kysymys mummuille ja vaareille ja ....

puh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 12:28 muuan kirjoitti:
Luin nämä kommentit ja loppuivatpa lyhyeen kielteiset jutut, kun nimim. huh oli kirjoittanut asiallisesti, miten äiti voi muuttaa omia mielipiteitään! Hienoa!!
Juu, ja varmasti olisi aika monella mummullakin asennemuutos paikallaan mutta sitä ei kukaan mummu ole täällä käynyt kirjoittamassa. Moniko mummu hyväksyi aikoinaan omilla lapsillaan rajattomat makeisten syönnit jne. Mutta nyt sitä kyllä tuputetaan lapsenlapsille, koska pelätään niin helkutisti, että jos en anna kaikkea ja heti, niin lapsenlapseni eivät pidä minusta...? onneksi meillä mummi osaa pitää kiinni säännöistä ja lapset siitä huiolimatta tykkää hänestä kuin hullu puurosta... =)
 
Maaria-mummo
Kävinpä tässä sukuloimassa ja siellä tuli esille mummolan erilaiset tavat.
Miniä oli sitä mieltä että ei vanhaa anoppia pidä ruveta määräilemään.
Anoppilassa on anoppilan tavat ja se sanotaan lapsille selvästi.
Kotona on sitten eri järjestys.
Tärkeät lääkkeet on tietysti annettava ajallaan ja lapsille pitää opettaa käytöstapoja joka tilanteessa. Ihan älyttömyyksiin ei tietenkään saa mennä.
Meidän lapsenlapset saavat valvoa kotonaan yömyöhään mutta meillä mummilassa mennään nukkumaan silloin kun mummikin, noin klo 22.
Omat lapseni laitoin aikoinaan nukkumaan klo 20 aikoihin, vaan lapsenlapsia en saa siihen aikaan sänkyyn.

Mummolaan tulisi mielestäni suhtautua kuten vieraaseenkin kyläpaikkaan. Kylässä on kyläpaikan tavat, jotka voivat olla erilaiset kuin kotona.
Meillä kyllä lapsille on eri ruuat, mutta tuovat omat ruuat mukanaan. Minä laitan itselleni ja lapset saavat syödä niitä jos haluavat. Jos ei maistu niin ei tarvitse syödä. Mitään ihme herkkuja en tarjoa, enkä karkkeja.


 
Oho
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2006 klo 14:52 Maaria-mummo kirjoitti:
Kävinpä tässä sukuloimassa ja siellä tuli esille mummolan erilaiset tavat.
Miniä oli sitä mieltä että ei vanhaa anoppia pidä ruveta määräilemään.
Anoppilassa on anoppilan tavat ja se sanotaan lapsille selvästi.
Kotona on sitten eri järjestys.

Mummolaan tulisi mielestäni suhtautua kuten vieraaseenkin kyläpaikkaan. Kylässä on kyläpaikan tavat, jotka voivat olla erilaiset kuin kotona.
Täällähän on aika moni valittanut juuri sitä, että isovanhemmat eivät enää nykyään ole perhettä vaan "vieraita". ja nyt joku haluaakin niin olevan? No, meillä isovanhemmat selvästi haluavat olla osa perhettä eikä vieraita, joten silloin heidän mielestäni tulee myös käyttäytyä kuten perheessä käyttäydytään eli pitää kiinni perheen sisäisistä säännöistä!

Ja mitä tulee kyläilyyn muualla: en minä anna vieraissakaan paikoissa tuputtaa lapselleni karkkia ja limsaa: ja vieraissa paikoissa tämä juuri uskotaan! Anoppi on ainoa, joka ei pysty säännöistä kiinni pitämään. Mun mielestä on todella kummallista, että lapsien rytmiä ja heille selitettyjä sääntöjä yms. pitää sen takia talloa, että ISOT IHMISET eivät osaa noudattaa sovittuja sääntöjä?
 
Arkea lasten kanssa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 12:09 huh kirjoitti:
Ensinnäkin, niin kauan kun itse tappelin vastaan enkä antanut isovanhemmille vapauksia tehdä niin kuin haluavat oli ongelmia, mutta kun itse luovutin, kuinka ollakaan kaikilla helpotti.

Kukaan ei kuitenkaan uskaltanut kyseenalaistaa vaatimuksiani vaan toimivat viisaasti oman mielensä mukaan todettuaan että eivät pysty toteuttamaan asioita niin kuin minä olen luetellut päivärytmistä kiellettyihin asioihin.

Mutta pelastus, kolmen kympin kriisi!!!! Tuli vain minulle pari vuotta aikaisemmin mutta kriisi mikä kriisi. Lapset olivat silloin 2 ja 4 vuotiaat. Aloin pohtia eläämää, ihmissuhteita ja niitä jännitteitä joita isovanhempien kanssa oli tullut. Päätin että muutan mielipiteitäni radikaalisti ja katsotaan mitä siitä seuraa.

Aloin antaa lapsiani useammin mummoloihin hoitoon ja yökyläilemään ja päätin että en anna mitään ohjeita.

Annoin lasten kertoa kuinka olivat tehneet kaikkea hauskaa sisällä riehumisesta kylpylä reissuun ja karkin syöntiin asti. Lapset olivat iloisia ja rentoja samoin kuin isovanhemmatkin. Maanantaina kotona alkoi piukutus että miksi ei meillä kun mummolassakin. Siihen totesin aina että siksi kun mummon ja vaarin kuuluu tehdäkin niin. Tai että mummun ja papan kuuluukin hemmotella teitä. Sehän on isovanhempien tehtävä!
Tämän äidin neuvona on: Anna isovanhempien toimia lastesi kanssa niin kuin huvittaa. Näinköhän ne ongelmat mummo- ja vaarisuhteissa ratkeavat???

Meillä ei viedä lapsia hoitoon ja yökylään isovanhemmille. Olen päättänyt äitinä, että jos asioista voidaan sopia aikuisten ihmisten kanssa, lastenhoitokin sujuu. Mutta niin kauan kuin isovanhemmat toimivat vastoin meidän kaikkia toiveita ja mahdollisimman jääräpäisesti, on asiaa turha edes harkita.

En ymmärrä mantraa: Kyllä isovanhemmillla on oikeus hemmotella.....Isovanhemmilla on mummolan säännöt......Mummot ja vaarit saavat hoitaa lapsia niin kuin haluavat.....

Me äidit ja isät elämme arkea lasten kanssa. Ovatko mummot ja vaarit jo täysin unohtaneet, mitä lapsiperheen arki on? Isovanhemmilta toivoisin joskus pientä ymmärrystä ja asettumista äidin ja isän rooliin.
 
Tämän äidin neuvona on: Anna isovanhempien toimia lastesi kanssa niin kuin huvittaa. Näinköhän ne ongelmat mummo- ja vaarisuhteissa ratkeavat???

Meillä ei viedä lapsia hoitoon ja yökylään isovanhemmille. Olen päättänyt äitinä, että jos asioista voidaan sopia aikuisten ihmisten kanssa, lastenhoitokin sujuu. Mutta niin kauan kuin isovanhemmat toimivat vastoin meidän kaikkia toiveita ja mahdollisimman jääräpäisesti, on asiaa turha edes harkita.

En ymmärrä mantraa: Kyllä isovanhemmillla on oikeus hemmotella.....Isovanhemmilla on mummolan säännöt......Mummot ja vaarit saavat hoitaa lapsia niin kuin haluavat.....

Me äidit ja isät elämme arkea lasten kanssa. Ovatko mummot ja vaarit jo täysin unohtaneet, mitä lapsiperheen arki on? Isovanhemmilta toivoisin joskus pientä ymmärrystä ja asettumista äidin ja isän rooliin.


Tässä taas tätä yhdenlaista jääräpäisyyttä :headwall: Ihan samanlaista vain minä tiedän-asennetta on muutamilla äideillä, jos on isovanhemmillakin. Eli missään ei varmasti anneta periksi..rasittavaa luettavaa, ei kannata sanoa mitään eriävää mielipidettä, aina tulee vastaus: minä olen päättänyt, piste!
 
Anoppi vastaan miniä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 07:59 Maaria-mummo kirjoitti:
Jos nuoret haluaa että ollaan samaa perhettä niin miniähän tulee uuteen sukuun ja silloin pelataan anoppilan säännöillä.
Terveisiä Niskavuoresta......Teilläkö miniät alistuvat anopin komentoon? Ja mummo saa toimia lastenlasten kanssa niin kuin haluaa? Miniä on lasten äiti, mutta anoppi kävelee miniän yli ja hoitaa lapsia mummon tavoilla? Mistä olet löytänyt noin alistuvia ja tahdottomia miniöitä??? Aasian maista ehkä.......

Ajatuksesi ovat jostain 1900-luvun alusta. Nykyään monet miniät ovat asuneet omaa taloutta 10-15 vuotta ennen "uuteen sukuun" tuloa. Sukupolvet elävät ydinperheinä omissa talouksissaan. 3 sukupolven kolhoosit ovat historiaa - onneksi!

Anoppien kannattaisi kohdella miniöitään tasavertaisina aikuisina eikä anoppilan orjina. Näin toimien anopit voisivat nähdä lapsenlapsiaankin useammin kuin kerran vuodessa!

Eipä käy kateeksi miniääsi!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 07:59 Maaria-mummo kirjoitti:
Jos nuoret haluaa että ollaan samaa perhettä niin miniähän tulee uuteen sukuun ja silloin pelataan anoppilan säännöillä.
Luin tätä ketjua pelkästä mielenkiinnosta, mutta nyt napsahti. Maaria-mummon kanta tuli selväksi. Ja kaikilla meillä on oikeus omaan kantaansa, onneksi onneksi onneksi Maaria-mummo ei kuitenkaan ole minun anoppini! Onneksi minä voin mennä tämän jutun kanssa oman äitini (joka on myös anoppi) ja myös oman anoppini luo ja kysyä, miltä' Maaria-mummon mielipide heistä vaikuttaa. Taitavat hävetä ressut ikätoverinsa mielipidettä, onneksi eivät sitä taatusti jaa.
 
Tulinpa vielä komentoimaan, kun sopivasti luin eilen aiheeseen liittyvö jutun. Eli tässä lainaus kilpailevan lehden eli uusimman Vauvan Neuvola-palstalta, kirjoittajana psykologi:

"...Pienen poikasi (ikää siis kyseisen kysyjän lapsella 2,5 vuotta) on mhdotonta käsittää, että rajat ovat erilaisia eri hoitajien kanssa. Hän tarvitsee yhdet ja toistuvat selkeät säännöt oppiakseen oikean ja väärän. Jos sinusta tuntuu, että rajojen asettamista tulisi täsmentää, olisi se hyvä tehdä mahdollisimman pian äitisi ja muiden hoitajien kanssa...."

Että näin. Koko jutun voi lukea ostamalla lehden.

Eiköhän niiden rajojen asettaminen ole vanhempien tehtävä ja suurin osa isovanhemmista osaa elää niiden rajojen kanssa ja silti pikkuisen hemmotella lapsenlapsiaan. Toivottavasti nämä Maaria-mummot ja muut, joilla on omasta mielestään suurempi oikeus määräillä lasta koskevissa asioissa kuin lasten omilla vanhemmilla, ovat loppuviimeksi erittäin pieni vähemmistö muutoin ihanan isovanhempijoukon piirissä!
 
yökylä
Ajatelkaa kuinka mahtavaa on kun lapsellanne mummola mihin viedä!! Itse olen niin onnellinen kun meidän vanhimmat lapsemme saavat muutaman kerran vuodessa olla mummuloissa yötä, vaikka ei nukkumis-eikä muita rytmejä noudateta..Molemmissa paikoissa isot sakit, sisaruksiamme asuu vielä kotona. Lapset menevät muitten rytmien ja aikataulujen mukana ja minusta kohtuutonta muua vaatiakaan.

Nuorimmainen niin kovasti allerginen eläimille,joita mummuloissa on, ettei voi ikinä mennä mummuloihin yökylään eikä toiseen edes käymäänkään. Lapsi on ihan aina mieheni tai minun seurassa..

Ymmärrän kyllä että tietyt asiat ärsyttävät, mutta silti.. :hug:
 
Tämä Maaria-mummo on varmaan minun anoppini, joka ei enää lapsenlapsiaan tapaa lainkaan. Sairasta tuo uuteen sukuun tulemis-jutut nykyaikana. Omaan sappeensa nämä jäävät kiehumaan, miettivät sitten kannattiko olla ilkeä ja itsekäs.
 
Maaria-mummo
Vai on mummo ilkeä ja itsekäs kun ei halua että lapsenlapset riekkuvat, sylkevät ja huutavat mummolassa.
Kukaan ei ihmetellyt millaiset säännöt tässä mummolassa on.
Mielestäni on ihan kohtuullista että lapset menevät nukkumaan viimeistään silloin kun mummo ja vaarikin. Vanhukset kun yrittävät lykätä nukkumaanmenoa puoleen yöhön taaperoiden takia. pienet kun ovat tottuneet valvomaan yli klo 23 kotonaan.
Myöskään ei tässä mummolassa saa heitellä maitomukia lattialle enää yli 5-vuotiaana. Eikä repiä hiuksia mummon päästä "kun se on kivaa".
Eikä kakata olohuoneen lattiamatolle vaikka pienempi tekeekin sitä kotonaan. Eikä nousta pyhäaamuna ennen klo 7 paukuttamaan kilpaa väliovia.
Olen sitä mieltä edelleenkin että mummolassa on mummolan säännöt ja mielestäni ne on meillä ihan kohtuulliset.
Miniä voisi ottaa jopa niistä vähän oppia.
En todellakaan kaipaa tuon yhden miniän lapsia yökylään. Toiset ovat kyllä tervetulleita.


 
Äidin mietteitä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2006 klo 17:02 Maaria-mummo kirjoitti:
Vai on mummo ilkeä ja itsekäs kun ei halua että lapsenlapset riekkuvat, sylkevät ja huutavat mummolassa.
Kukaan ei ihmetellyt millaiset säännöt tässä mummolassa on.
Mielestäni on ihan kohtuullista että lapset menevät nukkumaan viimeistään silloin kun mummo ja vaarikin. Vanhukset kun yrittävät lykätä nukkumaanmenoa puoleen yöhön taaperoiden takia. pienet kun ovat tottuneet valvomaan yli klo 23 kotonaan.
Myöskään ei tässä mummolassa saa heitellä maitomukia lattialle enää yli 5-vuotiaana. Eikä repiä hiuksia mummon päästä "kun se on kivaa".
Eikä kakata olohuoneen lattiamatolle vaikka pienempi tekeekin sitä kotonaan. Eikä nousta pyhäaamuna ennen klo 7 paukuttamaan kilpaa väliovia.
Olen sitä mieltä edelleenkin että mummolassa on mummolan säännöt ja mielestäni ne on meillä ihan kohtuulliset.
Miniä voisi ottaa jopa niistä vähän oppia.
En todellakaan kaipaa tuon yhden miniän lapsia yökylään. Toiset ovat kyllä tervetulleita.
Onpas Sinulla erikoinen käsitys lapsiperheiden tavoista ja päiväohjelmasta!

Meillä on kotona päivärytmi. Lapset heräävät aamulla aikaisin ja nukkumaan mennään illalla hyvissä ajoin. Kotiruokaa tehdään ja syödään päivittäin, leivotaan pullat, sämpylät jne. itse. Siivotaan kotikin itse ja pestään pyykkiä. Lapset osaavat syödä siististi, eivät revi hiuksia kenenkään päästä, eivät kakkaa lattioille eivätkä paukuta väliovia.

Mummolassa mummo ja vaari antaisivat lasten valvoa vaikka koko yön. Lapset saavat mummolassa syödä koska sattuu ja mitä sattuu. Mummo ei viitsi edes ruokaa laittaa. Lämmitetään eineksiä tai mennään hampurilaispaikkaan syömään, että pääsee helpolla. Lapset saavat istua tietokoneen ja TV:n ääressä koko päivän.

En todellakaan ota mummolan tavoista oppia! Jos on vikaa meissä vanhemmissa niin taitaapa olla Teissä isovanhemmissakin!
 
minäpä minä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 12:59 Äidin mietteitä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2006 klo 17:02 Maaria-mummo kirjoitti:
Vai on mummo ilkeä ja itsekäs kun ei halua että lapsenlapset riekkuvat, sylkevät ja huutavat mummolassa.
Kukaan ei ihmetellyt millaiset säännöt tässä mummolassa on.
Mielestäni on ihan kohtuullista että lapset menevät nukkumaan viimeistään silloin kun mummo ja vaarikin. Vanhukset kun yrittävät lykätä nukkumaanmenoa puoleen yöhön taaperoiden takia. pienet kun ovat tottuneet valvomaan yli klo 23 kotonaan.
Myöskään ei tässä mummolassa saa heitellä maitomukia lattialle enää yli 5-vuotiaana. Eikä repiä hiuksia mummon päästä "kun se on kivaa".
Eikä kakata olohuoneen lattiamatolle vaikka pienempi tekeekin sitä kotonaan. Eikä nousta pyhäaamuna ennen klo 7 paukuttamaan kilpaa väliovia.
Olen sitä mieltä edelleenkin että mummolassa on mummolan säännöt ja mielestäni ne on meillä ihan kohtuulliset.
Miniä voisi ottaa jopa niistä vähän oppia.
En todellakaan kaipaa tuon yhden miniän lapsia yökylään. Toiset ovat kyllä tervetulleita.
Onpas Sinulla erikoinen käsitys lapsiperheiden tavoista ja päiväohjelmasta!

Meillä on kotona päivärytmi. Lapset heräävät aamulla aikaisin ja nukkumaan mennään illalla hyvissä ajoin. Kotiruokaa tehdään ja syödään päivittäin, leivotaan pullat, sämpylät jne. itse. Siivotaan kotikin itse ja pestään pyykkiä. Lapset osaavat syödä siististi, eivät revi hiuksia kenenkään päästä, eivät kakkaa lattioille eivätkä paukuta väliovia.

Mummolassa mummo ja vaari antaisivat lasten valvoa vaikka koko yön. Lapset saavat mummolassa syödä koska sattuu ja mitä sattuu. Mummo ei viitsi edes ruokaa laittaa. Lämmitetään eineksiä tai mennään hampurilaispaikkaan syömään, että pääsee helpolla. Lapset saavat istua tietokoneen ja TV:n ääressä koko päivän.

En todellakaan ota mummolan tavoista oppia! Jos on vikaa meissä vanhemmissa niin taitaapa olla Teissä isovanhemmissakin!
Eikös tuo Maaria-mummo kirjoittanut vain omista lapsenlapsistaan eikä yleensä kaikista lapsiperheistä. .. ihan kuten itsekin kerrot omien lapsien mummosta ja vaarista???
Hassua törmätä tähän yleistämiseen niin usein...
Mä olen kyllä niillä linjoilla, että muiden kotona toimii niiden säännöt ja meillä meidän säännöt.
Mullakin OLI yks kaveri jonka kotona sai pomppia sängyillä, piirtää seiniin, luukuttaa musaa täysillä (lapset siis), kiusata sisaruksia tms. ja niinhän ne lapset olis meilläkin käyttäytyny, mut en ollut ihan samaa mieltä..
Eli meillä oli meidän säännöt (heillä ei ollut sääntöjä ollenkaan) ja niin on meidän isovanhemmillakin omat sääntönsä. Mä en ymmärrä miksi mun olis pitänyt sietää ystäväni säännöttömyyttä...eli näen sen asian ihan samoin jos kyseessä on isovanhemmat!
 
hyi miten rumaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2006 klo 17:02 Maaria-mummo kirjoitti:
Vai on mummo ilkeä ja itsekäs kun ei halua että lapsenlapset riekkuvat, sylkevät ja huutavat mummolassa.
Kukaan ei ihmetellyt millaiset säännöt tässä mummolassa on.
Mielestäni on ihan kohtuullista että lapset menevät nukkumaan viimeistään silloin kun mummo ja vaarikin. Vanhukset kun yrittävät lykätä nukkumaanmenoa puoleen yöhön taaperoiden takia. pienet kun ovat tottuneet valvomaan yli klo 23 kotonaan.
Myöskään ei tässä mummolassa saa heitellä maitomukia lattialle enää yli 5-vuotiaana. Eikä repiä hiuksia mummon päästä "kun se on kivaa".
Eikä kakata olohuoneen lattiamatolle vaikka pienempi tekeekin sitä kotonaan. Eikä nousta pyhäaamuna ennen klo 7 paukuttamaan kilpaa väliovia.
Olen sitä mieltä edelleenkin että mummolassa on mummolan säännöt ja mielestäni ne on meillä ihan kohtuulliset.
Miniä voisi ottaa jopa niistä vähän oppia.
En todellakaan kaipaa tuon yhden miniän lapsia yökylään. Toiset ovat kyllä tervetulleita.
Miksi muutit yht'äkkiä mieltäsi, kun ensin oli kyse siitä, että miniä tulee mielestäsi uuteen sukuun, ja hänen on tehtävä kuten hänen uusi sukunsa, ja nyt onkin kyse sitten siitä, että yhdet lapsenlapsesi ovat mielestäsi vierailukelvottomia.

Vaikuttaa siltä, että olet etukäteen päättänyt, että näitä lapsia et hyväksy, mikä on mielestäni järkyttävän ruma piirre isoäidissä, ja toivon, että näiden lasten äiti on asiasta tietoinen, että kohtelet hänen lapsiaan huonommin kuin muita.

se, että taapero ei osaa kyläpaikassa nukahtaa aikaisemmin kuin kotonaan, tuskin on taaperon vika. Mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, että lapsi valvoo 23 saakka, jos lapsi on kotihoidossa, ja saa aamulla nukkua niin pitkään kuin haluaa ja nukkuu myös päiväunet. Se ei tee kenestäkään huonoa ihmistä, mihin aikaan laittaa lapsensa nukkumaan. Riittää, että lapsi saa tarpeeksi unta. Jos tunnet itsesi vanhukseksi, jonka on pidettävä aina sama rytmi, etkä ole valmis siitä kenenkään vuoksi tinkimään, olisi ollut hyvä varmaan kertoa tästä myös lasten vanhemmille etukäteen. Ei lasten kanssa voi luottaa siihen, että saa mennä kello 20:00 nukkumaan. Tämän luulisi sinun tietävän, jos olet todella äiti. Vai kerrotko katkerana vanhana piikana mitä luulet naapurissa naapurin lasten tekevän? Läheskään kaikki lapset eivät noin vain "mene nukkumaan", ei ainakaan kylässä, vaan se on usein vaivalloista ja vaatii nukuttamista. Aika omituista, että et tätä tiedä äitinä.
 
hyi miten rumaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2006 klo 17:02 Maaria-mummo kirjoitti:
Vai on mummo ilkeä ja itsekäs kun ei halua että lapsenlapset riekkuvat, sylkevät ja huutavat mummolassa.
Kukaan ei ihmetellyt millaiset säännöt tässä mummolassa on.
Mielestäni on ihan kohtuullista että lapset menevät nukkumaan viimeistään silloin kun mummo ja vaarikin. Vanhukset kun yrittävät lykätä nukkumaanmenoa puoleen yöhön taaperoiden takia. pienet kun ovat tottuneet valvomaan yli klo 23 kotonaan.
Myöskään ei tässä mummolassa saa heitellä maitomukia lattialle enää yli 5-vuotiaana. Eikä repiä hiuksia mummon päästä "kun se on kivaa".
Eikä kakata olohuoneen lattiamatolle vaikka pienempi tekeekin sitä kotonaan. Eikä nousta pyhäaamuna ennen klo 7 paukuttamaan kilpaa väliovia.
Olen sitä mieltä edelleenkin että mummolassa on mummolan säännöt ja mielestäni ne on meillä ihan kohtuulliset.
Miniä voisi ottaa jopa niistä vähän oppia.
En todellakaan kaipaa tuon yhden miniän lapsia yökylään. Toiset ovat kyllä tervetulleita.
taaperot eli 1-2-vuotiaat lapset (sanoit että pienempi tekee sitä kotonaan, ja aiemmin puhuit taaperosta, joten oletan että sama lapsi kyseessä) myös joskus kakkaavat lattialle, jos ovat ilman vaippaa 1-2-vuotiaana. Luulisi sinun tämän tietävän, jos olet todella äiti, kuten väität. On aika harvinaista, että taaperot vielä osaavat täydellisesti vessatouhut.

Ja todella lapset yleensä nousevat silloin kun he heräävät. Harva pieni lapsi jaksaa makoilla sängyssä kovin pitkään (vaikka omani jaksavatkin) ja ovien paukuttelu on myös sellaista mitä suurin osa pienistä lapsista harrastaa. He harjoittelevat vasta, eivät ole täydellisiä ihmisiä, kuten tuskin sinäkään. Mielestäni ei ole kovin aikainen herätys edes, jos lapsi nousee kello 7 aikaan.

VAikuttaa, että kylässä olleet lapset ovat ihan tavallisia lapsia, ja todellakin koko sydämestäni toivon, että olet naapurin täti, joka mielessään kuvittelee, kuinka vierailulla olleet lapset käyttäytyvät naapurissa. Koska tuollaisen pahantahtoisen katkeran ilkeän ihmisen hoiviin, joka syyllistää viattomat pienet lapset siitä, että ei pidä heidän äidistään, hoiviin en toivo kenenkään pienen lapsen joutuvan.

Mitä tulee maitolasin heittämisen, pienet lapset vaistoavat pahantahtoisuuden ja ilkeyden ja sen, että heistä ei pidetä, ja useinkin pienet lapset reagoivat kun tuntevat kiukkua tai surua tai hämmennystä. He eivät vielä hallitse tunteitaan aina ja joka tilanteessa, kuten me aikuiset. On myös täysin normaalia, jos taapero vetää hiuksista. Hän on vain pieni lapsi.

Toivottavasti tosiaan kerrot tunteistasi heidän äidilleen, niin hän tietää varoa sinua, vaikka tosissani en usko, että kukaan muukaan miniä nauttii seurastasi, "uuden suvun" jäsenenä.

Olet pahantahtoinen ja ilkeä, ja purat sen pieniin viattomiin lapsiin. Häpeä!
 
vai
Vai onko niin, että anopin muut lapsenlapset asuvat lähellä, ja tämä yksi perhe on ainoa, joka on perheineen ollut yökylässä?

Perheen lapset vaikuttavat ihan tavallisilta lapsilta, anopilla on ongelmia, kun pitää lapsia tulla haukkumaan nettiin.
 
Maaria-mummo
En todellakaan häpeä sitä että en tykkää kun lapset repivät hiuksistani tai heittelevät maitolasia lattialle. Miksi ihmeessä minun pitäisi oikein tykätä siitä.
En ymmärrä että nykyäidit tykkäävät tuollaisesta. Eri asia taas on se mitä teen huonosti käyttäytyvän lapsen kanssa. Tukistanko, läimäytänkö vai mitä. En tietenkään lyö lasta tms, vaan pidän lapsen äitiä vastuullisena lapsensa kasvatuksesta. Enkä todellakaan halua lapsen istuvan matollani ilman vaippaa ja #&%?$!* matolle. Minusta se ei kuulu normaalin elämään. Minusta se on sikamaista ja jos joku pitää sitä normaalina niin jo on maailma mennyt kummalliseksi.
Jos minun lapsenlapset käyttäytyvät sikamaisesti niin saavat käydä kylässä tosi harvoin ja vain vanhempiensa kanssa.
Meillä ei myöskään haistatella eikä kiroilla.
Minusta lapsia pitäisi opettaa jo pienestä pitäen hyvään käytökseen.
Onneksi tyttären perheen lapset on kasvatettu käyttäytymään kohteliaasti ja he saavatkin käydä yökylässä koska tahansa. Heidän kanssaan on tosi mukava käydä ostoksilla, jäätelöllä, elokuvissa ja erilaisissa tapahtumissa.
Minä haluan nauttia rauhassa omasta kodistani kun vihdoinkin siihen on mahdollisuus. Nauttikoon miniä omastaan omalla tavallaan.
 
Onko Maaria-mummolla valtataistelu miniänsä kanssa? Yritätkö ojentaa lapsenlapsia vai aikuista miniääsi? Lastenlasten kasvattaminen ei ole kuules mummojen hommaa. Miniät kasvattavat lapsensa huonosti ja omat tyttäret hyvin. Anopit haukkuvat miniöitään ja kehuvat tyttäriään.

Mitenkäs se Maaria-mummon poika on osallistunut lastenkasvatukseen, kun pojan lapset ovat noin huonotapaisia?

Huonosti käyttäytyvät lapsenlapset ovat MINIÄN lapsia. Hyvin käyttäytyvät lapsenlapset ovat OMAN TYTTÄREN lapsia.
 
Minäpä mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 10:12 Äiti kirjoitti:
Onko Maaria-mummolla valtataistelu miniänsä kanssa? Yritätkö ojentaa lapsenlapsia vai aikuista miniääsi? Lastenlasten kasvattaminen ei ole kuules mummojen hommaa. Miniät kasvattavat lapsensa huonosti ja omat tyttäret hyvin. Anopit haukkuvat miniöitään ja kehuvat tyttäriään.

Mitenkäs se Maaria-mummon poika on osallistunut lastenkasvatukseen, kun pojan lapset ovat noin huonotapaisia?

Huonosti käyttäytyvät lapsenlapset ovat MINIÄN lapsia. Hyvin käyttäytyvät lapsenlapset ovat OMAN TYTTÄREN lapsia.
Niin no, ehkä miniä tässäkin tapauksessa on ollut lastensa kanssa kotona ja isä töissä???? Niin kuin yleensä tapana pruukaa olevan....Tiedä häntä.
Mä kuitenkin ymmärrän täysin mitä Maaria-m. tarkoittaa...mulla ei ole tästä kokemusta isovanhempana, mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin minulla oli ystävä jolla ei ollut mitään sääntöjä lastensa kasvatuksessa.
Ja kun sitten heidän käydessään meillä jäi aina lasten riehumisesta yms. ikävä maku suuhun, niin kyllä sitä rupes ihan automaattisesta niitä vierailuja harventamaan....vaikka äitinä tiedän täsmälleen miten lapset voivat käyttäytyä jne.
Ongelmaksi muodostuikin ko. ystävän asenne - heidän tapojensa mukaan kun käyttäytyivät meilläkin. Oikeastaan ne lapset olivat ihan kivoja veijareita...eli ei se musta ollut lapsien vika kun heitä ei ojennettu...enkä sitten jaksanut lopulta toimia poliisina...
Ja kuinka ollakkaan, sellaisten kavereitten kanssa vielä ollaan yhteydessä, jotka ohjeistavat lapsiaan miten käyttäytyä.

Musta on kummallista että ko. Maariaa ruvetaan heti haukkumaan kun hän haluaa omaa kotiaan ja siellä vallitsevia sääntöjä kunnioitettavan.
Mietipa asia toisinpäin...miten itse haluaisit vieraittesi, sukulaistesi lasten jne. käyttäytyvän teillä????

Tottakai sitä voi ottaa asioita hieman huumorillakin, vahinkoja sattuu...kelle tahansa, niin lapsille kuin aikuisillekin, eikö? B) B) B)
 
hyi miten rumaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 09:04 Maaria-mummo kirjoitti:
En todellakaan häpeä sitä että en tykkää kun lapset repivät hiuksistani tai heittelevät maitolasia lattialle. Miksi ihmeessä minun pitäisi oikein tykätä siitä.
En ymmärrä että nykyäidit tykkäävät tuollaisesta. Eri asia taas on se mitä teen huonosti käyttäytyvän lapsen kanssa. Tukistanko, läimäytänkö vai mitä. En tietenkään lyö lasta tms, vaan pidän lapsen äitiä vastuullisena lapsensa kasvatuksesta. Enkä todellakaan halua lapsen istuvan matollani ilman vaippaa ja #&%?$!* matolle. Minusta se ei kuulu normaalin elämään. Minusta se on sikamaista ja jos joku pitää sitä normaalina niin jo on maailma mennyt kummalliseksi.
Jos minun lapsenlapset käyttäytyvät sikamaisesti niin saavat käydä kylässä tosi harvoin ja vain vanhempiensa kanssa.
Meillä ei myöskään haistatella eikä kiroilla.
Minusta lapsia pitäisi opettaa jo pienestä pitäen hyvään käytökseen.
Onneksi tyttären perheen lapset on kasvatettu käyttäytymään kohteliaasti ja he saavatkin käydä yökylässä koska tahansa. Heidän kanssaan on tosi mukava käydä ostoksilla, jäätelöllä, elokuvissa ja erilaisissa tapahtumissa.
Minä haluan nauttia rauhassa omasta kodistani kun vihdoinkin siihen on mahdollisuus. Nauttikoon miniä omastaan omalla tavallaan.
Olisiko taaperon pitänyt laittaa itse itselleen vaippa? Onko taaperon vika, jos hänellä ei ole vaippaa? Siinä ei ole sikamaista jos taapero (1v) istuu lattialla ilman vaippaa. Hän on vauva. Hän ei saa itselleen vaippaa.

Kukaan, ei edes lasten äiti, ei todennäköisesti pidä hiusten vetämisestä, mutta aika monet pienet lapset tekevät niin, kun kaipaavat läheisyyttä tai hellyyttä. Ainakin meillä taaperot ovat tarttunet hiuksiini ja myös koruihin mutta jää aikaa myöten pois.

Sinun kotonasi on kerran heitetty maitolasi lattialle, enkä ihmettele sitä, kun asenteesi lapsiin on vihamielinen ja asenteellinen ja ruma ja ilkeä ja pahansuopa. Enkä ihmettelisi, jos maitolasi olisi vahingossa kaatunut, kuten lapsilta hyvin usein käy, mutta sinä haluat nähdä kaiken, mitä nämä lapset tekevät, negatiivisessa valossa.

Ainoa, joka tässä on sikamainen ja alhainen ihminen, olet sinä. Sinua saisi läimäyttää ja tukistaa ja suusi pestä saippualla ja sinulta puuttuvat käytöstavat. Toivottavasti kerrot miniällesi mitä mieltä olet, joten hän osaa ja ymmärtää kiertää sinut kaukaa. Jotkut ihmiset voivat nimittäin olla niin sinisilmäisiä, että eivät usko, että kukaan vihaa omia lapsenlapsiaan.

Olet sairas ihmiinen. 1-v taapero on vauva. Hän ei ole sikamainen jos hän on ilman vaippaa.
 
Voi, hitto että ihmetyttää tää touhu täällä! Ei sellasta asiaa ole, että jos joku mummo tai isovanhempi kirjoittaa mielipiteensä, etteikö siihen vastattais negatiivisesti ja hirveillä kysymysryöpyillä. Syyllistetään isovanhemmat IHAN joka asiasta, siitäkin jos lapsen ei anneta #&%?$!* matolle tai muuta vastaavaa! HALOO, meilläkin on sääntömme! Te vielä pyydätte noudattamaan samoja sääntöjä omissa kodeissamme, kuin itsellänne on! Meillä ei tule lapsenlapset ainakaan tahallaan sontimaan matolle eikä heittelemään maitopurkkeja tms. ympäri kämppää. Siitä tämä heta pitää huolen! (Poikkeuksena tietenkin uhmaiät, joita täytyy ymmärtää...)
 
Maaria-mummo
Edelleenkään en hyväksy sitä että lapset #&%?$!* matolle. On äidin velvollisuus laittaa vaippa kylässä heti kun ottaa entisen pois.

Ja meillä on kyllä oksennettu ja pissattu matolle vahingossa. Siitä ei ole kyse. Vaan siitä että esim 5-vuotiaat leikkivät heittelemällä maitoa toisten päälle.

Jos te miniät todella hyväksytte sen ihan normaaliksi käytökseksi niin en kyllä halua teitä meille edes kylään.

Eikä miniöiden kodin tapojen tarvitse olla meidän tapoja. Meillä omat, teillä omat. En minäkään tule miniöiden huusholliin sotkemaan paikkoja ja kiroilemaan. (pitäis varmaan tehdä se joskus ;))

Hyvää kevättä kuitenkin itsekullekin, älkää häiritkö minua enempää.
 

Yhteistyössä