Kysymys nukahtamisesta, eroahdistuksesta ja syömisestä

Heippa! Onkin aikaa, kun olen viimeksi kirjoitellut.... Mutta nyt on parikin kysymystä kerralla! Elikäs, mulla on poika 1 v 4 kk ja viime aikoina nukahtaminen on ollut hankalaa. Viikonloppuna poika oli mummilassa ja kotiintultuamme nukahtaminen oli TODELLA hankalaa ja heräsi yölläkin, mitä yleensä ei tee. Hän on muutenkin nyt vasta alkanut kontata ja kiipeillä ylöspäin (hidas kehitys sairastelujen takia). Luin jostain, että kun alkaa liikkua enemmän, niin myös tavallaan hieman ahdistuu "itsenäistymisestä" ja se tulee sitten uniin. Tuohon su-illan heräilyy vaikutti tosiaan varmaan sekin, että äiti ja isä olivat olleet koko viikonlopun muualla, mutta nukahtamisen vaikeutta on ollut aiemminkin. Itselleni tuo eroahdistus on muuten aika vierasta, kun ei ole aiempaa kokemusta.

Minkälaisia kokemuksia teillä on nukahtamisen vaikeudesta/eroahdistuksesta? Voiko todellakin olla niin, että aiemmin tosi hyvin yönsä nukkunut tyyppi voi muuttaa tyylinsä kokonaan? Miten nopeasti se vaihe sitten menee ohi?

Toinen kyssäri on liittyen syömiseen: missä iässä yleensä olette alkaneet opettaa lasta syömään itse lusikalla?

Tällaisia....
 
Meillä poika söi jo tuon ikäsenä itse lusikalla. Parin päivän "ruokasota" asiasta käytiin mutta niin oppi syömään. Menin aina pojan taakse istumaan ja vein lusikan sieltä suuhun jotta tajus sen liikkeen kuinka sen pitäs mennä. Nopeasti sitten oppi. Ja nukkumisestä kyllä on hyvin mahdollista että lapsi joka on aina nukkunut hyvin niin nukkuukin nyt huonosti, varsinkin kun lähtenyt nyt liikkumaan kunnnolla. Noista vaiheiden kestosta ei voi sanoa juuta eikä jaata kun ne menee niin lapsikohtasesti.
 
Meillä samanikäinen lapsi ja on syönyt jo itse muutaman kuukauden - tosin siinä ohella tulee vielä myös syötettyä, koska ei itse saa esim. lautasta kokonaan tyhjäksi ja välillä homma on niin hidasta, että pitää auttaa. Mutta lusikointi onnistuu jo hyvin ja nyt ollaan harjoiteltu haarukan käyttöä ja tavallisesta mukista juomista.

Nukkumisesta en osaa sanoa, meillä meni toisinpäin että vauvana heräili kaiken aikaa ja sitten kun oppi kävelemään jne niin on myöskin nukkunut yöt läpi. Samoina toistuvat iltarutiinit lienee kaiken a ja o tuossa nukahtamisasiassa.
 

Yhteistyössä