Kun lapsi on nirso ruoan suhteen..

Sattui tällainen tapaus.. ei ole eka lapsi. Kaikki mikä on terveellistä on YÖK, eikä sitä oteta edes käteen tai se liiskataan pitkin pöytää. Poju on nyt 1,5 vuotta. Neuvola painaa päälle, ei mene mikään puuro/velli, millään keittotyylillä tai tarjoilulla. Mikään hedelmä/kasvis ei mene. Että ruoka on perunaa ja makkaraa tyyliä. Millä sais edes kokeilemaan? Ei ole edes "ulkona" syöminen auttanut, tai kun muut syö yms. Alkaa ottaa päähän ja miten vien hoitoon kohta kun siellä on aamupuuro pakollinen (ainakin täällä päin...) nälissään kaiken päivää?
Vinkkejä pliis. Edelliset on taas toisin päin, syö tomaattejakin vaikka kilon ennenkuin ruokaa. .
sen verran lääkäri ajatteli mua, et laittoin lähetteen allergiatestiin jos sen takia boikotoi. Jotain näppylää tulee, mutta vaikea sanoa mistä, kun mitään ei kunnolla syö em. ruoista.
 
Tosta hoidossa syömisestä. Meillä nirso tyttö. Kotona saa vaikka mitä keksiä, että söis kunnolla. Mutta hoidossa ollessa ei mitään ongelmia syömisen suhteen. Puuro ei kotona kelpaa kuin aniharvoin, mutta hoidossa söi sitä mielellään joka aamu. Ja mikä tahansa puuro kelpas. Samoin ruoka meni mukisematta alas ja aina päivän päätteeksi, kun kysyin hoitajalta mitenkäs syöminen on sujunut niin hyvin oli syönyt ja joskus jopa pyytänyt lisää!!! Siellä ruoka maistui hyvin muiden seurassa.
 
mie
Meillä kans puuroa syödään tarhassa koskaan ei kotona siis muksu vaikka oksentaa jos yritän "pakolla" saada syömään..
Voi olla vaan joku vaihe ja hei sä sentään saat sinne pottua menemään!!Meillä peruna tökkii aina vaan ja siitä saankin kuulla joka paikassa..
 
Meilläkin kotona nirso neiti syömään. Mut hoidossa aamupalalla ei tarvi syödä puuroa, hoitotäti kysyy lapsislta mitä he haluavat syödä aamupalaksi. Päiväruokaa syödään mitä täti tarjoaa ja hyvin menee alas.
Kyllä sitä hoidossa oppii syömään muttei pakottamalla.
 
hei mut kiitos kannustavista posteista! Tilanne on niin uusi ja outo kun edelliset lapset on tyystin erilaisia. Meillä ei toi paikan vaihdoskaan ole auttanut ruoan suhteen. Nyt olen alkanut sanoa ihmisille, et kunhan ennen armeijaa oppii leipää syömään niin kyllä se tästä. Minkä ikäisiä nuo teidän lapset on tällä hetkellä?
 
Tuda harmaana
Meillä on ongelma ihan toisinpäin. Tyttö 5 vee syö kaiken minkä löytää. On omatoiminen, menee ite jääkaapille ja syö makkarapaketin tyhjäksi hetkessä. Kaikki herkut tietysti ensimmäisenä, mutta ihan jääkaapissa oleva valmis ruokakin käy. Meillä on ollut jääkaappi lukossa, mutta vasta muutettiin niin en ole keksinyt sopivaa lukkoa jääkaappiin. Keksit yms silloin ku ostan niin täytyy piilottaa. Tyttö söis kotona aamupalan ennen tarhaan menoa ja hirvittävä huuto ku ei saa. Syö tarhassa kahdeksalta aamupalan. Lounaalla ottais mielellään lisää. Olen sopinut, että annetaan ensin vain vähän, että voi ottaa hyvällä mielellä lisää. Saa siis normaaliannoksen, mutta kahdessa osassa. Tämä viis vee söis enemmän ku liikuntaa paljon harrastava 12 vee isosiskonsa. Että tämmönen ongelma meillä. Iloista päivän jatkoa :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2006 klo 13:52 vieras kirjoitti:
Tosta hoidossa syömisestä. Meillä nirso tyttö. Kotona saa vaikka mitä keksiä, että söis kunnolla. Mutta hoidossa ollessa ei mitään ongelmia syömisen suhteen. Puuro ei kotona kelpaa kuin aniharvoin, mutta hoidossa söi sitä mielellään joka aamu. Ja mikä tahansa puuro kelpas. Samoin ruoka meni mukisematta alas ja aina päivän päätteeksi, kun kysyin hoitajalta mitenkäs syöminen on sujunut niin hyvin oli syönyt ja joskus jopa pyytänyt lisää!!! Siellä ruoka maistui hyvin muiden seurassa.
Tää on ihan kuin meiltä.
Kotona ollaan sitten niin nirsoja kuin ollavain voi, tosin postiivistä on se etteivät edes herkut maistu (äiti tässä pupeltaa kermalaskiaista kun ei lapsille kelvannut :\| ) ja edellispäivänä jouduin ;) syömään suklaavanukkaita :p
 
hei!
Meidän pikkuneiti on nyt vähän yli 3 vuotta. Vähän päälle vuoden ikäisenä hän aloitti ruokalakon, eikä käytännöllisesti katsoen syönyt ollenkaan ns. "kunnon ruokaa". Syksyllä hän aloitti tarhan ja sitten palasi tämä normaali ruokahalu. Tällä vajaa kaksi vuotta kestäneellä ajalla hänen pääasiallinen ravintolähde oli maitoon tehty kaakao.
Joten tällä kokemuksella voin lohduttaa teitä, huonosti syövien lasten vanhemmat, että kyllä huonomallakin ruokavaliolla nähtävästi pärjää. Lastenlääkärilläkin käytiin pari kertaa, ja sain tietysti neuvoja, että mun pitää pysyä tiukkana ja antaa lapsen nähdä vaikka nälkää eikä tarjota sitä täyttävää kaakaota. Kokeilin neuvoa parin otteeseen, mutta mulla ei ollut sydäntä huudattaa lasta paria päivää kauempaa.
Lääkäri kirjoitti reseptille sellaista vitamiinivalmistetta, jotta ujutin kaakaon joukkoon. Kasvu oli normaalia ja tasaista nuo kaksi ruokalakkovuotta. Syyllistin itseäni kauhesti tosta tilanteesta olin aika ahdistunut ja koin itseni epäonnistuneeksi. Meillä on myös kaksi vanhempaa lasta, joilla ei ollut tällaisia ongelmia, vaan normaali ruokahalu. kuopuksemme ruokahaluttomuuteen kokeilin yhtä sun toista, hyvää ja pahaa, mutta mikään ei tehonnut. Armahtakaa itsenne, ei terve lapsi AINAKAAN NÄLKÄÄN KUOLE täällä Suomessa. HYVÄÄ KEVÄTTÄ KAIKILLE.
 
Meillä on kohta 17 vuotias tyttö. Joka on ei ole maistanut koskaan esim mansikkaa, mustikkaa, tomaattia, kurkkua ym olisi vaikka kuinka paljon lisättävää listaan. Vaikka muu perhe on syönyt niitä. Helpommalla pääsen kun kerron mitä hän syö.

Jo vauvana hän ei syönyt ns punaisia soseita, mutta keltaiset persikka ym kelpasivat. Hän on aina ollut todella ennakkoluuloinen ruuan suhteen. Meillä ollaan istuttu jopa 4-5 tuntia ruoka pöydässä kun neiti ei ole suostunut edes maistamaan. Ja tarhassa tai koulussa on ollut ihan samanlaista. Kaveri esimerkki ei ole tepsinyt. Se oli tässä noin 5 vuotta sitten suuri saavutus kun hän söi vispipuuroa. Muita puuroja hän on aina syönyt ja syö edelleen.

Hampurilaiselle kun hän menee, niin hän pyytää sen ilman mausteita. Eli ei ketsuppia ei suolakurkkua ei majoneesia.

Olemme käyneet allergia testeissä, missä löytyi vain suklaa (harmi kun hän tykkää siitä). Olemme käyneet verikokeissa kun minusta hänen ruokavalionsa on niin yksi puolista, mutta kaikki arvot ovat todella hyviä.

Ja hänestä on kasvanut aivan normaalin kokoinen nuori neiti, joka tietää mitä tahtoo, myös muissa asioissa. =)

 
hohhoijaa taas
Olen kuullut, että on yleistä lasten ruokahaluttomuus ja nirsoilu juuri 2-5 vuoden iässä. On aivan normaalia, mutta vanhemmille se aiheuttaa enemmän paniikkia kuin lapselle itselleen. Lisäksi lapsilla joskus nirsoilu on vain huomionhakua, kokeilua tai kiukuttelua tai vallankäyttöä. Voi olla myös et tuossa iässä lapset eivät enää kasva siinä suhteessa kuin esim. AD yksi vuotiaaksi. Nimim. silloin tällöin kahdet ruoat tekevä äiti
 
meillä tyttö vasta alle 2 vuotta, mutta syö perhepvhoidossa paremmin kuin kotona, koska ottaa siellä mallia muista lapsista. Kotona syö yleensä vain jos on kirja mukana pöydässä, että aikuinen lukee sitä hänen kanssaan. Välillä syö sitten itse lusikalla, välillä pitää syöttää ja ruokahalu ja -maku vaihtelevat päivittäin melkeinpä ! On vaan yritettävä sitkeästi tarjota kaikkea tavallista ruokaa säännöllisin väliajoin. Kasvu on ollut ihan normaalia ja nyt osaa itse jo sanoakin, että ruokaa ! jos on tosissaan nälkä. Myös kaapista etsii itse keksiä yms. kuivatuotteita, jääkaapille ei vielä yletä itse onneksi ! Tuoreet tomaatit on herkkua. :wave:
 
maami-74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2006 klo 16:06 hohhoijaa taas kirjoitti:
Olen kuullut, että on yleistä lasten ruokahaluttomuus ja nirsoilu juuri 2-5 vuoden iässä. On aivan normaalia, mutta vanhemmille se aiheuttaa enemmän paniikkia kuin lapselle itselleen. Lisäksi lapsilla joskus nirsoilu on vain huomionhakua, kokeilua tai kiukuttelua tai vallankäyttöä. Voi olla myös et tuossa iässä lapset eivät enää kasva siinä suhteessa kuin esim. AD yksi vuotiaaksi. Nimim. silloin tällöin kahdet ruoat tekevä äiti
Onkos sulla omia lapsia? Puhut tuossa, että olet kuullut... Alkuperäisen kysyjän lapsi on ollut ALUSTA asti samanlainen, mun käsittääkseni. Ehkä se kääntyy nurinpäin sit kun täyttää sen 2v..
Mulla on vissiin huono päivä.. mut noi AD -jutut voi jäädä osalta tajuamatta, joten olis kiva että täällä edes käytettäis normaalia puhekieltä eikä hoitoalan sanastoa. Kiitos.
 
Nonniinsa.. nyt on allergiatestit takana. Selkis se syy miksi lapsi boikotoi tiettyjä ruokia, on nääs allerginen niille! Meni sitten kananmuna, vehnä, tomaatti ja maito. Uskokaa vaan itseenne ja jos ette lähetettä tk lääkäriltä saa, viekää yksityiselle. Meillä nääs toi kananmuna oli reaktioltaan hurja. Onneks en ole edes keitettynä sitä tarjonnut, vain munamaidossa. Ja neuvolassa näytän pitkää nenää niille. Suotta syyllistivät minua.
 
Zilzal
Olipa hyvä kuulla samankaltaista tarinaa, joten kiitos kaikille, jotka kerroitte "nirsoista lapsista"! Meidän poika nyt 2,5 alkoi nirsoilun viime keväänä. Sitä ennen kaikki meni ja poika oli pulska. Kesällä sairastettu korvatulehdus vaikeutti syömistä? Nyt kaikki maut menevät, syö kaikenlaista leipää, mysliä, muroa, hedelmäsalaattia, paprikaa, suolakurkkua jne. mutta EI lämmintä ruokaa, puuroa tms. Arvaatte, että olen ollut paniikissa, mutta poika kasvaa eikä näe nälkää ja saanee kaikki ravintoaineetkin, joten kaipa se tästä. Osaa onneksi vaatia syömistä itse!!! Jossain vaiheessa ei suostunut syömään kuin jogurttia ja digestivekeksiä, nyt ei saa jogurttia alas sitten millään!
HYvää kevättä vaan kaikille!
 
Tyttäreni (kesällä 3v) on aina ollu nirso,ainakin kotona.Isän luona,mummolassa,hoidossa jne kyllä vetelee ja ottaa kuulemma lisääkin.En tee kyllä niin pahaa ruokaa että se siitä voisi olla kiinni. Olen antanu nyt imeskeltäviä vitamiineja,ku kamu sano että ne on ainakin sen pojan ruokahalua kasvattanu.En ole samaa efektiä huomannu meillä. Välillä on pakko antaa velliä pullosta,ku se on ainoo mikä menee alas.Ja siitä myös olen saanut kuulla tolta samaiselta kamulta,herranen aika,velliä ton ikäselle ja vielä pullosta!!! Mutta pakkohan lapsen on jotain saada vatsaansa. Nyt on ruoka hellalla,toivotaan että söisi edes vähän!! Moikkis.. :/
 
harmailen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2006 klo 08:55 Vieras kirjoitti:
Meilläkin kotona nirso neiti syömään. Mut hoidossa aamupalalla ei tarvi syödä puuroa, hoitotäti kysyy lapsislta mitä he haluavat syödä aamupalaksi. Päiväruokaa syödään mitä täti tarjoaa ja hyvin menee alas.
Kyllä sitä hoidossa oppii syömään muttei pakottamalla.
Meilläkin tyttö on TOSI nirso,mitä syö ja ikää vajaan 2 kk:n päästä jo 3 vuotta. :eek:
Välillä oon ihan sormi suussa,että mitä kummaa tekisin ruuaksi...munakas ja jauhelihapihvit(itse tekemät)kelpas vielä yli ½ vuotta sitten,muttei enää.
Suklaamuroja,maitoa,leipää ym. vain söis. :/
Hedelmät ei mene eikä ma<rjat tai vihanneksetkaan....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2006 klo 18:01 Meillä nirsoilu kirjoitti:
johtui allergioista. Kuunnelkaa lastanne, äidit!

siihen juuri pyrin kun kerroin miten meillä kävi. Mut syyllistettiin ympäriinsä, kunnes vein yksityisen kautta testiin ja selkis allergiat. Olis mukava jos porukka lukis aina välillä mitä muutkin on kirjoittaneet, (ja onko asiaan tullut selvyyttä miksi ei syö)eikä vain omaa mielipidettä. esim tässä jutussa tuntuu, et "kaikilla on nirso lapsi", mutta ainakin meillä nirsoilu loppui kun ei ruoasta enää tullut kipeäksi ja sitä uskalsi syödä.
 
ai mitenkä? Oliko hänellä joku allergia joka nyt huomattiin ja on vaan väkipakolla yritetty? vai tarkoitatko vitsinä "oireet" samat ja on JO 11v eli ihan on itsestä kiinni kun ei kaikki kelpaa? Jos on toi jälkimmäinen niin ehkä olet vähän väärässä osiossa.....
 
olen periaatteessa samaa mieltä kuin edeltäjäni. Paitsi että ehkä se makkara ja peruna voi ihmetyttää päivähoidossa muita lapsia esim välipalana, jos ei toi "arttulin" lapsi syö hedelmiä/vihanneksia....:)
Kai se ydin tässäkin jutussa oli uskoa siihen omaan äitiyteen, et tietää paremmin kuin neuvolan tädit mikä lapselle parasta.
Olen mäkin törmännyt tällaiseen lapseen päiväkodissa kun olin töissä.. minkähänlainen on senkään lapsen itsetunto kun ruoka-asia pyöri esillä koko ajan. Lähinnä se kun ei mikään kelpaa..
 
Jotkut lapset syö paremmin, jos maustaa kunnolla ruoan ja antaa maistella montaa eri sorttia.

Tarkoitan nyt sitä, ettei meillä montaa eri lämmintä ruokaa ole pöydässä yhtä aikaa - vaan lapsi haukkaisee palan tomaattia, palan kinkkua, sitten palan perunaa, palan leipää, oliivin, omenaa ja vaikka valkosipulia. Sillä lailla se ravintoympyrä meillä täyttyy.

Jos lapselle annetaan meillä vain yksi lautasellinen ruokaa esim lihapullia ja peruna, ei syö. Joskus ihmettelin kun poika tahtoi vain alkaa yökkäillä ruokaa, sitten tajusin kaksi juttua: ei saa muussata ja pitää olla kunnon makuja mukana. Valkosipulipatonki oli suurta herkkua jo 9kk vanhana. Pilttiruokia ei ole koskaan oikein syönyt, Semperissä tykkää joistakin, niissä on vahvemmat maut ja paljon paprikaa.
 

Yhteistyössä