kuudesluokkalainen polttaa :(

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Meidän suvussa kun penskat jääny tupakasta kiinni nii vanhemmat käyneet ostamassa pari askia sikareita ja laitettu polttamaan kaikki putkeen. Joko sen on tepsinyt hitsin hyvin tai sitten ei mitenkään. Kuulostaa toki aika inhottavalle mutta näin meilläpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
"öööö"
[QUOTE="tiipii";25780672]Olin joskus Raisa "Cacciatoren" luennolla, ja hän kyllä siinä tosi selkeästi selitti , että joskus aikuisen on vaikka istuttava lapsen päällä, ettei se lähde ulos! Vanhempien pitää vaan tehdä se, ja olla aikuinen, eikä hissutella ja voivotella, että "jos et nyt kuiteskaan lähtis"! Se vaan on niin, että vauvoista kasvaa niitä perkuleen itsenäisiä ihmisiä, mutta siltikin ne on SUN lapsia ja sun tehtäväsi on suojella niitä tiettyyn pisteeseen/ikään asti, ja se , että sinä olet aikuinen, joka tietyt asiat määrää, pitää olla sille lapselle selvää jo heti pienestä pitäen.. Ottamatta kantaa ap:n kasvatukseen sen kummemmin, niin yleisesti ihmettelen sitä, että ekat vuodet lapset saa elää kuin pellossa, noin kärjistetysti, ja sitten kun se "kasvatus" tai sen puute alkaa näkyä, niin sittenkin ihmetellään, että "voi voi, kun ei se usko minuu!". Kuka hitto uskookaan, jos aiemmin on oltu vain lapsen kaveri tai muuten vain jees-jees-meiningillä!
6-luokkalainen on oikeasti vielä aivan lapsi! Ei sen kuuluisi voida tupakoida tms.. Toivon ap:lle voimia hakea ammattiapua, jos et itse saa tilanteesta otetta ja puhuttua järkeä lapselles, sillä parin vuoden päästä on varmasti jo aivan eri meininki, ja silloin on jo lisää kokoakin.. Tsemppiä!![/QUOTE]


Kertokaapa te ikuisten kotiarestien kannattajat ja lapsen päällä istujat, että miten esim 12-13 vuotiasta pidetään KOKO AJAN kotona? Kai ne nyt pitää kouluun päästää? kyllä sitä ehtii sielläkin röökaamaan.. Kai vanhemmilla on joskus jotain menoja ettei sitä esiteiniä voi olla töiden jälkeen joka sekuntti vahtimassa?
Joo, oon kyllä sitä mieltä, että kaikkensa kannattaa ja pitää yrittää ettei lapsi alkais polttamaan/lopettais sen jos on alkanut, mutta fakta on se että jos joku pentu päättää sitä röökiä vetää, niin sehän vetää.. Vaikka sit vietäs tietokoneet,telkaarit kännykät ym.. Se vois myös vaan lietsoa sitä.
ietty voihan sitä ottaa lapsen pois koulusta kotiopetukseen, lopettaa ite duunissa käynnin ja muuttaa jonnekkin metsän keskelle ja istua 24/7 lapsen kans himas päästämättä sitä yksin mihinkään kunnes se on 18v :D:D
 
no money no cigarrette
Älä anna sille rahaa, yhtään. Ei se voi ikuisuuksia pummata kavereiltakaan ja vaikka voiskin, niin ei se askeja niiltä tule saamaan. Polttaapahan sitten ainakin mahdollisimman vähän, jos ei sitä meinaa lopettaa. Itse vetäisin kaikki edut muutenkin pois ja tekisin lapsen elämästä mahdollisimman ankean niin kauan, kun polttaa. Se nyt vaan on aikuisen tehtävä, kurinpito ja kasvatus.
 
"mmm"
[QUOTE="öööö";25780942]Kertokaapa te ikuisten kotiarestien kannattajat ja lapsen päällä istujat, että miten esim 12-13 vuotiasta pidetään KOKO AJAN kotona? Kai ne nyt pitää kouluun päästää? kyllä sitä ehtii sielläkin röökaamaan.. Kai vanhemmilla on joskus jotain menoja ettei sitä esiteiniä voi olla töiden jälkeen joka sekuntti vahtimassa?
Joo, oon kyllä sitä mieltä, että kaikkensa kannattaa ja pitää yrittää ettei lapsi alkais polttamaan/lopettais sen jos on alkanut, mutta fakta on se että jos joku pentu päättää sitä röökiä vetää, niin sehän vetää.. Vaikka sit vietäs tietokoneet,telkaarit kännykät ym.. Se vois myös vaan lietsoa sitä.
ietty voihan sitä ottaa lapsen pois koulusta kotiopetukseen, lopettaa ite duunissa käynnin ja muuttaa jonnekkin metsän keskelle ja istua 24/7 lapsen kans himas päästämättä sitä yksin mihinkään kunnes se on 18v :D:D[/QUOTE]

No niinpä!! Itse aloitin polttamaan idioottina 13 vuotiaana ja kun jäin siitä kiinni, en saanut kuukausirahaa enää, kännykkä vietiin ja kotiaresti tuli.. No mitä sitten. Sitä tosiaan koulussa poltti ja kotona kökötin ja ajattelin että tollaset idiootti vanhemmat(siis silloin kakarana ajattelin nin, en enää;))ei mua määräile ja kun kaikki etuudet vietiin, niin ajattelin että paskaako tässä enää väliä, kun rahat ja kännykät on jo viety niin sama kai se on polttaa, eipähän ne paljoo voi enää multa viedä.. ja nyt 30 vuotiaana poltan edellee..tyhmä kun olen.
Faija totesikin tässä joskus, että mikään ei tehonnu ja meinas jo että vetäsee kunnolla turpaan nokkavaa kakaraa, mutta jättipä sitten väliin kuitenkin..
 
"tiipii"
[QUOTE="öööö";25780942]Kertokaapa te ikuisten kotiarestien kannattajat ja lapsen päällä istujat, että miten esim 12-13 vuotiasta pidetään KOKO AJAN kotona? Kai ne nyt pitää kouluun päästää? kyllä sitä ehtii sielläkin röökaamaan.. Kai vanhemmilla on joskus jotain menoja ettei sitä esiteiniä voi olla töiden jälkeen joka sekuntti vahtimassa?
Joo, oon kyllä sitä mieltä, että kaikkensa kannattaa ja pitää yrittää ettei lapsi alkais polttamaan/lopettais sen jos on alkanut, mutta fakta on se että jos joku pentu päättää sitä röökiä vetää, niin sehän vetää.. Vaikka sit vietäs tietokoneet,telkaarit kännykät ym.. Se vois myös vaan lietsoa sitä.
ietty voihan sitä ottaa lapsen pois koulusta kotiopetukseen, lopettaa ite duunissa käynnin ja muuttaa jonnekkin metsän keskelle ja istua 24/7 lapsen kans himas päästämättä sitä yksin mihinkään kunnes se on 18v :D:D[/QUOTE]

Dadaa; mistä se ykskaks saa päähänsä alkaa polttamaan?? Jostainhan se kimmoke siihen tulee, ja josko sen voisi jotenkin estää! Mulla on vanhimmat lapsista jo aikuisia, sitten 17-ja 13-vuotiaat, ja yksikään ei ole koskaan ollut edes kiinnostuneet koko tupakasta! Meillä ei kotona ole koskaan poltettu, anoppi eli lasten mummo taas on polttanut nuoresta tytöstä asti, ja meillä lapset ovat jo siitä huomanneet, kuinka pahalle mummon kotona haisee, kun siellä poltetaan.. No, itse ainakin tekisin sen tupakoinnin mahdollisen hankalaksi, ja myöskin yrittäisin toki järkeä puhua, mutta myös rankaisisin! Mutta kukin tyylillään, toivottavasti ei NOIN "päättäväistä" lasta mulle anneta, ettei sille muka kukaan mitään vois!
 
"öööö"
[QUOTE="tiipii";25781033]Dadaa; mistä se ykskaks saa päähänsä alkaa polttamaan?? Jostainhan se kimmoke siihen tulee, ja josko sen voisi jotenkin estää! Mulla on vanhimmat lapsista jo aikuisia, sitten 17-ja 13-vuotiaat, ja yksikään ei ole koskaan ollut edes kiinnostuneet koko tupakasta! Meillä ei kotona ole koskaan poltettu, anoppi eli lasten mummo taas on polttanut nuoresta tytöstä asti, ja meillä lapset ovat jo siitä huomanneet, kuinka pahalle mummon kotona haisee, kun siellä poltetaan.. No, itse ainakin tekisin sen tupakoinnin mahdollisen hankalaksi, ja myöskin yrittäisin toki järkeä puhua, mutta myös rankaisisin! Mutta kukin tyylillään, toivottavasti ei NOIN "päättäväistä" lasta mulle anneta, ettei sille muka kukaan mitään vois![/QUOTE]

Niin no mistä ne nyt saa päähänsä alkaa polttamaan? Noi pennut lyö viisaat päät yhteen ja siitähän se ajatus sitten lähti..Ja kannataahan se yrittää estää ennenku alkaakaan, mutta eiköhän kaikki vanhemmat siihen pyri..?
Mut tässä ei nyt kyse tainnu olla siitä mistä ne saa päähänsä alkaa polttamaan vaan siitä miten sen voi estää, vai voiko jos huomaa kakaransa polttavan.
 
"muru"
tää on tosi vakava juttu ja toivon ap:lle tsemppiä jaksaa taistella tästä läpi! tupakanhuuruisista touhuista ja kaveripiiristä ei ole pitkä matka alkoholikokeiluihin ja noista molemmista ei ole pitkä matka huumekokeiluihin. stoppi pitää laittaa nyt heti! ymmärrän, että oon varmaan paljon yrittänyt ja arvostan sitä, että kannat tosiaan huolta, etkä ole ihan hälläväliä-meiningillä.

tossa edellä on tullut hyviä neuvoja. munkin mielestä siis seuraavaa: ehdoton kotiaresti, kaikki edut pois, keskustelette pojille yhdessä ystäväsi kanssa, pyydät lapsen isän apua kertomaan siitä miten ei olisi tosiaan kannattanut aloittaakaan tupakointia. pyydä ammattiapua ja myös muita luotettavia aikuisia avuksi esim. vahtimaan poikaa kotona, silloin kun et itse pysty.
ei missään tapauksessa sähkötupakkaa, se on vaan taas yksi myönnytys sinun osalta ja murentaa auktoriteettiasi. ymmärrän että poika on tod.näk. tullut riippuvaiseksi ja "vieroitusoireita" on, mutta kyllä niistä voi päästä yli muutenkin.

ja sitten se tärkein: kun siinä sitten vietätte pojan kanssa aikaa kotona, kun se on arestissa niin yritä järjestää siihen kotiin jotain kivaa yhteistä puuhaa. mistä ruuasta poika tykkää? millaisista leffoista? lautapelit? youtube-videot? voisiko pojan kavereita kutsua teille illanviettoon, tarjoisit vaikka leffaherkut ja jonkun kivan leffan? niin tai ehkä kavereiden kutsuminen olisi aiheellista vasta sitten kun kotiarestia on kärsitty jo jonkun aikaa. sitten ikään kuin palkintona, mutta silloinkin kavereiden tapaaminen valvottuna, sisällä. tärkeintä olisi löytää yhteys poikaan ja posiitivinen vire vuorovaikutukseen. kehu poikaa hyvistä jutuista, kerro hassuja ja ihania muistoja hänen lapsuudestaan.tärkeää on palauttaa pojalle ymmärys äidin auktoriteetista ja myös rakkaudesta.

lopuksi haluan toivottaa: älä luovuta, pysy jämäkkänä! tämänkaltainen taistelu ratkaisee paljon teidän tulevaisuudesta. poikasi on nyt vielä siinä iässä, että voit häneen vaikuttaa. iän myötä se käy aina vähän vaikeammaksi, vaikkakin uskon että kotikasvatuksella on aina valtaa ja vaikutusta, hyvään tai huonoon. usko itseesi! sä olet aikunen ja sulla on todellakin aivan suvereeni oikeus kieltää tällainen toiminta 12-vuotiaalta. piste.
 
"vieras"
Oma esikoiseni on 5. luokalla koulussa ja tupakoinnista olen sanonut sen verran, että jos alkaa polttamaan niin kotona ei enää sen jälkeen voi asua. Tupakan hajua en ala kotona haistelemaan. Passiivista tupakointia omien vanhempien takia riitti melkein 19 vuoden ajan. Yksikään käryttelijä ei minun kodissani asu.
 
  • Tykkää
Reactions: LuvLucy
vieras 22v
Se, että viedään kaikki "edut" ja laitetaan arestiin niin se ei oikeasti mitään auta. Mäkin aloitin 13vuotiaana polttamaan ja mun äiti yritti kaikin keinoin saada mua lopettamaan (siinä onnistumatta). Kaikkein suurin syy tietenkin oli kaverit, joilta sitä tupakkaa sai koulussa ja muutenkin tuntu silloin teininä kivalta kuulua porukkaan. En sitten usein koulun jälkeen polttanutkaan (joskus sillä verukkeella että hei mä meen kauppaan). Että kyllä se tupakanpolton lopettaminen lähtee ihan itsestä, ei vanhempien huudot auta.
 
"akka"
[QUOTE="juu";25784627]kyllä ne vanhat kasvatusmetodit tepsivät- tässä tapauksessa siis vanha kunnon pieksäminen auttaisi![/QUOTE]

Piestä kun ei saa.Mä olen samaa mieltä sun kanssas kyllä että housut kinttuun ja paljaalle perseelle remmillä niin ettei kahteen viikkoon istu vaan ei se lyöminen mitään auta.Mun pojalla on kaveri jonka isä hakkaa sitä,siis todella hakkaa ja kovaa.Poika lähti laitokseen,ikää 13,juo joka viikonloppu kännit ja tupakoi.
 
Ei se hyödytä vaikka mitkä arestit ja sanktiot lyödään lapsen niskaan, se polttaa silti. Kokemuksella sanon.
Mun eka kokeilu oli 12 vuotiaana ja sitten yläasteelle mentäessä, kokeilut jatkui ja pikkuhiljaa aloin polttaa vakituisesti. En jäänyt kiinni pahasti missään vaiheessa, aina selitykset löytyi. Nykyään olen lopettanut, omasta päätöksestä. Mutta onhan mulla jo ikääkin 34 vuotta!!
Mutta kaveri jäi kiinni polttamisesta ja siellä äiti ei katsonut hyvällä. Ekaks vietiin edut, mutta ei se hyödyttänyt. Kaverit myös minä mukaanlukien auttoi ystävää hädässä ja annettiin jämät ja joskus heitettiin jopa ihan oma sätkä...
Mutta sitten se äiti oikeasti hermostui ja eräänä perjantai-iltana ei päästänyt lastaan kotoa pois vaan istutti terassille ja heitti tupakka-askin eteen. Käski polttaa jokaisen siitä askista ja jos tuntui ettei riittänyt, oli se vielä hamstrannut toisen varalle.
Ensimmäisen askin jälkeen ystävämme voi todella, todella pahoin ja oksensi puolen yötä. Ei halunnut lähteä kylille hilluu vaikka sai luvan lopuksi. Mutta siihen pahoinvointiin loppui polttelu tältä ystävältä.

Vanhemmiten ollaan keskusteltu että oli se raakaa omalta äidiltä. Istui vieressä ja käski vaan vetää tupakan toisen perään vaikka lapsi voi jo puolen välin jälkeen todella huonosti. Kyllä se vaatii äidiltä päättäväisyyttä ja lujaa hermoa.

Olen päättänyt että jos lapseni jäävät turhan nuorina tupakasta kiinni niin mä teen tuon saman, vaikka siihen aikaan sekin katsotaan jo pahoinpitelyksi ja voi joutua linnaan.. Mutta senkin uhalla, tupakkaa en halua poikien polttavan. Kun tiedän miten vaikea siitä on päästä eroon ja mitä se oikeasti terveydelle tekee.
 
Pakolla sitä polttamista ei todennäköisesti saa loppumaan.
Vetoamalla nuoren omaan järkeen, omaantuntoon... sitä kautta voi olla jotakin saumaa.
Sitä röökiä saa aina jostakin tai joltakin, nuori kun ei vielä tarvitse sitä samoissa mittakaavoissa kuin aikuinen jo pitkään tupakoinut.

Mitä ratsaamiseen tulee, meillä oli kyllä varsin hyvät ja pätevät jemmat niin stendareille röökeillekkin.
Sitten on myös ne perheet joissa taskuja ei varmuudella ratsailla, semmoisella nuorella usein on kannossa useammankin kaverin roippeet.
 
"vieras"
Miehen isä teki aikanaan myös tuon tempun, et pisti pojat polttamaan askillisen tupakkaa, (pahinta mitä löysi) kun jäivät kiinni polttamisesta. Olivat pojat voineet niin huonosti sen jälkeen, et polttaminen jäi sillä kertaa siihen.
 
Itse aloin polttamaan tupakkaa satunnaisesti 6-luokkalaisena. Vieläkin muistan miten naurettavalta tuntui vanhempien paheksunta tupakoinnin suhteen, kun olin pienenstä pietäen nähnyt heidän polttavan. Valitettavasti vanhempien esimerkki on isossa roolissa jos ja kun lapsi alkaa tupakoimaan.
 
iso poika
Mää jos joku sen tieä että mikään noista ei nytte vaa vittu auta!!!! Vie se muksu jonnekkin ja anna sille rööki kätee ja sano että tämä näyttää miten se käy ja vie poika myös isovanhempien juttusille... Itse olen lopettanut polttamisen noin 4 kuukautta sitten ja olin polttanut noin kuukauden ja silloinkin se lähti niistä "huonoista porukoista" :///////
 
"Helmi"
[QUOTE="vieras";25778842]Hei
Poikani on kuudennella luokalla ja tupakka tuli mukaan kuvioihin kavereiden kautta jo viime kesänä. Koko syksy meni asiasta enemmän tai vähemmän tapellessa, puheyhteyskin meni välillä poikaan kokonaan. Nyt olin luulossa, että poika on lopettanut tuon tavan, mutta tänään selvisi että olen väärässä. Tupakka kuuluu edelleen kuvioihin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Pojan isä on polttanut nuoresta pitäen jo on nyt hankkinut itselleen sähkötupakka, jonka avulla onkin ollut polttamatta oikeaa tupakkaa jo kuukauden. Patruunoina on ollut joko miedointa tai täysin nikotiinitöntä.
Keskustelin taas pojan kanssa asiasta (en onneksi sortunut taas huutamaan vaan ilmaisin huoleni jota poika ei tietenkään tajua, hän tietää paremmin...) ja hän pyysi itselleen myös sähkötupakkaa, tuota nikotiinitöntä, jotta voin halutessaan polttaa sitä.
En halua että poikani polttaa, itse vihaan tupakkaa ja sen koko olemassaoloa. Kuitenkin jos poikani polttaa selän takana (en voi vahtia häntä 24/7) on nikotiinitön sähkötupakka turvallisempi vaihtoehto kuin oikea tupakka. Vai onko? Altistaako se pojan polttamaan vain entistä enemmän?
Laitanko viikkoraha kiellon (ei ollut syksyllä apua, sai aina jostain kavereiltaan), annanko kotiarestia (jatkaa heti sen jälkeen) vai mitä helvettiä teen?

Voi haluaisin takaisin sen pienen palleron, jonka kanssa oli niin helppo olla ja pitää rajat ja lapsi turvassa.[/QUOTE]

voi jumaliste mikä nössö.. tupakka maksaa sellanen n.5e/aski(korjatkaa jos on noussut,ite kun en polta), lapsi tarvitsee rahaa röökin ostoon, jos rahaa ei ole,ei ole röökiä. MISTÄ se saa rahaa? vanhemmilta,aivan, no kaikki ostot menee niin ajtkossa että vanhemmat on mukana maksamassa(siis vaatteet yms) rahaa ei anneta edes 1e/kk. ei ne kaverit vippaa loputtomiin ku huomaa ettei tosiella oo massii maksaa takas.
 
"Helmi"
[QUOTE="Helmi";28331338]voi jumaliste mikä nössö.. tupakka maksaa sellanen n.5e/aski(korjatkaa jos on noussut,ite kun en polta), lapsi tarvitsee rahaa röökin ostoon, jos rahaa ei ole,ei ole röökiä. MISTÄ se saa rahaa? vanhemmilta,aivan, no kaikki ostot menee niin ajtkossa että vanhemmat on mukana maksamassa(siis vaatteet yms) rahaa ei anneta edes 1e/kk. ei ne kaverit vippaa loputtomiin ku huomaa ettei tosiella oo massii maksaa takas.[/QUOTE]

anteeksi nyt karski,ilmaus,ei olis ehkä pitänyt,mutta kun musta tuntuu että aikuiset ei oikeesti tee asioille mitään. jos kukaan aikuinen ei anna rahaa millä ostaa röökii,niin miten niillä ala-ikäisillä olis rahaa röökiin? eriasia joku 16v joka käy kesätöissä..

mut 6:lla luokalla ollaan 12v.. tuskin siis käy kesätöissä..
 
jrhodh
[QUOTE="Helmi";28331357]anteeksi nyt karski,ilmaus,ei olis ehkä pitänyt,mutta kun musta tuntuu että aikuiset ei oikeesti tee asioille mitään. jos kukaan aikuinen ei anna rahaa millä ostaa röökii,niin miten niillä ala-ikäisillä olis rahaa röökiin? eriasia joku 16v joka käy kesätöissä..

mut 6:lla luokalla ollaan 12v.. tuskin siis käy kesätöissä..[/QUOTE]

Kavereilta pummaus, tupakan varastaminen kaupasta, muun tavaran varastaminen jotka myydään ja rahoilla ostetaan tupakkaa, vanhemmilta tai muilta tupakan pihistäminen jne. Teinit myös myyvät itseään saadakseen päihteitä, ei nyt varmaan ihan yleistä sentään ole 12-vuotiaiden keskuudessa. Ja joo tuskin nyt suurin osa tupakkaa kokeilevista lähtee noita harrastamaan jos ei vanhemmilta saa rahaa tupakkaan mutta on niitä keinoja. Avatkaa silmät.
 

Yhteistyössä