Kuuluuko isovanhempien hoitaa lastenlapsia?

  • Viestiketjun aloittaja liisa lapamato
  • Ensimmäinen viesti
liisa lapamato
Meillä siis hoitaa ja paljonkin. Ja niin se minun mielestä kuuluu ollakin. Minua ja miestä sekä molempien sisaruksia ovat hoitaneet isovanhemmat ja nyt on meidän vanhempien vuoro. Ja joskus on toivottavasti minun ja mieheni vuoro hoitaa meidän lastenlapsia.

Korvaani niin särähti kun siskoni sanoi (ehkä vitsillä..mutta ainahan niissäkin on joku totuus pohjalla) että kun omat lapset ovat isoja niin ei aio heidän lapsiaan hoitaa vaan aikoo matkustella.

Mitäs te sanotte? :)
 
"mies"
Ei tietenkään kuulu. Isovanhemmat eivät ole mitään ilmaisia lastenhoitajia. Mutta moni isovanhempi tykkää muuten lastenlapsista ja haluaa viettää näiden kanssa aikaa.
 
"alma"
Tähän kuuluisi vastata, että ei tietenkään kuulu. Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsensa itse.

Kuitenkin lastenlasten hoitaminen kuuluu mielestäni normaaliin isovanhemmuuteen. Sukujen ja perheiden tulee pitää yhtä.
 
liisa lapamato
[QUOTE="alma";22013773]Tähän kuuluisi vastata, että ei tietenkään kuulu. Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsensa itse.

Kuitenkin lastenlasten hoitaminen kuuluu mielestäni normaaliin isovanhemmuuteen. Sukujen ja perheiden tulee pitää yhtä.[/QUOTE]

Niin, hoidetaan me itsekin :D Miehen vanhemmat hoitavat nyt lapsia kun olemme molemmat töissä, teen 3-vuoroo että hoitopäiviä tulee 0-4 viikossa ja usein ne ovat muutaman tunnin mittaisia.
 
"päivänsäde"
Niin ja tähän kuuluu minusta myös se että me nuoremmat autamme isovanhempia(ja vanhempiammekin tietty sitten aikanaan) kun he apua tarvitsevat.
Niin.. Minäkin ajattelen siten, että kaikkien sukupolvien periaatteessa pitäisi ihan itse haluta huolehtia toisistaan. Jos halu puuttuu, se kertonee omaa surullista tarinaansa perheestä.

Meillä asiat on niin, että miehen vanhemmat eivät halua hoitaa lastenlastaan. Itse olen päättänyt, että en tule minäkään panostamaan vanhustenhoitoon. Ei niinkään kostona vaan siksi, että tunneside puuttuu. Nämä ihmiset eivät ole koskaan tehneet mitään meidän perheemme hyvinvoinnin eteen, pikemminkin päin vastoin. Siksi en koe velvollisuudekseni alkaa huolehtimaan periaatteessa täysin vieraista ihmisistä.
 
Kuuluu ellei sitten ole jotain erityistä estettä kuten huono terveys. Eihän heillä ole mitään laillisia velvoitteita, mutta aika kummana ja itsekkäinä pidän isovanhempia jotka eivät lapsenlapsiaan yhtään hoitaisi. Onneksi mun vanhemmat on maailman parhaat isovanhemmat ja heillä on monta lastenlasta jo. Kaikkia ovat enemmän tai vähemmän hoitaneet. Se on ollut isovanhemmille tärkeää että saavat olla lastenlastensa kanssa ja olla myös avuksi. Näitä eläkkeellä olevia isovanhempia, jotka vain matkustelevat ja viis veisaavat lapsenlapsistaan, en voi käsittää.
 
Ei kuulu enkä oikeestaan edes odota/halua tuollaista lastenhoitoapua, näkemykset lastenhoidosta yms kun voivat erota melko paljon. Toki sitten kun minulla on lastenlapsia niin haluan ehdottomasti hoitaa heitä ja olla aktiivinen mummo :) Toisaalta mua ei kiinosta mikään vanhusten hoito enkä oleta mun lasten joskus huolehtivan must kun oon vanha.
 
nippuside
Ei kuulu enkä oikeestaan edes odota/halua tuollaista lastenhoitoapua, näkemykset lastenhoidosta yms kun voivat erota melko paljon. Toki sitten kun minulla on lastenlapsia niin haluan ehdottomasti hoitaa heitä ja olla aktiivinen mummo :) .
Sinun lapsiisi eivät siis isovanhemmat saa koskea, mutta sitten kun olet itse isovanhempi, sinä aiot kuitenkin hoitaa omia lapsenlapsiasi? Fiksua joo... Jos sinun lapsesi perivät sinulta nuo käsitykset, niin sittenpä tuskin pääset hoitamaan lapsenlapsiasi:D
 
"Halikatti"
Ei minusta ole sellaista velvollisuutta. Mutta se kannattaa sanoa suoraan jälkikasvulleen jo ennen kuin nämä saavat lapsia, niin ei sitten tule turhia pettymyksiä ja syyllistämistä. Reilu peli, kun se on avoimesti tiedossa. Ja sitten se on iloinen yllätys jos innostuvatkin hoitamaan.
 
Sinun lapsiisi eivät siis isovanhemmat saa koskea, mutta sitten kun olet itse isovanhempi, sinä aiot kuitenkin hoitaa omia lapsenlapsiasi? Fiksua joo... Jos sinun lapsesi perivät sinulta nuo käsitykset, niin sittenpä tuskin pääset hoitamaan lapsenlapsiasi:D
Saa tietysti koskea :) Mutta juuri sanoin äidille etten ainakaan vielä koe että tarvitsisin lastenhoitoapua, johtuen suurimmaksi osaksi siitä että en luota tulevien isovanhempien kykyyn hoitaa lapsia sillä tavalla miten minä haluisin lapsia hoidettavan :D Muutenkin välimatkaa tulee olemaan kaikkiin isovanhempiin niin paljon ettei voi solmia ihan läheistä "nähdään kerran pari viikossa" suhdetta.

Isovanhemmat ovat ihana asia ja suuri rikkaus. Mutta ikävä asia on kuitenkin se ettei kaikilla ole niitä unelmaisen ihania isovanhempia :(
 
[QUOTE="Halikatti";22013815]Ei minusta ole sellaista velvollisuutta. Mutta se kannattaa sanoa suoraan jälkikasvulleen jo ennen kuin nämä saavat lapsia, niin ei sitten tule turhia pettymyksiä ja syyllistämistä. Reilu peli, kun se on avoimesti tiedossa. Ja sitten se on iloinen yllätys jos innostuvatkin hoitamaan.[/QUOTE]

En oikein ymmärrä, miksi sitä pitäisi etukäteen mainostaa? Pitäisikö sitten kaikkien lapsia suunnittelevienkin ensin kertoa vanhemmilleen, että suunnittelevat nyt raskautta ja odottavat/edellyttävät lastenhoitoapua tulevilta isovanhemmilta?
 
liisa lapamato
[QUOTE="Halikatti";22013815]Ei minusta ole sellaista velvollisuutta. Mutta se kannattaa sanoa suoraan jälkikasvulleen jo ennen kuin nämä saavat lapsia, niin ei sitten tule turhia pettymyksiä ja syyllistämistä. Reilu peli, kun se on avoimesti tiedossa. Ja sitten se on iloinen yllätys jos innostuvatkin hoitamaan.[/QUOTE]

Niin, minäkin näin se tyrmistyksen ja häämennyksen siskoni teini-ikäisen tyttären kasvoilla kun siskoni sanoi että hän ei aio hoitaa lastensa lapsia. Ja tyttö siis ei ole raskaana tms kunhan tuli vaan puhetta mahdollista lastenlapsista.
 
En oikein ymmärrä, miksi sitä pitäisi etukäteen mainostaa? Pitäisikö sitten kaikkien lapsia suunnittelevienkin ensin kertoa vanhemmilleen, että suunnittelevat nyt raskautta ja odottavat/edellyttävät lastenhoitoapua tulevilta isovanhemmilta?
Anoppi kertoi oman äitinsä sanoneen (60-luvulla), että hänelle on sitten turha tuoda lapsia hoitoon, kaikki hoitavat omat lapsensa. Ja eipä ole mieheni ollut siis mummolla hoidossa. Toisaalta ymmärrän, mutta onhan tuo aika tylyä. Ei ole isovanhempien velvoite hoitaa, mutta todella hienoa, jos jaksavat ja jeesaavat esim. sairastapauksissa jne.
 
"vieras"
Ei ole pakko. Mutta yhteisöllisessä mielessä olisi ihanaa jos isovanhemmilta riittäis rahkeita liittyä laajennettuun perheeseen, ihan kuin ennen vanhaan. Kasvattaa ja hoitaa jälkeläistensäkin lapsia. Vastavuoroisesti jälkeläiset lapsineen vois huoltaan vanhempiaan.
 
liisa lapamato
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22013852:
Ja niin on huonoja nekin, jotka eivät halua omista tai puolisonsa vanhemmista pitää huolta vaan tunkevat vanhuksensa laitoksiin.
Meinaat kotona hoitamista loppuun asti? Vanhuksen vai omassa kodissa? Miten käytännössä oot ajatellut?
 
Keittiönoita
Meinaat kotona hoitamista loppuun asti? Vanhuksen vai omassa kodissa? Miten käytännössä oot ajatellut?
Kyllä. Kaikki järjestelytkin on jo tehty. Vanhempani muuttivat jo vuosia sitten samaan taloyhtiöön, missä minä - ja myös siskoni - asutaan. Mulla on tietoisesti hankittu sairaanhoitajan koulutus takana ja sen päälle toinen tutkinto, joka mahdollisti mulle etätyön. Kunhan mulla on tämä läppäri ja nettiyhteys, niin on aivan sama, olenko Vantaalla, Rovaniemellä vai Mexico Cityssä. Työni pystyn tekemään mistä päin maailmaa tahansa.

Mulla ja vanhemmillani asuntojen välimatka on noin 50 m. Systeri asuu tuossa puolessa välissä. Olen itse aikoinaan työskennellyt vanhainkodissa ja ennemmin tapan itseni kuin laitan vanhempani vanhainkotiin. Joten isäni ja äitini saavat kuolla - mikäli se vaan on minusta kiinni - kotona. Mä saattohoidin aikanaa siskoni miehenkin, joten uskoisin voivani saattohoitaa omat vanhempanikin. Mä en edes harkitse mitään muuta vaihtoehtoa.
 

Yhteistyössä