Kun teini ei mene kouluun, mitä tekIsit?

  • Viestiketjun aloittaja Vietas
  • Ensimmäinen viesti
Vietas
15v. Ja tätä tapahtuu pari-kolme kertaa kuukaudessa.
Mistään kiusaamisesta tms. ei ole kyse, toisina aamuina ei vaan laiskuuttaan jaksa lähteä kun valvoo yömyöhään. Väkisinkään en isoa äijää sinne saa raahattua.
Wilmaan laitan luvattomaksi, selvittäköön itse. Loppuviikolla mene palaveeraamaan luokanvalvojan ja kuraattorin kanssa.
Kuukausirahaa on turha odotella kun ei hoida omia hommiaan sovitusti.
Mitä sinä tekisit?
 
"vieras"
Ilmoittaisin köllille että nyt loppu makkoominen. Ei mitään et saa kuukausirahaa-uhkailua, vaan kertakaikkiaan kouluun ON mentävä, joko kotoa tai sitten jostain muualta. Onhan niitä paikkoja :)
 
"vieras"
Laittaisin sen illalla aikaisemmin nukkumaan. Mitä tekee iltaisin? Jos pelaa, niin pelivehkeet pois klo 20, iltapalatarjoilu päättyy klo 21. Juttelisin illalla sen kanssa mukavia, pitäisin iltarukouksen yhdessä, kertoisin esim jotain lapsuusmuistoja hänestä tai vaikka mummista. Valot pois klo 22 ja istuisin vaikka ovensuuhun lukemaan kirjaa ja vahtimaan että pysyy sängyssä.
 
  • Tykkää
Reactions: bud
"..."
Kuukausirahan menetys ön hyvä.
Sopisin opettajien kanssa, että poika tekee tasantarkkaan samat hommat kuin kaverit on tehny koulussa. Ja sitten käy tarkistuttamassa opettajilla.
Veikkaan, että muutaman kerran ku istuu koulutehtävien kanssa kotona, rupeaa kouluunmeno maistumaan.
 
"himpula"
pari kolme kertaa kuussa ei vielä ole kamalan paljon. onhan se peruskoulu aika tylsää puurtamista, peruskoulun jälkeen itseltäni jäi moneksi vuodeksi opinnot, koska inhosin koulussa oloa koko ylä-asteen ajan. se vei kaikki opiskelu haluni.

että ymmärrän teiniä hyvin,ei mua sais menee enään mihinkään ylä-asteelle vaikka maksais miljoonan.

mutta kun asiaa katsoo aikuisen näkökulmasta niin se on totta että hän käy koulua itseään varten, ja se pitäisi hoitaa hyvin.

onko hänellä tulevaisuuden haaveita? voisithan kokeilla keskustella siitä että muutaman vuoden päästä hänen pitäs elättää ittensä,että tykkääkö hän jos kitkuttaa pikkurahoilla elämässään laskien joka centin, vai haluaako kenties että sitä massiii on käytössä niin että vo iostella kaikennäköistä
 
"..."
Sama ongelma, ysiluokkalainen poika kyseessä. Menen aamulla aikaisin töihin (puoli kuusi) ja meilläkin poika lintsaa sillointällöin ihan laiskuuttaan, kun yksin kotiin jää. On istunut jälki-istunnossa, on palaveerattu opettajan/kuraattorin kanssa, mikään ei vaan tunnu auttavan.Kotiarestissakin on ollut ym. ja keskustelee kyllä asiasta niin minun kuin opettajienkin kanssa: ei vaan jaksa aina.........ärsyttää.
 
"vieras"
15v. Ja tätä tapahtuu pari-kolme kertaa kuukaudessa.
Mistään kiusaamisesta tms. ei ole kyse, toisina aamuina ei vaan laiskuuttaan jaksa lähteä kun valvoo yömyöhään. Väkisinkään en isoa äijää sinne saa raahattua.
Wilmaan laitan luvattomaksi, selvittäköön itse. Loppuviikolla mene palaveeraamaan luokanvalvojan ja kuraattorin kanssa.
Kuukausirahaa on turha odotella kun ei hoida omia hommiaan sovitusti.
Mitä sinä tekisit?
maanitellen...vaan pari kertaa kuukaudesta poissa? jos lähtisin purkamaan asiaa niin pitäs tietää enemmän... mutta kuitenkin käy?
 
"vieras"
Voi kyynel näitä kommetteja tässä ketjussa :LOL: monellako teillä on teini-ikäisiä omia tai mitään omakohtaista kokemusta teineistä???
Laittaisin aikaisemmin nukkumaan :LOL: just joo :O
 
"vieras"
Puhelin ja kaikki etuudet pois ts. koulunkäynti sidonnaiseksi. Nuorisoneuvola tms. paikkakunnallasi toimiva yksikkö mukaan nuorta tukemaan.. Ja jos ei sillä onnistu niin sitte johonki laitoksee tavoille oppimaan.
 
Eihän tuo nyt kovin huolestuttavaa ole, jos lintsaus on pari-kolme kertaa kuussa. Mutta väärin sekin, joten ihan oikein on puuttua. Meillä mietittäisiin asiaa perhepalaverissa ja kuten joku aiemminkin jo kommentoi, että itseään vartenhan poika koulua käy, eli syita ja seurauksia pohdittaisiin yhdessä. Esikoinen on nyt lukiossa, jossa kolmesta myöhästymisestä tulee yksi poissaolo tunnilta ja nämä taas alentavat ko. aineesta saatavaa arvosanaa. Hyvät arvosanat taas ovat tärkeitä jatko-opintoja ajatellen. Tätä kautta asiaa voisi lähteä avaamaan ja sitten tietysti joku palkinto odottamaan keväälle, mikä se nyt pojan mielestä olisikin, kun on mahdollisimman vähän poissaoloja. Rahan perään nuo ymmärtävät aika hyvin, eli itse voisin tehdä niinkin, että kuukausiraha säilyy, mutta jokaisesta poissaolosta nuori on vanhemmilleen jonkin summan velkaa, tai sitten se pidätetään seuraavan kuun kuukausirahasta eli ihan kuten työpaikoillakin, luvattomista poissaoloista joutuu kantamaan seuraukset.

Eli kannustamista hyvään käytökseen, tässä tapauksessa lintsaamattomuuteen eikä rangaistuksia jakelemalla lintsaamisesta.
 
mä toimisin näin
Älä anna sen nukkua aamulla, jos oot kotona niin käyt herättelemässä koko ajan. Jos et oo kotona niin soitat sille jatkuvasti ja varmistat ettei saa nukuttua. Kyllä se varmaan menee kouluun kun ei saa nukuttua, ja sitten menee automaatisesti aiemmin nukkumaan kun huomaa miten paljon väsyttää.
 
-minä
[QUOTE="vieras";27995298]Puhelin ja kaikki etuudet pois ts. koulunkäynti sidonnaiseksi. Nuorisoneuvola tms. paikkakunnallasi toimiva yksikkö mukaan nuorta tukemaan.. Ja jos ei sillä onnistu niin sitte johonki laitoksee tavoille oppimaan.[/QUOTE]

Laitoksia pitäisi lisätä rutkasti, jos kaikki satunnaisesti lintsaavat niihin sijoitettaisiin.kyllävain vanhempien itse pitäisi lapsensa kasvattaa ja lapsensa kouluun saada. Kuraattori tai nuorisoneuvola on ensimmäiset kohteet, joista kannattaa apua pyytää.

Tottaa puhuakseni omalaitoksessa koulua käyvä lapseni vasta laitoksessa jätti kouluun menemättä eli ei niissäkään nuoret autuaita ole.

Mun mielestä keskustelu on ensisijainen keino saada toinen ymmärtämään kouluun menon tärkeys. Seuraavana tulevatrajat eli edelleen vanhemmat valvovat kotiintuloajoista sekä nukkumaanmenoajoista yms.
 
"äiti kolmelle"
Seiskaluokkalainen poikani on muutaman kerran jättänyt menemättä 8-9 tunnille ja itse olen puuttunut tähän niin, että merkkaan ne Wilmaan luvattomaksi poissaoloksi -> jälki-istuntoa ja lisäksi pojalta lähti tietokone pois kunnes hommat alkavat sujua. Lisäksi olemme jutelleet, jutelleet ja vielä kerran jutelleet.
Olen kuitenkin sanonut, että koulu on hänen velvollisuutensa kuten työt meillä vanhemmilla ja mikäli hän ei velvollisuuksiaan hoida, emme anna hänelle mitään ylimääräistä (kuten tietokone ja netti kännykkään). Viikkorahaa hän saa niiltä päiviltä kun merkintöjä Wilmassa ei ole (tekemättömiä läksyjä tai myöhästymisiä).
 
"vieras"
Eihän tuo nyt kovin huolestuttavaa ole, jos lintsaus on pari-kolme kertaa kuussa. Mutta väärin sekin, joten ihan oikein on puuttua. Meillä mietittäisiin asiaa perhepalaverissa ja kuten joku aiemminkin jo kommentoi, että itseään vartenhan poika koulua käy, eli syita ja seurauksia pohdittaisiin yhdessä. Esikoinen on nyt lukiossa, jossa kolmesta myöhästymisestä tulee yksi poissaolo tunnilta ja nämä taas alentavat ko. aineesta saatavaa arvosanaa. Hyvät arvosanat taas ovat tärkeitä jatko-opintoja ajatellen. Tätä kautta asiaa voisi lähteä avaamaan ja sitten tietysti joku palkinto odottamaan keväälle, mikä se nyt pojan mielestä olisikin, kun on mahdollisimman vähän poissaoloja. Rahan perään nuo ymmärtävät aika hyvin, eli itse voisin tehdä niinkin, että kuukausiraha säilyy, mutta jokaisesta poissaolosta nuori on vanhemmilleen jonkin summan velkaa, tai sitten se pidätetään seuraavan kuun kuukausirahasta eli ihan kuten työpaikoillakin, luvattomista poissaoloista joutuu kantamaan seuraukset.

Eli kannustamista hyvään käytökseen, tässä tapauksessa lintsaamattomuuteen eikä rangaistuksia jakelemalla lintsaamisesta.
en usko että kaiken sanoit vanhemmille vaikka kuinka primuin koti?
 
[QUOTE="vieras";27992305]Laittaisin sen illalla aikaisemmin nukkumaan. Mitä tekee iltaisin? Jos pelaa, niin pelivehkeet pois klo 20, iltapalatarjoilu päättyy klo 21. Juttelisin illalla sen kanssa mukavia, pitäisin iltarukouksen yhdessä, kertoisin esim jotain lapsuusmuistoja hänestä tai vaikka mummista. Valot pois klo 22 ja istuisin vaikka ovensuuhun lukemaan kirjaa ja vahtimaan että pysyy sängyssä.[/QUOTE]

Ei jumankauta mitä paskaa :LOL:
 

Yhteistyössä