Kumpi väistää, auto vai pyörä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aivan kuten moni autoilija luulee osaavansa liikennesäännöt. Sitten kun kaksi tällaista besserwisseriä kohtaa, on jälki kamalaa.
Varmasti noinkin. Auton rattiin vaaditaan kuitenkin ajokortti. Fillariin ei vaadita mitään. Virheitä tulee myös siksi, että autoilijat antavat usein tietä. Pyöräiljä näin oppii, että kai se sitten on hänen etuajo-oikeutensa.
 
vierailija
Perusvirhe monessa pyöräilijässä on, että he luulevat omaavansa jalankulkijan oikeudet.
Johtuu siitä, että Suomessa on (toisin kuin ulkomailla) tapana ajaa pyörällä jalankulkijoiden seassa.

Ihmisten perusolettamus liikenteessä on se, että käytettävä väylä määrittää säännöt. Lisäksi se jalankulkijoiden(kin) käyttämä reitistö on muotoiltu ulkonaisesti näyttämään siltä, että risteävällä ajoradalla liikkuvat ajoneuvot väistävät sillä reitistöllä liikkujaa, vaikka tosiasiassa velvollisuutta väistää kaikkia ei ole.
 
vierailija
Varmasti noinkin. Auton rattiin vaaditaan kuitenkin ajokortti. Fillariin ei vaadita mitään. Virheitä tulee myös siksi, että autoilijat antavat usein tietä. Pyöräiljä näin oppii, että kai se sitten on hänen etuajo-oikeutensa.
Itseasiassa liikennelaissa puhutaan väistämisvelvollisuudesta, ei etuajo-oikeudesta, kun kyse risteyksessä toimimisesta.
 
Nämä pyöräilijä vs autoilijakeskustelut ovat kyllä aina tätä samaa soopaa. Autoilijat sitä, pyöräilijät tätä.
Kuten olen monesti ennenkin näihin kommentoinut, useimmat ihmiset kulkevat sekä pyörällä että autolla. Ei siis ole olemassa mitään ihmeellistä pyöräilijä-heimoa, joka kulkee aina ja vain pyörällä. Useimmat ovat välillä autoilijoita, välillä pyöräilijöitä tai jalankulkijoita.
 
Varmasti noinkin. Auton rattiin vaaditaan kuitenkin ajokortti. Fillariin ei vaadita mitään. Virheitä tulee myös siksi, että autoilijat antavat usein tietä. Pyöräiljä näin oppii, että kai se sitten on hänen etuajo-oikeutensa.
Ja edelleen, useimmilla täysi-ikäisillä pyöräilijöillä on ajo-kortti. Lasten kohdalla tilanne on tietysti eri.
Ja uskoisin, että valtaosa pyöräilijöistä on pyörän selässä tarkkaavaisempi ja varovaisempi kuin auton ratissa, koska kolarin sattuessa oma asema on huomattavasti heikompi kuin autoilijoilla.
 
vierailija
Siis asutko Suomessa? Suomessa ei kyllä ole sellaista pikkukaupunkia jossa ei olisi yhtään pyörätien jatketta.

Pyörätien jatke siis tarkoittaa mm. sellaista "suojatietä" jonka jommalla kummalla puolella tai molemmilla puolilla on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä eli "kevyen liikenteen väylä". Se voi myös tarkoittaa paikkaa jossa on pelkkä pyörätie jonka ajoradan ylitys on merkitty katkoviivoin, mutta niitä ei juuri pikkukaupungeissa ole, äärimmäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Myös kahden jalkakäytävän välinen yhteys voinee olla pyörätien jatke jos se on merkitty pyörätien jatkeen merkinnällä (näitä tapauksia on melko paljon), mutta en ole tutustunut mitä laki tarkalleen asiasta sanoo tai onko siitä oikeuskäytäntöä.
Siirtymäaika meni jo. Suojatie ei koskaan voi olla pyörätienjatke, vaan se on aina vain suojatie. Ja suojatiellä ei saa pyöräillä. Ei edes alle 12-vuotiaat, jotka saavat pyöräillä jalkakäytävillä.
 
vierailija
90-luvun lopulle saakka homma oli yksinkertainen, eli pyöräilijöillä oli samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Sen jälkeen sitten pakka sekoitettiin totaalisesti lakimuutoksin.
Pyöräilijöillä on tismalleen samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Se väistämisvelvollisuus menee sen mukaan missä ajetaan eikä sen mukaan millä ajetaan. Jos auto saisi ajaa pyöräteillä, sen suhteen toimittaisiin ihan samoin kuin samalla väylällä ajavan pyörän suhteen.
 
vierailija
Pyöräilijöillä on tismalleen samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Se väistämisvelvollisuus menee sen mukaan missä ajetaan eikä sen mukaan millä ajetaan. Jos auto saisi ajaa pyöräteillä, sen suhteen toimittaisiin ihan samoin kuin samalla väylällä ajavan pyörän suhteen.
Pyörätie on varmaan 95 prosentissa tapauksia tismalleen sama väylä kuin jalkakäytävä, koska se on varustettu merkillä "yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä". Niinpä tuolla sinun logiikallasi pyöräilijällä tulisi tällaisella pyörätiellä olla jalankulkijan oikeudet.
 
vierailija
Pyörätie on varmaan 95 prosentissa tapauksia tismalleen sama väylä kuin jalkakäytävä, koska se on varustettu merkillä "yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä". Niinpä tuolla sinun logiikallasi pyöräilijällä tulisi tällaisella pyörätiellä olla jalankulkijan oikeudet.
Jalankulkija onkin ainut ryhmä, jolle on omat liikennesäännöt. Ja se perustuu siihen, että jalankulkija ei ole ajoneuvo. Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Mutta jos autolla saisi ajaa siinä yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä, sillä olisi ihan samat säännöt kuin pyörilläkin.
 
vierailija
Käytännön elämässä hyvin harva jalankulkijoiden joukossa ajava pyöräilijä kokee olevansa ajoneuvon kuljettaja. Enemmänkin ihmisten mielissä liikenne jakautuu kevyeen liikenteeseen ja autoihin, ei suinkaan ajoneuvoihin ja jalankulkijoihin.
 
r0s
Käytännön elämässä hyvin harva jalankulkijoiden joukossa ajava pyöräilijä kokee olevansa ajoneuvon kuljettaja. Enemmänkin ihmisten mielissä liikenne jakautuu kevyeen liikenteeseen ja autoihin, ei suinkaan ajoneuvoihin ja jalankulkijoihin.

Ja siinähän se suurin riskitekijä sit syntyykin.

Autoilija jonottaa ja mataa. Ja fillarilla tullaan jumalatonta vauhtia ja oletetaan että tästä saa mennä ku on suojatie.

Autokin voi jäädä huomaamatta jos on just ikkunapalkin takana. Saati sit hoikka trikooheppu fillarinsa selässä.
 
vierailija
Käytännön elämässä hyvin harva jalankulkijoiden joukossa ajava pyöräilijä kokee olevansa ajoneuvon kuljettaja. Enemmänkin ihmisten mielissä liikenne jakautuu kevyeen liikenteeseen ja autoihin, ei suinkaan ajoneuvoihin ja jalankulkijoihin.
Se varmaan onkin se ongelma, että ihmiset eivät osaa liikennesääntöjä. Sitten tulee näitä ajatuksia siitä, että pyörillä olisi jotain omia sääntöjä tai ne olisivat epäloogisia. Kun oikeasti ne ovat hyvin loogisia. Kuka tahansa autoilija voi kuvitella itsensä ajamaan mersullaan jollekin puiston pyörätielle ja tulevansa siitä ison autotien risteykseen ja autoilija ymmärtää intuitiivisesti, että pikkutieltä puistosta tuleva väistää.
 
vierailija
Se varmaan onkin se ongelma, että ihmiset eivät osaa liikennesääntöjä. Sitten tulee näitä ajatuksia siitä, että pyörillä olisi jotain omia sääntöjä tai ne olisivat epäloogisia. Kun oikeasti ne ovat hyvin loogisia. Kuka tahansa autoilija voi kuvitella itsensä ajamaan mersullaan jollekin puiston pyörätielle ja tulevansa siitä ison autotien risteykseen ja autoilija ymmärtää intuitiivisesti, että pikkutieltä puistosta tuleva väistää.
Useimmat pyörätiet eivät ole tuollaisia puiston pyöräteitä jotka olisivat ehkä rinnastettavissa käsitteeseen vähäinen tie. Useimmat pyörätiet ovat kadun varressa.

Ja minä en näe vähäistäkään logiikkaa siinä, että miksi yksisuuntaisella pyörätiellä ajaessa normaalit väistämissäännöt eivät päde, mutta esimerkiksi korotetulla pyöräkaistalla ajaessa pätevät. Enemmänkin se on yksi epäloogisimmista asioista tieliikennelaissa.

Sääntöjen tulisi olla helpot ja yksinkertaiset. Ja ennen kaikkea sääntöjen ja liikennemerkkien sekä fyysisen ympäristön tulisi olla keskinäisessä yhteydessä. Jos säännöistä jää se vaikutelma, että ne ovat epäloogisia, irrallisia ja mielivaltaisen oloisia, niin useimmat ihmiset lakkaavat noudattamasta niitä. Autoilijan on tätä ehkä vaikea ymmärtää, koska autoilun säännöt ovat selkeät ja lähes aina fyysisen ympäristön kanssa yhteneväiset.
 
vierailija
Nämä pyöräilijä vs autoilijakeskustelut ovat kyllä aina tätä samaa soopaa. Autoilijat sitä, pyöräilijät tätä.
Kuten olen monesti ennenkin näihin kommentoinut, useimmat ihmiset kulkevat sekä pyörällä että autolla. Ei siis ole olemassa mitään ihmeellistä pyöräilijä-heimoa, joka kulkee aina ja vain pyörällä. Useimmat ovat välillä autoilijoita, välillä pyöräilijöitä tai jalankulkijoita.
Nyt sä itse teet omia johtopäätöksiäsi. Ei tietenkään mitään ”heimoja”. Kun puhutaan asiasta, niin tarkoitetaan tilannetta. Pyöräilijä on se kuka ajaa sillä hetkellä pyörää. Hän voi olla juuri se henkilö, joka autoa ajaessaankin antaa pyöräilijälle virheellisesti tietä.
 
vierailija
Nyt sä itse teet omia johtopäätöksiäsi. Ei tietenkään mitään ”heimoja”. Kun puhutaan asiasta, niin tarkoitetaan tilannetta. Pyöräilijä on se kuka ajaa sillä hetkellä pyörää. Hän voi olla juuri se henkilö, joka autoa ajaessaankin antaa pyöräilijälle virheellisesti tietä.
Se joka autoillessaan antaa pyöräilijälle virheellisesti tietä on hyvin usein se, joka pyöräillessään liikkuu samaan tapaan kuin jalankulkija liikkuisi.
 
vierailija
Helsingissä on pari vuotta jo ollut villitys, että pyöräilijä tulee tuhatta ja sataa kohti suojatietä. Sitten nopea jarrutus ja hypätään pois satulalta ja jatketaan samaa liikerataa taluttaen.

Äärimmäisen vaarallista!! Monen ihmisen olen vahingossa meinannut ajaa yli. Ja usein kun aivan selkeä vaaran paikka ilmaantuu, niin "pyöräilijä" heristää nyrkkiä tai näyttää jopa keskisormea.
 
vierailija
Helsingissä on pari vuotta jo ollut villitys, että pyöräilijä tulee tuhatta ja sataa kohti suojatietä. Sitten nopea jarrutus ja hypätään pois satulalta ja jatketaan samaa liikerataa taluttaen.

Äärimmäisen vaarallista!! Monen ihmisen olen vahingossa meinannut ajaa yli. Ja usein kun aivan selkeä vaaran paikka ilmaantuu, niin "pyöräilijä" heristää nyrkkiä tai näyttää jopa keskisormea.
Nämä ovat poliittisia pyöräilijöitä. Tarkoituksena on kiusanteko ja autoilijalle paikan osoittaminen. Järkevässä ja normaalissa liikennekäyttäytymisessä tietysti toimitaan ennakoiden ja rauhallisesti.
 

Yhteistyössä