vierailija
Perusvirhe monessa pyöräilijässä on, että he luulevat omaavansa jalankulkijan oikeudet.
Aivan kuten moni autoilija luulee osaavansa liikennesäännöt. Sitten kun kaksi tällaista besserwisseriä kohtaa, on jälki kamalaa.Perusvirhe monessa pyöräilijässä on, että he luulevat omaavansa jalankulkijan oikeudet.
Varmasti noinkin. Auton rattiin vaaditaan kuitenkin ajokortti. Fillariin ei vaadita mitään. Virheitä tulee myös siksi, että autoilijat antavat usein tietä. Pyöräiljä näin oppii, että kai se sitten on hänen etuajo-oikeutensa.Aivan kuten moni autoilija luulee osaavansa liikennesäännöt. Sitten kun kaksi tällaista besserwisseriä kohtaa, on jälki kamalaa.
Johtuu siitä, että Suomessa on (toisin kuin ulkomailla) tapana ajaa pyörällä jalankulkijoiden seassa.Perusvirhe monessa pyöräilijässä on, että he luulevat omaavansa jalankulkijan oikeudet.
Itseasiassa liikennelaissa puhutaan väistämisvelvollisuudesta, ei etuajo-oikeudesta, kun kyse risteyksessä toimimisesta.Varmasti noinkin. Auton rattiin vaaditaan kuitenkin ajokortti. Fillariin ei vaadita mitään. Virheitä tulee myös siksi, että autoilijat antavat usein tietä. Pyöräiljä näin oppii, että kai se sitten on hänen etuajo-oikeutensa.
Tämä!! Autolijat itse opettavat pyöräilijötä antamalla väärin tietä.Varmasti noinkin. Auton rattiin vaaditaan kuitenkin ajokortti. Fillariin ei vaadita mitään. Virheitä tulee myös siksi, että autoilijat antavat usein tietä. Pyöräiljä näin oppii, että kai se sitten on hänen etuajo-oikeutensa.
Ja edelleen, useimmilla täysi-ikäisillä pyöräilijöillä on ajo-kortti. Lasten kohdalla tilanne on tietysti eri.Varmasti noinkin. Auton rattiin vaaditaan kuitenkin ajokortti. Fillariin ei vaadita mitään. Virheitä tulee myös siksi, että autoilijat antavat usein tietä. Pyöräiljä näin oppii, että kai se sitten on hänen etuajo-oikeutensa.
No ei ole.Tuo kakkoskohta on tyhmä. Tiedän itse säännön mutta esim. lapsille se voi olla hyvinkin epäselvä kun "kääntyvä auto väistää".
Siirtymäaika meni jo. Suojatie ei koskaan voi olla pyörätienjatke, vaan se on aina vain suojatie. Ja suojatiellä ei saa pyöräillä. Ei edes alle 12-vuotiaat, jotka saavat pyöräillä jalkakäytävillä.Siis asutko Suomessa? Suomessa ei kyllä ole sellaista pikkukaupunkia jossa ei olisi yhtään pyörätien jatketta.
Pyörätien jatke siis tarkoittaa mm. sellaista "suojatietä" jonka jommalla kummalla puolella tai molemmilla puolilla on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä eli "kevyen liikenteen väylä". Se voi myös tarkoittaa paikkaa jossa on pelkkä pyörätie jonka ajoradan ylitys on merkitty katkoviivoin, mutta niitä ei juuri pikkukaupungeissa ole, äärimmäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Myös kahden jalkakäytävän välinen yhteys voinee olla pyörätien jatke jos se on merkitty pyörätien jatkeen merkinnällä (näitä tapauksia on melko paljon), mutta en ole tutustunut mitä laki tarkalleen asiasta sanoo tai onko siitä oikeuskäytäntöä.
Pyöräilijöillä on tismalleen samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Se väistämisvelvollisuus menee sen mukaan missä ajetaan eikä sen mukaan millä ajetaan. Jos auto saisi ajaa pyöräteillä, sen suhteen toimittaisiin ihan samoin kuin samalla väylällä ajavan pyörän suhteen.90-luvun lopulle saakka homma oli yksinkertainen, eli pyöräilijöillä oli samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Sen jälkeen sitten pakka sekoitettiin totaalisesti lakimuutoksin.
Kyllä todellakin on. Helsingissä se heimo on vielä aika iso. Puhutaan poliittisista pyöräilijöistä tai pyöräilyaktivisteita. HePo eli Helsingin polkupyöräilijät on hyvä esimerkki.Ei siis ole olemassa mitään ihmeellistä pyöräilijä-heimoa, joka kulkee aina ja vain pyörällä.
Marginaaliryhmiä löytyy varmasti joka asiasta ja joka lähtöön. Itse kukin pitäköön omasta käytöksestään huolen.Kyllä todellakin on. Helsingissä se heimo on vielä aika iso. Puhutaan poliittisista pyöräilijöistä tai pyöräilyaktivisteita. HePo eli Helsingin polkupyöräilijät on hyvä esimerkki.
Pyörätie on varmaan 95 prosentissa tapauksia tismalleen sama väylä kuin jalkakäytävä, koska se on varustettu merkillä "yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä". Niinpä tuolla sinun logiikallasi pyöräilijällä tulisi tällaisella pyörätiellä olla jalankulkijan oikeudet.Pyöräilijöillä on tismalleen samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Se väistämisvelvollisuus menee sen mukaan missä ajetaan eikä sen mukaan millä ajetaan. Jos auto saisi ajaa pyöräteillä, sen suhteen toimittaisiin ihan samoin kuin samalla väylällä ajavan pyörän suhteen.
Jalankulkija onkin ainut ryhmä, jolle on omat liikennesäännöt. Ja se perustuu siihen, että jalankulkija ei ole ajoneuvo. Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Mutta jos autolla saisi ajaa siinä yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä, sillä olisi ihan samat säännöt kuin pyörilläkin.Pyörätie on varmaan 95 prosentissa tapauksia tismalleen sama väylä kuin jalkakäytävä, koska se on varustettu merkillä "yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä". Niinpä tuolla sinun logiikallasi pyöräilijällä tulisi tällaisella pyörätiellä olla jalankulkijan oikeudet.
Käytännön elämässä hyvin harva jalankulkijoiden joukossa ajava pyöräilijä kokee olevansa ajoneuvon kuljettaja. Enemmänkin ihmisten mielissä liikenne jakautuu kevyeen liikenteeseen ja autoihin, ei suinkaan ajoneuvoihin ja jalankulkijoihin.
Se varmaan onkin se ongelma, että ihmiset eivät osaa liikennesääntöjä. Sitten tulee näitä ajatuksia siitä, että pyörillä olisi jotain omia sääntöjä tai ne olisivat epäloogisia. Kun oikeasti ne ovat hyvin loogisia. Kuka tahansa autoilija voi kuvitella itsensä ajamaan mersullaan jollekin puiston pyörätielle ja tulevansa siitä ison autotien risteykseen ja autoilija ymmärtää intuitiivisesti, että pikkutieltä puistosta tuleva väistää.Käytännön elämässä hyvin harva jalankulkijoiden joukossa ajava pyöräilijä kokee olevansa ajoneuvon kuljettaja. Enemmänkin ihmisten mielissä liikenne jakautuu kevyeen liikenteeseen ja autoihin, ei suinkaan ajoneuvoihin ja jalankulkijoihin.
Useimmat pyörätiet eivät ole tuollaisia puiston pyöräteitä jotka olisivat ehkä rinnastettavissa käsitteeseen vähäinen tie. Useimmat pyörätiet ovat kadun varressa.Se varmaan onkin se ongelma, että ihmiset eivät osaa liikennesääntöjä. Sitten tulee näitä ajatuksia siitä, että pyörillä olisi jotain omia sääntöjä tai ne olisivat epäloogisia. Kun oikeasti ne ovat hyvin loogisia. Kuka tahansa autoilija voi kuvitella itsensä ajamaan mersullaan jollekin puiston pyörätielle ja tulevansa siitä ison autotien risteykseen ja autoilija ymmärtää intuitiivisesti, että pikkutieltä puistosta tuleva väistää.
Nyt sä itse teet omia johtopäätöksiäsi. Ei tietenkään mitään ”heimoja”. Kun puhutaan asiasta, niin tarkoitetaan tilannetta. Pyöräilijä on se kuka ajaa sillä hetkellä pyörää. Hän voi olla juuri se henkilö, joka autoa ajaessaankin antaa pyöräilijälle virheellisesti tietä.Nämä pyöräilijä vs autoilijakeskustelut ovat kyllä aina tätä samaa soopaa. Autoilijat sitä, pyöräilijät tätä.
Kuten olen monesti ennenkin näihin kommentoinut, useimmat ihmiset kulkevat sekä pyörällä että autolla. Ei siis ole olemassa mitään ihmeellistä pyöräilijä-heimoa, joka kulkee aina ja vain pyörällä. Useimmat ovat välillä autoilijoita, välillä pyöräilijöitä tai jalankulkijoita.
Se joka autoillessaan antaa pyöräilijälle virheellisesti tietä on hyvin usein se, joka pyöräillessään liikkuu samaan tapaan kuin jalankulkija liikkuisi.Nyt sä itse teet omia johtopäätöksiäsi. Ei tietenkään mitään ”heimoja”. Kun puhutaan asiasta, niin tarkoitetaan tilannetta. Pyöräilijä on se kuka ajaa sillä hetkellä pyörää. Hän voi olla juuri se henkilö, joka autoa ajaessaankin antaa pyöräilijälle virheellisesti tietä.
Voitko avata tätä vähän?Ja minä en näe vähäistäkään logiikkaa siinä, että miksi yksisuuntaisella pyörätiellä ajaessa normaalit väistämissäännöt eivät päde, mutta esimerkiksi korotetulla pyöräkaistalla ajaessa pätevät. Enemmänkin se on yksi epäloogisimmista asioista tieliikennelaissa.
Nämä ovat poliittisia pyöräilijöitä. Tarkoituksena on kiusanteko ja autoilijalle paikan osoittaminen. Järkevässä ja normaalissa liikennekäyttäytymisessä tietysti toimitaan ennakoiden ja rauhallisesti.Helsingissä on pari vuotta jo ollut villitys, että pyöräilijä tulee tuhatta ja sataa kohti suojatietä. Sitten nopea jarrutus ja hypätään pois satulalta ja jatketaan samaa liikerataa taluttaen.
Äärimmäisen vaarallista!! Monen ihmisen olen vahingossa meinannut ajaa yli. Ja usein kun aivan selkeä vaaran paikka ilmaantuu, niin "pyöräilijä" heristää nyrkkiä tai näyttää jopa keskisormea.
Pyöräkaista = normaalit ajoneuvosäännöt väistämisessäVoitko avata tätä vähän?