Kuinka usein vaihdat lapsen vaatteet?

Huisi hippu: just tuo on ongelma: maanantaina päälle valitut lapsen vaatteet näyttävät vielä perjantainakin kaapista nostetuilta! On niin siisti tyttö :)

Nyt sitten pohdin, pitäisikö vaatteita kuitenkin vaihtaa hoitoviikon keskellä, vai voiko vaatteet pestä vasta viikonloppuna?
 
Meillä tyttö on myös ollut aina siisti, eli ei ole juuri vaatteita onnistunut sotkemaan, päiväkodissakin varavaatteet olivat näön vuoksi eippä niitä tarvittu juuri silloinkaan kun opetteli vaipasta pois vajaa kaksi vuotiaana.

Mutta joka aamu olen vaihtanut tytölle vaatteet.
 
Jos ei tahroja tule, haista vaatteita, jos tuoksuvat hyvältä, eivätkä haise, niin tokihan niitä voi käyttää useampana päivänä. Meillä vaikkei vaatteet olisivat sotkuuntuneet, vaihdan puhtaat viim 3päivän käytön jälkeen, koska bakteerit rupeavat pesimään vaatteissa pidemmän käytön jälkeen, niin hygienian kannalta on hyvä vaihtaa niitä vaatteita vaikkei lika tahraa olisikaan :)
 
Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa puhtaat vaatteet?! Jos ei näytä eikä tuoksu likaiselta, niin käyttäisin vaikka kuukauden! Pari bakteeria siellä täällä on pelkkää plussaa. Jos vaatteissa on jotain, missä ne bakut ihan ongelmaksi asti pesivät, niin sen kyllä haistaa! :D

Itse vaihdan 3,5v lapsen vaatteet likaisuuden mukaan. Jos ei ihan läpilikaiseksi (maitomuki, pissaa tms) tule, niin yhden päivän käytöllä en vaihda kuin alushousut. Muutama kuiva tahrakin saa olla pari-kolme päivää.
 
Itse vaihdan joka päivä lapseni vaatteet. Ikää on 4 v. Hän on päiväkodissa. En tykkää käyttää ns. likaisia vaatteita vaikka näkyvää likaa ei olisikaan. Kotona olevalla voin käyttää kaksi päivää samoja vaatteita.
 
Mä vaihdan kanssa joka päivä,en kyllä aina pese niitä jos puhtaita,tuuletan ne yön yli. Mä en pystyisi viemään tarhaan 3päivää samoilla vaatteilla,2 päivää viä menee,mut kolme ei. Alusvaatteet vaihdetaan tietty päivittäin ja joskus kesken päivänkin,jos tulee pari pisutippaa housuihin (on tosi tarkka tästä) ja ikää neidillä reilu 2.5v
 
meillä on tosi sotkuinen 5-vuotias tyttö, vaatteita menee vaihtoon sitä mukaa ku sotkua syntyy.. paitsi kotona ollessa ei nyt välttämättä joka tahran takia vaihdeta paitaa. :D Joka päivä vaihdetaan alushousut ja sukat, muuten joka toinen päivä kun käydään pesulla/saunassa.
 
Hei,

Meillä 5-vuotias tyttö ja vaatteet vaihtuu noin neljä kertaa päivässä. Ei siksi, että tarvitsee vaihtaa tai menisi likaisiksi. Vaan siksi, että kaikki omistamansa mekot pitää kokeilla päälle, ennen kuin sitten palaa takaisin siihen ensin valittuun. Ja on todellakin hienoisesti äitin pinnaa kiristänyt, kun pyykkikori on aina täynnä tämän nuorimmaisen vaatetuksia. :mad: :D pyykkiinhän ne menee pienimmästäkin vesipisarasta. Ja kuten jo arvata saattaa, ei kannate tuoda kaupasta mitään, missä ei olisi varmuuden vuoksi palautusoikeutta...
 
Mm. tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miten lähes kaikki lastenhoitoon ja -kasvatukseen liittyvät asiat ovat kontekstisidonnaisia. Nopeasti ketjun lukaistuani ketjusta on pomittavissa ainakin seuraavat neuvot:

1) Vaihda joka päivä
2) Vaihda, kun vaatteet ovat likaiset
3) Vaihda, kun vaatteet haisevat
4) Vaihda, kun vaatteissa on bakteerita
5) Vaihda, eri vaatekappaleet eri aikoina
...

Mitä siis, jos vaihtaisisit vaatteet aina kulloisenkin kontekstin mukaan. Konteksti on lähes mikä vaan: päiväkoti, tunne, likaisuus, sosiaalinen ilmapiiri tai vaikkapa sää.

Ylipäätään mistään lastenhoitoon tai kasvatukseen ei ole olemassa mitään yleispätevää periaatetta, jota tulisi noudattaa aina -riippumatta tilanteesta. Satuimme kirjoittamaan tästä elämän "kontekstuaalisuudesta" ja "kompleksisuudesta" blogiimme:
Jalanjälki: Pottailun monimutkaisuus ja Cynefin
 
Poika 2,5v melko siisti,mutta toki vaatteet joskus likaantuu. Jos ollaan ihan kotioloissa (on siis kotihoidossa) niin käytän samoja vaatteita monena päivänä,mutta "ihmisten ilmoille" mentäessä tsekkaan että vaatteet on oikeasti puhtaat. Usein myös vaihdan kyllä vaatteet päivittäin mutta jos ovat ihan siistit niin en laita pesuun vaan kaappiin ja parin päivän päästä taas päälle. Näin teen omillakin vaatteilla,eli en pese joka käytön jälkeen ja kaapeissa on omat pinot "puolipidetyille" ja puhtaille.
 
Meillä 3v 4kk tyttö vaihtaa itse vaatteensa. joskus parikin kertaa päivässä ja jumalaare on rassaavaa kerätä sit sellasia käytettyjä, mutta ehkä puhtaita vaatteita lattialta. Laiskana tungen monesti kyllä pesuun silti.

Toi sotkee kyllä eli paita pitäskin vaihtaa joka päivä. alusvaatteissa joudun muistuttaan kans että ne joka päivä vaihtoon.
 
Pikkuhousut, sukkikset/välihousut ja sukat tulee vaihdettua tiuhaan.
Päällypaita ja -housut joka toinen päivä.

Saunailtana menee kaikki vaihtoon.

Tässäkin on monta mielipidettä, kun on kirjoittajaakin. :)
 
Onko muita jotka huijaa? Mun mielestä meidän nelivuotiaan paidat pysyy ihan siisteinä helpostikin 3-4 päivää, ellei satu jotain ruoka- tms. suttua. Eihän sen ikäinen edes haise hiellekään, joten pyykkääminen tuntuu ihan turhalta. Nolottaa silti viedä lapsi päiväkotiin samoissa vaatteissa monta päivää, kun tiedän että monen mielestä ehdoton normi on että suihkussa pitää käydä ja kaikki vaatteet vaihtaa joka päivä. (eteläisemmistä=hikisemmistä maista levinnyt turha ilmiö, minun mielestäni).

Niinpä vaihdan vaatteet päivän-parin välein, mutta oikeasti pistänkin vaatteet vain varmuuden vuoksi tuulettumaan enkä pyykkiin, ennen kuin vaikuttavat likaisilta :)
 

Yhteistyössä