Kuinka vanhoja olette kun asuntolaina on maksettu?

  • Viestiketjun aloittaja pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti
vinkki
Tällä hetkellä mies omistaa meidän talon ja on vissiin niin laskenut että tällä menolla olis talo 20 vuoden päästä maksettu. Maksaa nyt vaan vähän lainaa pois. Mutta hommat muuttuu kellossa kun ostaa nykäsen tästä talosta puolet itselleni, joten miehen jo valmiiksi suht pieni laina puolittuu ja pystytään maksamaan taloa aivan eri tahtiin pois :) Mutta luulempa että otetaan sit vielä lisää lainaa kun aletaan ihan kunnolla remppaamaan :) Laina-aikaa en osaa sanoa, mutta noin 50 000 e olisi lainaa sitten kummallakin, eli ei edes kauheasti!
Säästä itsellesi se ensiasunnon ostajan etu tulevaa taloa varten (4%hinnasta varainsiirtoveroa säästyy sulta plus veroedut), jos ette asukaan lopunikäänne tuossa. Maksatte yhdessä miehen lainan pois nykyisestä?
 
"Josa"
Olen 37 kun oma talo on maksettu (kahden vuoiden päästä). Voitais maksaa jo nyt melkein koko laina pois, mutta mielummin pidämme rahan säästössä korkeammilla koroilla, kun maksamme lainan pois.
 
"vieras"
Olen nyt 27, eikä asuntolainaa ole koskaan ollutkaan, vaikka asunto on kyllä oma. Ehkä jossain vaiheessa tulee otettua pieni laina, jos vaihdetaan tästä suurempaan/kalliimpaan.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22329971:
Täytyy tunnustaa että mulla ei ole edes villiä veikkausta.
Ei kertakaikkiaan mitään tietoa. Mies hoitaa nää asiat.........

Mulle sopii enemmän kuin hyvin että olen 'tietämätön'.
En oikeasti tajua, miten joku voi elää noin... Siis ei millään pahalla, tuntuu vain itsestä täysin käsittämättömältä, miten joku voi olla noin piittaamaton omaan elämäänsä merkittävästi vaikuttavista asioista. Ihmettelen siis aidosti, miten erilaisia ihmisiä meitä täällä onkaan.
 
dadadadaa
Alkuperäinen kirjoittaja erojakin löytyy;22330341:
Tästä olen vähän eri mieltä. Kilpailutettiin juuri laina isoissa pankeissa mutta päädyttiin omaan pieneen paikallispankkiin: se oli ainoa, jossa oikeasti tutkittiin mitä ollaan ostamassa, mitkä on järkevät lyhennykset yms. Isoilla pankeilla tuntui olevan asenne, että kunhan on takuu- ja panttiasiat kunnossa niin annetaan lainaa perheen talouteen perehtymättä, saavathan he ne takaisin sitten takaajien ja pantin myynnin kautta...
Mutta ymmärrät kai, että eivät ne pankit tuota työtä ihan hyvää hyvyyttään, auttamisen halusta tee. Pankkien tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa, ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakkaille on myytävä mahdollisimman paljon, mahdollisimman kalliilla. Jos joku pankki tästä linjasta poikkeaa, voit olla täysin varma, että pankki ei kovin montaa vuotta keiku pystyssä.
 
En oikeasti tajua, miten joku voi elää noin... Siis ei millään pahalla, tuntuu vain itsestä täysin käsittämättömältä, miten joku voi olla noin piittaamaton omaan elämäänsä merkittävästi vaikuttavista asioista. Ihmettelen siis aidosti, miten erilaisia ihmisiä meitä täällä onkaan.
En mä ole piittaamaton:snotty:

2 sivulla vastasin toisen ihmettelijän kysymyksiin.

Mä kannan huolta ja murhetta jo mielestäni aivan tarpeeksi ilman murehia vielä raha-asioista lainaa koskien.
Kyllä mies mua informoi aina ajoittain, mutta ei se jää mulle mieleen.
 
"nanna"
Ollaan silloin miehen kanssa n.40-42vuotiaita kun ollaan maksettu tää talo. Porukat on silloin jotain 85vuotiaita että luultavasti peritään niiltä jossain vaiheessa niitten asunnot että sinänsä nää raha asiat ei kauheesti vaivaa. Ja 40vuotiaana kuitenkin on vielä paljon elämää jäljellä, ehkä lainatonta sellaista ja yleensä 40vuotiaat on vielä ihan vireitä matkustelemaankin joten kyllä niillä ylimääräsillä rahoilla silloinki vielä jotain tekee.
 
"nanna"
meillä mä oon se joka huolehtii laskut ja raha asiat eikä miestä kiinnosta tuon taivaallista. Kyllä se joskus kysyy et onks kaikki kunnossa jne Mua ei haettaa koska se käy kuitenkin töissä ja tuo enemmän rahaa tähän talouteen. Kyllä yhteen perheeseen riittää yks joka hallitsee raha asiat jos se ei kerran häiritse sitä toista eikä kiinnosta. Mä oon meidän perheen järki ja mies taas semmonen taiteilija ja tasapaino on säilynyt hyvin. Se on eri juttu jos kumpikaan ei huolehtis raha asioista ym
 
-
Ensimmäinen tuli maksettua kun täytin 30 ja tämä nykyinen (omakotitalo) on maksettu kun ikää 36.
Ollaan aika pienituloisia mutta ei ne suuret tulot mitää merkkaa jos sen hassaa etelänmatkoihi ja autoihin...
 
he vedän pohjat
Mä oon 65 ja mies 51 kun laina on maksettu pois. Vahvasti epäilen ettei asuta kyseises talos enää sillon, joten oletan että olemme vaihtaneet pienempään lasten lennettyä pesästä.. Joten en usko että on lainaa tuolloin enää.
Laina siis nostamatta talo haussa vasta.
 

Yhteistyössä