Kyselyä keltarauhashormonista?

Eli tänään kävin lääkärillä. Sain huomiseksi otettavaksi paljon verikokeita joista selvitetään myös FSH-arvo. Sekä kilpirauhaskokeet ottavat myös. Puhuin lääkärillä ihan tästä vauvahankeesta ja kuulemma tuosta verikokeesta selviää että munasolut toimivat, sekä arvot sitten kertovat ettei ole vaihdevuodet tulossa. Mietin että kun lääkäri epäili tulehdusta, ja samalla veikkaili jonkinlaisia vaihdevuosoireita. Että tuleeko noita tulehduksia sitten enemmän tietynikäisille naisille. Kun mulla ei ikinä ole ollut mitään tulehduksia hiivaa tms.

Ja jotenkin tuntu että nuo limakalvot ovat ohentuneet, mikä mulle täysin uusi asia. Hassua kun sitä kaikin voimin ajatteli tarttua tähän hetkeen, niin tuntuu että takapakkia mentiin ja lujasti. Lääkärikään kovin paljoa toivoeta antanut kun itse epäilin että mistä nuo kaikki kierto-oireet johtuvat. Kyllä se heti ehdotteli tuota vaihdevuosidiagnoosia.

Juuri vähän aikaa sitten hehkutin säänöllisistä kierroista, ja nyt kolmen kierron aikana olen pistänyt merkille että kierto on lyhentynyt sekä vuoto niukentunut. Että tämäkin tädin vierailu on mennyt useammalla tuhrupäivällä. Sanoi että jos asia vaivaa, niin toki voi kirjoittaa tuota keltarauhashormonia millä saada kierto palautettua normaaliksi. No mulla ei ole mitään kokemusta moisesta valmisteesta, itse siassa en tiedä että onko asia hyväksi raskautumista ajatellen vai ei. Että mikä vaikutus tuolla keltarauhashormonilla on? vahvistaako limakalvoa, vai mitä?? Että onko mahdollista enää raskautua jos sitä alan syömään. Ja pohdin että miten se vaikuttaa noihin hoitoihin maaliskuussa.

Jotenkin tuli sellainen maahanlyöty olo. Lääkäri ei paljoa toiveita antanut, ja löysi tosiaan tulehduksen merkit kun teki tuota sisätutkimusta. Eli pahempi oire taitaa olla tuo niukentunut vuoto ja lyhentynyt kierto. Sekä että tuo tuhruttelu on lisääntynyt. Voi itku eihän tämän näin pitänyt mennä että veti ihan maton alta.

Tilasin ensi itiistaille itselleni vielä gynegologin. Ihan pakko saada varmuus että uskaltaako tässä enää mitään sunnitella. Ilmeisesti ultraamalla selviää tuo limakalvon paksuus. Mutta osaako kukaan sanoa että selviääkö munasolujen kunto ainoastaan noissa verikokeissa?

Ja lopuksi onko kukaan lähtenyt noihin hoitoihin, jos FSH-arvot ovat olleet huonot. Pystyykö sitten enää mikään autamaan. Vaihdevuosia tuskin mikä pysäyttää, mutta jos tuo kohdun limakalvo on kunnossa, ja muniksetkin kohtalaisia, niin onko enää mitään toivoa noiden hoitojen suhteen, jos tosiaan verikokeen tulokset ovatkin ohi viitearvojen.

Tänään näin yhden vanhan ystävän ja sille puhuin näistä huolistani. Niin tuopas tokaisi, että mitäpä väliä, kun ettehän te enää lasta suunnittele. Hmm... Mistäpä hän olisi voinut tietää.

Kiitos jos jaksoit lukea, ja vielä vastata. =) :wave:
 
Keltarauhashormonista sen verran kuin tiedän, minulla tuntui olevan juuri se alkionkiinnitysongelma. Alavatsaa kaiversi niin kovin jo yhtä kiertoa aiemmin tätä raskautumiskiertoa, uskon sen olleen niitä kipuja kun hedelmöitynyt munasolu tai jakaantunut sellainen yritti kiinnittyä, mutta ei onnistunut!:=/

Lugesteron on keltarauhashormoni joka vaikuttaa kohdun limakalvoon vahvistaen sitä ja auttoi neuvolan terveydenhoitajan sanoin alkion nappaamiseen kohdun limakalvolle, koska samanlaiset kivut olivat ensin ovulaation jälkeen ja kun olin muutaman lugen laittanut ovulaatiosta seuraavan 3vrkn kuluttua, kivut loppuivat yhtäkkiä ja tällöin uskon kiinnittymisen tapahtuneen, ennen menkkojen Siis silloin kuin niiden olisi kuulunut alkaa, oli vain yksi kova vihlaisukohtaus, silloin ajattelin, että voi ei ei taaskaan kiinnity, tai pysy kiinni, mutta niin ne menkat eivät alkaneet ja raskaana ollaan ihan hyvin oltu ja lugejen laiton sain lopettaa kun oli varhaisultra takana. Tässä onnellinen tarina lugeista eli keltarauhashormoneista. Ja minullakin edellisestä raskaudesta 17v aikaa!
Rakkain terveisin Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv 8+3 :heart:
 
Oli ihan pakko tulla juttelemaan kanssasi Sinitär. Minulle sanottiin jo kaksi vuotta sitten 40 V:na että vaihdevuodet tulossa, kun valittelin kierron epäsäännöllisyyttä.Tuolloin sain Terolutit tasaamaan kiertoa ja siitä seurauksena poika, joka nyt 1.5 vuotias.
Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Kyllähän meidän ikäisillä jo monella saattaa olla premenopaussia, mutta raskaaksi voi tulla niin kauan kuin menkat tulee. Tämä on ihan minun käsitykseni asiasta(siis maallikkona).
Onnea matkaan, sinitär!! Toivotaan parasta.
 
Kyllä se keltarauhashormoni on hyvä asia eli lugesteron mitä rouva myy ja myös minä ollaan käytetty limakalvon paksuntamiseen nii alkio kiinnittyy paremmin. minä käytin aina viikolle 11 loppuun asti kun minulla niitä alkukolmanneksen verenvuotoja. älä heitä kirvestä kaivoon katso ensin ne verikokeiden tulokset. sitten on myös niin että kaikki lekurit ei oo niin positiivisia meirän yli 40 naisten raskautumisesta kun ei varmaan halua antaa turhaakaan toivoa. mutta tärkeää olisi myös että saisit olla rauhassa mielin kun asioita suunnittelet kun kroppaan tulee sellaista kuin stressihormoni ja se vaikeuttaa raskautumista näin minulle kertoi myös gyne kun käytiin hoidoissa. lunkisti vaan asia kerrallaan :wave:
 
Hei sinitär,

Sinun kannattaisi ehkä lukaista esim. Perhesuunnittelu-sivuilta hormoneista ja muusta aiheeseen liittyvästä. Siellä on paljon tietoa, eikä tarvitse tiedon palasista yrittää koota. Löytyvät osoitteesta: http://metku.net/~pesu/

Kaikki yleislääkärit eivät ole lapsettomuusasioissa eksperttejä, odottelisin sinuna rauhallisena gynelle pääsyyn saakka. Onnea kuitenkin, että kaikki olisi kunnossa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Pikkumyy:
Keltarauhashormonista sen verran kuin tiedän, minulla tuntui olevan juuri se alkionkiinnitysongelma. Alavatsaa kaiversi niin kovin jo yhtä kiertoa aiemmin tätä raskautumiskiertoa, uskon sen olleen niitä kipuja kun hedelmöitynyt munasolu tai jakaantunut sellainen yritti kiinnittyä, mutta ei onnistunut!:=/

Lugesteron on keltarauhashormoni joka vaikuttaa kohdun limakalvoon vahvistaen sitä ja auttoi neuvolan terveydenhoitajan sanoin alkion nappaamiseen kohdun limakalvolle, koska samanlaiset kivut olivat ensin ovulaation jälkeen ja kun olin muutaman lugen laittanut ovulaatiosta seuraavan 3vrkn kuluttua, kivut loppuivat yhtäkkiä ja tällöin uskon kiinnittymisen tapahtuneen, ennen menkkojen Siis silloin kuin niiden olisi kuulunut alkaa, oli vain yksi kova vihlaisukohtaus, silloin ajattelin, että voi ei ei taaskaan kiinnity, tai pysy kiinni, mutta niin ne menkat eivät alkaneet ja raskaana ollaan ihan hyvin oltu ja lugejen laiton sain lopettaa kun oli varhaisultra takana. Tässä onnellinen tarina lugeista eli keltarauhashormoneista. Ja minullakin edellisestä raskaudesta 17v aikaa!
Rakkain terveisin Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv 8+3 :heart:

Ahaa elli siihen siis keltarauhashormoni vaikuttaa. Oliko sulla se tablettimuodossa vai onko se limkalvoille laitettava valmiste? Tuon valmisteen nimeä lääkäri ei mulle sanonut, muuta kuin että sitä hän voi kirjoittaa jos asia vaivaa. Mutta voinhan ottaa asian puheeksi lääkärin kanssa kun saan noita labravastauksia. Kun sitten vai tietäisi että mikä valmiste on hyväksi, ja mitä tosiaan voi käyttää jos noihin hoitoihin vielä maaliskuussa olen suunnistamassa. ja että voiko niitä käyttää etteivät ole sitten hoidoissa haitaksi, kun sieläkin varmasti joutuu noita hormoneja syömään. Onko noissa valmisteissa kauheasti sivuvaikutuksia?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuusku:
Oli ihan pakko tulla juttelemaan kanssasi Sinitär. Minulle sanottiin jo kaksi vuotta sitten 40 V:na että vaihdevuodet tulossa, kun valittelin kierron epäsäännöllisyyttä.Tuolloin sain Terolutit tasaamaan kiertoa ja siitä seurauksena poika, joka nyt 1.5 vuotias.
Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Kyllähän meidän ikäisillä jo monella saattaa olla premenopaussia, mutta raskaaksi voi tulla niin kauan kuin menkat tulee. Tämä on ihan minun käsitykseni asiasta(siis maallikkona).
Onnea matkaan, sinitär!! Toivotaan parasta.
siä.


Ihan olen maalaisjärjellä yrittänyt sanoa itselleni, että kun kerran kuukautiset tulevat, niin... En tiedä kumpi on pahempi että kierto on lyhentynyt, vai että vuoto niukentunut. Voihan se olla etten ole pariin kiertoon ovuloinut, tai ettei munasolu ole irronnut, mutta jospa tuo ovispäivä on sitten aikaistunut. Kaikenlaisia olen tänään pyöritellyt päässäni, ja kun tarkkaan mietin niin eipä mulla ollut edes kunnon pms-oireita ei alkavia kuukautisoireita. Sellaisia kiukku/siivousäärimmäisyyksiä.

Sitä vain on niin malttamaton kun haluaisi heti nitä vastauksia. Ja siksi tilasin itselleni ensivikoksi tuon gynegologin. Jospa sitten rauhottuisi tuo mieli ja voin sitten hänenkin kanssa paremmin puhua tuosta hormonivalmisteesta, on vähän enemmän erikoistunut asialla. Toki ihan terveyskeskuslääkäriinkin luotan, mutta kivahan se on kuulla toisenkin lääkärin mielipide.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sabaka:
Kyllä se keltarauhashormoni on hyvä asia eli lugesteron mitä rouva myy ja myös minä ollaan käytetty limakalvon paksuntamiseen nii alkio kiinnittyy paremmin. minä käytin aina viikolle 11 loppuun asti kun minulla niitä alkukolmanneksen verenvuotoja. älä heitä kirvestä kaivoon katso ensin ne verikokeiden tulokset. sitten on myös niin että kaikki lekurit ei oo niin positiivisia meirän yli 40 naisten raskautumisesta kun ei varmaan halua antaa turhaakaan toivoa. mutta tärkeää olisi myös että saisit olla rauhassa mielin kun asioita suunnittelet kun kroppaan tulee sellaista kuin stressihormoni ja se vaikeuttaa raskautumista näin minulle kertoi myös gyne kun käytiin hoidoissa. lunkisti vaan asia kerrallaan :wave:

Mulla kun ei ole noita luomuraskausmahdollisuuksia, niin haluaisin tuon kierron tasata kun varmasti säännöllinnen kierto, ja suurinpiirtein kunnon vuodot vaikutavat limakalvoon suotuisasti. Olisihan se hyvä että limakalvot olisivat kunnossa. Tuli vähän sellainen taisteluasenne tuossa hetki aikaa sitten. Ajattelin itsekkin että kuinka paljon mielipidettä muokkasi mun ikäni. Ja että oli helppo sanoa, että epäilys on vahva vaihdevuosille.

Tuosta stressihormonista vielä. Uskon että se voi vahvasti vaikuttaa näihin kropan toimintoihin. ja haluaisin uskoa, että ihan stressin vuoksi nuo kierrotkin temppuilevat. Nyt tosiaan pitäisi ottaa se aikalisä. Ja uskon vahvasti että vaikka tuomio tulisi, niin eihän sitä kukaan kiellä yrittämästä noita hoitoja. Ihmeitä tapahtuu. Eli mieliala ylös ja lenkkipolulle. Hyvät unet sekä terveellinen ruokavalio yhdestettynä vitamiineilla. Mutta kiitos lohdun sanoista teille ihanat "palstasisaret".
:hug:
 
Piti NUUSKULTA vielä kysyä että millä tavoilla sulla alkasi kierto muuttumaan epäsäännölliseksi? Ja tehtiinkö sulle tuota verikoetta? Ja kuinka nopeasti ne lääkkeet auttoivat tasoittamaan kiertoa?? Nää tuli vielä mieleen :)
 
Mulla kävi niin, että 40-vuotiaana kierto lyheni ja väheni ja sen luin olevan premenopaussin merkkejä. Sitä kesti viitisen vuotta, sitten kierto alkoi pidetä ja siinä vaiheessa mun limakalvo oli varmaan jo ohut kun munasarjatkin olivat kuivat rusinat ja heittäneet työsopimuksen irti. Olin siis jo vaihdevuosissa sisällä kun tuli tämä uuden vauvan toive. Ja tässä olen kohta 49 v. ja vauva potkii massussa. Lääkkeillä limakalvo kasvatetaan. Ennen siirtoa mulla oli kuukauden verran kolminkertainen estrogeenimäärä normaaliin vaihdevuosihoitoon ja siinä ajassa limakalvo kypsyi sopivaksi. Sitä jatkui yhdessä progesteronin kanssa 12 viikkoa raskauden tukena. Mitään FSH tai muita verikokeita ei otettu ollenkaan, joten en tiedä lähtötilannetta ja niissä tapahtuneita muutoksia.

lutuliini 16+3
 
Minulla oli Lugesteron vahvuus 200mg ja se oli kapselina, laitettiin emättimeen iltaisin, tiedän myös hlöitä palstoilla, jotka laittaneet aamuisin, päivisin ja vielä iltaisin Lugesteron kapselin , mutta nämä ilmeisesti ihmisiä, joille tehty mm:ssa koeputkihedelmöitys.
Lugesteronista tuli melkein heti sen alettuani, hirmuista huimausta ja "pahoinvointia="merisairautta"ei kuitenkaan oksentelua! :heart: Tosin kun tulin raskaaksi juuri tässä ekassa käyttökierrossa, en tiedä, mikä johtui lugejen vaikutuksesta tai mikä raskaudesta. Edelleen raskausaikana ilman lugejakin on sitä huimausta ja "merisairautta", mutta se johtuu tästä raskaudesta. Juttelinkin tänään kotisairaanhoidon hoitajan kanssa raskaudestani, sanoin kun en yleensäkään juo ja pode krapulaa, ilman raskauttakaan, niin nyt odotan vauvaa ja poden "kestokrapulaa" Onneksi syy on selvillä, muutoin olisi joku pahasti vialla, jos aina vähän huono olo ja en olisi raskaana! :D :heart:

Todella Onnellisia kyllä olemme raskautumisestani ja kärsin kyllä mieluusti kaikenlaista kun ihana palkinto joskus odottaa syliin tuloa! :heart:

Niin ummetusta saattaa myös lugesteron aiheuttaa, tosin myös raskaus ilman lugea aiheuttaa sitä edelleenkin Niin ja väsymystä aiheuttaa myös lugesteron, gyneni sanoi, että keltarauhashormonia voisi käyttää nukutusaineena se on niin vahvaa ainetta ja tällä hetkellä sitä muodostuu itsestään kun sikiö kovaa vauhtia kasvaa ja kehittyy, hirmuisella vauhdilla! :heart:

joka tapauksessa suosittelen Lugesteronia! :heart:

Rouva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme :heart:
 
Sinitär: Minun kiertoni v.2005, kun aloimme tätä pikkuistamme väkäämään oli pitkä. Sen takia nuo terolutit hommasin. Toisesta kierrosta kävikin sitten tärppi. En tiedä oliko terolutien ansiota , vai vain sattumaa. Nyttemmin kierto on lyhentynyt ja niukentunut, ja uskon potevani premenopaussia. Mitään kokeita ei ole otettu ja toivon kyllä vielä uutta vauvelia meille.
helmikuussa on gyne ja lähden myös selvittelemään asiaa.
 
Unohdin sanoa että kyllä sitä lugesteronia käytetään ivf hoidossakin minulla ekassa kun pistelin muitakin hormooneja laitoin emättimeen aamuin illoin 1 kapseli ja sitten kun pakastealkio laitettiin toisella kerralla vaikkei muita hormooneja sillon ollu niin sitä samaa lugea sillonkin. kun se on suotuisaa limakalvojen kasvattamiseen ja kiinnittymiseen. minullakin oli välillä lyhyempi kierto 28 päivää ja sitten nyt taas 35-38 päivän kiertoa ja ovis täysin hakusessa ei ite tienny millon ja silti tärppis, niin että kyllä ne voi täs iäs heitellä muttei varmaa voi sanoa ilman kokeita voi olla hiukka perinnöllistäkin, minulla ihanan positiiviset lääkärit aina niin on ollu mukava asioida heidän kanssa suurin osa sanoo että 40v ei todella ole este vaan joskus hidaste :D tsemppiä!
 
Moi :wave:

Kiitos kovasti selventävistä vastauksista. Tänään olin verikokeissa, ja otettiin vielä tuo papa-näytekin. Ja kahden viikon päähän menee tuo hormonikoe. Kyllä se ainakin oikeaan aikaan otettiin kun nyt oli kierron viides päivä. Vuotoa oli vain se eka päivä ja loput päivät tätä tuhrua, että mieli hieman maassa. Kyselin siellä labrassa että näyttäähän tuo verikoe oikein, jos mulla on jokin tulehdus. Siis ikinä en ole kärsinyt noista naisille harmillisista tulehduksista, ja ne vissiin yksi syy on niiden tulemiseen, että naisella olisi menopaussi. Eilen jopa lääkäriltä kyselin et voiko tulehdus vaikuttaa noihin kiertojen epäsäännöllisyyteen, mut kuulemma ei voi.

Olen taas järkeilyt että vaika ne arvot olis mitä, niin eihän se vielä sitä todista etteikö lasta vois tulla. Ties montako vuotta sitä olis voinut tulla huonot arvot, ja kaksi viikkoa tähän jännäämiseen nyt sitten menee. Mietin kun miehillä testosteronit hiipuu alas, niin moniko mies vielä silti tulee isäksi. Että nyt suuremmalla syyllä on hyvä toivoa parasta tuolla keinohedelmöityksessä.

Ja ajattelin etten ihan uskalla vielä alkaa ottamaan noita hormoneja. Koska eikös siellä klinikoilla kuitenkin vahvisteta sitä limakalvoa, ja kasvateta niitä munarakkuloita. Ens tiistaina mulla nyt se gynegologi on, ja ultralla varmasti näkee kaiken olennaisen. Eli limakalvon ja ilmeisesti että kypsyykö siellä munasoluja. Että nyt odottelua siihen tiistaiseen niin selviää taas paljon.

No mutta täytyy lähteä kaupareissulle. Kuullaan ja hyvät viikonloput kaikille =)
 
Minäkin kävin lokakuussa pongauttamassa kypsyvää munasolua/soluja, oli kierron 10:s pv ja gyne näkikin silloin juuri irtoamassa olevan munasolun, mutta se kierto ei vielä johtanut raskauteen, mutta seuraava kyllä! :heart:

Voi hyvin ja hyvää vkloppua! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Pikkumyy:
Minäkin kävin lokakuussa pongauttamassa kypsyvää munasolua/soluja, oli kierron 10:s pv ja gyne näkikin silloin juuri irtoamassa olevan munasolun, mutta se kierto ei vielä johtanut raskauteen, mutta seuraava kyllä! :heart:

Voi hyvin ja hyvää vkloppua! :D


No mulla ensitiitaina aika, eli silloin kierron 9:s päivä. Osaatkos sanoa että mitä kaikea sillä ultralla näkee. Ilmeisesti juuri tuon limakalvon paksuden, sekä onko kypsyviä munasluja. Mutta näkyykö siinä että jos on jotain kiinnikkeitä tms. "häikkää"??

Eli toiverikkaana nyt odottelen tuota tiistaita. Siinä ei sitten verikokeen tulokset paljoa masenna jos maaliskuussa päästäisiin tositoimiin. Ihan olisi kamala ajatella että kun mieski lähtee kympillä mukaan hoitoihin, niin sitten kävisi huonosti. Mutta ajattelen että kun noissa hoidoissa just kasvatetaan niitä munarakkuloita ja vahvistetaan sitä limakalvoa, niin onhan sitä toivoa. Tosin ne onistumisprosentit voivat hieman laskea.

ja sulle myös hyvää viikonloppua. Koetan nyt lakata stressaamasta ja nostaa hännän pystyyn. Katsoa vaikka pojan kanssa jonkin kivan leffan. Kaikki keinot on sallituja stressin ehkäisemiseksi. Suklaa ja leffa vois oll tosi hyvä konsti.
 
Juu kyllä näkee kohdun limakalvon paksuudenkin ja jos esim kystiä tai varmaan myös kiinnikkeitä. Minulla siis kaikki lapset syntyneet sektiolla ja niin tulee tämä neljäskin aikanaan syntymään. Eli mikään raskaus ei ole lopussa mennyt niin, että olisi supistukset alkaneet ja vauva olisi normaalisti syntynyt, minulla myös häntäluu pahassa asennossa ja ei paljon anna periksi! Mutta valoisasti eteenpäin mennään! :heart:

Heippa ja herkukasta leffailtaa, ihanaa minäkin pystyn jo syömään vähän, ettei aina pahaa oloa! :D :heart:

Heippaus! :heart: :wave:
 

Yhteistyössä