kutinaa alapäässä

  • Viestiketjun aloittaja hermo menee
  • Ensimmäinen viesti
hermo menee
Useamma vuoden ollut klitoriksen yläpuolella ihossa ja karvoissa kutisevaa ihottumaa. Kutisee pitkillä ja lyhyillä karvoilla. On rasvattu perusvoiteella ja sipicortilla kun lääkärille puhuin ja nään silmillä, että olen vereslihalle riipinyt ihon, että tulhdustakin on. Sipicortti auttaa sen ajan kun sitä kuurina käyttää ja kutina alkaa. en voi käyttää pikkuhousunsuojia tai siteitä. Iho jotenkin hautoo, ja kutina on kahta kuheampi. Pesen normaalisti alapäätäni kerran päivässä.

Ihossa on karvojen ympärillä punaisia kutiavia näppylöitä, ja muutenkin iho kutisee, menee rikki ja veri lentää, sitten kuivahtaa ja iho hilseilee ja sitten taas se kutisee kun on niin kuivaa.

Onkohan tämä joku fuckin karvatupentulehdus. eipä varmaan auta muu kuin olla raapimatta, joka ei ole ihan helppo nakki. Olisko hyötyä suun kautta antibiootille vai mitä?????????????
 
Moi!

Mulla ollut vuosia samanlaista vaivaa. Gynet otti kaikenlaisia koepaloja sun muuta ja antoivat aina kortisonia vaan, vahvempaa ja vahvempaa. Kortisonista hetkellinen apu. Sitten meninkin ihotautilääkärille ja tuli sellaset tropit että autto. Vieläkin vaivaa ajoittain, mutta kutina loppuu heti kun käytän ihotautilekurilta saamiani lääkkeitä. Ja muuten pysyykin jonkun aikaa myös vaiva poissa niillä.
 
hermot menee
sanottakoon,ettäminulla ei ole hiivaa,eikä sukupuolitauteja,papa 1. Viimeks lääkärikattoi ja sanoi,että tulehtunut on,kuten mainitsin. Ja määräsi sipicorttia. Mulla on kyllä ihotautilääkärin määrääm'ä Protopiciä,joka on ainkain auttanut naaman kutisevaan ihottumaan heti.

Iho siis kutisee tältä tityltä kohdalta,eil imakalvot ja tavara on muutenkin on.
 
Ootko kokeillut vaihtaa pesuainetta? Kokeile jotain hilseshamppoota ja xz hilsehoitoa. Minulla oli aikoinaan jotain saman tapaista vaivaa, ihan kamalaa oli elo. Hajusteeton vaatepesuaine/huuhteluaine ja hilsehoito ja niin pääsin eroon moisesta vaivasta.Niin ja puuvillaiset alusvaatteet..
 
kutinaa täälläkin
Mulla oli vuosia sitten menossa tuommoinen vaiva, että ulkoiset osat alapäästä kutisi ihan älyttömästi. Lopulta oli pakko kulkea oikeasti ilman housuja hameessa kotona, kun kaikki vaatekontaktikin ärsytti. Kävin gynekologilla, joka totesi, että mulla on neurodermatiitti.

http://www.iholiitto.fi/ihosairaudet/neurodermatiitti.htm http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Neurodermatiitti&p_artikkeli=dlk00258

Olen atoopikko, joten ei ihme, että alapääkin ärtyy. Neurodermatiitissa iho kutisee, sitä raapii väkisinkin, sitten iho paksuuntuu ja jäkälöityy sen seurauksena, mistä seuraa lisää kutinaa ja alkaa raapimiskierre. Itselleni gyne määräsi kortisoniliuosta ja muita voiteita vaivaan, antoi neuvon tosiaan ollakin kotosalla mahdollisimman vähän hautovissa vaatteissa ja vaikka ilman housuja välillä (ilmakylvyt kuten vauvoilla), ei saisi käyttää kireitä farkkuja jne. Hautomista ja hiertäviä vaatteita pitää välttää.

Mulla tuo vaiva kesti useamman kuukauden ja helpotti lopulta. Kesäaikaan onneksi osui, joten saattoi ollakin vähemmän hautovissa vaatteissa. Talvisaikaan on hankalampaa, mutta silloinkin kotiin tullessa heitän aina kevyempiin vaatteisiin ja käytän kotona yleensä hametta.

Nyt on taas ollut saman kaltaisia oireita, mutten ole lääkäriin mennyt vielä. Siteet mulla ärsyttää aina. Pakko käyttää niitä kauppojen halpissiteitä, jotka on jonkin sortin paperia sentään, eikä pelkkää muovia. Ei voi kuvitellakaan käyttävänsä mitään muovilla päällystettyjä Libressejä tai muita, jotka hautoo ihon punaiseksi alta aikayksikön. Pitkään olen miettinyt kuukuppia tai tamponeihin siirtymistä, josko se auttaisi, kun mikään ei enää hautoisi. Mullakin kuukautisten aikana kutisee nimenomaan karvoituksen alueelta. Myös saippua ärsyttää eli vaikka olen itse mielettömän pöpökammoinen, silti yritän pestä alapesut mahdollisimman vähillä saippuamäärillä. Ihan ilman saippuapesuja en osaa olla, kun on lapsia perheessä ja koettu kihomadot ym. Myös pyykinpesuaine voi ärsyttää, kuten joku jo mainitsikin. Tosin luulisi silloin muunkin osan vaatetetusta kehosta kutisevan..

Toivottavasti löydät apua vaivaan. Alapääkutinoiden kanssa on sietämätöntä elää.

 

Yhteistyössä