kysytääs: mikset tee itse terveelistä levitettä voista ja esim oliiviöljystä?

  • Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti
pops
koska aion käyttää vielä tuon viimeisen rasian loppuun ja tehdä sitten eräästä lehdestä nappaamani levite-ohjeen. :) ap,jos teet itse,osaatko sanoa säilyvyydestä,kuinka usein teet uuden levitteen kaappiin?
 
"vieras"
koska aion käyttää vielä tuon viimeisen rasian loppuun ja tehdä sitten eräästä lehdestä nappaamani levite-ohjeen. :) ap,jos teet itse,osaatko sanoa säilyvyydestä,kuinka usein teet uuden levitteen kaappiin?
Millainen ohje se on?

Itse oon tehnyt yleensä kerrallaan margaariinirasiallisen. Viimeksi tein suoraan kaksi. Tuskin se ehtii miksikään mennä, kun meillä ainakin menee rasiallinen reilussa viikossa. Mut nyt tosin, kun kohtuuhintaista voita ei ole tarjolla, niin on pakko pistää oivariinia leivälle.
 
[QUOTE="Jonna";25027053]tai pihvien ja lihan maustamiseen voita ja öljyä+ valkosipulia :) Nams![/QUOTE]
Käytän :) (ja esim. chiliä myös). Tai mies on meillä se lihamestari lähinnä. Marinoimaton liha on parasta. Tai siis, marinoidaan me itse joskus mutta niitä valmiiksi marinoituja ei juuri tule ostettua.
 
"vieras"
Ostan suoraan Oivariinia, koska olen laiska ja syön vain vähän leipää ja syön muutoinkin terveellisesti ja Oivariini ei sisällä mitään sellaista, että se olisi erityisen vaarallista.
 
Keittiönoita
En ole kokenut tarpeelliseksi. Kahden hengen taloudessa, jossa toinen ei käytä levitettä lainkaan ja toinen syö hyvin harvoin leipää, ei ole ollut vielä tarvetta tehdä itse.
 
"Jonna"
peruslevitettä voi tehdä sen verran kuin käyttää. Ja se säilyy pitkäänkin, eihän siinä ole muuta kuin öljyä ja voita ja jos haluaa niin suolaa
Ne voi sekoittaa hieman voin pehmennettyä vaikkapa tehosekoittimella.

Suhde, puolet voita, puolet oliiviöljyä + ripaus suolaa jos tykkää.

tai netistä poimittu ohje:

itsetehdyn margariinin resepti
100g keitettyä ja jäähdytettyä vettä
100g voita
100g kylmäpuristettua rypsiöljyä

Kaikki aineet kulhoon ja sitten reilusti sauvasekoittimella sekaisin. Tulos on pehmeä ja helposti levittyvä terveellinen "margariini". Bonuksena sen voi maustaa miten itse haluaa, esim. hieman valkosipulia toimii aivan loistavasti.
 
[QUOTE="aloittelija";25027115]Mistä teet ja miten?[/QUOTE]Suolatonta voita ja hyvää mahdollisimman vähän vihreäsävyistä oliiviöljyä, kesällä vähemmän öljyä, talvella enemmän, sillä mitä enemmän öljyä, sitä nopeammin seos pehmenee huoneenlämmössä. Mikserillä sekaisin ja rasioihin jääkaappiin jähmettymään.
 
[QUOTE="Jonna";25027456]peruslevitettä voi tehdä sen verran kuin käyttää. Ja se säilyy pitkäänkin, eihän siinä ole muuta kuin öljyä ja voita ja jos haluaa niin suolaa
Ne voi sekoittaa hieman voin pehmennettyä vaikkapa tehosekoittimella.

Suhde, puolet voita, puolet oliiviöljyä + ripaus suolaa jos tykkää.

tai netistä poimittu ohje:

itsetehdyn margariinin resepti
100g keitettyä ja jäähdytettyä vettä
100g voita
100g kylmäpuristettua rypsiöljyä

Kaikki aineet kulhoon ja sitten reilusti sauvasekoittimella sekaisin. Tulos on pehmeä ja helposti levittyvä terveellinen "margariini". Bonuksena sen voi maustaa miten itse haluaa, esim. hieman valkosipulia toimii aivan loistavasti.[/QUOTE]Minä en laita vettä mukaan, jolloin seos sopii hyvin paistamiseenkin, ei räisky pannulla.
 

Yhteistyössä