaniveldysplasian vuoksi jo alle 1,5-v. kun sillä oli niin paha nivelrikko, että sitä sattui.
Toisella hajosi pää mm. tuon nivelrikkoisen koiran lopetuksen vuoksi. Sillä oli muitakin ongelmia hermorakenteen kanssa, mutta tuo kaverin poismeno laukaisi tilanteen niin, että tuli hyvin voimakas syöksykierre. Taisteltiin kyllä puoli vuotta, mutta sitten kun se alkoi jo varoittelematta käydä käteen kiinni ja lenkeillä pelkäsi jokaista risahdusta, eikä palautunut, niin päätin, että nyt on sen aika. Koira puri meidän lasta ja sitten se alkoi jo purra minuakin. Tämän toisen kanssa venytin lopetuspäätöstä liian pitkälle. Mulle ehdoteltiin, että antaisin koiran pois. Just joo, koira, jolla on muutenkin sopeutumisvaikeuksia, miten se olisikaan reagoinut ihan vieraaseen kotiin muuttamiseen jne. Huh. :(
 
päätösten aikako
Tuo vanhus ei itse näytä yhtään kärsivän, häntä heiluu ja on skarppi. Nukkuu vaan nykyään vaikka 16h putkeen, käy pissalla ja jatkaa nukkumistaan. Tälläkin hetkellä ovi on auki ja pääsisi pihaan missä kaverinsa koheltaa, mutta makaa pedissään ja nukkuu sikeästi. Kuorsaus vaan kuuluu. Välillä mä mietin et mitä jos siihen sattuu koko ajan mutta en vaan näe sitä tms. Pelottavaa katsoa jotenkin miten toinen vanhenee silmissä.
 

Yhteistyössä