Kysyn nyt apuja teiltä Joukkuelajien lasten vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti
"neuvoton"
Lapsi siis harrastaa joukkuelajia ja 10 lasta on aina kisamassa ja loput istuu vaihtopenkillä jos lapsia on enenmmän.
Ymmärrän että valmentaja tekee päätökset ketkä on kisoissa ohjelmassa mukana ja ketkä vaihtopenkillä.
Nyt sitten on niin valmentajan sanoja lainatakseni että kaikki on yhtähyviä :)
Ja jouduttiin laittamaan vaihtopenkille hyviäkin ja ei auta kuin vuorottelu jotta kaikki oppii koreografian oikein.
Viikko kisoihin
ja olemme koettaneet lapselle sanoa että pääsisi mukaan harjoitteluun vaan nyt istuu siellä vaihtopenkillä
kun vaihtopari ei suostu paikkaansa luovuttamaan.
Olemme sanoneet lapselle että sano valmentajalle mutta valmentajan mielestä lasten (10v) pitäisi pystyä kommunikoimaan yhdessä ja tulla sopuun
(sitä joukkue henkeä)
ja sopia nämä vaan keskenään.
Vaan kun toinen lapsi ei suostu olemaan joka toisista pois siellä vaihtopenkillä sen kisaohjelman ajan vaan aina se on meidän lapsi :(
Nyt maanantaina kun oli harkat otti lapset yhteen
(ei nyt tappelemaan käyneet)
ja taas valmentaja puuttuu asiaan vain toteamalla,
päättäkää nyt kumpa tulee ohjelma alkaa nyt.
Ja taas sinne meni tämä joka menee aina ja taas omani jäi pois kun ei halunnut enään aiheuttaa isompaa tappelua :(

Ymmärrän että me vanhemmat emme saa puuttua valmentajan päätöksiin ja ymmrrän joukkuehengenkin mutta onko tämäkään enään joukkuehenkeä kun kisaohjelmaa hiotaan ja aina se on meidän lapsi joka on vaihtopenkillä kun nämä kaksi saa keskenään päättää,
aina se on meidän lapsi joka tulee itkien harkoista pois kun ei taas tänäänkään saanut olla mukana siinä kisaohjelmassa :(


Toki huolemme myös se että eihän meidän lapsi opi tuolla menolla koreogrefiaakaan, miten oppisi kun toinen ei anna olla mukana ja piti vaihdella.
(on siis merkattu kuka kenekin kanssa vaihtelee paikkaansa)
Täten lapsi tulee roikkumaan joukkueen mukana maksumiehenä mutta ei itse osallistumalla kisoissa ohjelmaan.

Nyt mietin miten asian ottaa valmentajan kanssa puheeksi,
eikö hän oikeasti ole huomannut tätä syrjintää ja salliiko hän oikeasti tämän?

Ymmärrän toki että valmentaja tekee päätökset kuka on kisoissa kuka vaihtopenkillä mutta jos on sanottu että vuorotellaan ja toinen ei siihen suostu niin kuinka omani oppii tuon kisoissa esitettävän koreografian :(

Tosiaan tähän asti valmentajan kommentti on ollut lasten kinalle se että päättäkää nyt nopeasti kumpa tulee musiikki soi jo,
ja pesee kätensä tilanteesta :(

(itse olen salin laidalla ollut tämän kuulemassa mutta meille vanhemmille on painotettu ettei valmentajan sanaa ja harkoissa ei saa vanhemmat puuttua vaikka mikä tilanne siellä olisi)

Surullista sinällään kun lapsi rakastaa lajia,
menee intopinkeenä aina harkkoihin ja tulee itkien kotin kun taas kaveri jonka kanssa piti vaihdella vuoroa ei antanut tulla mukaan ohjelmaan :(
 
viaras
Huono valmentaja :(
Mun lapsi harrastaa jalkapalloa. Toki joukkueessa on parempia pelaajia, ihan oikeasti taitavia toiset kuin toiset. Meillä on kuitenkin kaikki pelaa periaate ja myös ne ei niin taitavat saa peliaikaa. Toki arvokisoihin lähtee oikeasti taitavat, mutta pelataan myös kisoja joissa ne vähemmän taitavat pelaa kanssa. Valkku myös puuttuu kaikenlaiseen negatiiviseen tiukasti ja meillä on erilaisia joukkuehenkeä kohottavia, tiivistäviä juttuja joissa harjoitetaan muutakin eli että on kivaa yhdessä oloa sen lajin lisäksi.
Vaihtopenkillä istumalla ei opi muuta kuin sitä vaihtopenkillä istumista. Sanoisin, että jos ei muutosta tule tuossa joukkueessa, vaihtakaa toiseen tai vaihtakaa lajia. Toki ymmärrän, että futis on hieman eri asia kuin teidän tilanne onko joku voimistelu tms. mutte ei tuo kovin hyvää valmentamista mun mielestä ole.
 
"neuvoton"
Niin,
Tilanne vielä se että mehän ei olla juuri kuin lapsen kanssa kommunikoitu asiasta kotona ja neuvottu lapselle mitä tekee ja sanoo hrjotuksissa kun koreografiaa aletaan hiomaan.
Joukkuehenkeä meillä myös pidetään kivasti kaikilla ylimääräisillä tempauksilla yllä milloin on viety pitsalle ja milloin uimahalliin ja milloin askasteluiltamaa :)
Eli sen puoleen onkin mukava juttu.
Surulliseksi asian tosiaan tekee sekin että vaihtopari on vielä tosi kiva kaveri :(
Emme vielä ole puhuneet valmentajalle asiasta mutta nyt kyllä meinataan ja siksi kyselen miten uskallan tai miten lähinnä muotoilisin asiani kun valmentaja osaa toki valmentaa,
on saanut tuloksia ja on muuten hyvä mutta tämä että 10v pitäisi keskenään pystyä päättämään kuka milloinkin on mukana koreografiassa niin siihen mielestäni vielä 10v tarvitsee aikuisen ohjausta.
Toki ymmärrän sen hyvin että tämätoinen haluaa aina olla mukana koreografiassa koska siten paremmat mahdollisuudet olla kisoissa mutta väärin kun on sovittu niin on sovittu että jokatoisissa.
 
Blue
Ehdottomasti puutut nyt ja sanot valmentajalle ne asiat mitä tässä olet puhunut. Lapsesi ei ole päässyt kertaakaan tekemään ja valmentajan velvollisuus on puuttua jos lapset eivät vielä osaa tasapuolisesti asioita jakaa. Ja voit valmentajalle sanoa että ei se ole sitä valmentajan hakemaa tasapuolisuutta jos toinen kuitenkin pääsee aina.
 
halipupu harmaana
Kyllä tuossa tilanteessa valmentajan pitäisi pitää huoli siitä, että kaikki pääsevät vuorollaan mukaan kilpailemaan eikä kukaan istu joka kisassa vaihtopenkillä. Jos on jostain taitolajista kyse, niin yleensä on useampi ohjelma kilpailuiden aikana ja ainakin jompaan kumpaan ohjelmaan pitäisi päästä mukaan ettei ole koko viikonloppua varamiehenä. Itse en ole vanhemman roolissa ollut, mutta nuorena kilpaisin SM-tasolla muodostelmaluistelussa ja meillä varamiehet tekivät just noin, että kaikki pääsivät viikonlopun aikana jäälle kilpailemaan eikä kukaan ollut koko ajan vaihtopenkillä.
 
viaras
Minä oon myös sitä mieltä, ettei 10vuotiaat ole vielä riittvän kypsiä päättämään tuollaisista vaan, et valmentajan - aikuisen pitää vetää rajoja lapsille. Ihan älytön systeemi tuo.
Toki mellä on futiksessa siten, että pelaajat esim. päättää kentällä kuka pelaa mitäkin eli sillä pyrkii valkku auttamaan heitä tekemään yhteistyötä ja päätöksiä itse, mutta loppuviimein se on aina aikuinen joka tekee ratkaisut eikä niin, että se jätettäisi pelaajille (nämäkin on 10 vuotiata) itselleen. Ehdottomasti valkkuun yhteyttä ja keskustelu tilanteesta.
 
"neuvoton"
Puhelimella en osannut kirjoittaa ja nyt taas koneella, tosin tässkin näppäimet hiukan rikki :D
Mutta kokeillaan.
Laitoin nyt valmentajalle viestiä että ottasi minuun yhteyttä ja ajattelinkin pitää jonkinmoisena pohjana tuota aloitustani että saan sanani hyvin puettua.
Tänään tosiaan olisi harkat vielä ja nyt sitten olisi ne kisatkin tulossa ja toki sen tajuan että kisoihin ei kaikki mahdu vaikka joukkueena mennään mutta se että toinen vie toisen paikan näin ei ole reilua kun taso on sama ja alkuun sanottu että vuorotelkaa.
Yhdelle joukkueen aikuiselle (huoltaja)
olen asiasta sanonut mutta hänestä tilanteeseen ei saisi puuttua kun se on valmentajan varpaille astumista ja valmentaja päättää mitä salin lattialla tapahtuu ja sinne ei aikuiset siis saa kesken kaiken huudella (juu ymmärrän)
Mutta eipä se kivaa näinkään ole :(
 
HepJep
Valmentajan tehtävä on laittaa rajat tuossa tapauksessa. Ymmärrän kyllä sen joukkuhenki-kortin, mutta 10-vuotiaat eivät vielä välttämättä hallitse tuollaisia pelisääntöjä. Kyllä sille kaverille, vaikka kuinka kiva onkin, on tehtävä selväksi että jos tarkoitus on vuorotella niin sitten vuorotellaan. Ensisijaisesti valmentaja on tehtävä tuo selväksi.

Joten ottaisin valmentajaan yhteyttä, yrittäisin pysyä asiallisena ja pyytäisin koutsia auttamaan tuota paria hieman pääsemään jujusta kiinni. Sano vaikka, että olet huomannut ettei näiden kaverusten vuorottelu oikein toimi, ja toivoisit että koutsi auttaisi heitä seuraavissa treeneissä.

Toisekseen sanoisin omalle lapselle, että kun hänen vuoronsa on niin menee sinne kentälle, ja jos koutsi taas sysää vastuun päätöksestä lapsille niin lapsi pysyy päätöksessään. Pitäähän sitä oppia pitämään puoliaan, kyllä se valmentaja asian ratkaisee siinä vaiheessa kun KUMPIKAAN ei kentältä poistu. Kannusta lastasi pitämään puoliaan.
 
Kysyt valmentajalta että mikä on hänen tavoitteensa joukkueen kanssa sekä mikä on hänen tavoite tuolla toimintatavalla? Ja sitten kysyt kuinka hän arvioi tavoitteeseen pääsyä harjoittelun varrella? Siitä pääsee jo alkuun keskustelussa ja saa valmentajan näkemystä selvemmäksi. Valmentajan pitää osata tavoitteensa ja toimintansa arviointi osata kertoa ja perustella.
 

Yhteistyössä