Kukaan ei käytä autossa turvaistuinta enää 4-5 vuotiaalla?

Lapseni isä ei halua käyttää lokakuussa 5-vuotta täyttävällä lapsellamme turvavyöistuinta autossa. Hänen mielestään istuinkoroke on yhtä turvallinen ja pakettiautossa ei tarvita sitäkään. Hän on myös sitä mieltä, ettei kukaan muu kuin minä käytä noin isolla lapsella turvavyöistuinta.

Kuinkas on, löytyisikö täältä muita ylisuojelevia vanhempia, jotka käyttävät turvavyöistuinta autossa 4-5-vuotiaalla?
 
Viimeksi muokattu:
Mä joo ehdotonta ylisuojelevaisuus / LAKI ja suositukset linjastoa. 1 vee matkustaa selkä menosuuntaan, 4 vee ja 6 vee turvavyöistuimissa. Ja isoimmallakin on vielä paljon kasvuvaraa istuimessaan, eikä valita, joten siinähän istuu!
 
  • Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Kiitos JMM78. Minullehan asia on täysin yksiselitteinen. Teen lapseni automatkan mahdollisimman turvalliseksi ja varmaan useimmat vanhemmat toimivat samoin. Toivoisin silti lisää vastauksia tähän ketjuun, jos vaikka saisin ex-miehenikin tajuamaan asian. Kiitos avustanne =)
 
Mulla on 5v korokkeella koska autoon ei mahdu kahta turvavyöistuinta.4v jolla turvavyöistuin ja 1v jolla turvaistuin.Mä oon hyvin ehdoton tässä asiassa ja kauhulla katson niitä joilla lapset matkustaa ilman turvalaitetta.
Jo lakikin sanoo että lapsella pitää olla turvalaite ja luulis että lapsen isällekkin ois tärkeintä että lapsi matkustaa turvallisesti autossa koska milloinkaan ei voi tietää koska se vahinko tapahtuu.Vaikka itse ei tekiskään mitään mikä sen aiheuttais niin liikenteessä on niin paljon muitakin jotka voi töpätä ja mikään ei korvaa ikinä lapsen terveyttä tai henkeä.
 
Meillä 3,5v tavallisessa turvaistuimessa, eskariinlähtijä turvavyöistuimessa kuten myös 7,5v. kouluunlähtijä. Isommat eivät valita istuimistaan vaan siirtävät ne jopa itse mummon autoon, jos sillä matkustavat. Mä olen ollut asiassa hyvin tiukka ja aion jatkossakin olla :) Paremmin tuo turvavyökin istuu lapselle kun selkänoja ohjaa sen.
 
Meillä 4 v. tavallisessa turvaistuimessa auton vöillä (ei enää 5-pistevyöt), eskarilainen turvavyösituimessa tai korokkeella autosta riippuen. Meillä myös miehen mielestä koroke on tarpeeksi ja silloin kun ollaan koko perhe autossa (meillä myös pieni vauva), niin isoimmalla on vaan koroke, kun ei muuten mahduta. Mutta mieluiten pitäisin kyllä turvavyöistuimessa häntäkin, vaikka on jo 126 senttinen miehenalku.
 
Meillä lapset istuvat turvaistuimissa niin kauan kuin vain mahtuvat, varmaankin yli 10v. asti, koska näin turvatestit suosittelevat. Tottakai välillä napisevat, mutta ei se ole heidän asiansa päättää. En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos lapseni kuolisi sen takia, että hän istui korokkeella helppouden takia. (Ja juu, tottakai lapsi voi kuolla myös turvaistuimessa, mutta ainakin olen tehnyt kaikkeni estääkseni sen). Meillä siis myös kinasteltu asiasta mieheni kanssa, jonka mielestä koroke olisi ihann hyvä, mutta en tingi asiasta. Joustan vaikka sitten kaikessa muussa, mutta en lasten turvallisuudesta. Näin siis meillä. Jokainen perhe päättää itse. :)
 
Pykäläthän sanovat, että alle 135-senttisen lapsen on käytettävä autossa turvalaitetta. Oma esikoinen on vajaat 4 vasta, mutta keväällä hänelle ostetaan toiseen autoon turvavyöistuin, kun pikkusisko siirtyy kaukalosta turvaistuimeen. Toisessa autossa on kasvot menosuuntaan-istuin, jonka omia vöitä käytetään 18 kiloon ja sitten on turvavöillä normaali turvavyöistuin (Britaxin Evolva). Korokkeen olemme aikoneet ostaa "varaistuimeksi", jos tarvii jollain muulla autolla äkillisesti matkustaa tai jos tulee joku lapsi kyytiin. Tyttöjen serkku 6v käyttää turvavyöistuinta, samoin toisen kummien lapset 6&8v. Ja meidän lapset tulevat istumaan turvaistuimissa niin kauan kun vain mahtuvat.
 
Meillä ihan just 4 vee täyttävä istuu turvavyöistuimessa. Turvaistuin oli vielä pari kuukautta sitten, mutta se oli tyhjänä kolariautossa, joten en uskaltanut sitä enää käyttöön ottaa vaikka poliisit ja vakuutusyhtiö sanoivatkin että sitä voi käyttää. Joten nyt poika matkustaa siis turvavyöistuimessa. Ja saa matkustaakkin siinä mahdollisimman pitkään!
Ehkä jos lähdettäis johonkin kauas reissuun junalla, niin ottaisin pelkän korokkeen mukaan, jos kyläpaikassa ei istuinta olisi, tavaraa on muutenkin paljon ja vilkkaan pojan kanssa olisi hankala kuskata turvavyöistuinta mukana. Mutta mieluiten se turvavyöistuin.

Mun isä ei käytä minkäänlaisia istuimia lapsillaan, ei edes turvavöitä. Eli lapset hilluu täysin vapaana autossa. Se olikin muksuille kova paikka 1,5v sitten kun mä olin samassa autossa ja pistin ne edes vöihin (istuimia ei siis ole ollenkaan). Lapset oli silloin 4,5v, 6,5v ja 8v. Katsoivat ihmeissään kun mun poika oli samassa autossa ja sillä oli istuin ja vyöt. Isän vaimo kyllä laittaa itselleen turvavyön autossa, mutta ei lapsille.. En vaan pysty käsittään sitä!
 
Hilkka77
4-vuotias istuu turvavyöistuimessa, mutta ei ole tullut mieleenkään hankkia 6-vuotiaalle esikoiselle enää moista. Nätisti istuu korokkeella, normaaleissa turvavöissä. Kuopuskin pääsee eroon istuimesta, kun täyttää 5v., näin olen luvannut.
 
Meillä 1 ja 3v. turvaistuimessa ja 5 ja 8v. vyöistuimessa. Näin istutaan jatkossakin. Voi olla että 8v. ei enää ensi talvena toppavaatteissa sovi vyöistuimeen mutta jatkaa silti korokkeella istumista koska pituutta on n. 130cm. Raja taitaa olla 135cm jolloin ei tarvitse istuinta mutta miksipä ei istuisi korokkeella sittenkin kun siitä paremmin näkee?
 
Meillä lapset istuvat turvaistuimissa niin kauan kuin vain mahtuvat, varmaankin yli 10v. asti, koska näin turvatestit suosittelevat. Tottakai välillä napisevat, mutta ei se ole heidän asiansa päättää. En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos lapseni kuolisi sen takia, että hän istui korokkeella helppouden takia. (Ja juu, tottakai lapsi voi kuolla myös turvaistuimessa, mutta ainakin olen tehnyt kaikkeni estääkseni sen). Meillä siis myös kinasteltu asiasta mieheni kanssa, jonka mielestä koroke olisi ihann hyvä, mutta en tingi asiasta. Joustan vaikka sitten kaikessa muussa, mutta en lasten turvallisuudesta. Näin siis meillä. Jokainen perhe päättää itse. :)
10 vuotias lapsi on jo aika iso. Kyllähän se olis vähän hankalaa ja myös lasta nolaavaa, jos lapsi olisi menossa kaverinsa kyydillä jonnekin ja äiti tunkee turvaistuinta mukaan. 10 vuotiaat eivät ole enään pikkulapsia. Bussillakin kuljetaan ihan ilman turvavöitäkin paljon nuorempana. Viimestään ekaluokalla pitäs tälläset vauvajutut poistaa, vaikka miten äidistä tuntuis kamalalta. Lapsi saattaa myös joutua kiusatuksi koulussa, jos tulee esim. kouluun äidin kyydissä turvaistuimessa istuen. Ala-asteikäiset voivat olla tosi ilkeitä. Kuolla voi vaikka tukehtumalla pullaan.
 
Noin 110 senttinen lapsi voi jo matkustaa pelkällä turvakorokkeella koska tällöin turvavyö menee jo oikeassa kohdassa lapseen nähden ja lapsi pysyy onnettomuustilanteessa paikallaan kuten kuuluukin. Jos taas lapsi (alle 120-130 senttinen) istuu esim keski-istuimessa ilman koroketta, on mahdollisuus että kolarissa vyö ei riitä pitämään lasta paikallaan vaan lentää sieltä kuin leppäkeihäs.

Turvaistuin on myös ihan turha jos sen kiinnittää väärin. Olen pari tapausta joutunut näkemään missä istuin on ollut väärin kiinnitetty ja lapsi on lentänyt istuimineen päivineen tuulilasista pihalle kohtalokkain seurauksin.

Alle 4 v ehdottomasti selkä menosuuntaan, alle 3 v vähintään ainakin. Tämä siksi että lapsen niska ja aivot eivät kestä onnettomuustilanteessa vaan riski on suuri että jo esim 60-70 km/h nopeudessa lapsi kuolee kaularangan/aivojen vammoihin tai vammautuu vakavasti.

Niin kutsuttu pään piiskaliike on myös aikuiselle vammauttava tai jopa tappava, näitä kuolemia tulee useita joka vuosi liikenteessä.

Eli siis maalaisjärjellä mennään, 120 senttinen lapsi voi jo istua ilman korokettakin turvavöistä riippuen eli mikäli menee oikeasta kohdasta. Mikäli turvavyön yläosa on liian ylhäällä, voi tulla hengenvaarallisia vammoja onnettomuustilanteessa ja jos taas turvavyön alaosa on liian ylhäällä, tilaa jää liikaa väliin ja lapsi lentää onnettomuustilanteessa kuin Pitkämäen heitto.
 
Meillä 5v poika istuu turvavyö-istuimessa ja se on tosi hyvä,kun siinä on ne sivusuojat pään kohdalla niin nukahtaessa tukee päätä.Osaa itse kiinnittää turvavyön:)Emme luovu istuimesta kuin vasta sitten,kun ei enää mahdu siihen.
 
Noin 110 senttinen lapsi voi jo matkustaa pelkällä turvakorokkeella koska tällöin turvavyö menee jo oikeassa kohdassa lapseen nähden ja lapsi pysyy onnettomuustilanteessa paikallaan kuten kuuluukin. Jos taas lapsi (alle 120-130 senttinen) istuu esim keski-istuimessa ilman koroketta, on mahdollisuus että kolarissa vyö ei riitä pitämään lasta paikallaan vaan lentää sieltä kuin leppäkeihäs.

Turvaistuin on myös ihan turha jos sen kiinnittää väärin. Olen pari tapausta joutunut näkemään missä istuin on ollut väärin kiinnitetty ja lapsi on lentänyt istuimineen päivineen tuulilasista pihalle kohtalokkain seurauksin.

Alle 4 v ehdottomasti selkä menosuuntaan, alle 3 v vähintään ainakin. Tämä siksi että lapsen niska ja aivot eivät kestä onnettomuustilanteessa vaan riski on suuri että jo esim 60-70 km/h nopeudessa lapsi kuolee kaularangan/aivojen vammoihin tai vammautuu vakavasti.

Niin kutsuttu pään piiskaliike on myös aikuiselle vammauttava tai jopa tappava, näitä kuolemia tulee useita joka vuosi liikenteessä.

Eli siis maalaisjärjellä mennään, 120 senttinen lapsi voi jo istua ilman korokettakin turvavöistä riippuen eli mikäli menee oikeasta kohdasta. Mikäli turvavyön yläosa on liian ylhäällä, voi tulla hengenvaarallisia vammoja onnettomuustilanteessa ja jos taas turvavyön alaosa on liian ylhäällä, tilaa jää liikaa väliin ja lapsi lentää onnettomuustilanteessa kuin Pitkämäen heitto.
mulla on 4v9kk lapsi ja mittaa ehkä 113-114cm, todellakin liian lyhyt olemaan korokkella vaikkei autossa ole vyöt erityisen korkealla. Päätuki myös auttaa levätessä eikä pää sitte keiku missä sattuu.
 
8 vuotias istuu vielä turvavyöistuimessa, on pienikokoinen. Hän ei haluakaan luopua istuimesta, koska siitä näkee paremmin ulos. 2,5 v matkustaa turvaistuimessa selkä menosuuntaan päin. Keväällä syntyy vauva, turvaistuinasioita mietitään uudelleen sitten kun hän siirtyy kaukalosta pois, ainakin siihen asti mennään näin. Ja se mietintä voi tarkoittaa uuden auton ostoa, istuimet ei ehkä mahdu nykyiseen.
 
Meillä 5½ ja 4½v istuvat vielä turvavyöistuimissa ja varsinkin talvikelien aikaan ehdotonta! Tosin kokojensa puolesta 108cm ja 98cm saavat istua turvavyöistuimissa vielä pitkään varmaan kouluikäisenäkin :)
 

Yhteistyössä