Kuinka pitkään imetys on ok?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Suomessakin on tavallista, että taaperoita ja leikki-ikäisiä imetetään.

Voiko myös ensimmäisellä luokalla olevaa imettää?

– Kyllä voisi imettää periaatteessa. Varmaan se ei nykyään ole niin yleistä, mutta varmaan muutama vuosikymmen sitten kun Suomessakin on ollut köyhää, niin on paljon sellaisia ihmisiä, jotka muistelevat, että ovat käyneet itsekin äidin tissillä koululaisena, kun ei ole ollut ruokaa.

Kuinka pitkään on ok imettää?
 
vierailija
Parivuotiaaksi. Näin WHO suosittelee myös. Mut en näe ongelmaa imettää kauemminkin, siitä tuskin on haittaa lapselle/aikuiselle. Serkkupoikaa imetettiin 7-vuotiaaksi, ihan normaali heteromies on tullut. :D
 
vierailija
WHO:n suositukset perustuvat köyhiin maihin missä lapselle ei ole muuta ruokaa. niin siellä on pakko imettää kun muutakaan ei ole ja se että hampaat menevät imemisestä pilalle ei myöskään siellä haittaa kun hammashoitoa ei ole.
Eli tästä voi vetää ajatuksen "vauraammissa maissa ei ole enää Ok imettää yli vuoden ikäistä?" :D Onhan se rahasta huolimatta parempaa kuin lehmältä tuleva maito, kauramaito tai mikään korvaava tuote. äly hoi älä jätä.
 
vierailija
WHO:n suositukset perustuvat köyhiin maihin missä lapselle ei ole muuta ruokaa. niin siellä on pakko imettää kun muutakaan ei ole ja se että hampaat menevät imemisestä pilalle ei myöskään siellä haittaa kun hammashoitoa ei ole.
Lapsen hampaat ei mene tissistä pilalle. Ihmisen luontainen imeväisikä on paljon pidempi kuin se teidän hatusta keksimä 360pv.
 
vierailija
WHO:n suositukset perustuvat köyhiin maihin missä lapselle ei ole muuta ruokaa. niin siellä on pakko imettää kun muutakaan ei ole ja se että hampaat menevät imemisestä pilalle ei myöskään siellä haittaa kun hammashoitoa ei ole.
Rintamaito ei pilaa hampaita, maitosokeri ei erityisemmin aiheuta hampaisiin vaurioita. Siksi esim. yöllä voi imettää, mut en suosittelis pilaamaan yöunia itseltä ja vauvalta enää 6 kk jälkeen. Päiväimetys riittää!
 
vierailija
Niin pitkään kun äiti ja lapsi haluavat. Eiköhän se raja tule kaikille jossain vaiheessa vastaan. Jos puhutaan biologisesti ajasta niin yllä olevassa teksitissä se käy ilmi.
 
vierailija
Äläkää nyt viitsikö puhua pas...a!
Imetys ei pilaa millään tavoin hampaita, ei aiheuta reikiä tai vääntymistä.

Reiät johtuu kariesbakteerista, jonka saa äidiltä tai muilta ihmisiltä. Myös raskauden aikainen antibioottikuuri voi aiheuttaa kiille yms. vaurioita lapsen hampaisiin ja edesauttaa reikiintymistä. Saman ongelman eteen joutuu, jos vauva/lapsi syö useita antibioottikuuria. Huono hammashygienia + sokerin mussutus reikiinnyttää myös.

Hampaat ei väänny imetyksestä. Tutti, tuttipullo ja peukalon imeminen voi edesauttaa hampaiden vääntymistä. Yleensä myös perintötekijät vaikuttavat hampaiden vääntymiseen. Ahdas suu tai muu ongelma.

Kaksi lasta imetetty yötä päivää 2-4 vuoden ikäisiksi. Tutti ollut suussa 2-3 vuotiaisiksi. Hampaat harjattu kerran päivässä. Ei sokeria tarjottu. Kariesta ei tartutettu. Ksylitoli käytössä.
Hampaat priimakunnossa. Joka kerta hammashoitaja ja lääkäri kehuu ja kiittelee hyvin hoidetuista hampaista.

Imetys ei pilaa lasta, mutta se onkin äidin ja lapsen välinen asia eikä kuulu kenellekään muulle.
 
vierailija
Äläkää nyt viitsikö puhua pas...a!
Imetys ei pilaa millään tavoin hampaita, ei aiheuta reikiä tai vääntymistä.

Reiät johtuu kariesbakteerista, jonka saa äidiltä tai muilta ihmisiltä. Myös raskauden aikainen antibioottikuuri voi aiheuttaa kiille yms. vaurioita lapsen hampaisiin ja edesauttaa reikiintymistä. Saman ongelman eteen joutuu, jos vauva/lapsi syö useita antibioottikuuria. Huono hammashygienia + sokerin mussutus reikiinnyttää myös.

Hampaat ei väänny imetyksestä. Tutti, tuttipullo ja peukalon imeminen voi edesauttaa hampaiden vääntymistä. Yleensä myös perintötekijät vaikuttavat hampaiden vääntymiseen. Ahdas suu tai muu ongelma.

Kaksi lasta imetetty yötä päivää 2-4 vuoden ikäisiksi. Tutti ollut suussa 2-3 vuotiaisiksi. Hampaat harjattu kerran päivässä. Ei sokeria tarjottu. Kariesta ei tartutettu. Ksylitoli käytössä.
Hampaat priimakunnossa. Joka kerta hammashoitaja ja lääkäri kehuu ja kiittelee hyvin hoidetuista hampaista.

Imetys ei pilaa lasta, mutta se onkin äidin ja lapsen välinen asia eikä kuulu kenellekään muulle.
Nyt puhut p*skaa. toki sinusta ei imetyksessä ole vikaa eikä se pilaa mitään. Moniko äiti muka kehtaisi myöntää että imetti lastaan liian pitkään/antoi syödä tuttia ja nyt on hampaat sen vuoksi pilalla. Hammaslääkärit ja neuvolat eivät suosittele pitkään imettämistä koska pitkään imettämisellä ei ole tutkitusti mitään terveyshyötyjä, päinvastoin haittaa. Se on vain imettäjien joku oma päähänpinttymä, saa nautintoa siitä kun imettää ja on tarpeellinen eikä osata päästää irti ajoissa.
 
vierailija
Imetys ei todellakaan pilaa hampaita MILLÄÄN TAVALLA. On ihan oma asia kauanko imettää. Ei siihen ole mitään sääntöä. Kaikki tekee omat päätöksensä. Jos lapseni on valmis lopettamaan 10 kk iässä, niin hyvä niin. En pyri jatkamaan imetystä kuten jotkut, että jos se vauva vielä vähän jatkaisin. Lopetus sujuu luonnollisesti näin. Jos taas lapsi haluaa jatkaa 3-vuotiaaksi, niin jatkakoon, mikäli minullakaan ei ole mitään sitä vastaan. En kuitenkaan aio mennä ikuisesti lapsen ehdoilla, vaan imetys loppuu kun lapsi on siihen itse valmis, tai minulla on jokin syy lopettaa, tai yksinkertaisesti en enää välitä imettää. Kärjistetysti sanoisin, etten todellakaan imettäisi enää 15-vuotiasta, mutta mistäs minä tiedän onko jollain jokin erityisen, erikoisen, erinomainen syy tehdä näin.

Miettikää siis itse, millä tavalla koette itse asian tärkeäksi imettää, ja antakaan muidenkin tehdä omat päätöksensä. Ei ole kahta samanlaista tapausta.
 
vierailija
Nyt puhut p*skaa. toki sinusta ei imetyksessä ole vikaa eikä se pilaa mitään. Moniko äiti muka kehtaisi myöntää että imetti lastaan liian pitkään/antoi syödä tuttia ja nyt on hampaat sen vuoksi pilalla. Hammaslääkärit ja neuvolat eivät suosittele pitkään imettämistä koska pitkään imettämisellä ei ole tutkitusti mitään terveyshyötyjä, päinvastoin haittaa. Se on vain imettäjien joku oma päähänpinttymä, saa nautintoa siitä kun imettää ja on tarpeellinen eikä osata päästää irti ajoissa.
:ROFLMAO:
 
vierailija
Nyt puhut p*skaa. toki sinusta ei imetyksessä ole vikaa eikä se pilaa mitään. Moniko äiti muka kehtaisi myöntää että imetti lastaan liian pitkään/antoi syödä tuttia ja nyt on hampaat sen vuoksi pilalla. Hammaslääkärit ja neuvolat eivät suosittele pitkään imettämistä koska pitkään imettämisellä ei ole tutkitusti mitään terveyshyötyjä, päinvastoin haittaa. Se on vain imettäjien joku oma päähänpinttymä, saa nautintoa siitä kun imettää ja on tarpeellinen eikä osata päästää irti ajoissa.
Grow up. :LOL:
 
vierailija
Nyt puhut p*skaa. toki sinusta ei imetyksessä ole vikaa eikä se pilaa mitään. Moniko äiti muka kehtaisi myöntää että imetti lastaan liian pitkään/antoi syödä tuttia ja nyt on hampaat sen vuoksi pilalla. Hammaslääkärit ja neuvolat eivät suosittele pitkään imettämistä koska pitkään imettämisellä ei ole tutkitusti mitään terveyshyötyjä, päinvastoin haittaa. Se on vain imettäjien joku oma päähänpinttymä, saa nautintoa siitä kun imettää ja on tarpeellinen eikä osata päästää irti ajoissa.
Sulla ei taida olla faktat ihan hallussa... en ole itse mikään taaperoimettäjä, mutta en sentään kiellä biologiaa sokeasti :D
 
vierailija
Nyt puhut p*skaa. toki sinusta ei imetyksessä ole vikaa eikä se pilaa mitään. Moniko äiti muka kehtaisi myöntää että imetti lastaan liian pitkään/antoi syödä tuttia ja nyt on hampaat sen vuoksi pilalla. Hammaslääkärit ja neuvolat eivät suosittele pitkään imettämistä koska pitkään imettämisellä ei ole tutkitusti mitään terveyshyötyjä, päinvastoin haittaa. Se on vain imettäjien joku oma päähänpinttymä, saa nautintoa siitä kun imettää ja on tarpeellinen eikä osata päästää irti ajoissa.
Enemmän kehtaisin sanoa imettäneeni vaikka kolmevuotiaaksi kuin myöntää, että lopetin alle vuoden ikäisen jo...
 
vierailija
Meillä imetykset on loppunut 13-14 kk vanhana. Minusta on outoa, jos joku imettää reilusti päälle 2 vuotiasta. Joku heitti, että 7 vuotiaaksi saakka olisi normaalia, minun tietämäni ainoa 7 v saakka imetetty oli pahin mahdollinen ADHD-tapaus, jolla oli pahoja käytöshäiriötä. En tiedä mitä hänestä tuon jälkeen on tullut, oli jotain kymmenen kun viimeksi olen ollut tekemisissä sukulaistensa kanssa.

Hieman olen katunut, etten syöttänyt yhdelle lapselle tuttia enempää. Vein sen kolmevuotiaana. Tosin ei käyttänyt sitä kuin aina 5 minuuttia nukahtamiseen. Hänellä kun sattuu olemaan puremavika, joka on juuri päinvastainen kuin mitä tutin syöjillä on.
 
vierailija
Meillä imetykset on loppunut 13-14 kk vanhana. Minusta on outoa, jos joku imettää reilusti päälle 2 vuotiasta. Joku heitti, että 7 vuotiaaksi saakka olisi normaalia, minun tietämäni ainoa 7 v saakka imetetty oli pahin mahdollinen ADHD-tapaus, jolla oli pahoja käytöshäiriötä. En tiedä mitä hänestä tuon jälkeen on tullut, oli jotain kymmenen kun viimeksi olen ollut tekemisissä sukulaistensa kanssa.

Hieman olen katunut, etten syöttänyt yhdelle lapselle tuttia enempää. Vein sen kolmevuotiaana. Tosin ei käyttänyt sitä kuin aina 5 minuuttia nukahtamiseen. Hänellä kun sattuu olemaan puremavika, joka on juuri päinvastainen kuin mitä tutin syöjillä on.
Imetys aiheuttaa siis ADHD:n koska sulla on yks tuttu.
 
vierailija
minun tietämäni ainoa 7 v saakka imetetty oli pahin mahdollinen ADHD-tapaus, jolla oli pahoja käytöshäiriötä. En tiedä mitä hänestä tuon jälkeen on tullut, oli jotain kymmenen kun viimeksi olen ollut tekemisissä sukulaistensa kanssa.

Hieman olen katunut, etten syöttänyt yhdelle lapselle tuttia enempää. Vein sen kolmevuotiaana. Tosin ei käyttänyt sitä kuin aina 5 minuuttia nukahtamiseen. Hänellä kun sattuu olemaan puremavika, joka on juuri päinvastainen kuin mitä tutin syöjillä on.
Niin että imetyksestä ADHD ja käytöshäiriöitä. Nyt kyllä kylmää, miten omien muksujen kanssa käy :eek:
Imetin heitä 4 vuotta!!:alien:
Tuttikin oli suussa lähemmäs kolmivuotiaaksi ja hampaat ei ole vielä vääntyneet, vaikka pysyviä onkin jo jonkin verran (n)
Toisaalta MINUN sukulaiseni lapsi imi peukaloa, imetettiin 4kk ja hampaat kaipaa oikomishoitoja ja toinen lapsi roikkui tississä 2 vuotta, ilman tuttia ja hampaat suorat.

Kertokaa nyt vielä, että pitäisi antaa "oikeaa maitoa" eikä äidin maitoa taaperolle, niin voin kaivaa pääni pensaaseen o_O
 
vierailija
Imetys, myös taaperoimetys, itse asiassa ehkäisee purentavikoja, toisin kuin tutit/tuttipullot/peukku pitkään käytettynä. Isomman lapsen imemässä maidossa on enemmän rasvaa ja proteiinia kuin vauvan maidossa, joten sokerilitkua se ei ole, ja se sokeri mitä siinä on on ihan samaa kuin lehmiksessä - laktoosia - eikä kukaan sitä pidä hampaiden turmiona. Rintamaito vaikuttaa suun bakteerikantaan positiivisella tavalla. Kannattaa lukea joku tällä vuosituhannella tehty tutkimus jos aihe kiinnostaa mutta oma imetystieto on vuosikymmeniä vanhoja mantroja.

Toki jos suussa on kariesta aiheuttavaa bakteeriflooraa niin kannattaa miettiä montako kertaa päivässä sitä ruokkii yhtään millään. Mutta enemmän olisin huolissani niistä rattaissa maissinaksuilla hiljennetyistä lapsista kuin imetetyistä.

Suomalainen ajatus vaihtaa lapsen tarpeisiin mukautuva oman äidin rintamaito toisen nisäkäslajin rasvattomaksi prosessoituun maitoon ja erilliseen öljylisään palvelee kulttuurin (äitien töihinpaluu, lapsen varhainen itsenäistäminen), ei lapsen tarpeita. Suomalainen suosituskaan ei muuten ole lopettaa 1v, vaan jatkaa vähintään 1v ja jatkaa perheen halutessa pidempään, ja mikäli 1v vaihdetaan lehmikseen niin tarvitaan se rasvalisä koska lehmis sellaisenaan ei riitä paikkaamaan äidinmaidon tarvetta.

Väärinymmärrysten välttämiseksi lisään että mulla ei ole mitään kaikkien pitää imettää mahd. pitkään -agendaa, täällä missä kelvollista korvaavaa ravintoa on saatavilla niin äidit päättäköön itse. Mutta surku jos joku lopettaa itsestä ja lapsesta oikealta tuntuvan imetyksen harhaluulojen vuoksi.
 

Yhteistyössä