Kuinka hoiditte raha-asiat äitiysloman ja hoitovapaan aikana?

  • Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti
"xxx"
Meillä on tähän saakka ollut omat tilit ja yhteinen taloustili, johon olemme kumpikin siirtäneet saman summan kuukausittain.

Nyt esikoista odottaessa aiomme siirtyä enemmän yhteisiin rahoihin - mutta ainakin itse olen hiukan ymmälläni kuinka raha-asiat pitäisi sitten hoitaa?

Olemme kumpikin aika "tarkan markan" - ihmisiä, mutta toinen on selkeästi valmiimpi panostamaan tavaraan, toinen laittaisi kaiken sukan varteen. Siksi omat tilit ovat tähän saakka pitäneet taloussopua yllä.

Lisäksi parisuhteessa on ollut tavoitteena, että jos ero tulee, voi kumpikin lähteä liitosta samaan tapaan omillaan kuin ennen suhdettakin.

Silti se, että toinen tekee työtä kotona yhteisen lapsen ja pesän hyväksi pitäisi osata huomioida jotenkin reilusti & tasapuolisesti.
 
"vieras"
Me otettiin yhteinen tili asuntolainan oton yhteydessä eli pari vuotta ennen lapsen syntymää. Kaikki raha on yhteistä, mut toisaalta me ollaan aika samantyylisiä rahankäyttäjiä ja erimielisyyksistä on sitten neuvoteltu, kertaakaan ei ole tarvinnut harmitella toisen toimintaa raha-asioissa tai riidellä aiheesta. Tämä on siis toiminut meillä loistavasti, mutta mukana on varmasti vähintään yhtä paljon tuuria kuin taitoa että ollaan tällä saralla niin samanmielisiä.
 
No eikö se voi vain maksaa valtaosan kustannuksista jolla sitä rahaa enemmän on? Laskekaa jotain prosenttiosuuksia tai jotain jos sen pitää olla erittäin tarkkaa ja tasaista jossain määrin. Miettikää samalla, minkälaisen mallin talousasioiden ja perheen yhteisen talouden hoidosta haluatta lapsellenne tulevaisuudessa antaa, vaikkei se vielä tällä hetkellä ajankohtaista olekaan. Esim. joutuuko äiti kituuttamaan parilla markalla ja maksamaan silti puolet kaikesta, vaikka juurikin tekee kotona jossain määrin tärkeää työtä kasvattaakseen yhteistä lasta, vai elättääkö se jolla sitä rahaa enemmän on. Tilannekin voi muuttua, mitä jos miehesi jää työttömäksi ja sulla on enemmän tuloja?

Tv. joku jolla on aina ollut yhteinen talous kun yhteisessä taloudessa on asuttu, ja tässä yli kymmenen vuoden aikana molemmat on saaneet aika tasapuolisesti tuoda vuorotellen enemmän ja vähemmän rahaa talouteen.
 
"Vieras"
Meillä on omat tilit ja omat säästöt lähinnä sen takia että mies haluaa. Sijoittaa esim osakkeisiin ja minä haluan pelata säästöjeni kanssa 'varman päälle'.
Meillä on yhteinen asuntolainatili ja yhteinen käyttelytili joille kummallekin on laitettu rahaa sen mukaan miten tuloja on. Kotihoidontuen aikan on kyllä eletty suurelta osin säästöillä jotta on saatu asuntolaina maksettua. Meille on itsestäänselvää että jos yhteisestä päätöksestä haluamme hoitaa lapsetkotona niin kumpikin sitten osallistuu siihen että se on rahallisesti mahdollista. Mies on myös välillä ollut pätkiä kotona jollokn minä olen kustantanut elämise suurelta osin.
 
"vieras"
Jos siirtäisitte edelleen sille taloustilille rahaa, mutta työssäkäyvä siirtää enemmän, ja se jonka tulot putoaa, vähemmän. Kummallekin jäisi edelleen omaa rahaa, jonka saa käyttää niin kuin haluaa.
 
"vieras"
Meillä jatkettiin samalla lailla kuten ennenkin. Omat tilit + yhteinen ruokaa varten. Ihan hyvin pärjättiin äitiysloma kun pienennettiin asutolainan lyhennystä. Mies makseli enemmän laskuja kun kerran tienasi enemmän. Hoitovapaatahan ei pärjättykkään ihan näin sillä mies ei tehdastyössä kummoisia tienaa. Onneksi olin säästänyt tätä varten jonkin aikaa, ja säästöjen turvin pärjättiin.
 
"vieras"
Jos lapsen hoitaminen kotona on yhteinen päätös, mielestäni on kohtuullista, että äitiys- ja hoitovapaalla tulot tasataan. Ensin maksetaan kaikki pakolliset, jonka jälkeen molemme jää saman verran käytettäväksi rahaa. Tosin kun toinen on hoitovapaalla sitä rahaa ei tuppaa jäämään :D
 
"vieras"
Meillä on omat tilit ja excel-taulukko, jonka mies on laatinut, minkä perusteella pystyy hyvin tarkasti sopimaan yhteiselle tilille siirrettävät rahat joka kuukausi. Samalla se laskee perheen menot, jotka tasataan tarkasti tulojen suhteen.

Todella helppoa, kun homman sai käyntiin.
 
cdi
Meillä tehtiin yksinkertaisesti niin että kotona oleva maksoi mitä pystyi ja työssäkäyvä loput, ei tehty numeroa kuka maksoi ja mitä. Säästettiin yhteiseen pottiin jo ennen ko. vapaita eikä niiden säästöjen käytöstäkään numeroa tehty, käytettiin kun tarvittiin. Kun olin äitiyslomalla niin mies jopa osti mulle vaatteita, samoin mä ostin miehelle kun hän oli hoitovapaalla ja siis käytännössä lähes tuloton. Yhteisestä tarpeestahan tuo kotona olo oli. Meillä on ollut omat tilit aina, ainoastaan lainanhoitotili on yhteinen, jonne siis kumpikin siirtää tietyn summan joka kuukausi, töissä ollessa yhtä paljon ja lasta hoitaessa kotona oleva laittoi vähemmän.
 
-
[QUOTE="vieras";29131296]Jos lapsen hoitaminen kotona on yhteinen päätös, mielestäni on kohtuullista, että äitiys- ja hoitovapaalla tulot tasataan. Ensin maksetaan kaikki pakolliset, jonka jälkeen molemme jää saman verran käytettäväksi rahaa. Tosin kun toinen on hoitovapaalla sitä rahaa ei tuppaa jäämään :D[/QUOTE]

Mun mielestä tämä on järkevä tapa toimia aina näin yhteisessä taloudessa. Kummallekkin jää yhtäpaljon käyttövaraa tienasi sitten mitä tahansa. Mun nähdäkseni se on ihan reilua.
 
Yhteinen tili, ei ongelmia. Tässä taloudessa menot ja tulot ovat kaikki yhteisiä tilanteesta riippumatta.
Äitiyspäiväraha mulla oli niin hyvä että ei vaikuttanut kamalasti taloudenpitoon, hoitovapaalla sen sijaan pyydettiin pankilta lyhennysvapaita, maksettiin pelkkää korkoa. Laitettiin toinen auto seisontaan. Lakkautettiin pari lehtitilausta, kokattiin halvemmista aineksista ruokaa ja ei muutenkaan tuhlailtu.
 
meillänäin
Meillä omat tilit, mutta rahat on yhteiset. Eroa ei ole toiveissa eikä suunnitteilla, joten jos sellainen tulisi niin rahojen jakoa reilusti katsotaan sitten eikä mietitä sitä turhaan etukäteen, eiköhän sitä ehdi sittenkin. Asunto on puoliksi molempien nimissä ja meillä on kaksi autoa joista toinen on selkeästi ostettu miehelle ja toinen minulle, vaikka yhteisillä rahoilla maksettu. Tulevat laskut kerätään yhteen pinkkaan, josta kumpi tahansa ottaa ne ja maksaa omalta tililtään. Jos sen jälkeen tili näyttää tyhjältä (minulla joka olen kotihoidontuella kotona), sanon miehelle että siirtää mun tilille rahaa.
 
"vieras"
Meillä on omat tilit ja yhteinen lainanhoitotili ja yhteinen säästötili. Lainanhoitotilille laittaa molemmat rahaa sen mukaan mitä saa. Elikkäs mies hoitovapaan aikana suurimman osan ja nyt kun olen taas äitiyslomalla niin laitetaan yhtä paljon molemmat.
Säästötilille menee esim jokaisesta kortilla ostosta molemmilta euro ja sinne laitetaan myös kaikki ylimääräinen raha jota tulee. Säästötililtä otan sitten rahaa jos oma tili tyhjenee.
Pääsääntöisesti minä käyn kaupassa ja hoidan ruuat ja lasten vaatteet yms hankinnat ja mies hoitaa vakuutukset ja muut. Laskut on jaettu sen mukaan mitä on varaa kummallakin maksaa.
 
"Heidi"
Mies maksoi sen verran enemmän yhteisistä menoista kuin olisi mennyt päivähoitomaksuihin, jos lapsi olisi ollut hoidossa. Ei mielestäni ihan reilua, koska minun tuloni romahtivat ja hänen eivät, mutta eipä tuo suostunut enempääkään maksamaan. Omissa säästöilläni jouduin paikkaamaan tulovajetta ja lapsilisät otan edelleen omalle tililleni, vaikka mies niistäkin urputtaa. Esikoinen nyt jo kouluikäinen.
 
"Minttu"
Meillä on molemmilla omat tilit, sekä lisäksi yhteinen lainanmaksutili ja säästötili. Kaikki rahat ovat kuitenkin "yhteisiä" Eli isoista ostoksista päätetään yhdessä. Se jolla on enemmän rahaa maksaa laskut, jne. On toiminut hyvin. Säästötilin rahoihin ei kosketa, sinne siirretään joka kuussa tietty summa ja se pysyy siellä, ns. hätävarana.
 
[QUOTE="xxx";29131757]
Oletteko muut pohtineet esim. eläkesäästämistä äitiys ja hoitovapaan aikana? eikös se ole niin, että silloin ei eläkkeetkään kerry? [/QUOTE]
Kertyy, mutta luonnollisesti aika paljon vähemmän kuin palkkatulosta.
 
-
[QUOTE="Shh";29131725]Minä en ymmärrä yhtään sitä että lasketaan jotain prosentteja tuloista! Meillä on ollut aina yhteiset rahat. Omat tilit, mutta yhteiset rahat. Kotona ollessanikin mä maksoin pääosin kaikki laskut (tein keikkatöitä hoitovapaalla), ja jos "omat" eli oman tilin rahat ei riittänyt, maksoin miehen tililtä. Mieheltä meni laina. Ruuat yms maksoi kumpi sattui kaupassa käymään. Yhdessä elämää eletään ja lapset on yhteisiä, yhdessä myös sovittiin että kotona hoidetaan. Ymmärrän menojen jakamista siinä vaiheessa kun yhteistä elämää aloitetaan, en enää sillon kun ollaan PERHE! Kaikki muu on yhteistä, paitsi raha?

Olen opiskellu suhteemme ekat 4v, mies oli hyväpalkkaisessa työssä ja "elätti" mua. Nyt mies on työtön, mä tienaan enemmän ja kannan suuremman taloudellisen vastuun perheestä. Ei olla ikinä vielä riidelty rahasta. Molemmat ostaa mitä haluaa ja isommat jutut päätetään yhdessä.[/QUOTE]

Sä et varmaan voi ymmärtää tilannetta, jossa pariskunnan osapuolilla on niin erilainen tapa käyttää rahaa, ettei tuollainen toimisi ikinä tasapuolisesti.
 
"hippunen"
Ollaan vaan sovittu kumpi maksaa mitkäkin laskut. Kaikki mitä tulee, myös menee. Yhteinen ruokakauppatili on, johon mies sovitusti siirtää 300€/kk.

Aika paljon on riitoja ollut rahasta kyllä, kun se kerta on niin tiukilla.
 
"vieras"
Meillä on aina ollut suunnilleen sama palkka ja omat tilit ja yksi yhteinen tili, josta menee laina ja vastike, ja sitten s-tili, josta maksetaan melkein kaikki ruoat (ostetaan melkein kaikki ruoat s-kaupasta). Laina ja vastike on maksettu aina puoliksi ja kumpikin on laittanut saman summan s-tilille joka kuukausi. Yhteiset laskut on jaettu sulle-mulle -periaatteella.

Äitiys- ja vanhempainvapaan ajan jatkoimme samalla tavalla. Kun jäin olin hoitovapaalla (kh-tuella), niin mies maksoi koko asumisen ja laittoi isomman rahasumman s-tilille ja mä vastaavasti pienemmän. Sama kääntäen kun mies jäi hoitovapaalle.

Näin siis esikoisesta ja sama suunnitelma toisesta, kunhan syntyy. Hoitovapaat on jaettu suunnilleen tasan.
 

Yhteistyössä