Kun maito ei nouse..

Mulle näyttää käyneen/käyvän niin että maito ei nouse hyvin rintoihin :(. Syy tähän taitaa olla se, että en nähnyt vauvaa kuin vasta 2 pvän ikäisenä lastenosastolla (mulla oli paha raskausmyrkytys ja vauvakin sain muuten hoitoa). Eli maito lähti nousemaan vasta 4. päivän kieppeillä. Nyt kotona ei tisseistä edes valu maitoa kun vauva itkee tms. Vauva on lisäksi tottunut nopeaan palveluun eikä siten viitsi/jaksa/halua imeä tissiä, ei välttämättä edes hamua sitä..

Yritän toki pumppailla mutta määrät jää pieniksi (noin 20-30 ml/kerta). Toisaalta en koko ajan jaksa pumppaillakaan, siinäkin menee aikaa.. Vauva siis syö eniten korviketta. Pulloruokintaa kieltäydyn stressaamasta ja hieman olen jo luovuttanut tissittelyn kanssa. Aion kuitenkin mennä imetysytukiryhmään josko sieltä olisi apua.

Löytyykö kohtalotovereita??

Meillevauva ja tyttö 1 vko

 
Juu ei se maito kaikilla ihan heti nousekaan... Positiivista asennetta peliin ja sitkeetä yritystä. tarjoa vauvalle rintaa aina kun vähänkin tuntuisi sitä haluavan ja korviketta sitte tarvittaessa lisäks. Muista juoda ja syödä riittävästi, levätäkin niin paljon kuin pystyt. Tsemppiä! Kyllä se siitä. :hug:

Jos ei yrityksistä huolimatta oma maito riitä, niin ei paineita... Pääasia, että vauva tulee kylläiseksi. Mutta vielä ei kannata antaa periksi. :) Imetystuesta on varmasti apua, mutta myös omalla asenteella ja tahdolla on merkittävä osuus imetyksen onnistumisessa.
 
Tere

Ei se pumppaaminen tuota niin paljoa, kuin imettämisen aikana, että siihen pumppattuun maito määrään ei kannata luottaa, kun se on niin epänormaalia.
Mulla nousi maito rintoihin vasta kotona, eli oli kanssa menossa 4 päivä, kun maitoa tuli kunnolla.
Sun kannattais nyt kuitenkin joka syöttö kerralla antaa tissiä ja vaikka se tuntuu vaikealta, niin tunge tissi sinne suuhun vaan, äläkä sitä pulloa heti anna. Ja mitä enemmän stressaat imettämistä ja sitä,, että loppuuko maito, niin se todellakin vähenee stressin takia. Ite kamppailin tämän asian kanssa tossa hetki sitten ja kuitenkin vauva on jo 4 kk:t ja on täys imetyksellä. Hänellä oli viikon sairaalassa olo aika ja en pystynyt täys päiväisesti imettämään häntä ja maidon tulo tosiaan väheni. Kotiin tullessa pistin tissin joka kerta suuhun, kun vähän kitisi, niin se lähti tulemaan sieltä taas.

Eli mitä enemmän ja useammin imetät, sitä parremmin maitoa tulee ja sit taas toisin päin..

Muista juoda paljon ja kannattaa kokeilla kaikkia konsteja. Koita vaikka imettää makuulla, niin että vauva on vieressä, niin ei tule sitä tuttua syli tunnetta...

Niin ja vauvalla tosiaan on niin pieni maha laukku, että se pienikin määrä riittää, mitä saat imetettyy... Ei tosiaan kannata sitä pulloa siihen heti ottaa...

Toivottavasti on jotain apua näistä

Tsemppiä.

P.s Älä hermostu heti pieneen huutoon... Kyllä se siitä :hug: :hug: :hug:
 
itsellä ei pumpulla koskaan tullut mitään vaikka vauva kasvoikin hienosti rintamaidolla.
kyllä se maito sinullakin lähtee paremmin nousemaan kun vaan imetät.alkuun sitten annat vielä lisäksi korviketta jos vauva jää nälkäiseksi.älä ihmeessä vielä luovuta vaikka tuntuu hankalalta.
pidä vauvaa paljon ihokontaktissa ja yleensäkin lähellä niin se edistää maidonnousua samoin kun se että on tarpeeksi usein rinnalla.
yhtä tärkeää on riittävä juominen ja syöminen ja lepo sekä STRESSITTÖMYYS.

Tsemppiä
 
Ja edellämainittujen lisäksi:
Kun vauva imee ja imee laiskasti niin koita kädellä heruttaa maitoa suoraan suuhun, eli punppaat tissiä sivelemällä peukalon ja etusormien välissä vauvan suuta kohden. Maitoa tulee enemmän ja ehkä vauvakin innostuu syömään hanakammin.

Tsemppiä sinne!
 
Minullakin maito nousi vasta myöhään ja imetyksen alku takkusi myös kunnolla!

Vauvaa piti huijata jatkamaan tissin imemistä niin, että sen suupielestä valutettiin suuhun (sairaalassa sokerivettä) vettä. Miksi ei myöskin tuttipullosta korviketta? Tällä tavalla sai tytön imemään, vaikka hän pyöritteli päätään tissille ja raivosi kovasti. Tällä tavalla sai tytön jatkamaan imemistä siihen asti kun heruminen alkoi.

Meilläkin saatiin sairaalassa lisämaitoa ja vastasyntyneen ymmärrys ei riittänyt palvelun nopeuden vaihtelun käsittämiseen.

Ymmärrän kyllä jos tekee mieli luovuttaa, mutta oikeasti imetys on mukavaa puuhaa ja läheisyyttä jahka saa juonen päästä kiinni.

Niin ja sitä olutta kannattaa juoda!
 
Mulla meni 6päivää ennenku maitoa alkoi tuleen kunnolla. Vauva sai jo laitoksella lisämaitoa ja kotona myös piti antaa (kun oli keltaisuutta). Monta kertaa tuli itkettyä ja meinasin luovuttaa mutta onneks jaksoin olla sitkeä. Kyllä sitä maitoa sitten alkoi tulemaan ja pikkuhiljaa korvikkeen anto loppu! Nyt 5kk imetyksen jälkeen ajattelen että onneks jaksoin yrittää, kyllä se on niin vaivaton tapa ruokkia vauva.
Hyviä neuvoja olet jo saanutkin aikaisemmin, eipä mulla niihin ole lisättävää. Kyllä se siitä pikkuhiljaa, älä luovuta :hug:
 
Minusta tuo 20-30 ml per lypsykerta on aika hyvin!! Mulla tyttö pian 6 kk ollut täysimetyksellä ja tuon verran jos saan lypsettyä niin tyytyväinen saa olla, yleensä on aika tuskan takana. Itsellänikin maito nousi hitaanlaisesti eikä ollenkaan sillä tavoin kuin monesti kuvataan, että tissit olisivat yhtäkkiä olleet kuin tykinkuulat... alkuun - tai oikeastaan varmaan pari ekaa kuukautta - meillä syötiinkin sitten tissiä melkein koko ajan, mutta tulihan sitä maitoa. Korviketta en vaan antanut, vaatihan se jonkun verran sinnikkyyttä ja oli nännitkin jossain vaiheessa kovilla... mutta olen tosi iloinen että en antanut periksi! Koeta sinäkin jaksaa, minusta ainakin se on sen arvoista!! Ja hemmottele itseäsikin tosiaan nyt hyvällä ruualla! :hug: :hug: :hug:
 
Niin ja vielä piti lisäämäni että mulla oli vauva tehohoidossa ensimmäiset 4 tai 5 vrk, eikä saanut imeä rintaa alkuun, kun rasitti liiaksi. Tämän takia maidonnousu oli sitkaassa. Kyllä on tyttö ottanut vahingon takaisin sen jälkeen... :heart:
 
Ota itsellesi lepäilypäivä=vauvallesi tisuttelupäivä, miksei useampikin. Syöt hyvin riittävän useasti, juot runsaasti ja köllöttelet vauvasi kanssa sängyssä pitkin päivää ja annat imeä kaikessa rauhassa tiheästi. Ja nukutte päikkäreitä yhdessä. Meillä köllöteltiin syksyn sadepäivinä kovastikin, jotta maitoa tulisi. Älä hermostu, maitomäärän lisääminen vie pari päivää.
Mulla ainakin alussa oli ongelmaa, kun omat syömiset ja juomiset meinas jäädä vähiin ja paino laski reilussa viikossa normaaliin. Lisämaitoa annoin alussa 3-4 kertaa päivässä aina sen jälkeen kun olin imettänyt. Muutaman viikon päästä lisämaitoa meni enää aamuin illoin ja sitten enää vain illalla iltatankkauksen yhteydessä. Yöllä on syönyt aina tiheästi, pisimmät unipätkät 3-4 tuntia. Tyttö nyt 6 kk ja edelleen imetän kiinteiden ohessa.
 
Meillevauva, onko alkanut maitoa tulemaan? Seurailen viestejä, itselläni alkuun oli sama ongelma. Kyllä se siitä sitten hyvin sujuu (tissillä tai ilman)!! Ja JOS EI SUJU niin korviketta vaan, se on oikein hyvää ja terveellistä vaikka moni vastaan väittääkin :) Lääkäritkin sanoo että se ei oikeasi ole huonoa, vaan oikein hyvää ravintoa vauvalle. PÄÄASIA ON NAUTTIA VAUVA-AJASTA EIKÄ STRESSATA MISTÄ SE MASUUN MENEVÄ MAITO ON PERÄISIN! Ja vielä vähiten syyttä itseään...
 
Eilen satuin katsomaan meille tulee vauva neloskanavalta ja siellä jenkkilääkäri suositteli juomaan olutta 2pulloa, että maito nousee.
Myös oma äitini kehtotti juomaan kotikaljaa.
Itse myös tein tätä ja maito nousi hyvin.
 
Just pumppasin 40 ml, yllättävän nopeesti se tuli. Myöhemmin pumppailen lisää. Meillä on ollut iltaisin kovia vatsaväänteitä (tyttö huutaa suoraa huutoa pari tuntia) joten kokeillaan nyt rintamaitoa antaa illan "viimeisenä" ruokana. Yöllä nukkunut 4-6 tunnin unet jo :eek:.

Mä aattelin löhöillä sohvalla tänään, josko tyttö tykkäis..
Ja tosiaan alkoholitonta olutta oon juonut, en uskalla ottaa perhekaljaa (jossa alkoholia joku 2 prom.) koska mulla on verenpainelääkitys pahan raskausmyrkytyksen takia.

Muumimamma77 erityisesti: KIITOS :flower: , et arvaakaan kuinka paljon arvostan kannustavia sanojasi.

Ja kiitos luonnollisesti muillekin, ehkä mä en niin huono olekaan. Päivät on ihan mukavia (vauva nukkuu pitkiä pätkiä eikä ole itkuinen), myöhäisillat stressaavia niiden vatsaväänteiden takia..

 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Just pumppasin 40 ml, yllättävän nopeesti se tuli. Myöhemmin pumppailen lisää. Meillä on ollut iltaisin kovia vatsaväänteitä (tyttö huutaa suoraa huutoa pari tuntia) joten kokeillaan nyt rintamaitoa antaa illan "viimeisenä" ruokana. Yöllä nukkunut 4-6 tunnin unet jo :eek:.

Mä aattelin löhöillä sohvalla tänään, josko tyttö tykkäis..
Ja tosiaan alkoholitonta olutta oon juonut, en uskalla ottaa perhekaljaa (jossa alkoholia joku 2 prom.) koska mulla on verenpainelääkitys pahan raskausmyrkytyksen takia.

Muumimamma77 erityisesti: KIITOS :flower: , et arvaakaan kuinka paljon arvostan kannustavia sanojasi.

Ja kiitos luonnollisesti muillekin, ehkä mä en niin huono olekaan. Päivät on ihan mukavia (vauva nukkuu pitkiä pätkiä eikä ole itkuinen), myöhäisillat stressaavia niiden vatsaväänteiden takia..

KIVA KUN AUTTOI :) Täällä tissitelty, mutta korvikkeet on ollut erittäin tarpeellisia ja itse koin suurta pettymystä sen takia, kunnes tajusin, ettei kannata.
 

Yhteistyössä