Kuuluuko teidän joulupöytään alkoholi?

  • Viestiketjun aloittaja sädekehän kiillotusta
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
En tiedä, itse en ainakaan kaipaa, haluan keskittyä syömiseen. ;) Lapsen aikana en yhtä enempää joisikaan. Jos mies haluaa juoda viiniä, saatan vähän maistaa.

Minä en lapsena yhtään tykännyt, jos isäni joi alkoholia, vaikka se jouluisin ehkä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta pysyi kohtuudessa. Mutta jo se imelä ilme ja muuttunut äänensävy ällöttää vielä aikuisenakin. Sellainen ilmiö ainakin hänellä tapahtuu jo parin juoman jälkeen. Onneksi mieheni ei kyllä tunnu niin helposti muuttuvan silminnähden, joten en nipota jos pari lasia viiniä juokin.
 
Eikä sinänsä se alkoholin määrä ole minusta se pointti. Vaan se miten se saa ihmiset käyttäytymään.

Itselläni on äiti jolle ei pienikään tippa alkoholia sovi. Yksikin pullo kaljaa on sitä Ärinä, vittuilu ja riitely kaljaa. Joten toisaalta olen jo lapsesta oppinut "pelkäämään" yhtääkään humaltuneita ihmisiä. Pelkkä alkoholin haju ihmisessä aiheuttaa minussa turvattomuutta ja pelkään miten toinen reagoi mihinkin...
Niin siinä mielessä ymmärrän kyllä sen ehdottomuuden alkoholin suhteen lasten läsnäollessa, koska ymmärrän että lapsi huomaa muuttuneen käytöksen, on hämillään, varpaillaan koko ajan. Tuollainen rähinöitsijä perheessä vamasti myös muutenkin aiheuttaa säröjä lapsen perusturvallisuuden tunteeseen.
Siksi olisikin mielenkiintoista tietää, että suvut joissa ei edim tuota alkoholin kanssa reagoivaa rähinägeeniä ole, että alkoholin vaikutuksen alaisena ollaan aina osattu olla turvallisia vanhempia, nii onko heidän suvun lapsila sellaista samanlaista vaistomaista pelkoa humaltuneisiin. Ja ne aikuiset joilla sitä pelkoa/varautuneisuutta ei ole, nii eiväthän he kai pysty mitenkään ymmärtämään sitä lapsen pelkoa, ja miten vain se täysin alkoholiton joulu on hyvä joulu lapselle
Ei. Minä en ole pelännyt humalaisia. Eikä lapseni ahdistu tai pelkää, jos joku juo pari olutta.
Varmaan toi sun pelko johtuu aikoinaan esiintulleista ongelmista, jotka liittyivät alkoholiin. Miksi lapsilla olisi pelkotiloja tuollaisesta, jos niillä ei ole yhtään huonoa kokemusta humaltuneista vanhemmista.
 
Saattaa meillä ruuan kanssa olla viinipullo pöydässä,
mutta olkaa kyllä niin "juntteja" että mieluummin maito tai kotikalja ruuan kanssa.

Illemmalla sitten kun on paketit avattu ja on rauhottumisen aika,
on meillä glögiä jota saa oman maun mukaan terästää, ja juusto/piparitarjotin sekä korkataan suklaarasia.

Mummolassa vietettiin aina lapsuuden joulut koko suvun kesken, ja sielläkin oli aikuisille ja lapsille omat glöginsä. Aikuset joi kupposen tai kaksi, eikä siinä ollut mitään kummaa saati pelottavaa.

Kännit ei kuulu meidän jouluun.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Jenis";30460895]Kyllä juodaan ruuan kanssa viiniä. Myös saunaoluen/siiderin saa ottaa halutessaan. Ja ei, ei olla kännissä eikä ajeta perhettä kirveen kanssa lumihankeen...[/QUOTE]

Tismalleen näin! Hyvä punaviini valitaan harkiten juhlaan! Itseasiassa viinikylmiöstä löytyy useita. :popcorn:
 
"xxx"
Eikä sinänsä se alkoholin määrä ole minusta se pointti. Vaan se miten se saa ihmiset käyttäytymään.

Itselläni on äiti jolle ei pienikään tippa alkoholia sovi. Yksikin pullo kaljaa on sitä Ärinä, vittuilu ja riitely kaljaa. Joten toisaalta olen jo lapsesta oppinut "pelkäämään" yhtääkään humaltuneita ihmisiä. Pelkkä alkoholin haju ihmisessä aiheuttaa minussa turvattomuutta ja pelkään miten toinen reagoi mihinkin...
Niin siinä mielessä ymmärrän kyllä sen ehdottomuuden alkoholin suhteen lasten läsnäollessa, koska ymmärrän että lapsi huomaa muuttuneen käytöksen, on hämillään, varpaillaan koko ajan. Tuollainen rähinöitsijä perheessä vamasti myös muutenkin aiheuttaa säröjä lapsen perusturvallisuuden tunteeseen.
Siksi olisikin mielenkiintoista tietää, että suvut joissa ei edim tuota alkoholin kanssa reagoivaa rähinägeeniä ole, että alkoholin vaikutuksen alaisena ollaan aina osattu olla turvallisia vanhempia, nii onko heidän suvun lapsila sellaista samanlaista vaistomaista pelkoa humaltuneisiin. Ja ne aikuiset joilla sitä pelkoa/varautuneisuutta ei ole, nii eiväthän he kai pysty mitenkään ymmärtämään sitä lapsen pelkoa, ja miten vain se täysin alkoholiton joulu on hyvä joulu lapselle
Meillä alkoholi kuuluu jouluun. Itse tykkään punaviinglögistä - vaikka se onkin aika tujua. Aterialla on viinit & oluet tarjolla, samoin saunakaljat ja ruoan jälkeen konjakkia tms. Noissa joissain aiemmissa viesteissä määrät kuulostivat hiukan suuremmilta kuin meillä. Mutta ei meillä lasketa, kukaan ei varmaan halua esiintyä humalassa, kun sitä meillä on aina pidetty huonona. Alkoholia nautitaan niin kaikissa oman sukuni perheissä ja kyläpaikoissa kuin miehenkin suvussa.

Itse muistan lapsuudesta vaarin ja hänen veljiensä käyttäneen alkoholia ihan reippaassa kännäysmielessä (varmaan juhannuksena). Ja mökillä tämä tapahtui siis meidän lasten nähden. Kukaan ei ole mitenkään riehunut tai riitoja en ole todistanut - mutta muistan kyllä keinuun sammuneen vaarin veljen ja vaarin joka kaatui pusikkoon kusella käydessään. En kyllä muista asiaa pahemmin peläneeni kun omat vanhemmat käyttäytyivät omaan luotettavaan tapaansa, vaikka tuskin heistäkään kumpikaan ajokunnossa oli. Mutta sen muistan, että sellainen päihtyminen, että kaatuilee tai sammuu oli mun mielestä noloa silloin ja on edelleen.
 
rintalapsen kanssa
kuuluu..lasi viiniä..kyllä,aion olla se kamala paha ja nauttia itsekkin tuon lasillisen,vaikka imetänkin.

Lisäksi mies ottaa olusensa saunajuomana,jos tahtoo (ja tahtoohan se).

Ei siitä mitään ryyppyjuhlaa tehdä kuitenkaan.
 
Olen joulun yksin. En tiedä katanko edes koko joulupöytää. Olutta kyllä meinasin juoda.. kinkkua, lanttulaatikkoa, italiansalaattia, piirakoita ja munavoita syödä. karkkia jälkkäriks.
Mitä välii ku ei oo kukaan näkemässä eikä kuulemassa..
Ei ole moisesta kokemusta. En ole koskaan ennen ollut joulua yksin.
 
nams
Kyllä. Viiniä tai skumppaa, olutta yms. Kännissä ei olla oikeastaan koskaan, ei jouluna eikä muulloinkaan. Mutta ei se mikään välttämättömyys ole, meillä on joka vuosi täysin erilainen joulupöytä ja eri maasta/ruokakulttuurista teema ja sen mukaan mennään löyhästi juomingeissakin. Ei siis juuri ikinä perinteisiä jouluruokia, niitä saa muualla ihan tarpeeksi jo, ei kiitos.
 
viieerraass
Kuuluu kyllä. Väkevä olut tai ranskalainen maalaissiideri toimii jouluruokien kanssa parhaiten, ja sitten pitkin iltaa nautiskellaan esim. konjakista, jota mieheni yleensä saa lahjaksi, tms. pienestä ja hyvästä. Nyt olen raskaana, joten keitän punaviininkin alkoholittomaksi glögiä varten ja konjakit jää maustekakun aromiksi, ei se kyllä ihan sama asia ole. Sivistynyt jouluhuppeli lasten mentyä nukkumaan on hieno asia :)
 
ihmetellen
Alkoholi kuuluu ruokapöytäämme jouluna, mutta Kuuluisiko näin marraskuun lopulla olla jo tarkka tieto joulun ruokalistasta ja mitä alkoholia on? Meillä on jouluaterioilla ruokajuomana joko viiniä tai olutta tai molempia. Jälkiruoaksi voi olla jotain äkkimakeaa likööriä, tai konjakit kahvin kanssa. Ei voi vielä tietää, en suunnittele jouluani alkoholipullojen kuvat silmissäni.
 
"Ilona"
Meillä aikuiset juovat jouluaterialla punaviiniä, 1-2 lasillista. Kuten pääsiäisenä ja juhannuksenakin. Itse en alkoholin päälle muuten ymmärräkään, voin olla ilmankin. Se vain jotenkin täydentää juhla-aterian maun.
 

Yhteistyössä