Lääke masennukseen: OPTIPAR 20 mg, kokemuksia kaipaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Mimmi"
  • Ensimmäinen viesti
"Mimmi"
Tänään mulla vasta ihan eka päivä.Lääke määrättiin keskivaikeaan masennukseen, ahdistukseen ja sos.til.pelkoon. Kauhulla kuitenkin nettiä selasin ja luin että kyseinen lääke lihottaa, saa aikaan kaiken maailman oireita, varsinki kun sitten tulevaisuudessa yrittää käytön lopettaa.
Miten teillä toiminut? Mihin määrätty, toiko helpotusta? Lihoitko?
Mä pelkään sitä lihomista yli kaiken, koska nytkin painoa liikaa 15kg.
Osaatko suositelle parempaa vaihtoehtoa, mikä ei lihottaisi? Esim. Cipralex?
 
Onnellinen käyttäjä
Olen nyt syönyt Optiparia 2kk ahdistukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Ensimmäinen kuukausi lääkkeen aloituksen jälkeen oli tosi vaikea. Oireet pahenivat, ja lisäksi tuli vapinaa, tolkutonta väsymystä, ruokahaluttomuutta, seksuaalisuuden menetys ym. sivuoireita. Kuukauden jälkeen nämä oireet kuitenkin hävisivät, ja olo alkoi kohentua. Nyt 2kk lääkkeen aloituksen jälkeen voin paremmin kuin moneen vuoteen. Ahdistus- ja voimakkaat sosiaalisten tilanteiden pelko-oireet ovat helpottaneet lähes kokonaan. Tuntuu pitkästä aikaa siltä, että olen taas oma iloinen itseni. Ennenkaikkea on tosi vapauttavaa, ettei enää tarvitse vältellä esiintymis-, juhla-, ja ruokailutilanteita yms. jotka aikaisemmin aiheuttivat voimakkaita pelko-oireita. Lääkkeen käytön aikana laihduin aluksi n. 4kg ruokahaluttomuuden takia, mutta nyt paino on palannut ennalleen, samoin ruokahalu. Lihonnut en ole, eikä siihen ole viitteitäkään. Koska alkuoireet olivat niin voimakkaita, halusin 3 viikon käytön jälkeen vaihtaa Optiparin Cipralexiin, mutta lääkäri kannusti jatkamaan Optiparilla. Nyt olen todella onnellinen, että en lopettanut Optiparin syömistä. Voi olla että kun lääkkeen käytön tulevaisuudessa lopettaa, edessä on taas alkuoireita vastaavat vieroitusoireet. Mutta koska olen saanut kokea tämän, normaalin, todella hyvän olotilan, en todellakaan kadu lääkkeen aloitusta. Päinvastoin, liioittelematta voisin sanoa, että Optiparin käyttö on muuttanut elämäni todella positiiviseen ja onnelliseen suuntaan! En uskonut, että suunnanmuutos voisi tapahtua näin nopeasti! Tsemppiä! Ja kannattaa lukea kirjallisuutta masennuksesta, ahdistuksesta ja peloista mahdollisimman paljon, jotta ymmärtää mitä on oireiden taustalla. Minua ainakin helpotti todella paljon, että oivalsin oireilun olevan yleistä ja normaalia elimistön psyykkistä ja fyysistä reagointia tiettyyn ylikuormitukseen. Kun aiheesta oli riittavästi tietoa, oivalsin myös että sosiaalisten tilanteiden pelko on sairaus, josta voi parantua eikä oireiden kanssa tarvitse kärvistellä lopun ikää. Mielestäni myös youtubesta löytyi ihan asiallista tietoa sosiaalisten tilanteiden pelosta.
 
Tyytyväinen käyttäjä
...ei minullakaan ole mitenkään vaikuttanut painoon koko 3,5 vuoteen joina olen käyttänyt tätä lääkettä. Ruokahalu on ollut ihan normaali. Kaiken maailman oireita löytää kun nettiä selaa, mutta kaikki tämä kaikki on aika henkilökohtaista. Mielummin kannattaa lukea vaikka alan kirjallisuutta, niin kuin edellisessä viestissä ehdotettiin, jossa on ehkä vähän objektiivisempi näkökulma. Täytyy kyllä myöntää että ainakin itse on tullut aika lailla vieroitusoireita kun olen yrittänyt lopettaa. Ehkä se on kuitenkin ns. pienempi paha, sillä lääke on yleisesti ottaen toiminut hyvin. Suosittelen olemaan tarkkana lääkkeen säännölisestä ottamisesta, sillä jo parin unohtuneen annoksen jälkeen ainakin itsellä tuntuu huimausta ja pahaa oloa kun kääntää päätä liian nopeasti. Tämän tietysti välttää kun ei ole hajamielinen. :)

Onnea parantumiseen!
 
Luonnon masennuslääke - https://nuvialab.com Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Täytyy kommentoida outo juttu. Söin muutaman vuoden paroxetiinia...ensin ei tuntunut lihomista, mutta jossain vaiheessa, luulin 30-35 v iän tekevän sen mutta ehkä n.3-4 vuode päästä olin lihonnut n.65 kg:sta 81kg...noh, lopetin lääkkeen kesällä ( turhankin nopeasti ehkä) mutta kk laihduin n.5kg ( tosin eka kk refluksi yms tuli hulluksi,helpotti pikkuhiljaa). En yrjönyt eli se ei laihtumista aiheuttanut,mutta lähes kaikki ruoat aiheutti mahatuntemuksia ja närästystä/painetta mahassa. Noh oireet rauhoittuivat pikku hiljaa syksyn aikana normaaliin tilaan mitä ennen lopetusta. Mutta jo lokakk naapurit kommentoi ertä mitä on tapahtunu ku näin nopeesti laihtunu et naamast näkyy .Paino noin 67 nyt. Eli pyörii suht mun normaalipainossa. ,tosin varmaa johonki 25 v olin ain joku 55kg eli ikäkin tekee. Mutta.......onk muil maha muute oireillu lopetikse jälkeen kauankin?
 

Yhteistyössä