Kumpi henkkarina parempi, henkilökortti vai kuvallinen kelakortti?

  • Viestiketjun aloittaja Mammari
  • Ensimmäinen viesti
Mammari
Pitäisi uusia kela-kortti,mutta mietin että otanko tavallisen kelakortin ja henkkariksi henkilökortin. Passia en halua joka paikassa mukana kantaa.
Kuvallisia kelakortteja kun ei enää kauan saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Kuvallinen kela kortti ei ole henkilötodistus.
Missä se ei käy? Pankissa ja kaupassa se on riittänyt ainakin mulla. Alkossa kuulemma ei,mutta siellä en koskaan asioi.
Pankki ja kauppa on tehnyt virheen, sillä tosiaan sitä ei olis pakko eikä kai saiskaan hyväksyä koska se ei oo poliisin myöntämä.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Kuvallinen kela kortti ei ole henkilötodistus.
Missä se ei käy? Pankissa ja kaupassa se on riittänyt ainakin mulla. Alkossa kuulemma ei,mutta siellä en koskaan asioi.
Missään virallisessa. Kiva että noissa on sulla käynyt mutta ei olisi ollut pakko hyväksyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Kuvallinen kela kortti ei ole henkilötodistus.
Missä se ei käy? Pankissa ja kaupassa se on riittänyt ainakin mulla. Alkossa kuulemma ei,mutta siellä en koskaan asioi.
Joo voi olla että jossain hyväksytään. Mutta sitä ei tarvitse hyväksiä. Se ei ole riittävä todistus sun henkilöllisyydestä.

Mistä minä tiedän miksi ei hyväksytä, se nyt vaan ei ole henkilötodistus ja sillä selvä.
 
Mammari
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Kuvallinen kela kortti ei ole henkilötodistus.
Missä se ei käy? Pankissa ja kaupassa se on riittänyt ainakin mulla. Alkossa kuulemma ei,mutta siellä en koskaan asioi.
Joo voi olla että jossain hyväksytään. Mutta sitä ei tarvitse hyväksiä. Se ei ole riittävä todistus sun henkilöllisyydestä.

Mistä minä tiedän miksi ei hyväksytä, se nyt vaan ei ole henkilötodistus ja sillä selvä.

Mistä sä suutuit? En mä pahalla kysynyt,mulla kun on käynyt se jokapaikassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Kuvallinen kela kortti ei ole henkilötodistus.
Missä se ei käy? Pankissa ja kaupassa se on riittänyt ainakin mulla. Alkossa kuulemma ei,mutta siellä en koskaan asioi.
kaupassa voi ollakki et käy, mutta virallisissa asiointipisteissä mihin tarvitaan POLIISIN MYÖNTÄMÄ henkilöpaperi, niiin se ei käy.
 
Joo mut tosiaan sitä ei olis pakko hyväksyä kenenkään muun kun apteekin ym. kelakorvauksiin liittyvissä asioissa. Eli suosittelen normi kelakorttia ja erikseen sit henkilökorttia - tosin henk.kortinkin taitaa nykysin saada sairausvakuutustiedot eli ajaa silloin kelakortinkin tehtävän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Kuvallinen kela kortti ei ole henkilötodistus.
Missä se ei käy? Pankissa ja kaupassa se on riittänyt ainakin mulla. Alkossa kuulemma ei,mutta siellä en koskaan asioi.
Joo voi olla että jossain hyväksytään. Mutta sitä ei tarvitse hyväksiä. Se ei ole riittävä todistus sun henkilöllisyydestä.

Mistä minä tiedän miksi ei hyväksytä, se nyt vaan ei ole henkilötodistus ja sillä selvä.

Mistä sä suutuit? En mä pahalla kysynyt,mulla kun on käynyt se jokapaikassa.
En mä mitään suuttunu. =)
Jos jokin asia on niin kuin se on, niin ei se siitä muutu vaikka se jollain on käynytkin tai jotain.
 
HUOM
Kelan vasta ilmestyneessä lehdessä sanottiin, että kuvallisesta kelakortista aletaan luopua. Ne joilla on jo se voivat vielä muutaman vuoden ajan uusia vanhaa. Mutta esimerkiksi uusia ei enää jaeta.

Kannattaa myös huomioida että sähköiseen henkilöllisyyskorttiin voi saada yhdistettyä myös kelakortin. Itse olen ainakin kokenut henkillöllisyyskortin, jossa kelakortti käytännölliseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja retro:
niitä kuvallisia ei kohta myönnetä enään
Tätä minäkin tulin kirjoittamaan että uusimmassa Kelan sanomissa oli juttu että lokakuun jälkeen kuvallisia Kela-kortteja ei enää myönnetä, koska apteekissa yms asioimisen takia kuva ei ole tarpeellinen ja Kela-kortti ei kuitenkaan käy virallisesta henkilötodistuksesta joten kuva on siinäkin mielessä turha.
 
Mammari
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Kuvallinen kela kortti ei ole henkilötodistus.
Missä se ei käy? Pankissa ja kaupassa se on riittänyt ainakin mulla. Alkossa kuulemma ei,mutta siellä en koskaan asioi.
Joo voi olla että jossain hyväksytään. Mutta sitä ei tarvitse hyväksiä. Se ei ole riittävä todistus sun henkilöllisyydestä.

Mistä minä tiedän miksi ei hyväksytä, se nyt vaan ei ole henkilötodistus ja sillä selvä.

Mistä sä suutuit? En mä pahalla kysynyt,mulla kun on käynyt se jokapaikassa.
En mä mitään suuttunu. =)
Jos jokin asia on niin kuin se on, niin ei se siitä muutu vaikka se jollain on käynytkin tai jotain.
No anteeks sitten tyhmyyteni...

 
Kirsi
Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Alkuperäinen kirjoittaja Janika:
Onko toi henkilökortti oikeesti vaan 5 vuotta voimasa ja maksaa 40?? Ihan pyllystä!
On, mutta vastaa sit passia aika monissa maissa tai siis kelpaa matkustusasiakirjanakin.
Tarviinko esimerkiksi mä joka en matkusta missään,tätä korttia? Mulla kanssa kelvannut joka paikassa niin poliisilaitoksella,postissa,pankissa,kuin kaupassakin tuo kuvallinen kela-kortti. Alko oli ainoa missä ei käynyt,mutta en siellä juurikaan edes asioi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsi :
Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Alkuperäinen kirjoittaja Janika:
Onko toi henkilökortti oikeesti vaan 5 vuotta voimasa ja maksaa 40?? Ihan pyllystä!
On, mutta vastaa sit passia aika monissa maissa tai siis kelpaa matkustusasiakirjanakin.
Tarviinko esimerkiksi mä joka en matkusta missään,tätä korttia? Mulla kanssa kelvannut joka paikassa niin poliisilaitoksella,postissa,pankissa,kuin kaupassakin tuo kuvallinen kela-kortti. Alko oli ainoa missä ei käynyt,mutta en siellä juurikaan edes asioi.

kannattaa edes yks virallinen henkilöllisyystodistus olla...
 
Vinkuja
Mulla on kuvallinen kela kortti ja oon kyll päässy baariinki sillä...
Lisäksi saanu ostettua kaupasta kaljaa ja tupakkaa, sekä leffoja.
Ja kaupassahan kuvallinen kela kortti käy, jos ette ole lukeneet sitä tarraa, jossa lukee
mitkä passaa henkkareiksi. Siinä lukee selvällä suomenkielellä, että kuvallinen kela kortti.
Baarista kiinni hyväksyykö vai ei.
Ja muuten jos tarkkoja ollaan ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyys todistus.

"Virallisina henkilöllisyystodistuksina pidetään ainoastaan poliisin myöntämiä henkilökorttia ja passia. Virallisten henkilöllisyystodistusten lisäksi poliisi myöntää myös muita kuvallisia kortteja, esimerkiksi ajokortin. Nämä muut kortit eivät kuitenkaan ole virallisia henkilöllisyystodistuksia."
(lähde http://www.henkilokortti.fi)
 

Yhteistyössä