kuudesluokkalainen polttaa :(

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
näin
[QUOTE="tiipii";25780672]Olin joskus Raisa "Cacciatoren" luennolla, ja hän kyllä siinä tosi selkeästi selitti , että joskus aikuisen on vaikka istuttava lapsen päällä, ettei se lähde ulos! Vanhempien pitää vaan tehdä se, ja olla aikuinen, eikä hissutella ja voivotella, että "jos et nyt kuiteskaan lähtis"! Se vaan on niin, että vauvoista kasvaa niitä perkuleen itsenäisiä ihmisiä, mutta siltikin ne on SUN lapsia ja sun tehtäväsi on suojella niitä tiettyyn pisteeseen/ikään asti, ja se , että sinä olet aikuinen, joka tietyt asiat määrää, pitää olla sille lapselle selvää jo heti pienestä pitäen.. Ottamatta kantaa ap:n kasvatukseen sen kummemmin, niin yleisesti ihmettelen sitä, että ekat vuodet lapset saa elää kuin pellossa, noin kärjistetysti, ja sitten kun se "kasvatus" tai sen puute alkaa näkyä, niin sittenkin ihmetellään, että "voi voi, kun ei se usko minuu!". Kuka hitto uskookaan, jos aiemmin on oltu vain lapsen kaveri tai muuten vain jees-jees-meiningillä!
6-luokkalainen on oikeasti vielä aivan lapsi! Ei sen kuuluisi voida tupakoida tms.. Toivon ap:lle voimia hakea ammattiapua, jos et itse saa tilanteesta otetta ja puhuttua järkeä lapselles, sillä parin vuoden päästä on varmasti jo aivan eri meininki, ja silloin on jo lisää kokoakin.. Tsemppiä!![/QUOTE]

Täysi peesi, nimimerkillä koululääkäri. Ja pätee lähes kaikkiin muihinkin lasten/nuorten ongelmiin.
 
"asiaa"
Pom
Alkuperäinen kirjoittaja Höyryttelijä;25780810:
Siis miten se sähkötupakka on vaarallinen? Nikotiiniton versio on tasan parempi kuinntupakka

Mutta, se että pojallas on sähkörööki saattaa koulussa olla cool juttu. Sano että autat häntä lopettamaan sen avulla KOTONA
 
"vieras"
Ole aikuinen.

KAIKKI etuudet pois. Ei rahaa. Ei kännykkää. Ei tietokonetta. EI MITÄÄN!

Et ainakaan rupea neuvottelemaan mistään v++tun sähkötupakasta!!!!

JA sitä paitis: tupakointi on so last season. Myös nuorten keskuudessa. Vain luuserit polttaa.
 
"ruuth"
Pojallani on ollut myös tupakkakokeiluja, polttanut kun on jostain tupakkaa saanut. Nyt on sitten isällään joka ollut nuoresta asti kova tupakkamies, todettu pitkälle edennyt keuhkosyöpä. Ei kuulemma tule enää mieleenkään koskea tupakkaan. Karumman puoleista tupakkavalistusta, todella surullista. Mitkään omat yritykset lopettaa pojan tupakointia eivät auttaneet. Joskus ei kai auta muu kuin toivoa että oma järki herää sen verran että itse tajuaa miten vaarallista touhua se spaddun vetäminen on...
 
Hyvä nimim. "Ukko"
Mun lapsilla on isä-mutta sitä ei vaan yksinkertaisesti liikuta/kiinnosta mitä poikansa tekee..
Tyttönsä heitti unholaan sinä päivänä,kun ilmoitti olevansa kihloissa ja muuttavansa omaan kotiin..huutava vääryys,ettei kaikkia isiä(ja kaikkia äitejäkään) kiinnosta omien lapsiensa tekemiset/elämät...

ent.Laulava Lomittaja
 
asdasdas
Itse sain selkään jos polttelin... Ainiin, mutta ettehän te lapsianne "pahoinpitele". No laita se vaikka "jäähylle", sillähän nykysin kurittomia kakaroita koulutetaan.
 
"Sirkkeli"
Viikkoraha ehdottomasti pois niin kauaksi aikaa, että tiedät pojan lopettaneen röökaamisen. Kotiaresti myös päälle, vaikka siihen asti kuin muuttaa himasta, jos ei muuten usko.
Ja ei nyt helvetti mitään sähkötupakkaa tilalle, sillähän se elvitelemään pääsis.
 
asdasdas
[QUOTE="Sirkkeli";29698780]Viikkoraha ehdottomasti pois niin kauaksi aikaa, että tiedät pojan lopettaneen röökaamisen. Kotiaresti myös päälle, vaikka siihen asti kuin muuttaa himasta, jos ei muuten usko.
Ja ei nyt helvetti mitään sähkötupakkaa tilalle, sillähän se elvitelemään pääsis.[/QUOTE]

Saako nykyisin muka antaa kotiarestia? Eikö se traumatisoi pikku kullannuppuja?
 
sähkötupakan asijantuntija
Miksi kannattaa ostaa sähkätupakka 1 siinä ei ole ikärajaa ja se ei ole mitenkään vaarallinen siitä tuleva höyry ei ole savua vaan se on vesihöyryä ja se ei ole keuhkoille tai millekkään muulle vaarallinen ja siihen on olemassa nikotiinittomiakin nesteitä ja nikotiinillisia nesteitä ei saa suomesta
 
638427
[QUOTE="vieras";25778842]Hei
Poikani on kuudennella luokalla ja tupakka tuli mukaan kuvioihin kavereiden kautta jo viime kesänä. Koko syksy meni asiasta enemmän tai vähemmän tapellessa, puheyhteyskin meni välillä poikaan kokonaan. Nyt olin luulossa, että poika on lopettanut tuon tavan, mutta tänään selvisi että olen väärässä. Tupakka kuuluu edelleen kuvioihin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Pojan isä on polttanut nuoresta pitäen jo on nyt hankkinut itselleen sähkötupakka, jonka avulla onkin ollut polttamatta oikeaa tupakkaa jo kuukauden. Patruunoina on ollut joko miedointa tai täysin nikotiinitöntä.
Keskustelin taas pojan kanssa asiasta (en onneksi sortunut taas huutamaan vaan ilmaisin huoleni jota poika ei tietenkään tajua, hän tietää paremmin...) ja hän pyysi itselleen myös sähkötupakkaa, tuota nikotiinitöntä, jotta voin halutessaan polttaa sitä.
En halua että poikani polttaa, itse vihaan tupakkaa ja sen koko olemassaoloa. Kuitenkin jos poikani polttaa selän takana (en voi vahtia häntä 24/7) on nikotiinitön sähkötupakka turvallisempi vaihtoehto kuin oikea tupakka. Vai onko? Altistaako se pojan polttamaan vain entistä enemmän?
Laitanko viikkoraha kiellon (ei ollut syksyllä apua, sai aina jostain kavereiltaan), annanko kotiarestia (jatkaa heti sen jälkeen) vai mitä helvettiä teen?

Voi haluaisin takaisin sen pienen palleron, jonka kanssa oli niin helppo olla ja pitää rajat ja lapsi turvassa.[/QUOTE]


Sähkötupakka on yhtä haitallista, kuin oikeakin tupakka. 12-vuotiaan suuhun ei kuulu minkäänlaiset savukääryleet, korkeintaan lakupiiput.
12-vuotias on lapsi eikä ymmärrä kunnolla, että tupakoinnista on oikeasti haittaa. Iskisin faktat pöytään - ettei kaikki haitat tule vasta 50-vuotiaana, vaan että tupakointi tuhoaa hänen aivojaan jo nyt. Että se hidastaa hänen pituuskasvuaan, ja, pojasta kun on kyse, niin vaikuttaa myös alapään kehitykseen, murrosikäisille pojille tuo on aika kova pala!
Juttele pojan kanssa, miksi hän polttaa. Mitä tuntemuksia hän saa siitä, ja eikö hänellä huoleta tupakointi.

Ja ottaisin kaikki etuudet pois.
Ottaisin puhelimen pois, tai vaihtaisin johonkin aataminaikuiseen karvalakkimalliin, jolla ei tosiaan voi muuta kuin soittaa/tekstata, ja puhelinliittymän vaihtaisin semmoiseen ettei ole kuin vähän puheaikaa.
Kavereille menemiset ja kylillä hengailut, kieltäisin, ihan reiluksi aikaa.
Tietokoneella istumiset ja konsolipelit pois.
Karkit, limpparit, viikkorahat, pois.

Viihdyttäkööt itseään kotona kotitehtäviä tehden ja kirjoja lukien.

MUTTA, voisin jotain luvatakin pojalle. Esim. jos tietäisin että hänellä tekee mieli kannettavaa tietokonetta, tablettia, tai jotain pelikonetta, tai jos perheeseen on ajateltu ottaa vaikka koira tms. Niin lupaisin, että jos et polta, niin sen saat. Mutta siinä pitää olla reilu aika, esim. 1 vuosi. Ettei niin että kun poju on kuukauden polttamatta hän saa uusimman pleikkarin.
Ja jos sen jälkeen tulee taas ilmi jotain tupakointia tms, niin se ansaittu vehje lähtee pois. Tietysti jos kyse on vaikka lemmikkimarsusta tms niin lemmikistä ei voi tommosen takia luopua. Mutta jos joku pelimasiina tai tabletti..
 
vierailija
Poikani on kuudennella luokalla ja tupakka tuli mukaan kuvioihin kavereiden kautta jo viime kesänä. Koko syksy meni asiasta enemmän tai vähemmän tapellessa, puheyhteyskin meni välillä poikaan kokonaan. Nyt olin luulossa, että poika on lopettanut tuon tavan, mutta tänään selvisi että olen väärässä. Tupakka kuuluu edelleen kuvioihin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Pojan isä on polttanut nuoresta pitäen jo on nyt hankkinut itselleen sähkötupakka, jonka avulla onkin ollut polttamatta oikeaa tupakkaa jo kuukauden. Patruunoina on ollut joko miedointa tai täysin nikotiinitöntä.
Keskustelin taas pojan kanssa asiasta (en onneksi sortunut taas huutamaan vaan ilmaisin huoleni jota poika ei tietenkään tajua, hän tietää paremmin...) ja hän pyysi itselleen myös sähkötupakkaa, tuota nikotiinitöntä, jotta voin halutessaan polttaa sitä.
En halua että poikani polttaa, itse vihaan tupakkaa ja sen koko olemassaoloa. Kuitenkin jos poikani polttaa selän takana (en voi vahtia häntä 24/7) on nikotiinitön sähkötupakka turvallisempi vaihtoehto kuin oikea tupakka. Vai onko? Altistaako se pojan polttamaan vain entistä enemmän?
Laitanko viikkoraha kiellon (ei ollut syksyllä apua, sai aina jostain kavereiltaan), annanko kotiarestia (jatkaa heti sen jälkeen) vai mitä helvettiä teen?

Voi haluaisin takaisin sen pienen palleron, jonka kanssa oli niin helppo olla ja pitää rajat ja lapsi turvassa.

8950





Joo olen 11 vuotias poika ja poltan tupakkaa en vaan osaa lopettaa eikä sillä ole väljä röökin poltto on kivaa
Sano vaan että lopeta röökin poltto
 
vierailija
Uskoisin näin että se voisi ollakkin kohtalaisen hyvä kurinpitokeino ainakin ensisijaisesti ottaa kännykkäpois ja viikkoraha jäihin, mutta siinä on yks huonompi homma, kenties nykypäivisin jokainenhan nuori tietää että viikonloppuisin kadut on täynnä tyhjiä pulloja ja tölkkejä. Äkkiäkös Rupeavat keräilee tyhjistä pulloista ja tölkeistä tupakka ja kaljarahat. Etsivät sopivan hakijan, kuka kenties hakee heille kaupasta tarvittavansa, saavat toki haluamansa. Mutta jos minulla olisi lapsi ja se polttaisi niin kyllä minä ottaisin lapseltani kaikki keräämänsä pullot ja tölkit pois ja rahat pois jos löytäisin, jopa ne tupakatkin, jos oli jo ehtinyt hommata. Mitään tupakkaa eikä kaljaa lapsi ei polta eikä juo, niin kauan ennen kuin on 18v ja viikkorahat on ja pysyy jäissä, aina kun jää kiinni tupakasta tai jos vaan hiukankin haisee tupakalta kotiin tullessaan ja seuraavaksi lähtee: tietokoneet, pelikonsolit, tv, radio ja jopa kirjatkin jos ei ala tottelemaan. Saa pelivermeensä ja viikkorahansa sitten takaisin kuukauden kuluttua, kun en haistaisi enään ylimääräisiä tupakan hajuja
 
vierailija
Tupakoinnista ei kannata rangaista, sillä se juuri nimenomaan lisää sen kiehtovuutta. Se kun on kiellettyä, niin sillähän se juuri lapselle toimii. Ei se sitä sen tupakan maun takia polta. Järkevintä on käydä ihan rehellinen keskustelu lapsen kanssa. Meillä se toimi hyvin.
 

Yhteistyössä