kuukautiset synnytyksen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti
kysyn vaan
Milloin teillä on alkanu kuukautiset synnytyksen ja imetyksen jälkeen? Voiko mennä kaunkain ennen kuin ne taas alkaa? Mulla tytär 8kk jota imetin reilu 6kk ja ei ole vielä kuulunut...
 
:wave: Ekan lapsen syntymän jälkeen kuukautiset tulivat vasta, kun lapsi oli jo 1v1kk. Imetin häntä tuon 1v1kk ja kun lopetin imetyksen kokonaan, niin siitä meni kolme päivää, kun alkasivat kuukautiset! :p Eli tosi kauan sain olla ilman menkkoja, josta olin tosi onnellinen, kun aina kovat kivut niihin liittyen.
Kolmet menkat välissä ja sitten aloin odottaa pikkukakkosta. Nyt vauveli pian 4kk ja kuukautisia ei vielä näy, sillä täysimetän yhä. Toivon mukaan menkat pysyvät poissa koko imetysajan. :whistle:
 
Mulla on alkanu molemmilla kerroilla jo imetysaikana. Ekalla kerralla ehti olla yhdet kuukautiset, vajaa puolivuotta synnytyksen jälkeen, kun tulin uudelleen raskaaksi. Eiköhän ne kukautiset toisellakin kerralla noin 6kk:n pästä synnytyksestä alkaeet. Ekaa imetin 8-9 kk, toista 1v4kk.
 
Toinen tulossa
Mulla alkoi täysimetyksestä huolimatta kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Että kauan ei ehtinyt nauttia elämästä ilman niitä. Sitä ennen olikin ne jälkivuodot :headwall:
 
Mulla alkoi reilu 2,5 kk synnytyksestä. Imetyksen joudui lopettamaan jo 1,5 kk jälkeen :|

Kuukautisia ehti tulla vaan kahdet ennen uutta raskautta, mutta pituut oli normi eli mulla 8 pvä ja vuoto oli kyllä aikas paljon runsaanpaa kuin ennen raskautta.
 
Neiti täyttää vajaan kahden viikon päästä 1v, eikä kuukautisia ole vielä näkynyt. Imetän edelleen, joten veikkaan, että miulla kuukautiset pysyvät poissa niin kauan kuin imetän. Mutta enpä ole niitä kuukautisia kaivannutkaan.. :D
 
Jälkivuoto kesti n.5vk...poikaa imetin n.2kk asti ja n.4vk siitä kun imetys päättyi alkoi eka kk kierto. Eli synnytyksestä laskettuna ekat kuukautiset tuli n.3kk päästä. Vuoto kesti normaalin 6pv ja sitten aloitin pillerit.

Ja itse tiedän moniakin, joilla on kestänyt n.6kk imetyksen lopettamisesta että kierto on lähtenyt käyntiin ja ihan ilman mitään muuta selvää syytä, kuin että on synnytys takana imetyksineen ja kroppa on lepotilassa ollut.
 
Kuukautiset alkoivat jossain siinä kieppeillä kun tyttö täytti vuoden. Kuukautiset ovat muuten samanlaiset kuin ennen raskautta, paitsi että ne "hälyttävät" itsestään yli vuorokauden ennen kuin ne alkavat kunnolla. Vessassa pyyhkiessä paperiin tarttuu verta, mutta mitään ei valu ulos asti. Sitten ne "hanat aukeaa" tosiaan sen vähän päälle vuorokauden päästä :D En tiedä mistä johtuu, on ollut tarkoitus kysäistä neuvolassa asiasta.
 
Mulla alko kuukautiset n. 4 kk esikoisen syntymän jälkeen. Hormonitoiminta oli vähän sekaisin ja rupesin kyselemään kolmen viikon vuodon jälkeen, et onkohan ihan normaalia ku yleensä kestää n. 4 päivää. Kävin gynekologilla ja sain jotain hormonipillereitä, millä vuoto lakkas. Sen jälkeen oli ihan normaalit.
 
Esikoisesta kuukautiset alkoivat imetyksen imetyksen loputtua parin viikon päästä siitä. Poika oli 1 v 5 kk, keskimmäisestä alkoivat samoin imetyksen loputtua 2-3 vkon päästä, tyttö oli 1 v 1 kk ja tätä kolmatta imetän myös ja ikää pian 9 kk, raskautunut olen n. puolen vuoden kuluttua kuukautisten alettua.
 
Hmmph... Minä täysimetin puoli vuotta, ja kokonaisuudessaankin 1v 3kk. Menkat alkoivat kolme viikkoa jälkivuodon loppumisen jälkeen (eli täysimetyksen aikana, tyttö tuolloin 2 kk). Että näin... Kyllä ketutti. Ovat muuttuneet vain pahemmiksi. :/
 
Meidän pikkuinen tyttömme täyttää huomenna 1v ja menkat eivät ole minulla vieläkään alkaneet. Täysimetin 6kk ja siitä eteenpäin olen osaimettänyt. Viimeisen kuukauden aikana olen väentänyt imetystä ja nykyisin imetän 2-3 kertaa päivässä (aamulla, iltap ja illalla) sekä öisin monta kertaa. Kai mun täytyy edelleen vähentää imetyskertoja kun toinen lapsi olisi toiveissa..
 
Suunnilleen 2kk imetyksen lopettamisesta alkoivat. Ihanaa oli huomata, että aiemmin kivuliaat menkat olivat muuttuneet lähes "huomaamattomiksi". Muuten ovat olleet samanlaiset kuin aiemmin eli runsaampaa vuotoa 3pv ja 2-3 pv tihkumista.
 
Esikoisen aikaan kuukautiset alkoivat aika tasan 10kk lapsen synnyttyä. Imetin tyttöä vuoden ikään saakka.

Pojan synnyttyä kuukautiset alkoivat lapsen ollessa 5 viikkoa. Jälkivuoto oli loppunut viikkoa aikaisemmin. Poika on nyt 4kk ja edelleen täysimetyksellä.

Olisin kyllä toivonut, että olisivat kuukautiset pysyneet poissa tälläkin kertaa vähän pitempään. Jotenkin niin turhauttavaa, kun esikoisen jälkeen toivottiin toista lasta pienellä ikäerolla ja menkat alkoivat vasta niin myöhään. Nyt ei ole tarkoitus enää lapsia tehdä niin tietysti saan menkat vaivoikseni heti kun mahdollista..! |O Uskoisin tuon eron johtuvan siitä, että tyttö söi öisin huomattavasti useammin mitä poika.
 

Yhteistyössä