kysta

Moi!!

Kävin tuossa pari päivää sitten gynen tutkimuksissa kun on ollu kaikenlaista häikkää km:n jälkeen. Km on siis nyt puoli vuotta aikaa ja ollaan kokoajan yritetty uutta raskautta. Tutkimuksessa selvisikin että kohdusta löyty kysta!! Onko kellään kokemusta tämmösestä?? Ilmeisesti se voi olla syynä ettei ole tärpännyt. Parin kuukauden päästä pitää mennä tarkistuttamaan onko kysta hävinnyt. Toivon mukaan olisi koska luin jostain että jos kysta leikataan niin mahdollisuudet raskauteen huononee?? Kyllä masentaa kun ei ala tärpätä!!!! Lääkäri vielä sano että pari kuukautta pitää käyttää ehkäsyä :ashamed: Kiitos jo etukäteen vastauksista!!!!
 
Mulla todettiin toisessa munasarjassa 4,5cm kysta synnytyksen (kohtukuolema) jälkitarkastuksessa. Se puhkes itsellään noin 1,5 kuukautta jälkitarkastuksen jälkeen kuukautisten yhteydessä. Oli normaalia runsaammat kuukautiset ja vatsa oli aika kipeä, varsinkin siltä kystan puolelta, siitä epäilin että on varmaan puhjennut. Aika suuri osa käsittääkseni puhkeaa itsellään. :)
 
Surusilmä
Täällä yksi kohtalotoveri siinä mielessä, että olemme myös yrittäneet uutta raskautta puoli vuotta keskenmenon jälkeen. Haluaisinkin kysyä papu voisitko kertoa minkälaista "häikkää" sinulla on ollut keskenmenon jälkeen? Minulla on kiertojen pituus vaihdellut aivan miten sattuu (pisimillään 49 päivää) ja joka kerta menkkavuoto on aivan älyttömän runsasta ja kestää 7-8 päivää. Olen alkanut pelätä, että minulla on jotain muutoksia tapahtunut tuolla kohdussa keskenmenon jälkeen. Kirjoituksesi sai minut lopullisesti havahtumaan ja tilaamaan itsellenikin lääkäriajan. Tsemppiä meille molemmille ja kaikille muillekin keskenmenon kokeneille!
 
Mua rupesi kans kiinnostamaan tämä aihe. Vastauksia en osaa antaa kysymyksiin mutta ajattelin kertoa mun tilanteeni. Eli kävin kahdessa ultrassa alkuraskaudessa. Molemmissa sikiö voi hyvin, toisessa näkyi luultavasti kysta kohdussa. Gyne kuitenkin sanoi että tästä ei ole haittaa sikiölle. Seuraavan kerran kun kävin ultrassa ei sikiön sydänäänet näkyneetkään. Kasvu oli pysähtynyt viikolla 8+. Nyt jälkeenpäin olen miettinyt että onkohan kystalla ollut tekemistä keskenmenon kanssa....
 
Moips!!!

No mulla on ollu kierronpituus kaavinnan jälkeen 35-40. Eli aikasta pitkä!!
Menkat on ollu kyllä normaalin pituset mutta hirmu runsaat!!! Ja muutamia kertoja on tullu välivuotoo kierron puolivälissä joka on kuulemma normaalia. Ainakin niin mulle sanottiin. Lääkäri selitti mulle et pitkä kierto hankaloittaa raskautumista. Joten määräs mulle teroluit kuurin jotta kierto normaalisoituu. Mutta tuo kystä tuli kyllä ihan täytenä yllätyksenä. Toivonmukaan olis itestään hävinny!! No ei saa toivoa menettää!! Kyllä se vielä toivonmukaan onnistuu =)
Mullakin oli tämän puolenvuoden aikana semmonen tunne että ei varmaan oo kaikki kunnossa kun ei ala tärpätä. Ensimmäinen nimittäin tärppäs tosi nopeesti. Mutta tsemppiä kaikille!!! Onhan tämä oottaminen tosi stressaavaa mutta toivottavasti palkitaan joskus =)
 
Hilppu
Tunnistin tuttuja juttuja teidän ylläolevista viesteistä, että päätin kirjoitella omia kokemuksiani, että josko niistä olisi apua muille.

Viime lääkärikerralla lääkäri sanoi, että pitkä ja epäsäännöllinen kierto (jos yli 50 pvää muistaakseni) voi tarkoittaa sitä, että niissä kierroissa ei tapahdu ovulaatiota ollenkaan :/ Itselläni on heittoja jonkin verran ollut.

Minullakin löytyi kysta oikeasta munasarjasta muistaakseni keskenmenon jälkitarkastuksessa muutama kuukausi sitten sekä vatsaonteloon oli jäänyt nestettä (ja se ei ole sieltä poistunut tähänkään päivään mennessä..).

2.9.06 tehtiin minulle laparoskopia, poistettiin umpilisäke ja todettiin endometrioosi ja kai se kystakin leikattiin.. Endopesäkkeitä kaavittiin pois. Jostain luin, että laparoskopian jälkeen pitäisi raskauden alkaa aika pian.. mutta.. Sen jälkeen minulla oli kahdet kuukautiset normaalisti loka- ja marraskuussa. Joulukuussa kuukautisia ei kuulunut vaan ennen joulua alkoi edelleenkin jatkuva tiputteluvuoto (koskaan ennen ei ole vastaavaa minulla ollut). Ehkäisyä ei ole käytetty, mutta tein negatestit 29.12 sekä 7.1.07, joten raskaudesta ei pitäisi johtua.

Kävin lääkärissä tänään. Epäilään monirakkulaista munasarjaa.. Sain keltarauhashormonia, että tiputtelu loppuu ja kierto säännöllistyy.. Ja oikeassa munasarjassa oli 2cm halkaisijaltaan "joku" juttu?! Että nyt minulla on sitten kysta, endometrioosi sekä monirakkulaiset munasarjat, mitä seuraavaksi?!

 

Yhteistyössä