Kurkunpääntulehdus aikuisella, miten kauan tätä pitää kärsiä...?

  • Viestiketjun aloittaja Ei kiva
  • Ensimmäinen viesti
Ei kiva
Olisiko kenelläkään kokemusta kurkunpääntulehduksesta aikuisella? En ole käynyt lääkärissä, mutta diagnoosi on aika selvä.

Kuinka kauan tätä h*vetillistä kurkkukipua jatkuu ja kuinkahan kauan vielä menevät yöt valvoessa kurkkukivun takia. Mitään apuahan tähän ei kai ole, olen bafucineja imeskellyt öisin.

Blaah mikä tauti. Ääntäkään ei ole. Kohtalotovereita?
 
"Maris"
Kävisin kyllä lääkärissä näytillä. Kova kurkkukipu voi olla myös angiinaa (johon tarvitset lääkkeet) tai jopa kurkunkannnen tulehdus ja se onkin sitten jo vaarallisempi tauti, vaikkakin toki hyvin harvinainen.
 
Mep
Mäkin olen kerran saanut antib.kuurin ihan vaan siksi, että olin yskinyt kurkunpääni aivan punaiseksi (ärtynyt + tulehtunut kovasta yskästä).
Parani tosi pian kuurin aloituksesta. En ole antib.kuurien "kannattaja", mutta oikeassa kohtaa niistä on apu.
 
alkuperäinen
[QUOTE="Maris";22938058]Kävisin kyllä lääkärissä näytillä. Kova kurkkukipu voi olla myös angiinaa (johon tarvitset lääkkeet) tai jopa kurkunkannnen tulehdus ja se onkin sitten jo vaarallisempi tauti, vaikkakin toki hyvin harvinainen.[/QUOTE]

Ei jaksaisi millään. :(
Oireita ovat siis kova kurkkukipu, käheys ja äänen häviäminen, vähän lämpöä.
Ja kumea yskä, juuri niin kuin lääkärikirjassa.
Arvelen että josko tämä kuitenkin menisi ohi ihan itsekseen.
Toista päivää mennään, alkoi siis toissayönä.
 
Eiccu
Kohta kaks viikkoa kärvistelly kurkunpäätulehduksessa. Lääkäri määräs antibiootin,joka ei tunnu yhtään auttavan. Kurkku vaan kipeä ja yöt häiriintyy hakkaavasta yskästä. Sairaslomaa tuli puhetyöläiselle,kun ääntä ei tule.
 
Erik af Venusberg
Itselläni tuli sairaslomaa palveluammatista ja olikohan viikon vaiko kahden ehdoton PUHUMISKIELTO, koska kurkunpään täytyy saada täydellistä lepoa tulehtuneena. Tulipahan testattua hermojakin samalla, kun ihmiset eivät millään meinanneet uskoa, että nyt en voi puhua. Monenlaista viestiä piti raapustella paperille ja ihmiset eivät oikein meinanneet tajuta, että mitä enemmän he kyselivät typeryyksiä niin sitä hitaammaksi meni vastailu kun piti kaikki idioottimaisuudet raapustella paperille niin kauan kunnes vitutus pisti siirtymään kansainvälisiin käsimerkkeihin ja lähinnä omaan seuraan joksikin aikaa.

Itselläni syntyi luultavasti yhdistelmästä runsaasti puheensekaista huutamista ravintolatyössä, tupakkaa, alkoholipitoisia juomia ja raakaa talvi-ilmaa.
 
ddddddddddddd
mulla on nyt kurkunpään tulehdus, ja oireina on ärsyttävä yskä (kuulostaa vähän koiran haukunnalta), kuume, nuha, ja ''kurkkukipu''. Se kurkkukipu ei oo samanlaista kuin yleensä, vaan tämä tuntuu siltä että kurkussani olisi jotain todella karkeaa tai se olisi aivan kuiva. En ole ennen sairastanut kurkunpään tulehdusta. Oireet tulivat sillein, että olin muutaman päivän ensiks kipeenä, siinä samassa mulla oli yskä ja nuha ja se vaan paheni ja sitten tuli kurkkukipu ja tässä tulos, ääntä ei meinaa tulla millään... Oon kans vetäny ihan kiitettävästi bafucineja ja yskänlääkettä.. ehkä tää tästä
 
mariehh
Minulla alkoi flunssalla ja kuumella sekä kurkkukivulla, muuntui nuhaksi ja katosi. Oli pari kolme päivää poissa. Kunnes heräsin aamulla siihen ettei tule ääntä ollenkaan. Kurkunpää tuntui puristeiselta, hyvin kipeältä ja oli yskääkin kun koitti yskiä sitä limaa tai tukkoisuutta kurkunpäästä pois. Ääni hävisi, tuli takaisin, hävisi ja tuli takaisin. Välillä tuntunut että nyt meni ohi vaan ei mennytkään. Nyt on 7 viikkoa flunssan alusta mennyt. Ja 6 viikkoa laryngiitin oireiden alusta. Edelleen on kovaa kipua kurkussa tai kurkunpäässä ja äänen käyttö sattuu ja ääni käheytyy helposti. Antibiootti syöty (roksitromysiini 150mgx2 , 7 pvää) ja nexiumia syöty 2 viikkoa (jos sattuisi olemaan refluksin aiheuttamaa). Ei mitään apua. Olen epätoivoinen! Kurkku-nenä-korva erik.lääkäri on katsonut kurkunpäähän ja se punoittaa. Kilpirauhanenkin tutkittiin ja se on kokeiden mukaan ok. En tupakoi enkä käytä alkoholia enkä ole tekemisissä kemikaalien kanssa. En ymmärrä mistä tämä voi olla :((
 
Ratu
Minulla kurkunpään tulehdus ja äänen katoaminen tulee joskus flunssan jälkitautina. Joillekin tulee keuhkoputken tulehdus tai poskiontelotulehdus ja minulle kurkunpääntulehdus, näin on lääkäri asiasta todennut. Jopa lievän nuhankin (ei aina) jälkeen saatta tulehdus pukata päälle ja ääni katoaa useaksi päiväksi. Osittaisena puhetyöläisenä sairauslomaa on n. viikon verran. Joskus äänen katoamisen yhteydessä ei ole juurikaan muita oireita ja toisinaan taas kurkkukipua ja kuivaa yskää, jolloin liman irrottaminen höyryllä helpottaa. Perhe tykkää, kun äiti on välillä hiljaa ;)
 
"Sweet"
Lähes poikkeuksetta mun flunssat kääntyvät kurkunpääntulehdukseksi ja ääni lähtee. Sit on tiedossa 1-2 viikkoa puhekieltoa ja puhetyöläiselle sairaslomaa. Mitä enemmän yskii, sitä kauemmin menee, että ääni palautuu.
 
"krisse"
Olen juuri toipumassa kurkunpääntulehduksesta ja hyvä apu oli Buranasta ja kuumavesipullosta ja
pitää muistaa myös olla puhumatta, niin vaikeaa kuin se joskus onkin. Join myös haaleaa hunajavettä, aina kun alkoi yskittää. Höyryhengitykseen en täällä kertaa joutunut turvautumaan. Kivulias tauti.
 
J.L
Minulla maanantai iltana alkoi ääni mennä kokonaan. Maanantain ehdin olla töissä puhetyöläisenä palveluammatissa. Illalla ei enää ääntä tullut ollenkaan. Nyt sunnuntaina on vieläkin ääni pihinää. Maanantaille lääkäri kirjoitti sairauslomaa. Alkaa huolestuttaa, että tuleeko se ääni ollenkaan takaisin... Aikaisemmin vastaavaa ei ole sattunut, että kokonaan ääni katoaa. Iltaisin kun menee nukkumaan niin pelkää yskimistä kun tuntuu että yskii äänihuulet rikki ja en halua ääntäni menettää.
 
"rita"
Saan melkein aina flunssan yhteydessä kurkunpääntulehduksen, kova kurkkukipu, ääni menee ja kuumeilua on. Pirullisinta on kuiva yskä ja erityisesti yskänkohtaukset jolloin kurkkua kutittaa ja vaikka yskit melkein keuhkosi pihalle, mikään ei auta. työelämässä ollessani pahinta olivat kohtaukset kun olit puhelimessa asiakkaan kanssa. Et pystynyt sanomaan edes "anteeksi", piti vaan katkaista puhelu ja soittaa sitten uudelleen. Bussissa tulevat kohtaukset olivat myös kiusallisia, kanssamatkustajat katsoivat huolissaan että oksentaako se vai tukehtuuko?
Lääkettä tautiin ei siis ole, antibiootit turhia mutta näihin raivostuttaviin yskänkohtauksiin auttaa reseptillä saatava yskänärsytystä oikeasti lievittävä yskänlääke (minulla cocillana).
 
vierailija
Itselläni on kestänyt kurkunpääntulehdus kohta jo puolivuotta eikä tunnu paranevan. Olen käynnyt lääkärissä kuusi kertaa ja syönyt antibiootteja mutta ei auta.
 
vierailija
Olisiko kenelläkään kokemusta kurkunpääntulehduksesta aikuisella? En ole käynyt lääkärissä, mutta diagnoosi on aika selvä.

Kuinka kauan tätä h*vetillistä kurkkukipua jatkuu ja kuinkahan kauan vielä menevät yöt valvoessa kurkkukivun takia. Mitään apuahan tähän ei kai ole, olen bafucineja imeskellyt öisin.

Blaah mikä tauti. Ääntäkään ei ole. Kohtalotovereita?
Todennäköisesti kurkunpääntulehdus on influenssaviruksesta, jos kestää kauan. Äänikin pois viikon ja olla tosu raju yskä.
 
vierailija
Todennäköisesti kurkunpääntulehdus on influenssaviruksesta, jos kestää kauan. Äänikin pois viikon ja olla tosu raju yskä.


Kaksi viikkoa olen nyt sairastanut laryngiittiä ja loppua ei näy. Ääni poissa ja kurkku kipeä. Sekä hakkaava yskä. Töistä poissa , mutta maanantaina pitäis kokeilla. Vielä 2 päivää aikaa saada ääni takaisin.
 
vierailija
ammattitauti Laryngiitti 28,9,2005 lähtien,niellyt sisääni "rekkalastin" erilaisia lääkkeitä,vain hetkellinen helpotus,unet jääneet minimiin,"pötsi" vikkelänö yskimisestä,ei auta kun odotella armollista kuolemaa.
Kaksi viikkoa olen nyt sairastanut laryngiittiä ja loppua ei näy. Ääni poissa ja kurkku kipeä. Sekä hakkaava yskä. Töistä poissa , mutta maanantaina pitäis kokeilla. Vielä 2 päivää aikaa saada ääni takaisin.
 
vierailija
ammattitauti Laryngiitti 28,9,2005 lähtien,niellyt sisääni "rekkalastin" erilaisia lääkkeitä,vain hetkellinen helpotus,unet jääneet minimiin,"pötsi" vikkelänö yskimisestä,ei auta kun odotella armollista kuolemaa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1242073/pdf/ehp0109-000983.pdf

Lue tuo ja sitten lue omaa ruokapäiväkirjaa. Mistä et voi luopua mistään hinnasta?

Mineraalisuola ym. glutamaatit puuttuu tuosta, kun se on eläinkokeisiin perustuva tutkimus, mutta sama vaikutus ainakin itselläni ja aiheuttaa migreenin.
 
vierailija
Mulla kurkunpää tulehdus tulee 2 kertaa vuodessa, ääni madaltuu ja menee todella örinäksi puhe. Alilämpöä tulee jonkun verran, kurkku on aivan älyttömän kipeä, jumalaton päänsärky sekä korvien särky. Ainut mikä on auttanut niin kortisoni, antibiootit eivät ole auttanut vaivaan. Jotkut astma lääkkeet auttavat myös hengittämiseen.
 

Yhteistyössä