Kumpi heilahteleekaan herkemmin- ylä vai alapaine (verenpaine)?

Sisi kun on syönyt, juonut kahvia tms?

Mutta alapaineen kohoaminen on haitallisempaa, eikös?



Mä löysin mun verenpainemittarin (ranne) ja sain lukemat 156/111 ja 124/104

Olotila on kyllä inhottava, ollut jo pari viikkoa:|
 
Yläpaine nousee rasituksesta, ja josset ole istunut tarpeeksi kauaa. Rannemittarit on kuitenkin aika sinneppäin mittareita.
Normi verenpaine tulisi olla 120/80 tai alle.
Yläpaineen ollessa noin korkea, voi olotila olla huono. Käy lääkärissä.
 
Ego
Yläpaine. No joo..kai se alapaine tärkeempi..hmm:confused: not sure...
Uips..onpa sul kovat paineet. Mulla maksimit tos 130/80...eli jos vedän kahvii yms...sitte ku lepäilee menee 120/78 tai vastaavaa.
 
Ego
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22101423:
Mä luotan aika paljon tuohon rannemittariin, näytti samoja lukemia mitä seurannassakin otettiin ihan sillä 'oikealla' mittarilla terkkarissa joskus aikanaan.



Tämäkö on nyt sitten loruni loppu?:(
Mulla oli ja on tarkistettu mittari (ranne) tk:ssa. Sil mittailin raskausaikanakin kun meinasivat tunkee väkisin verenpaine lääkitystä. Mulla tuo valkotakkikammo ja aina mitates meni kauheisiin lukemiin ja sitten kun olin kotona tms rauhassa niin upeat verenpaineet.Olisi ollu mun loppu jos oisin vetänyt turhaan tabui.
 
Mulla oli ja on tarkistettu mittari (ranne) tk:ssa. Sil mittailin raskausaikanakin kun meinasivat tunkee väkisin verenpaine lääkitystä. Mulla tuo valkotakkikammo ja aina mitates meni kauheisiin lukemiin ja sitten kun olin kotona tms rauhassa niin upeat verenpaineet.Olisi ollu mun loppu jos oisin vetänyt turhaan tabui.
No höpö höpö.. mä vedän munuaisten vajaatoimintaan verenpainelääkettä paljon, ja mulla on matala verenpaine, ollut aina ennen totakin. En siis kärsi korkeasta, enkä ole koskaan kärsinytkään. Kaikkeen elimistö tottuu. Ensimmäiset kerrat kun käytin lääkettä olo oli heikko, mutta elimistiö kyllä korjaa. Joten tuskin olisi ollut sun loppu ;)
 
Mä soitin teekoohon ja kysyin että mitäs mä nyt....

Mä seurailen kotona (hyväksyivät mun mittarin) ja kahden viikon päästä on lääkäri. Sitä ennen musta imetään putkitolkulla verrrta ja katotaan kaikenmaailman kolesterolia ja kilpirauhasta yms.

Stressistä ne eka kysyi- tietenkin, mutta sitä mulla on ihan 'normaali' määrä- ts se mitä nyt yleensäkin ilman tätäkin olotilaa. Eli koetan sanoa että stressin määrä on ollut jo vuoskausia vakio, mutta nyt on tullut tämä olo että happi loppuu ja päässä jyskyttää usein, korvissa suhisee.

Kahvi kieltolistalle ja lenkille mars.

Ja minähän tein työtä käskettyä ja lähdin heti kiltisti vesisateeseen 12 km pyörälenkille:xmas:
Se ei ollut ollenkaan huono juttu.
 
sh
Naiset

1. SVP = systolinen verenpaine; DVP = diastolinen verenpaine (mmHg)
2. 1 Ikä >55 vuotta (miehet), tupakointi, dyslipidemia (kokonaiskolesteroli >5.0 mmol/l tai LDL-kolesteroli >3.0 mmol/l tai HDL-kolesteroli <1.0 mmol/l tai triglyseridit ?2.0 mmol/l), lähisuvussa varhain esiintyviä sydän- ja verisuonitauteja (sydäninfarkti alle 60-vuotiaana tai aivohalvaus alle 75-vuotiaana), vyötärölihavuus (vyötärön ympärys ?102 cm miehillä tai ?88 cm naisilla).
3. 2 Ohitusleikkaus tai sepelvaltimoiden pallolaajennus, lääkärin toteama sydäninfarkti, aivoinfarkti, angina pectoris -oire tai sydämen vajaatoiminta.



1. Tyydyttävä
2. (SVP 130–139 tai DVP 85–89)
3. (n = 424)



1. Lievästi kohonnut (SVP 140–159 tai DVP 90–99)
2. (n = 537)



1. Kohtalaisesti tai huomattavasti kohonnut
2. (SVP ?160 tai DVP >100)
3. (n = 203)



1. Tyydyttävä
2. (SVP 130–139 tai DVP 85–89)
3. (n = 407)



1. Lievästi kohonnut (SVP 140–159 tai DVP 90–99)
2. (n = 374)



1. Kohtalaisesti tai huomattavasti kohonnut
2. (SVP ?160 tai DVP >100)
 
sh
1. Kohtalaisesti tai huomattavasti kohonnut
2. (SVP ?160 tai DVP >100)
3. (n = 203)



1. Tyydyttävä
2. (SVP 130–139 tai DVP 85–89)
3. (n = 407)



1. Lievästi kohonnut (SVP 140–159 tai DVP 90–99)
2. (n = 374)



1. Kohtalaisesti tai huomattavasti kohonnut
2. (SVP ?160 tai DVP >100)
 
sh
1. Tyydyttävä
2. (SVP 130–139 tai DVP 85–89)
3. (n = 407)



1. Lievästi kohonnut (SVP 140–159 tai DVP 90–99)
2. (n = 374)



1. Kohtalaisesti tai huomattavasti kohonnut
2. (SVP ?160 tai DVP >100)
 
"jep"
En ole asiantuntija mutta:
itselläni vastaavia arvoja kuin ap..llä.
Mittaustulokset vaihtelee tod. paljon. Jännitän myös mittaamista.
Mulle on tehty se holter ekg eli ympärivuorokautinen mittaus.
Olen hoidellut paineitani vähentämällä suolan käyttöä rajusti. Lisäsin viime talvella kalaöljyä ja d-vitamiinia.
teen edelleen muutoksia parempaan, pikkuhiljaa, kykyjeni mukaan.
helteellä koitan katsoa että tulee juotua mineraalivettä, useimmiten suolatonta.
urheilin paljon jo ennestäänkin ja söin ihan terveellisesti.
liityin sydänliittoonkin, ja mittailen kotona pelkällä rannemittarilla.

olen saanut ihan mahtavia tuloksia. paineet ollut melkein normaaleja, levänneenä hyvinkin lähellä.
ongelmana tuo jännittäminen vielä, kun mitataan.

Niin, sitä ei voi ihan yksiselitteisesti sanoa kumpi pahempi, ala- vai yläpaineen heittely.
Muistaakseni, jos suonet on jo peruuttamattomasti kalkkeutuneet, on yläpainekin todella korkea.

Alapaine koholla voi kyllä viitata joihinkin sairauksiin. Tuo holter-ekg ja muitakin tutkimuksia on varmaan tulossa ap.llekin.

Mutta jos päässä humisee, niin kyllä se vaikuttaa siltä, että on paineet ihan todella oikeasti koholla.
Itselläni on nyt ollut monta viikkoa ihan kauhea stressi. En mittaa ollenkaan, sillä tiedän, että se on ihan turhaa. Ne on ihan hyper-koholla nyt.
 
"jep"
ja edit_
unohtui kertoa, että aloitin nuo suolan vähennykset yli kaksi vuotta sitten. Ja jatkuvasti koitan parantaa kokonaisuutta. Se mineraalitasapaino on yksi avainkysymys myöskin. Että ei tulisi kaliumvajetta.
Kasvikset on ihan lääkettä tähän, vrt. kivikautinen dieetti tms. en nyt muista oikeaa nimeä.

Kaksi viikkoa dieetillä - > paineet romahtivat, useissa tutkimuksissa.
 
Suolaa mä käytän aika vähän.
Kahvia juon liikaa : /
Kaliumvaje?

Kasviksiin pitää painottaa enemmän. JA liikuntaan. Jäi taas vähemmälle kun polveani parantelin, mutta nyt pitää alkaa kiinnittää huomiota taas siihenkin.

Sägynpohjalla vielä aamulla maatessani sain ihan ihannelukemat, mutta heti kun nousee ylös niin tuntuu että olo huonontuu.

Tuosta ympärivuorokautisesta mittaamisesta en ole ikinä kuullutkaan!
 

Yhteistyössä