Vastaampa minäkin tähän, sillä minulla henk.koht. kokemusta kun olen kahden ns. hidasoppisen lapsen äiti.
Meillä siis molemmilla vaikeuksia annettujen ohjeiden ymmärtämisessä. Eli nämä lapset eivät kykene "sulattamaan" pitkiä, vaikeita, monimutkaisia ohjeta. Vaan heille on ohjeet jaksoteltava vähissä erin ja erityisen selkieästi helposti ymmärrettävillä sanoilla. Lisäksi heistä toisella on ongelmia laajojen käsitteiden ymmärtämisessä. esim. Hän kyllä ymmärtää että koivu on puu, muut sitten kun se pitäisi vielä yhdistää johonkin laajempaan käsitteeseen (kasvi) niin eipäs enään onnistukaan. Samoin heillä on ollut molemmilla vaikeuksia aikakäsitteen ymmärtämisessä (=kello hepreaa ensimmäisillä luokka-asteilla.)
Meillä on molemmilla ollut terapiamuotona puheterapia ja koulussa tukiopetus tarpeen vaatiessa. Tosin tuo tukiopetus on ollut melko vähäistä johtuen siitä että molemmat opiskelevat pienryhmissä joissa "luokka-avustaja".
Kummallakaan ei kuulossa ongelmia, mutta toisella nyt lähete silmälääkäriin näön terkistamiseen, (likinäköinen?).
Tässä olisi ainakin meillä hyväksi koettu tapa lasten ohjailuun kotona.
-Anna suuliset ohjeet mahdollisimman lyhyinä ja vähän kerrallaan. Käytä myös kuvia apuna niin lapsen on helpompi hahmottaa mitä terkoitat. Jopa viitomista saataisi olla apua.
Meillä muuten on nuorimmainen lapsista "itse" ottanut viitomat käyttöön. Johtuneekohan siitä että perheeseemme kuuluu henkilö jolla on huonokuuloisuutta ja jonkin verran käytämme viitomia. Tosin nuo käyttämämme viitomat eivät välttämättä ole oikeaoppisia, mutta helpottavat kommunikointia.
Toivottavasti sait edes jotain vinkkiä tästä. :hug: