kuperkeikka-kysymys

Missä iässä teidän lapset ovat oppineet tekemään kuperkeikan? Meillä 3 vuotta täyttänyt tekee sängyllä ketterään. Ekaluokkalainen oppi vasta nyt, samaan aikaan kuin pikkuveljensä! Mikäköhän on ns. normi-ikä?
 
Tästä on ollut monesti juttua täällä ennenkin.

Moni saattaa oppia kuperkeikan itsestään tai vaikkapa isosiskon tai veljen mallista jo reippaasti alta kaksivuotiaana. Toinen taas ei opi kuperkeikkaa ehkä koskaan.

En osaa siis sanoa olisiko tähän mitään normi-ikää, mutta sanotaan nyt vaikka niin että keskivertoliikuntaleikkikouluryhmässä 5-6-vuotiaista noin 80 prossaa osaa kuperkeikan ja pienempien (3-4v) ryhmässä saattaa olla jopa enemmän niitä jotka osaavat. Isompana kun sitä on vaikeampi harjoitella ja pieni lapsihan on niin ketterä että taipuu mihin vaan =) Jumpparyhmissä suurin osa 5-7-vuotiaista tytöistä osaa kuperkeikan... aika moni myös taaksepäin jonkinlaisen.

Ja tässä siis oletan että kuperkeikan osaamisella tarkoitetaan sitä kun pyörähtää ympäri, ei mitään oikeaoppista kuperkeikkaa jossa pitää päästä takaisin kyykkyyn. =)

Mutta pitkän sepustukseni pointti siis se, että ei tuolle oikein mitään keski-ikää ole.. jotkut oppii 1-vuotiaana, toiset 10-vuotiaana ja jotkut ei koskaan.
 
Esikoista en muista millon oppi kuperkeikan, mut tää nuorempi oppi ihan äskettäin ja ikää hällä on 1v.7kk. Hän nyt on oppinut paljon muutakin tosi nopsaan kun katsoo isoveikasta mallia. (Niin hyvässä kuin pahassakin :) :/ )
 
Kaverin muksu on 3v ja osaa sen. Toisen kaverin muksu sai ekalla kouluterkalta ripistystä, kun ei osannut. Mun vajaa 2v ei todellakaan osaa sitä, puhuu kuperkeikasta mutta kierii ;). Menee varmasti vielä pitkään ennenkuin sen oppii, on meinaan vähän jäykkä kaveri

Muuten pääsettekö muuten itse vielä kuperkeikan? Mulla meinasi tehdä tiukkaa ja takaperin en edes enää yrittänyt. (tilaa oli vähän ja muksut pyöri jaloissa, seli seli seli...)
 
Meidän kaksoset oppivat myös tosi varhain, alle kaksivuotiaina... Osasivat pomppia trampoliinillakin... mutta kyse lienee vain harjoituksen määrästä. Jouduttiin kosteusvaurion takia nukkumaan toisessa huoneessa lattialla juuri siinä iässä kun lapset innokkaimmin opettelivat liikkumista. He tottuivat pomppimaan ja telmimään turvallisesti jousipatjoilla päivät päästään ja nyt heistä on varttunut hyvin ketteriä leikki-ikäisiä. Niin että jotain hyötyä kosteusvaurioistakin... =)
 

Yhteistyössä