Kuinka monen mielestä valkoinen sisustus on jo passe'?

  • Viestiketjun aloittaja mää
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Whiten dream:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilokummitin:
Alkuperäinen kirjoittaja White dream:
No enpä sanoisi että passé, valkoinen sisustushan on ajaton! Ja itse olen tykännyt ja sisustanut vaalealla tanskalaistyylillä (maalaisromanttisesti) niin kauan kuin muistan, joten minun kohdallani se ei ainakaan ole "muotivillitys".
Ei ne tanskalaiset oikeasti sillai sisusta, mitä lehdistä saa kuvaa. Kymmeniä tanskalaiskoteja nähneenä voin sanoa, että siellä nimenomaan "anything goes", mitä enemmän värejä sitä parempi eikä kaikki ole todellakaan pikkusievästi vimpan päälle. Mutta nättihän tuo kuvaamasi tyyli on, nauratti vaan kun moni tosiaan luulee että se on jotenkin erityisen tanskalainen :D
No tiedän kyllä miten tanskalaiset "oikeasti" sisustavat, mutta halusin vain tuoda mielikuvan siitä miten sisustan ja tyylisuuntausta kutsutaan ainakin täällä Suomessa "tanskalais-romantiikaksi". :D
Totta ja sisustuslehdissä esitellään just näitä tähän tyylin sisustettuja tanskalaiskoteja, joten kyllä niitäkin on. Aattelin vaan tarttua tähän ja käyttää tilaisuutta hyväkseni sanoakseni, että oikeasti sieltä löytyy tosi villejä ja erikoisia sisustusratkaisuja. Ois niin kiva, jos Suomessakin ihmiset toisi enemmän omaa persoonaansa ja makuaan esiin, eikä vaan mentäis sen mukaan mitä telkkarissa käsketään. Eli oikeastaan en tarkoittanut mitenkään laittaa sulle kritiikkiä, niinkun kai tajusitkin =) Hyvä vaan musta, että jollain on oma tyyli josta tykkää ja joka kestää :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisko joku vielä vastata tähän kysymykseen, ennen kuin lähden lasten kanssa pyöräilemään: miksi ostat uusvanhaa etkä oikeasti vanhaa? Ja tää siis kaikille kitschin (maalaisromantiikan) ystäville.
Eikös Kitch ja maalaisromantiikka ole ihan eri asioita?

http://www.kitsch.fi/shop/

Ei, en pidä kummastakaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisko joku vielä vastata tähän kysymykseen, ennen kuin lähden lasten kanssa pyöräilemään: miksi ostat uusvanhaa etkä oikeasti vanhaa? Ja tää siis kaikille kitschin (maalaisromantiikan) ystäville.
Vanhat tavarat on aikas hinnakkaita...
 
Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Sie et taida tietää vanhoista huonekaluista ja niiden hoidosta paljoakaan :).
Lapsesta asti olen kolunut huutokauppoja läpi, rakastan wanhoja huonekaluja. Huonekalut pyrinkin ostamaan aina oikeesti vanhoina, ne saa vaan ehkä uuden maalipinnan, sillain vanhan näköisesti :) Ihan sama miten muut niitä hoitaa.

 
ap
Ilokummitin on kyllä tosi kiltti, toisin kuin minä. Jokainenhan saa sisustaa, miten haluaa, mutta maalaisromanttinen tyyli on muotijuttu, ja siksi se on niin tylsää katseltavaa. Hassuinta mun mielestä on sisustaa uusi talo muka-vanhaksi. Vanhojen huonekalujen kerääjänä mua ärsyttää tuo uusvanha-buumi, koska en näe siinä mitään järkeä. toki vanhat huonekalut ovat usein kalliita, mutta niinpä niitä olenkin saanut odotella joskus kauankin,kun olen säästänyt rahaa. Yhdenkään ostamista en ole kuitenkaan katunut, vaikka usein on menny viimeiset rahat.
 
Nooo
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Parempaa se on kuin joku maitokahvi
Totta. Yhdessä välissä kaikki piti maalata beigeän ja ruskean kaikella skaalalla. :LOL: Sohva ja seinä beigee ja huonekalut tietty vähän tummempaa puuta. 90-luvulla oli sininen/vihreä kausi.

Mutta valkoinen on pitänyt pintansa hyvin kauan, pulpahteleee pintaan silloin tällöin. Mutta kyllä tämäkin valkoiselta yhä näyttää http://www.livingetc.com/magazine/

Olihan kiva yrttiseinämä.

Mitenhän tuossa käytännössä pysyy mullat sisällä?
 
sisustaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisko joku vielä vastata tähän kysymykseen, ennen kuin lähden lasten kanssa pyöräilemään: miksi ostat uusvanhaa etkä oikeasti vanhaa? Ja tää siis kaikille kitschin (maalaisromantiikan) ystäville.
Koska esim talonpoikaisantiikkia on olemassa se mitä on, sitä ei tule enää mistään lisää. Näin sanoi Annarina Yöntilä, ja hyvin sanoikin. Kyllä toi mun mielestä selittää sen, miksi ei monessa kodissa kaikki ole aidosti vanhaa; kun ei sitä aidosti vanhaa OLE! Miten hitossa sitä riittäisi kaikille? Aidon vanhan määrä vain putoaa koko ajan.

Mun vanhempien kotona lähes kaikki on alkaen 100-vuotiasta tai vanhempaa, usko pois että osaan arvostaa perintöhuonekaluja. Siitä huolimatta meillä itsellä on vanhin huonekalu vain 60-vuotias, kun ei harmi kyllä ole aikaa kiertää viikonloppuisin huutokaupoissa etsimässä antiikkia. Niin intohimoinen sisustaja en ole. Mutta ymmärrän oikein hyvin jos on jo paljon aidosti vanhaa tavaraa, niin eihän siihen sekaan voi iskeä jotain ikean laatikostoa? Eikö ole paljon loogisempaa laittaa se uusvanha laatikosto, sopii ainakin muiden kanssa yhteen?

Ja minkä takia uusvanha lipasto on "kitcsh", ja sotkan lastulevyhyllykö ei? Millä logiikalla leimaat just sen vanhannäköisen arvottomammaksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jokainenhan saa sisustaa, miten haluaa, mutta maalaisromanttinen tyyli on muotijuttu, ja siksi se on niin tylsää katseltavaa. .
Tää on juuri se, mitä en ymmärrä. Kuka sinä olet sanomaan, että se on pelkkä muotijuttu? Jos joku vaan pitää siitä sisustustyylistä, se miellyttää silmää? Ihan sama vaatemuodissa, mä olen aina pitänyt pitkistä hameista ja mekoista, jo ennen kuin ne joskus olivat muodissa ja edelleen sen jälkeen. Mua ei tippakaan kiinnosta onko se passé vai ei, jos se on tyyli joka miellyttää mun silmääni ja sopii mulle. Sama sisustuksessa, jos ihminen on sattunut aina pitämään moisesta sisustustyylistä, niin sinäkö se sitten sanot, että se on vain muotijuttu ja passé?
 
sisusttaja
Vielä yksi sivuhuomautus; se mikä mua tässä valkoisen ihannoinnissa ärsyttää, on kun se on nimetty tanskalaiseksi. Tiesittekö, että tanskalaiset itse kutsuvat tätä valkoista tyyliä ranskalaiseksi. Tanskalaisfirmat tekee näitä replikoita ranskalaisilta kirppareilta löydettyjen wanhojen tavaroiden mukaan jne.
 
Vieras
Itselleni on sama mikä on ohitettu tai in juuri sillä hetkellä. En pidä puunväristä enkä sekaisin väreistä. Kotini on tummemman sävyinen ja mielestäni kaunis, kakkosasuntomme vaalea ja valkoinen, johon on yhdistetty siniharmaata ja harmaata ja siellä viihdyn, koska kokonaisuus on rauhallinen ja selkeä. Makunsa kullakin. Tärkeintä, että itse pitää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nooo:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Parempaa se on kuin joku maitokahvi
Totta. Yhdessä välissä kaikki piti maalata beigeän ja ruskean kaikella skaalalla. :LOL: Sohva ja seinä beigee ja huonekalut tietty vähän tummempaa puuta. 90-luvulla oli sininen/vihreä kausi.

Mutta valkoinen on pitänyt pintansa hyvin kauan, pulpahteleee pintaan silloin tällöin. Mutta kyllä tämäkin valkoiselta yhä näyttää http://www.livingetc.com/magazine/

Olihan kiva yrttiseinämä.

Mitenhän tuossa käytännössä pysyy mullat sisällä?
Kyllähän noissa multa pysyy, kunhan kasvien juuret sitovat sitä ensin. Ja esim turve on sellaista vähemmän pölyävää. Alussa kastelun kanssa pitää olla varovainen.

(Tein joskus krassitornin jätesäkistä ja verkosta)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olis ihan kiva nähdä tähänkin ketjuun vastanneiden sisutuksesta kuvia.
Tässä joitakin kuvia meiltä ja tää koti ei sitten edusta mitään tyyliä vaan kaikki on iloisesti sekaisin.

Tuo telkkari on jo saanut lähtöpassit


Tämä odottaa edelleen entisöintiä


 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sisustaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisko joku vielä vastata tähän kysymykseen, ennen kuin lähden lasten kanssa pyöräilemään: miksi ostat uusvanhaa etkä oikeasti vanhaa? Ja tää siis kaikille kitschin (maalaisromantiikan) ystäville.
Koska esim talonpoikaisantiikkia on olemassa se mitä on, sitä ei tule enää mistään lisää. Näin sanoi Annarina Yöntilä, ja hyvin sanoikin. Kyllä toi mun mielestä selittää sen, miksi ei monessa kodissa kaikki ole aidosti vanhaa; kun ei sitä aidosti vanhaa OLE! Miten hitossa sitä riittäisi kaikille? Aidon vanhan määrä vain putoaa koko ajan.

Mun vanhempien kotona lähes kaikki on alkaen 100-vuotiasta tai vanhempaa, usko pois että osaan arvostaa perintöhuonekaluja. Siitä huolimatta meillä itsellä on vanhin huonekalu vain 60-vuotias, kun ei harmi kyllä ole aikaa kiertää viikonloppuisin huutokaupoissa etsimässä antiikkia. Niin intohimoinen sisustaja en ole. Mutta ymmärrän oikein hyvin jos on jo paljon aidosti vanhaa tavaraa, niin eihän siihen sekaan voi iskeä jotain ikean laatikostoa? Eikö ole paljon loogisempaa laittaa se uusvanha laatikosto, sopii ainakin muiden kanssa yhteen?

Ja minkä takia uusvanha lipasto on "kitcsh", ja sotkan lastulevyhyllykö ei? Millä logiikalla leimaat just sen vanhannäköisen arvottomammaksi?
Sotkan lastulevyhyllykkö on aidosti sitä mitä on: 2010-luvun tuote, sen sijaan uusvanha huonekalu yrittää esittää jotakin, mitä ei ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sotkan lastulevyhyllykkö on aidosti sitä mitä on: 2010-luvun tuote, sen sijaan uusvanha huonekalu yrittää esittää jotakin, mitä ei ole.
Mun mielestä se ei esitä mitään. Se on uusi, sen näkee kaikki. Mutta se on esteettisesti kauniimpi kuin joku Sotkan uuden uusi.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olis ihan kiva nähdä tähänkin ketjuun vastanneiden sisutuksesta kuvia, kun on varaa arvostella ammattilaisten valintoja.
Löytyy, kun vanhoja ketjuja kaivelee. Minä en jaksa, sitä tikulla silmään etc.

Ja tietenkin saa arvostella ja kertoa omia mielipiteitään, ammattilaisen maku ei välttämättä ole koko maailman maku.
 
sisustaja
No jos pilkkua väännetään, niin kromatut putket huonekaluissa ja pelkistetyt linjat on keksitty jo 1920-luvulla. Lastulevy toki on uudempi keksintö, mutta ei sekään 2010-luvulta. Mutta kyllä se sotkan hyllykkökin on "kertaustyyliä". Aivan taatusti se esittää modernia tyyliä, modernismia tai funkkista, miten vaan halutaan nähdä, jotka on vanhoja tyylejä nekin. Ei oo mikään 2010-luvun juttu.
Nythän muodissa olevat barokkikuviot tapeteissa ovat nekin kertaustyyliä. Kattokruunut on kertaustyyliä. Onko mitään, mikä olisi aidosti 2000-luvun idea? Ei ainakaan tusinakaupoissa a la sotka tai asko.

Mun mielestä estetiikka on huonekalussa vähintään yhtä tärkeä kuin sen sisältö, eli se miltä se "näyttää" on vähintään yhtä tärkeämpää kuin mitä se "esittää" tai "on". Vai eikö estetiikalla tosiaan ole väliä?
Eikö kahdesta uudesta saa valita sen, mikä on tyyliltään esteettisempi?
 
mie tykkään kaikesta
musta pääasia että ite pitää omasta sisustuksestaan. mutta ymmärrän pointin että alkaa kyllästyttämään sisustusohjelmat ja lehdet kun niissä tyrkytetään samaa, ei tarjota paljoa uusia ideoita.
 

Yhteistyössä