kuolleen lapsen synnyttäminen

giggi
kyllä minä haluaisin oman lapsen synnyttää vaikkakin kuolleena. miksi hänet yhtäkkiä pitäs repästä pois minusta kiireellä sektiolla. sama ihana vauva siellä masussa on kuin silloinkin kun sydän vielä löi. voimia ja :hug: vauvan kuoleman kohdanneille.
 
murmeli71
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 16:42 Enkelin äiti kirjoitti:
Kyllä me olemme äitejä, vaikka meillä ei ole lasta täällä maan päällä siitä todisteena.

Äitienpäivä oli minulle kovin raskas juuri tästä syystä. Kukaan ei toivottanut minulle, äidille kaikesta huolimatta, onnea. Kukaan muu, paitsi mieheni...
tänään pääsin sairaalasta, aamuyöllä klo 01.15 syntyi pieni poika enkelimme, viikkoja piti olla20+4 mutta sikiö oli ollut kuolleena jo useita viikkoja.. ei kipuja, vuotoja ja liikkeetkin vain kuvittelin...kuitenkin halusin synnyttää pikkuisen, 16.5 tuntia kestivät supistukset,,,katsoin ja silitin pientä poika enkeliäni,, niin kaunis ja rakas ja odotettu,, vaan otettiin meiltä pois. sairaalasta lähtiessäni kävin vielä kätilön kanssa alakerran kappelissa jättämässä pikkuiselleni hyvästit.. hautaustoimistonkanssa sovittiin tuhkaus ja saamme laittaa uurnan isäni viereen..miten tästä tuskasta pääsee eteenpäin? sen haluan tietää
 
Toukokuun viimeinen päivä syntyi meidän pieni poikamme viikoilla 16 kuolleena. Yöllä tuli lapsivedet ja poika syntyi aamulla ennen kahdeksaa.
Tuska on pikku hiljaa väistynyt sivummalle,mutta ei se pois ole mennyt.
Minulle hyvä asia oli lapsen hautaaminen. Nyt on jokin paikka jossa käydä. Mutta se hautauspäivä oli raskas. Meillä on kolme vanhempaa lasta ja heillekkin oli suuri suru pienen veljen menettäminen.
Itse en ole ollut sellainen joka on asiasta puhunnut kaikille koska tiedän miten vaikeaa on joidenkin kuulla sellasta ja itse en ole halunnut kuulla sitä, ehkä niin oli tarkoitettu juttua. Koska ei ole niitä oikeita sanoja.
Mutta nyt olemme taas yrittämässä saada lasta ja voit uskoa että pelko on suuri. Mutta mitään ei saa jos ei yritäkkään.
Niin ja se synnyttäminen oli minusta luonnollista. Meidän pienihän hän oli ja miksen siis olisi häntä synnyttänyt.
 
murmeli71
mä jouduin 22.8 synnyttämään meidän pienen enkelipojan.. raskausviikkoja piti olla20+4 mutta pikkuinen oli menehtynyt jo muutama viikko sitten.synnytys kesti 16.5 tuntia ja oli tosi kivulias, mulle on tehty 3 sektiota tätä ennen joten minulla on jo 3 tyttöä.. tällä hetkellä tuntuu etten tästä selviä,,, olo on niin paha ettei koskaan ennen,,,tää menetys on niin suuri,, päässä on vain kysymys,, miksi? aamulla ei haluisi nousta sängystä ylös,, eilen alkoi maidon tulo,, sekin vielä,, kun ei ole ketään syömässä,, sain estolääkkeen siihen, en tiedä koska vaikuttaa. pikkuinen tuhkataan ja uurna lasketaan isäni hautaan.. miten tästä eteenpäin?? töihin meno pelottaa kamalasti..
 
Rakkaat lapsen menettäneiden vanhemmat! En löydä sanoja teitä lohdut-
tamaan niin kuin haluaisin. Kuitenkin yhden asian haluan sanoa. Rakkaat
vanhemmat otan osaa suruunne. Teidän vauvat ovat päässeet Taivaan ko
tiin. Heitä ei oltu tarkoitettu elämään tänne pahaan maailmaan vaan heidät
luotiin taivasta varten. Joka ikinen vauva pääsee taivaaseen koska he eivät ole tehneet mitään pahaa. He ovat viattomia.
 
Kaipaus
Meilläkin on läpi käyty kohtukuolema viikoilla 20.
Muuten on alkanut päivät rullaamaan uomaansa,mutta sitten tulee
näitä muistutuksia että meillä voisi olla vauva. Posti lykkää
odotus-lehden näytenumeroa,pamppers lähetti new born-vaippoja,
libero otti yhteyttä kun kohtahan teidän pieni lapsenne syntyy...
Silloin vedetään maa jalkojen alta pois.
Lopettakaa!!!! tekisi mieli huutaa. Mutta ei vaan auta tuo.
Ja taas täytyy lähteä haudalle itkemään :'(
 
ihan kauheeta.. itkettikin kun luki näitä..
en kestäis ollenkaan
jos omalle vauvalle tapahtuis jotain
ja vielä kun on myös esikoinen
tulossa näinä viikkoina..
Pelottavaa kun tietää että kaikki
on mahdollista..
Olette tosi urheita ja voimakkaita
naisia, jaksamisia kaikille.
 
Minä olen synnyttänyt kaksi kuollutta lasta. Ekalla kerralla ensireaktioni oli että leikatkaa se äkkiä pois. Mutta minulle selitettiin, että ,me sairaalassa teemme kaikkemme jottei sinulle TARVITSE tehdä sektiota. Sektion kuulemma sinänsä on jo "epäonnistuminen", eli se tehdään vasta kun normaali synnytys ei onnistu.
Sektio on vaarallisempi kuin perussynnytys koska siinä
1. mennään neljän vatsanpeitteen läpi,
2. aiheutetaan äidille mahdollisesti suuri infektioriski, erityisesti mikäli lapsi on kuollut
3. aiheutetaan haava, jonka palautuminen on yksilöllistä ja mahdotonta todeta (eli jos ei olekaan palautunut ja synnyttää uuden lapsen liian pian voi revetä ja äiti ja lapsi kuolla) koska haavaa ei voi "koeponnistaa" samalla tavalla kuin putkimiehet viemäriputkia
 
Raskaana olevien kannattaisin minun mielestäni lukea näitä sillä asenteella, että lapsen kuoleminen on oikeasti ihan älyttömän harvinaista, mutta että sellaistakin tapahtuu.
Kun kuulin että lapseni oli kuollut, minua helpotti suuresti se, että olin lukenut jotain synnytyskertomuksia joissa oli synnytetty kuollut lapsi ja olin tavallaan tietoinen että tällaistakin sattuu. Eka reaktioni oli että ei voi olla totta, niin pieni riski ja osui meille. Mutta toisaalta se oli HELPPO HYVÄKSYÄ kun oli koko ajan tiennyt että tällaistakin voi olla edessä vaikkakin se on tosi epätodennäköistä.
 
lisse
..minäkin menetin tammik. v-90 lapsen,kova paikka.itkimme silloisen mieheni kanssa ja teimme surutyötä
annettiin neuvo että heti vain yrittämään uutta,heti tärppäsi,ja loppuvuodesta saimme terveen lapsen.(nyt olemme eroneet) yhtenä päivänä viimevuonna sain tekstiviestin ex- mieheltä.
että aikoo teettää dna testin eli isyystestin tästä v -90 syntyneestä lapsesta.
järkytyin olin seota kun itkin 2 pvää, otin yhteyttä asianajajaan.
en tajunut mitä ex päässä liikkui menetimme lapsen ja heti yritimme uutta, ja nyt ajatteli viedä lapsen dna testiin.
olin valmis että #&%?$!* siitä vain.
lopulta selvisi että hänen naisystävä oli sekoittanut jotenkin exän päätä ettei ole nykyisen v-90 syntyneen isä.
jo on exäkin tyhmä jos tollaseen lankesi.
tulikin niin kova sota että 8kk.teen exä ei nähnyt lastaan, nyt kaikki ok, ja exän nais ystävä sai jäädä.
lapsi oli tärkein

 
satu86
Tuli minullakin itku . Oma poika tuli mieleen jota en saanut nähdä. pojallamme todettiin puolessa välissä raskautta anenkefalia, puolet päästä puuttui. poikaa niin toivomme ja hänet myös menetimme. Lääkärit eivat varmaankaan halunneet häntä näyttää juuri sen takia millainen oli. Olen tässä pari vuotta miettiny että käynkö pyytää poikamme kuvan sairaalassa (kun niillä kuva siitä on) mut en tiedä onko enää tallessa. haluan päästä tästä murheesta pikku hiljaa eroon.

Joka päivä itken monta kertaa, mikä ei tee kovin hyvää. olen masentunu todella usein ja kaikki menee hunosti, enkä meinaa jaksaa olla tyttären kanssa (1v4kk...) pääseekö koskaan yli?
 
Alkuperäinen kirjoittaja pn2:
niimpä,sama kuin edellisellä.ei varmaan pitäisi raskaana ollessaan tälläisiä edes lukea.pelottaa ja itkettää.voimia kaikille kokeneille,olette tosi urheita.

aivan niin, voimia kaikille :hug:
itku se täälläkin tuli ja hieman pelottaa miten kakkosen kanssa nyt käy...
 
Olen kolmen lapsen äiti, kuopukseni nukahti ikiuneen sydämmeni alle raskausviikolla 36, isänpäivän aamuna 2006.
Syytä meille ei koskaan löytynyt, silloin puhutaan kohdun sisäisestä kätkyt kuolemasta.
Koko tarinaamme en millään jaksa tähän kirjoittaa mutta jos jotakin kiinnostaa niin sen voi lukea Meidän Perhe lehden kesä-heinä numerosta 2007, sivulta 102.
Ei mene päivää kun en omaa rakasta pikkuistani ajattelisi. Hän on ihan yhtä tärkeä minulle kuin kaksi muutakin, vain se erona että hän ei ole täällä meidän kanssamme.
Miksi yleensä lapsi synnytetään alateitse?! Siihen ainakin pyritään, vain äärimmäisessä tilanteessa tehdään sektio, kun muuta keinoa ei ole. Kun lapsi on menehtynyt, alkaa äidin hyytymistekijät muuttua ja tämä voi johtaa hallitsemattomaan verenvuotoon, jolloin sektio voisi koitua myös äidin kuolemaksi.
Toki myös alatie synnytys on hyväksi äidin psyykelle vaikka se ei siltä kuulostaisikaan. Se että on synnyttänyt, pidellyt ja elänyt sen hetken auttaa kuitenkin asiassa eteenpäin.
Ne hetket, ajat, vauvan synnyttyä ovat todella tärkeitä, kultaakin kalliimpia muistoja, koska meillä kohtukuolemaäideillä aika olla pienokaisen kanssa on rajallinen. Se ei jatku.
Jos joku haluaa jotain kysyä, vastaan mielelläni.
Iso halaus kaikille tämän vaikean asian kanssa eläville. Myös teille joiden läheiselle tämä tragedia osuu, älkää jättäkö heitä yksin, olkaa tukena ja kuunnelkaa. Se on tärkeää.
 
pienen sydän sammui alla sydämmeni.
Pieni enkelimme syntyi 15.8.2007 rv19+3 alakautta.
En olisi todellakaan halunnut, että leikataan.
Mulla oli kaiken lisäksi istukka kohdunsuulla ja suure verenvuoto riskikin oli, mutta alakautta lähdettiin yrittämään.
Kolme yksikköä punasoluja oli mulle varattu. Niitä ei sitten lopulta edes tarvittu...

Emme tiedä edes 100% varmasi kumpi enkelimme on... Itse katsoimme pojaksi, myös kätilö ja äitini katsoi. Hautauslupalapussakin luki poika...

Mutta asiasta enemmän tuolla Enkelipoika syntyi ketjussa, johon olen kirjoittanut.
 
Ei se synnyttäminen alakautta ole se kauhein asia, vaikka moni niin luulee. Kauhein asia oli se hetki, kun sydänääniä ei enää neuvolassa kuulunut. Terveydenhoitaja yrittää lohduttaa, että laitteessa on vain vikaa, ja menään lääkärin huoneeseen varmistamaan ultralla, että kaikki on kunnossa.

Sydämessäni kuitenkin tiesin, että pieni Väinö-poikamme on kuollut. Se oli se kauhein hetki, ja sitten piti vielä soittaa asiasta miehelle.

Ensin tietenkin halusin synnytyssairaalassa, että vauva leikataan pois, ja tilanne on nopeasti ohi. Onneksi lääkäri sai minut ajattelemaan. Juuri niillä sanoilla, että se on suurin rakkauden työ, jonka voin lapselleni tehdä. Minulta löytyi se hyytymistekijä verestä. Voisi olla, että minua ei täällä enää olisi, jos olisi leikattu.

Elämä on meillä rauhoittunut ja palannut ulkoisesti "normaaliksi". Perheenä olemme entistä vahvempi. Tunne, että yksi on poissa, on kuitenkin mukana elämässämme.

Katkeruutta raskaana olevia tai pienten vauvojen äitejä kohtaa en tunne, vaikka moni niin luulee. Lähinnä ahdistun ajatuksesta, että joku muukin joutuu kokemaan saman kuin me olemme kokeneet. Kun on kokenut jotain näin "harvinaista", on oppinut ainakin sen, että mitä vain voi sattua myös meidän perheelle.

Meni vähän ohi aiheen, mutta tuntui siltä, että on pakko kirjoittaa.
 
Oletko sinä jo liittynyt "tuntematon enkeli" vertaistukiryhmään? Jos et, niin meneppä Käpyn sivulle, sieltä www linkit ja tuntematon enkeli. Sieltä löydät ohjeen miten pääset mukaan. Odotellaan sinua siellä.
 
Itse 22 vk menossa ja olen silloin tällöin käynyt täällä lukemassa kohtaloita. Olen myös sitä mieltä että raskaana olevien olisi hyvä näitä lukea, tämä on yksi puoli ja mahdollisuus raskauden aikana. Minulla se ei lisää ahdistusta ja pelkoja, koen vain suunnatonta kiitollisuutta jokaisesta päivästä joka eteenpäin päästään. Ehkä se suurin ahdistus tulee ajatuksesta ettei missään vaiheessa raskautta voi huokaista varmana siitä että loppu menisi hyvin. Jokseenkin ihmeenä yleensäkkin ajattelen lapsen saamista, niin paljon voi mennä pieleen jo yrittäessä, puhumattakaan raskaudesta. Muutahan ei kuitenkaan voi odottaessaan tehdä kuin yrittää olla stressaamatta. Mutta kyllä tämä palsta hiljaiseksi vetää.
Koska kukaan ei tällaista kohtaloa "ansaitse" en myöskään osaa ajatella ettei minun kohdalleni voisi sattua samaa. Myös se surullinen tosia-asia että siitäkin olisi pakko selvitä koska vaihtoehtoja ei ole, on mielessä.
Kaikki myötätuntoni teille pienokaisenne menettäneille, missä vaiheessa tahansa.
 
Olen tällähetkellä rv 33+2. Kävin eilen äippäpolilla ja ajattelin, että kaikki on kunnossa, mutta sainkin huonoja uutisia, kätilö yritti kuunnella pikkuisen sydänääniä eikä löytänyt niitä, hän pyysi kokeneemman kätilön paikalle ja sama homma. Sitten katottiin ultralaitteella ja lääkäri katsoi mua silmiin ja sanoi olen pahoillani lapsenne on menehtynyt, mulla on kamala olo ja itkettää koko ajan, tänään menen sairaalaan synnyttämään enkeli tytön <3
 
maalisvauva, paljon voimia ja jaksamista. Tiedän, että tässä tilanteessa ei ole yhtään sanaa, jolla voisi surua helpottaa.
Meillekin oli tulossa maalisvauva. Täydellinen pieni enkelipoikamme syntyi viime viikolla 20.1., rv 33+6.
Suru ja ikävä on mielettömän suuri.
Onnellinen olen siitä, että sain poikamme synnyttää ja pidellä häntä sylissä.
 
Voimia ja halauksia teille kaikille! :hug: :hug: :'(



Puhalla tuuli


Puhalla tuuli,
puhalla luokse
lapseni

Puhalla lempeästi
kerro ikävääni

Puhalla myrskynlailla
kerro tuskani,
ahdistukseni

Puhalla hentoisesti
vahingoittamatta
kullan jyvää.

Rakkauttani kertoen
 
Olen kovin pahoillani suurista rakkaista menetyksistänne!
Oletteko jo liittyneet TUNTEMATON-ENKELI palstalle? Muistaakseni olin näkevinäni uusissa liittyneissä pikkukengun (?!)anteeksi jos olen väärässä, mutta sinua maalisvauva kehotan myös liittymään mukaan. Suljetussa yhteisössämme on hyvä henki ja sinua ymmärretään jo puolesta sanasta. Kurkkaa www.kapy.fi ja sieltä www-linkit niin pääset tuntemattoman sivulle. Liittyminen vaatii rekisteröitymisen ja hakemuksen, mutta kannattaa, siitä on paljon apua sinulle.
Myös käpy on teitä varten! Ottakaa rohkeasti yhteyttä. Tarvittaessa ja niin halutessanne teille järjestetään tukihenkilö.
Minulle voi myös laittaa privaattipostia. Itse olen käpyn kouluttama tukihenkilö.
Lämpimin ajatuksin enkelivauva Pikkuveikan (joka olisi jo 2-vuotias) äiti.
 

Yhteistyössä