Kuinka suuren asuntolainan uskaltaisit ottaa n.3000euron nettotuloilla?

  • Viestiketjun aloittaja Omaankotiin?
  • Ensimmäinen viesti
fgdgvd
Otimme noilla tuloilla 100 000€ lainaa... hulluina vuosina tarjolla olisi ollut enemmänkin, mutta päätimme pysytellä kohtuudessa kuitenkin.

Paljon riippuu omista menoista, kulutustottumuksista, tulevista asumiskustannuksista jne.
 
vierass
Ei nyt enää vaikuta ap:lle, mutta mun periaate on ollut se, että asumiskustannukset (siis KAIKKI asumiskustannukset) saa olla maksimissaan neljäsosan nettotuloista. Haluan laskea elämääni "yllätysvaraa" (työttömyys, sairastuminen, ylläriraskaus (tarkoitus ei ole enää raskaaksi tulla :D) ja hoitovapaa jne). Pyritään miehen kanssa siihen, että elämään pitää pystyä pelkästään toisen tuloilla eli kaikki mitä toinen saa, on plussaa. Meillä on suunnilleen samat tulot.
 
erässs
Ei lainanotossa ole uskaltamisesta kyse, vaan pitää laskea harkiten omat menot ja tulot.
Minä en kyllä noilla tuloilla yli 100 000 euron lainaa ottaisi. Meillä noin 2x tulot ap:hen verrattuna ja aikanaan otettiin lainaa 125 000 euroa, nyt jäljellä 80000 euroa. Ostimme omakotitalon (n 10 v vanha ostohetkellä), olemme sisustaneet mieleiseksi ja rahaa on riittänyt normielämään sekä säästöön (tuo meille tärkeää).
 
Miettikää asioita tarkkaan..
Toisilla menee ruokaan 1000€/kk toisilla 250€ erotus 750€
Toinen pariskunta tarvitsee autoa toinen ajaa fillarilla erotus 100€-
Jotkut käyvät etelässä jotkut lähikaupungissa..
Toiset vaihtavat huonekaluja vuosittain jotkut 15v välein..

Itse omalla rahankäyttö tyylillä uskaltaisin ottaa 3000€ netolla 200 000€ lainaa ja ei olisi mitään ongelmia pärjätä, kk ruokaan ja muihin juttuihin meillä menee n 700€ -> jolain toisella ei taas olisi mitään mahdollisuuksia pärjätä.
 
jlj
[QUOTE="Annabella";27024614]Kuka ottaa näinä aikoina asuntolainaa kun asuntojen hinnat huitelee pilvissä? Haloooo?!?![/QUOTE]



esim. ihmiset jotka haluavat hyödyntää erittäin alhaista korko tasoa ;)
 
"susu"
Meillä tilanne se että mää kotona kotiäitinä ja mies vakitöissä. Tienataan yhteensä jotain 2500e /kk ( jää siis käteen verojen jälkeen) Täälläpä ei myönnetty lainaa, koska pyysimme lainaa 125 000 ja meidän tuloilla saisi vain maksimissaan 100 000. Kaveri kävi pienemmillä tuloilla kysymässä saman kokosta lainaa naapuri kylästä jossa pieni pankki ja heti heru :)
 
jjlj
[QUOTE="susu";28070331]Meillä tilanne se että mää kotona kotiäitinä ja mies vakitöissä. Tienataan yhteensä jotain 2500e /kk ( jää siis käteen verojen jälkeen) Täälläpä ei myönnetty lainaa, koska pyysimme lainaa 125 000 ja meidän tuloilla saisi vain maksimissaan 100 000. Kaveri kävi pienemmillä tuloilla kysymässä saman kokosta lainaa naapuri kylästä jossa pieni pankki ja heti heru :)[/QUOTE]

nää on kyllä aina aika hauskoja :) mulla ioli 3800€ nettoansioilla lainakatto 180 000-280 000 muutama vuosi sitten, tuntuu olevan ihn pankinjohtajan mielialasta kiinni
 
Meil on pienet tulot, mieheltä jää käteen kuussa alle 2000 euroa ja minä olen äippälomalla ja tarkotus kyllä palata takaisin vakituiseen työhöni tosin tarkkaa aikaa en tiedä. Vuokra senkus nousee vaan... asutaan vanhanaikasessa kaksiossa ja hiukka vajaa 700 euroa kuussa onpi vuokraa maksettavana. Vauva tulossa, no kyl tämä alkuun riittää meille mutta haaveilemme omasta kolmiosta tai neliöstä. Kyl se olisi fiksumpaa tässä tilanteessa mun mielestäni ainakin .. pitää mennä pankkiin kysäsemään paljonko he meille lainaa antaisivat. Mut valitettavasti ei oikeen alle sadantuhannen kämpät houkuttele täällä :(
 
ärsyttäviä
Meil on pienet tulot, mieheltä jää käteen kuussa alle 2000 euroa ja minä olen äippälomalla ja tarkotus kyllä palata takaisin vakituiseen työhöni tosin tarkkaa aikaa en tiedä. Vuokra senkus nousee vaan... asutaan vanhanaikasessa kaksiossa ja hiukka vajaa 700 euroa kuussa onpi vuokraa maksettavana. Vauva tulossa, no kyl tämä alkuun riittää meille mutta haaveilemme omasta kolmiosta tai neliöstä. Kyl se olisi fiksumpaa tässä tilanteessa mun mielestäni ainakin .. pitää mennä pankkiin kysäsemään paljonko he meille lainaa antaisivat. Mut valitettavasti ei oikeen alle sadantuhannen kämpät houkuttele täällä :(
tässä taas klassinen tapaus nykyihmisestä.. Kaikki tänne heti..
 
"vieras"
[QUOTE="susu";28070331]Meillä tilanne se että mää kotona kotiäitinä ja mies vakitöissä. Tienataan yhteensä jotain 2500e /kk ( jää siis käteen verojen jälkeen) Täälläpä ei myönnetty lainaa, koska pyysimme lainaa 125 000 ja meidän tuloilla saisi vain maksimissaan 100 000. Kaveri kävi pienemmillä tuloilla kysymässä saman kokosta lainaa naapuri kylästä jossa pieni pankki ja heti heru :)[/QUOTE]

Me otettiin viime vuonna samoilla tuloilla 175000 euroa lainaa. Mutta olikin säästöjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttäviä;28070662:
tässä taas klassinen tapaus nykyihmisestä.. Kaikki tänne heti..
Siis miten sun mielestä pitäisi elää? Ahtautua sikapieneen yksiöön ja maksaa siitäkin 500€/kk vuokraa, vaihtoehtoisesti nostaa lainaa ja maksaa sitä takaisin + samalla kerryttää omaisuutta jne. Ja ehkä jopa ostaa kerralla sellaista missä viihtyy? Nuo 'alle 100k kämpät' klassisesti ovat monella alueella sellaisia että joko kokoa on niin vähän ettei kannata harkitakaan tai vaihtoehtoisesti remonttia saa tehdä niin isolla rahalla ja vaivalla että kerralla olisi järkevämpää voida satsata enemmän ostaessa.
 
.....
Nettotulot n.3100?.
Molemmilla vakituiset työpaikat.
Kaksi lasta.

Onko n. 120-130 000euron lainan saanti mahdoton ajatus?

Millaisilla tuloilla ja kuinka paljon itse olette asuntolainaa ottaneet? Kuinka suuri kk-erä? Kuinka monta prosenttia nettotuloista menee asumiseen?
Meillä on miehen kanssa netto jotain 3300€ (ja nouseehan tuo ajan kuluessa), ja tarkoituksena ois hankkia 120-140 000€ laina. Ei oikein okt:a saa halvemmalla täältä päin.
 
"vieras"
Me tarvittiin 140000 laina...lisäksi meillä oli säästöjä n. 40000 ja kesämökki. Meidän nettotulot tällä hetkellä 3700 ja mies vakitöissä, minä työttömänä...hyvin pärjätty.
 
Hiippari
Jännä miten se on joidenkin mielestä hullua maksella omaa pienillä tuloilla, mutta ihan fiksua maksella vuokraa vaikka isommallakin summalla. Harvemmin pienituloinen työssäkäyvä saa mitään asumistukeakaan. Sijoittajia lie.. ;)

Joten noilla nettotuloilla vois lyhennys + kulut olla ihan helposti vaikka sen 850-950e. :) Menee se sama tai enempi vuokraankin, jos ei yksiöön ahtaudu perhe.
Joten joku 150tonnia ainakin uskaltaisin ottaa lainaa noilla tuloilla huoletta.
 
mr clamson
Tarvitsetko lainaa yrityksen perustamiseen? Tarvitsetko lainan maksaa pois laskujaan? Tarjoamme tällä hetkellä kasvatus laina, Business laina, asuntolaina, maatalouden laina, henkilökohtainen laina, auto laina jne. Jos tarvitset lainaa ilmoittaa kiinnostuksesi jotta voimme lähettää lisätietoja sinulle.

Ota yhteyttä sähköpostitse clamsinloan@gmail.com

laina tarjous
 
sarafina
Klassinen laskentakaava joka on kestänyt vuosikymmeniä ympäri maailman:

Asumismenot (laina+vastike) = 1/3 nettotuloista 20v laina-ajalla. Keskimääräinen euribor 12kk historiallisesti jotain 3,5% kai ja siihen marginaali 0,5%

Noilla spekseillä jos oletetaan vastikkeeksi 300eur lainasumma on 116 k€
 

Yhteistyössä