Kuka IHME uskaltaa tehdä 50-60-70-lukujem taloihin remonttia???

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
asbestikartoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Asbestia ei voi nähdä. Et voi tietää että seinässä on asbestilevy (sellaista ei ole olemassakaan), vaan se täytyy aina tutkia. Jos isompaa remonttia on tekemässä kannattaa teettää tutkimuksia ja antaa purkaminen ammattimiehille, tai sitten huolehti varotoimista. Asbestikuitu ei poistu keuhkoista koskaan ja oireet saattavat ilmestyä vasta vuosikymmenien jälkeen.
Sekoitatko radoniin, sitä ei voi nähdä?:). Asbestin voi, mutta ei tietenkään joka paikassa. Esim. muovimaton pohjassa sen asbestin pystyy varsin selvästi tunnistamaan. Ruiskutetun asbestin tietty näkee sokea Reetta otsallaankin ja tietyntyyppisissä levyissäkin sen voi hyvin nähdä jos pintaa rikkoo. 100% varmuutta ei toki voi paljaalla silmällä saada, mutta ei se ihan puskastakaan keuhkoihin hyppää.
Sullahan on melkoinen katse, jos pystyt näkemään mikroskooppiset kuidut.
 
asbestikartoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Asbestia ei voi nähdä. Et voi tietää että seinässä on asbestilevy (sellaista ei ole olemassakaan), vaan se täytyy aina tutkia. Jos isompaa remonttia on tekemässä kannattaa teettää tutkimuksia ja antaa purkaminen ammattimiehille, tai sitten huolehti varotoimista. Asbestikuitu ei poistu keuhkoista koskaan ja oireet saattavat ilmestyä vasta vuosikymmenien jälkeen.
Sekoitatko radoniin, sitä ei voi nähdä?:). Asbestin voi, mutta ei tietenkään joka paikassa. Esim. muovimaton pohjassa sen asbestin pystyy varsin selvästi tunnistamaan. Ruiskutetun asbestin tietty näkee sokea Reetta otsallaankin ja tietyntyyppisissä levyissäkin sen voi hyvin nähdä jos pintaa rikkoo. 100% varmuutta ei toki voi paljaalla silmällä saada, mutta ei se ihan puskastakaan keuhkoihin hyppää.
Sullahan on melkoinen katse, jos pystyt näkemään mikroskooppiset kuidut.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Asbestia ei voi nähdä. Et voi tietää että seinässä on asbestilevy (sellaista ei ole olemassakaan), vaan se täytyy aina tutkia. Jos isompaa remonttia on tekemässä kannattaa teettää tutkimuksia ja antaa purkaminen ammattimiehille, tai sitten huolehti varotoimista. Asbestikuitu ei poistu keuhkoista koskaan ja oireet saattavat ilmestyä vasta vuosikymmenien jälkeen.
Sekoitatko radoniin, sitä ei voi nähdä?:). Asbestin voi, mutta ei tietenkään joka paikassa. Esim. muovimaton pohjassa sen asbestin pystyy varsin selvästi tunnistamaan. Ruiskutetun asbestin tietty näkee sokea Reetta otsallaankin ja tietyntyyppisissä levyissäkin sen voi hyvin nähdä jos pintaa rikkoo. 100% varmuutta ei toki voi paljaalla silmällä saada, mutta ei se ihan puskastakaan keuhkoihin hyppää.
Sullahan on melkoinen katse, jos pystyt näkemään mikroskooppiset kuidut.
Te kaksi taidatte puhua vaan eri asioista. Yksittäisiä asbestihiukkasia ei näe, mutta kyllähän asbestin pystyy tunnistamaan esimerkiksi seinästä tai eristeistä. On ihan eri asia tunnistaa, että kodissa on asbestia kuin sanoa varmuudella että siellä sitä ei ole.
 
asbestikartoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Asbestia ei voi nähdä. Et voi tietää että seinässä on asbestilevy (sellaista ei ole olemassakaan), vaan se täytyy aina tutkia. Jos isompaa remonttia on tekemässä kannattaa teettää tutkimuksia ja antaa purkaminen ammattimiehille, tai sitten huolehti varotoimista. Asbestikuitu ei poistu keuhkoista koskaan ja oireet saattavat ilmestyä vasta vuosikymmenien jälkeen.
Sekoitatko radoniin, sitä ei voi nähdä?:). Asbestin voi, mutta ei tietenkään joka paikassa. Esim. muovimaton pohjassa sen asbestin pystyy varsin selvästi tunnistamaan. Ruiskutetun asbestin tietty näkee sokea Reetta otsallaankin ja tietyntyyppisissä levyissäkin sen voi hyvin nähdä jos pintaa rikkoo. 100% varmuutta ei toki voi paljaalla silmällä saada, mutta ei se ihan puskastakaan keuhkoihin hyppää.
Sullahan on melkoinen katse, jos pystyt näkemään mikroskooppiset kuidut.
Te kaksi taidatte puhua vaan eri asioista. Yksittäisiä asbestihiukkasia ei näe, mutta kyllähän asbestin pystyy tunnistamaan esimerkiksi seinästä tai eristeistä. On ihan eri asia tunnistaa, että kodissa on asbestia kuin sanoa varmuudella että siellä sitä ei ole.
Epäilyttävät materiaalit on kyllä helppo tunnistaa, mutta oikeasti on täysi mahdottomuus kotiremontoijan sanoa onko siinä mattoliimassa tai saumalaastissa asbestia vai ei. Putkien ympäriltä sen helposti "tunnistaa" kun massa on erinäköistä kuin nykyisin käytettä (ihan siksi ettei sen näköistä ole mahdollista valmistaa ilman asbestia). Ja kun työnpuolesta ihan ammattirakentajia sai usein hämmästytettyä vaatimalla näytteitä paikoista, joista he eivät olisi osanneet kuvitellakaan, niin epäilen vahvasti että joku palstamamma "varsin selvästi" tai "hyvin näkee".
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Epäilyttävät materiaalit on kyllä helppo tunnistaa, mutta oikeasti on täysi mahdottomuus kotiremontoijan sanoa onko siinä mattoliimassa tai saumalaastissa asbestia vai ei. Putkien ympäriltä sen helposti "tunnistaa" kun massa on erinäköistä kuin nykyisin käytettä (ihan siksi ettei sen näköistä ole mahdollista valmistaa ilman asbestia). Ja kun työnpuolesta ihan ammattirakentajia sai usein hämmästytettyä vaatimalla näytteitä paikoista, joista he eivät olisi osanneet kuvitellakaan, niin epäilen vahvasti että joku palstamamma "varsin selvästi" tai "hyvin näkee".
No edelleen, te kaksi taisitte puhua eri asioista. On ihan mahdollista tunnistaa esimerkiksi joku tietty asbestia sisältävä tuotetyyppi (kun puhe nyt varsinkin oli 50-70-luvun rakennuksista), mutta se että ei tunnista kotonaan mitään missä olisi asbestia, ei tarkoita etteikö sitä siellä olisi. Ethän sinäkään kuitenkaan tiedä, että mikä kenenkin "palstamamman" (en kai ole ainoa, jonka mielestä tuo on vain ja ainoastaan halventamiseen tarkoitettu termi?) ammatti on ;)
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Epäilyttävät materiaalit on kyllä helppo tunnistaa, mutta oikeasti on täysi mahdottomuus kotiremontoijan sanoa onko siinä mattoliimassa tai saumalaastissa asbestia vai ei. Putkien ympäriltä sen helposti "tunnistaa" kun massa on erinäköistä kuin nykyisin käytettä (ihan siksi ettei sen näköistä ole mahdollista valmistaa ilman asbestia). Ja kun työnpuolesta ihan ammattirakentajia sai usein hämmästytettyä vaatimalla näytteitä paikoista, joista he eivät olisi osanneet kuvitellakaan, niin epäilen vahvasti että joku palstamamma "varsin selvästi" tai "hyvin näkee".
No edelleen, te kaksi taisitte puhua eri asioista. On ihan mahdollista tunnistaa esimerkiksi joku tietty asbestia sisältävä tuotetyyppi (kun puhe nyt varsinkin oli 50-70-luvun rakennuksista), mutta se että ei tunnista kotonaan mitään missä olisi asbestia, ei tarkoita etteikö sitä siellä olisi. Ethän sinäkään kuitenkaan tiedä, että mikä kenenkin "palstamamman" (en kai ole ainoa, jonka mielestä tuo on vain ja ainoastaan halventamiseen tarkoitettu termi?) ammatti on ;)
Näin juuri. Tää "palstamamma" nyt sattuu tietämään, että esimerkiksi tietyn valmistajan tietyn aikakauden muovimatoissa on asbestipohja, joten kyllä niitä selkeitäkin kohteita on jo kartoittajan ja mun yhdessä toteamien putkieristeiden lisäksi. En ole väittänytkään, että liimoista tai maaleista voisi asbestin tunnistaa, kuten lukemalla selviää. Eipä taida tuossa mun ylemmässä viestissä asiavirheitä olla, mutta piti tän kartoittajatyypin yrittää päästä napauttamaan, koska eihän tällä palstalla kukaan voi tietää mistään mitään;).

Sitä kyllä kovasti ihmettelen, miksi asbestikartoittaja väittää, ettei asbestilevyä ole olemassakaan? Asbestipitoinen levy= asbestilevy, vai kuinka?
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Tämä ketju on aihuttanut minulle kamalan paniikin. Olen itse repinyt 50-luvun talomme portaista muovimatot pois ja hionut portaat.

Nyt ihan paniikissa
Muistatko millaiselta sen maton alapinta näytti? Irtosiko siitä esimerkiksi kuivan saven kaltaista ainetta laattamaisena tai murumaisena pintana?
 
Millipidetär
Ei pelota, 65-rakennettu talo, saunassa oli kiukaan takana asbestilevyjä, kun tehtiin remppa mun 82-vuotias isoisä irroitti ne ja vei ulos....ilmeisesti ajatteli et ei ne sen ikäisellä tunnu enää missään :/
autotallin katossa on kans asbestilevyjä, jos joskus sitä rempataan niin tarttee sit hankkia ammattilainen purkamaan ne.
 
yksi vaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja noista vanhoista kämpistä saa maksaa ihan törkeästi, täällä seudulla esim rintamamiestaloat 120 000-160 000e ja samalla hinnalla sais uuden muuttovalmiin..Ei tajua.
ja tontti päälle jonka itse joudut laittamaan ja se maksaa......
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keuhkotautien erikoislääkäri vastasi, että asbesti on aiheuttanut terveyshaittoja(syöpä jne) vain niille, jotka ovat vuosikausia työssään käsitelleet asbestia! Normaalilla siviilillä ei syytä huoleen. Tietenkin asbestin purkutyöt pitää tehdä ammattilaisella jne. RAUHOITTUKAA.
 
hyvä asua
rintamamiestalo vm-49 ei asbestia misään... remontoitu 7 vuotta sitten täysin. ihana talo asua losistva pohjaratkaisu, tilaa, ihana iso tontti.... vanhassa on sitä jotain.
 
kakang
eiköhän tolla asbestille pidä altistua tosi kauan ennenku siitä on todella haittaa ittelle..en nyt mee vannomaan mut niin olen kuullut..ihmisiä vaan pelotellaan liikaa. Toki onhan se haitallista.
 
"ninni"
Asbestin purkua ei saa tehdä kuin siihen erikoistunut henkilö/firma ja maksaa maltaita. Ja jos itse meinaa niin rakennustarkastus ei sitä salli.
=) Tää oli paras. Mistä se rakennustarkastus voi tietää missä sitä asbestia on ollu jos sen on purkanu pois. Vai kirjotatko niille lapulle ku tekee rakennustarkastuksen et muovimatto purkaessani poistin asbestin ja sit rakennustarkastaja sanoo et "tätä ei sallita" Kyllä niille oli ihan yks hailee mitä täällä on tehty kunhan on tehty rakennusluvan mukaisesti ja siinä meillä ei ainakaan tarvinnut määritellä että kuka purkaa ja mitä.
 
"miuku"
mä en ymmärrä yleensäkään et ostaa vanhan talon, ilman jos ei ole "pakko"... ;-)
Mä en ymmärrä miks ihmiset ostaa uuden talon ellei oo pakko tai sit on remonttitaidoton ja haluaa avaimet käteen periaatteella. Mä rakastan tätä taloa joka on ukin rakentama ja siihen liittyy paljon muistoja. Toki tässä on kaksi kerrosta minkä jotkut kokee hankalaksi mutta kyllähän aika monissa uusissakin taloissa on yläkerta. Mun mielestä on kurjaa että aina halutaan vaan uutta ja uutta kun vanhastakin voi saada hyvää. Tietenkin pitää varmistua että talo on terve ja siitä että kun remonttia tekee että tietää mitä tekee.
 
MSraineri
Tämä ketju on aihuttanut minulle kamalan paniikin. Olen itse repinyt 50-luvun talomme portaista muovimatot pois ja hionut portaat.

Nyt ihan paniikissa
Täytyy sanoa et 8vuotta sitten purettiin miehen kanssa myös kylppäristä asbestit eikä vaivauduttu käyttämään ees hengitys suojaimia. Tästä seurauksena ei edelleenkään minkäänlaista allergisuutta. Mutta tää ketju kyllä saa asian kuulostamaan siltä ettei ehkä olis kannattanu...
 
"vieras"
oon repinyt muovimaton joka oli liimattu mutta vain osasta huoneesta... työ niin haastava, että jätettiin toinen puoli repimättä. Nyt laitettu uusi lattia (laminaatti) päälle.

Jos asbestia muovimaton liimassa, onko vaarallista kun repinyt auki?
 
"vieras"
Asbesti on toki vaarallista..

MUTTA!

Nämä vanhat kunnon rakennusmiehet, joille näitä oireita on tullut, käsittelivät asbestia aikoinaan niin isoja määriä ja niin välinpitämättömästi, että tavallisen tallaajan on lähes mahdoton altistua niin suurelle määrälle.

Silloin asbestieristeitä revittiin paljain käsin ja asbestiliistereitä ja maaleja sekoitettiin sormilla, muista hommista puhumattakaan. Pöly lensi ja suojaimia ei juurikaan käytetty, norttia vedettiin samalla. Tupakka ja asbesti ei ole hyvä asia, ja silloinhan lähes jokainen raskaan työn raataja savutti ku korsteeni.

Toki kerta-altistuksessakin on mahdollista saada keuhkoihinsa asbestikuituja, mutta ei elämisestä mitään tule jos pitää joka hemmetin asiaa varoa ja vältellä.
 
"Esko"
eihän sitä tiiä, voi jäädä autonkin alle tai vaikka liukastua portaissa ja halkaista pään. Tai saada aivoverenvuodon tai sydänkohtauksen tai tai...

ei 7kk oo pitkäaikainen altistus, pikemminkin 10 vuotta kun oot raksa-alalla ollu töissä ja altistunu useissa eri kohteissa.
Itseasiassa, jos on asbestia touhua yhtään enemmän seurannut kun vain keskustelupalstoilla niin tuosta altistusajasta..Niin oli englannissa aikoinaan
tällänen tarina: https://www.youtube.com/watch?v=UalvPWdKhqY
Tuo nainen oli 3kk kesätöissä asbestitehtaalla ja sai siitä kuolettavan annoksen.


Spodden Valley, asbestos scandal
Devils Dust (Aussisarja)
Asbestos the way to dusty death 1982
https://www.youtube.com/watch?v=5yz4H_7JFQo
https://www.youtube.com/watch?v=luUNhhC_0QU
https://www.youtube.com/watch?v=UnDobTds6t0
 
Tyhymä
Jos noissa mun kodin vanhoissa muovimatoissa on asbestia niin onko siitä haittaa muuten kuin vain purkutilanteessa? Ollaan osaan huoneista vedetty laminaatti päälle ja jäetty matto alle. Kannattaako jatkossa repiä pois? Hui, en ole ajatellut että muovimatossa on asbestia?!
 

Yhteistyössä