Kuopiolaiset Hei tai Kuopiossa synnyttäneet

Ok itse vasta plussasin. Mutta mielenkiinnosta kyselisin millainen paikka Kuopio on synnyttää?

Onko mukava ja ystävällinen henkilökunta?
Saako kivunlievitystä helposti?
Milloin kotiutuminen?
Jne...

Itse luin jostain että KYS:sillä ei pääse ennen 2 vrk kotia ja toisesta paikasta, että kotiutuminen jopa vrk:n sisällä olisi mahdollista.

Tietoa olisi mukava saada niin eipä tartteis ihan pimennossa olla.

Itselläni on 2 synnytys kokemusta jo takana. Kahdessa eri kaupungissa (joten tämä on sitten 3 kaupunki :LOL: )

Ensimmäinen oli aivan kauhea. Etenkin kun kaikki oli uutta. Kätilöt ei olleet sieltä mukavimmasta päästä. Ja muutenkin sairaalan touhu ei oikein mieltä lämmittänyt. Poika esim kärsi huonoista sokereista vain sen takia ettei suostuttu antamaan lisämaitoa vaikka oma maito ei ollut vielä nuossut. Imetin sitten lasta tyhjillä tisseillä. Vaikka maidon tulon takia sehän on tärkeää tiedän. Mutta nälkähän ja ravinnon tarve lapsella oli. Ja jo siitä että olisi lapsen jättänyt vauvalaan edes suihkun ajaksi syyllistettiin... :/ . Jäi kyllä todella ikävä maku suuhun tuosta käynnistä.

Toinen sairaala olikin sitten ihan päinvastainen kokemus. Olin itsekkin ihan puulla päähän lyöty hyvästä ja ystävällisestä kohtelusta. Ensimmäiseksi osastolla kysyin milloin pääsee kotia. Luvattiin vaikka heti huomenna jos lääkäri vain luvan antaa... Mutta jäädäkkin toki saa jos haluaa. Lisä maitoa sai ilman kysymistä. Ja illalla kätilö kysyi haluanko herätä imettämään kun tyttö herää vai huilaanko mielummin kunnolla... Kun sanoin toki saa herättää kun tytöllä on nälkä kysyttiin kertako vai useammin. Ihanaa porukkaa. Ja lääkäriltä saatiin lupa lähteä seuraavana päivänä kotia. Kätilö ihanasti ohjeisti että osta lisämaitoa kotia ja antoi suoran numeron jos ihan mikä vaan alkaa mietityttämään tai vaivaamaan.

Joten kaksi täysin erillaista kokemusta takana... Ja minkäköhänlainen on tulossa. Olisi ihanaa kuulla jo nyt teidän mielipiteitänne ja tietojanne.
 
Hei

Itsellä oli aika helppo synnytys sinänsä, mutta jälkihässäkät oli sitten ihan toista luokkaa. Istukka ei meinannu syntyä, verenvuotoa ym ym korjailua melkosesti. Synnytyksessä mulla kuitenki oli tosi mukava kätilö joten vaikka huonot muistot onki, niin tämä kätilö vähän korjaa tilannetta. Osastolle mennessä sit kuitenkin olin niin huonona että sängyllä vietiin, enkä edes pesulla pystyny käymään. Kaikki siellä osastolla ei oikein ymmärtäny mun kuntoani täysin. Pitivät kai ihan normaalisynnyttäjänä, joka tuosta noin vaan jaksaa sitten hoitaa itse itsensä. Yöllä minut autettiin kyllä ystävällisesti vessaan ja kätilö oikein ehdotti että annetaan vauvan nyt viettää vauvalassa eka yö, että mä saan levätä. Aamulla sit kuitenkin oli vuorossa toiset työntekijät ja kun pyysin saada aamiaista (hirveä nälkä, en edes muista millon olin syöny viimeksi jotain) niin aika töykeästi se mulle tökättiin eikä siinä ollu kun puuro ja lasi maitoa, vaikka oikeastihan aamiaisella on muutakin. Enkä todellakaan ois pyytäny tuomaan sitä aamiaista, jos oisin ite jaksanu jotenkin sen hakea. Mutta verenhukanko takia lie oloni oli ihan kauhea, ja hyvä kun jaksoin sen maitolasin huulille nostaa. Sitten kun vessaan pyysin taluttajaa, etten vaan pyörry matkalla niin sain vähättelyä osakseni, että etkö muka ite jaksa ees sinne mennä. Enkä kyllä todellakaan ole sellanen ihminen joka huvikseen apua koskaan pyytäis. No nämä töykeet käytökset koskee vaan tätä yhtä työntekijää, jonka nimeä en edes muista, ja ois kyllä tehny mieli tehdä valitus koko henkilöstä. Tosin oon myöhemmin epäilly käytöksen syyksi sitä että tämä kyseinen henkilö ei vaan oikeasti ymmärtäny että minä tosissaan olen niin huonossa kunnossa. No tuo nyt oli vaan tuommonen pikku juttu, mikä kyllä jäi minua vähän häirihtemään. Mut muuten olin kyllä tyytyväinen hoitoon ja palveluun ja henkilökunta oli iloista ja kannustavaa noin muuten. Esikoisen synnytys siis kyseessä, ja koin että sain tarvittavat neuvot ja tosiaan sit kun kotiin lähdettiin niin puhelinnumerot sain mukaan mihin voi millon vaan soittaa jos on kysyttävää. Tuosta kotiinlähdöstä en osaa sanoa muuta kun että itse olin siellä neljä päivää. Osastolla oli tuollon kiire ja lääkärintarkastusta oli vähän hankala saada, mutta kuitenkin sit ku neljännen päivän aamuna päätin että oon valmis kotiin, niin hommasivat mulle samalle päivällä ajan, vaikka kiirettä oli, ja päästiin illalla kotiin :) Hyvät muistot kuitenkin jääny päällisin puolin. Huonot muistot koskee vaan tuota yhtä töykeää työntekijää. Sinne kai sitä oltas uudelleenki menossa synnyttämään ja odotan sitä kyllä ihan positiivisin mielin :)
 
Mulla oli ihan positiivinen kokemus. Mutta keljua oli olla synnyttämättömien osastolla kun kivut oli kamalat (mun mittapuun mukaan) ja kivunlievityksenä suihku ja särkyläke. Mun tuurilla siellä oli myös ilkeä vanha hoitsu joka vaan tuumaili että sen kuuluukin sattua. Yritäppä sit rentoutua supistusten välillä. Salissa olo helpottui ja mulla oli kivunlievityksenä ilokaasu ja epiduraali.

Synnytyklsen jälkeen sain huoneen siitä vastapäätä naistentautien puolella ja siellä sainkin olla rauhassa. Ekana yönä oli kaverina äiti joka huorsasi kuin hinaaja, ei juuri nukuttu.

Toi iemtyskeskeisyys jätti pahan mielen. Minunkin vauvalla verensokerit laski ja lisämaidon kanssa oli tosi nihkeetä. 7h vauva nukkui syömättä ja rintakumien kanssa koko touhu tuntui aivan hirveelle. Lypsämässäkin kävin ja ei sekään kokemus mieltä ylentänyt. Mun suurin huoli oli vauvan syöminen ja lisämaitoa "ei saanut" antaa. Liekkö sitten tästä kokemuskesta johtuen imetin vaan nelisen viikkoa...

Vauva syntyi maanantaina illalla ja to kotiuduttiin. Ensikertaisena olin ihan mielellään sen kolmisen päivää sairaalassa kun vauvalla oli riski keltaisuuteen.

Aiheeseen mitenkään liittymättä sairaalan ruuissa sais olla enempi salaattia ja kasviksia. Nälkä jäi :LOL:
 
Joo mullakin kyllä oli koko ajan nälkä, vaikka olihan ne annokset ihan ok kokosia. Mut lisääki sais olla :D Me kyllä lisämaitoa saatiin ihan pyytämättäkin, että taitaa taas olla kyse siitä kuka sattuu olemaan työvuorossa ja millä päällä (???). Mut imetystä ei kyllä kukaan juuri joutanut neuvomaan tuolla, itse opiskelin vihkosista. Mutta imetän kuitenkin vieläkin, että hyvin oon kai "läksyni lukenu". Pojalla ikää 10kk. Harmi että eivät oo sulle hansku sitä lisämaitoa tarjonneet, kun tietäähän sen millanen ressi voi olla siitä et saako laps tarpeeks syömistä, ja se ressi ei ainakaan auta maidontuotantoa.
 
synnytys osastolla pääsin suihkuun vasta kun sanoin et mä haluun nyt mennä pesulle, monta kertaa sai sanoa et ihan oikeesti jaksaa kävellä suihkuun ja peseytyä.
todella kiireesti piti siellä syödä sitten ruoka ja viimesen mandariinin otin mukaani kun käveltiin käytäviä pitkin vuode osastolle.

vuode osastolla taas..
hoitajilla oli koko ajan kiire, kukaan ei tiennyt mistään mitään. ja vastausta sai ootella aina pitkän aikaa et joku tulee kertomaan.
ruuat oli mielestäni kohtuu kokoiset ja onneksi siellä oli jääkaappi josta sai hakea ruokien välillä lisää ruokaa.
vauvalaan en jättäisi lasta yöksi. ensimmäisenä yönä huomasin vain et vauvat huusivat aikas paljon eikä hoitajat reakoineet mitenkään. ei olisi ehkä kannattanut minun herätä yöllä ja lähteä käytäville seikkailemaan.
lisä maitoa tuputettiin kokoajan. tosin kerran taisi sitten vähän syödä.

2yötä olin sairaalassa. meinasivat tosin vielä viikonlopun pitää siellä mut mulle riitti, kun kaikki oli kumminkin kunnossa.
 

Yhteistyössä