Kuinka kovaa mopo saa kulkea, ettei tuu sakkoa?

Pyysin liikkeessä laittamaan vakioksi, muttei kuulemma voi tai mopo ei kulje mihinkään. Saatto selittää jotain lähtötilanteesta, mut sano, et kulkee 55-58km ja tosiasiassa kulkee kovempaakin. ALunperin mopo kulki yli 80kn/h vaikka myyjä sanoi sen olevan vakio.

"Syökää poppareita, kun mietitte vastausta" :popcorn: Tossa."
 
"tööt"
"Mopo tai mopedi on kevyt moottoriajoneuvo, jonka iskutilavuutta ja rakenteellista nopeutta on rajoitettu laissa. Mopon iskutilavuus on enintään 50 cm³ ja rakenteellinen nopeus ei saa ylittää 45 km/h."
 
lassi
Kannattaa virittää sillain, ettei kulje yli 65 km/h koska muuten poliisi katsoo sen kevytmoottoripyöräksi, suuttuu ja mätkäisee mutaman satasen maksuilla.

Oma moponi tosin kulkee 110, mutta siinä on katkaisija jota kääntämällä se kulkee enää 45, jos vaikka poliisi haluaa testa sitä.
 
"vieras"
11. En ole koskaan ajanut yli 45 km/h vaikka mopo kulkee 70 Km/h. Pitääkö vero maksaa?

Merkitystä ei ole sillä mitä nopeutta mopolla on tosiasiallisesti ajettu. Jos mopon huippunopeus sitä testattaessa on yli 65 km/h, vero pitää maksaa.
 
"tööt"
[QUOTE="vieras";23821389]11. En ole koskaan ajanut yli 45 km/h vaikka mopo kulkee 70 Km/h. Pitääkö vero maksaa?

Merkitystä ei ole sillä mitä nopeutta mopolla on tosiasiallisesti ajettu. Jos mopon huippunopeus sitä testattaessa on yli 65 km/h, vero pitää maksaa.[/QUOTE]

Laki on yksiselitteinen: rakenteellinen nopeus ei saa ylittaa 45 km/h. On aivan sama, mitä nopeutta olet sillä ajanut.
 
Kannattaa virittää sillain, ettei kulje yli 65 km/h koska muuten poliisi katsoo sen kevytmoottoripyöräksi, suuttuu ja mätkäisee mutaman satasen maksuilla.

Oma moponi tosin kulkee 110, mutta siinä on katkaisija jota kääntämällä se kulkee enää 45, jos vaikka poliisi haluaa testa sitä.
WAU, sä sit osaat temput ja poliisiko ei huomaa? Mä ostin vakio mopona (enduro limix) ja kulki tosiaan "hieman" kovempaa, kun oli tarkoitus, en osannut itse silloin viel kokeilla, nyt ajelen sillä (ostettu vajaa 2viikkoo sit) kun vanha tekijä (no omasta mielestäni ainakin, tai melkein tai jotain sinnepäin tai vähintään toivon niin tai jopa jään liikennnevaloihin heh heh ) No pyysin ketjujen vaihdossa kuitenkin laittaa vaikioksi, muttei ihan onnistunut. Tiedäks sä mitä ne UUDET endurot kulkee, jos menis ja täräyttäys itelleen sellasen?
 
"tööt"
WAU, sä sit osaat temput ja poliisiko ei huomaa? Mä ostin vakio mopona (enduro limix) ja kulki tosiaan "hieman" kovempaa, kun oli tarkoitus, en osannut itse silloin viel kokeilla, nyt ajelen sillä (ostettu vajaa 2viikkoo sit) kun vanha tekijä (no omasta mielestäni ainakin, tai melkein tai jotain sinnepäin tai vähintään toivon niin tai jopa jään liikennnevaloihin heh heh ) No pyysin ketjujen vaihdossa kuitenkin laittaa vaikioksi, muttei ihan onnistunut. Tiedäks sä mitä ne UUDET endurot kulkee, jos menis ja täräyttäys itelleen sellasen?
Sulla ei ihan kaikki majavat olla pesässä?
 
kusetusta
mitäs sitten jos uutena ostettu vakiomopo kulkeekin yli 60 km/h ILMAN että sille on tehty mitään (ei ole poistettu mitään)

Miten sen saaa muka kulkemaan hitaammin ILMAISEKSI. en aio maksaa penniäkään .
 
Anders_423
Mun mopo kulkee 73km/h ja ei oo mitään hajua mitä edellinen mistaja on sille tehnyt. Eli mikä olisi helpoin/paras keino saada se kulkemaan noin 60? Voikovälityksiä muuttamalla saada siitä semmosen että kiihtyy kovaa, mutta ei sitten kulje niin kovaa?
 
Anders_423
Mun mopo kulkee 73km/h ja ei oo mitään hajua mitä edellinen omistaja on sille tehnyt. Eli mikä olisi helpoin/paras keino saada se kulkemaan noin 60? Voikovälityksiä muuttamalla saada siitä semmosen että kiihtyy kovaa, mutta ei sitten kulje niin kovaa?
 
gssggs
Itse poistin prikan omasta skootteristani ja se kulkee noin 60 km/h, helppo laittaa ennalleen jos tarvitsee. Kulki tosin jo ennen prikan poistamista hiukan yli 50.Skootteri kulkee nyt paljon kevyemmin eikä sammuile enää ylikuumenemisen takia kun tehoja tarvitsee vähemmän. On myös turvallisempaa ajoa kun pysyy muun liikenteen mukana taajama-alueella. Se 65 on tosiaan raja jonka yli mopoa ei kannata virittää.
 
Anders_423
Itse poistin prikan omasta skootteristani ja se kulkee noin 60 km/h, helppo laittaa ennalleen jos tarvitsee. Kulki tosin jo ennen prikan poistamista hiukan yli 50.Skootteri kulkee nyt paljon kevyemmin eikä sammuile enää ylikuumenemisen takia kun tehoja tarvitsee vähemmän. On myös turvallisempaa ajoa kun pysyy muun liikenteen mukana taajama-alueella. Se 65 on tosiaan raja jonka yli mopoa ei kannata virittää.
Mutta mulla ei oo skootteria.
 
vierailija
Itse laitoin derbini kulkemaan 90kmh vaihoin vaan putken ja cdi boksin vielä kun välejä ois ruvennu muuntelemaan niin huhhuh oisi varmasti mennyt huimat 120kmh
Mun oma derpi kulkee nyt 120km/h ku laitoi siihen 11/70 välit,käänsin kuristukset ja laitoin siihen turbokitin änkän nii sinne tuli kunno ahdot ja nyt se keulii ja jättäää kaikki mopot oon varma että jätän sunkin paskan derbi
Taisin servata sut jonne
 
vierailija
Mun oma derpi kulkee nyt 120km/h ku laitoi siihen 11/70 välit,käänsin kuristukset ja laitoin siihen turbokitin änkän nii sinne tuli kunno ahdot ja nyt se keulii ja jättäää kaikki mopot oon varma että jätän sunkin paskan derbi
Taisin servata sut jonne
Ei saatana noilla väleil pääset korkeintaa 34km/h itel 15/52 välit pakoputken kuri pois ja kierroksen rajotin kulkee n.75km/h
 

Yhteistyössä