lääkkeellinen tyhjennys!

Erka Mulla tulee huomenna viikko lääkkeellisestä ja muutama hyytymä tuli eilen polttojen jälkeen.. Nyt ei juuri mitään enään.. Mulla tuli heti ekana päivänä sellainen aika iso kalvon riekale, epäilin ruskuaispusssiksi joka hajonnut... en tiedä sitten mikä oli, en usko että mulla olisi vielä ollut istukkaa, vaavikin oli vain 6,5mm alle sentin ja olin näkevinäni sen yhdessä klöntin kanssä..ei siis näyttäny vauvalta, anemänkin lieriö... kaksi viikkoa voi niitä repaleita tulla...
 
Hei kaikki!
Elinen lääkkeellinen tyhejnnys on onnellisesti ohi! Ihan turhaan pelkäsin koska homma sujui loppujen lopuksi yllättävän hyvin. Menin polille puoli ysiksi ja sain saman tien cytotecit, litalgin ja vielä pahoinvointilääkkeen. Sitten istuskelin odottelemaan että jotain tapahtuu. Kymmen aikaan alkoi alamahalla ja selässä olla menkkamaista kipuilua ja tuli jo pientä punertavaa vuotoa. Sain samantien Tramalin joka helpotti kipua. Kipu tuli aaltoina, ilmeisesti se oli supistelua. Kipu oli kuitenkin siedettävää, lähinnä menkkamaista.
yhdentoista jälkeen alkoi tulla vuotoa ja parin -kolmen tunnin ajan sitä tulikin kuin hanasta vääntämällä. Hyytymiä tuli reilusti myös mutta ei missää vaiheessa huomannut sikiön ulostuloa, en huomannut mitään eirityisen isoa klönttiä eikä hyytymien tulo käynyt eiryisen kipeääkään.
Parin tunnin vuotamisen jälkeen (ja varmaan myös Tramalin vaikutuksesta) minua alkoi heikottaa eikä pää oikein pitänyt. Onneksi polilla oli semmoinen vessa missä oli paarit ja makoilin siinä välillä ja välillä istuin pöntöllä. Sitten vuoto alkoi pikkuhiljaaa vähentyä ja kysyin hoitajalta olisiko mahdollista tarkistaa kohdun tilanne ultralla.
Lähdettiin lääkärin huoneeseen ja sillä reissulla alkoi silmissä mustua ja meinasin pyörtyä. Syke oli korkea ja verenpaine matalalla ilmiesesti runsaasta vuotamisesta johtuen. Minut laitettiin paareille ja tippaan sekä otettiin hemoglobiini. Ultrattiin myös ja kohtu oli täysin tyhjentynyt! Helpotti kyllä tosi paljon nähdä ettei kohtuun ollut jäänyt raskausmateriaalia!
Hemoglobiini oli kuitenkin 126 ja toivuin nopeasti tipassa. Pari tuntia sitten seurattiin vielä polilla vointia ja kun jalat kantoivat ja vuoto oli enää vähäistä, pääsin kotiin.
Nyt ei ole enää kipua ja vuoto on kuukautisvuotoon verrattavaa, lähinnä pyttyy pikkuisen holahtaa kun käy vessassa. Side on pysynyt puhtaana.
Nyt pidetään peukkuja että tämä oli tässä eikä komplikaatioita tule! Suosittelen kyllä ehdottomasti tätä lääkkeellistä tyhjennystä kaavinnan sijaan jos on mahdollisuus valita!
Suurimmalla osalla ihmisistä tämä kuitenkin sujuu hyvin eikä kaavintaa tarvita.
Pitää sitten tulla kertomaan jos vielä jotain riekaleita tulee!
Tuntuu että henkisestikin jaksan nyt paremmin! Tsemppiä kaikille!!! :hug:
 
Hienoa pirpana74 että kaikki meni hyvin! Mulla on sellainen tunne et multa ei kaikkki oo tullut ulos ja se etttä en vuotanut kuin hanasta vaan paljon maltillisemmin. Kyllä se ultraus olis aina paikallaan sairaalassa tyhjennyksen lopuksi kun muuten jää tällaisen epätietoisuuden valtaan.
Mikä muuten se litalgin on?
 
erka, onpa ikävää kun joudut epätietoisuudessa olemaan. Pitäisi kyllä aina ultrata, ei siihen mene aikaakaan kuin muutaman minuutti! Oys:ssa ei olisi rutiinisti ultrattu. Hoitaja sanoi, että varmasti on kohtu tyhjentynyt, kun kerroin vuodon määrästä. Halusin kuitenki itse, että ultrataan varmistukseksi, kun itsellä oli epävarma olo onko kaikki tullut ulos. Suostuivat sitten onneksi ultraan ja sain mielenrauhan kun kohtu oli tyhjä.
Nyt tulee enää kirkasta verta pytyllä käydessä, hyytymiä ei ole enää näkynyt eikä kipuja ole.
Litalgin on jonkin sortin kipulääke. Ehkä auttoi jonkin verran alkuun mutta sitten kun alkoi kunnolla vuotaa niin ei enää auttanut vaan sain voimakkaamman Tramalin.
 
Erka mulle sanottiin ettei vuodon tarvi olla runsasta ja noin viikosta kahteen kestää ja että pikkuhousunsuojalla pärjää. Näin mulla on ollut ja nyt tosiaan viikon kesti ja nyt rusehtavaa vuotoo ja migreeni eli se kertoo mulla sen hormoonin muutoksesta. Jos vuotaa monta viikkoo ja rajusti niin ennemminkin se on merkki että jotain olisi vielä tulossa ulos. Voithan mennä ja sanoo että kokoajan polttaa ja supistelee niin pääset ultraan.
 
Tosi erilaiset käytännöt tuosta ultrauksesta. Kun täällä sanottiin, että kannattaa ultrata vasta kolmen, mieluummin neljän viikon päästä tyhjennyksesta. Että silloin vasta varmuudella näkee onko kaikki lähtenyt. Mulla ultrattiin noin kolmen viikon päästä ja jotain pientä oli vielä, mutta neljän viikon päästä kadonnut.
 
Onkohan ihan normaalia että jomottaa vähäsen alaselkä kun tyhjennyksestä viikko aikaa???? :whistle: Voisko olla vaan merkki paikkojen "palautumisesta" ja rasituksesta???Vai meinaako se sitä että jotain materiaalia vielä on jäänyt kohtuun??? :whistle:
 
Erka voi olla normaalia, onhan se kohtu supistellut ja saattaa supistella vieläkin. Mulle taas sanoivat että 10.2 otetaan hcg verestä silloin pitää näyttää nollaa muuten ei oo hyvä juttu, voipi tulla tulehdus kaupan päälle. Tollon mulla on sitten 3 viikkoo tyhjennysvuodon alkupäivästä. Noissa käytännöissä on tosiaankin paljon eroja. Mutta ehkä mun taustan takia luottavat siihen että kolmessa viikossa tyhjä koska koskaan ei oo keskenmenosta hcg ollu kohollaan edes kahta viikkoo. Koskaan ei kuitenkaan voi tietää miten menee.












 
No niin :'( yksityisellä kävin ja siellä todettiin että kohdussa on vielä yli sentin kokoinen pala...lähete meni taas sairaalaan ja huomenaamulla mun pitää sinne soittaa. Kyllä ottaa niiin päähän se että sairaalassa jätetään asiat puolitiehen eikä hoideta potilasta loppuun asti. Jos olisivat silloin ultranneet niin oolisin jäänyt sinne saman tein vielä kaavintaan mut ku ei :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen x5:
Erka voi olla normaalia, onhan se kohtu supistellut ja saattaa supistella vieläkin. Mulle taas sanoivat että 10.2 otetaan hcg verestä silloin pitää näyttää nollaa muuten ei oo hyvä juttu, voipi tulla tulehdus kaupan päälle. Tollon mulla on sitten 3 viikkoo tyhjennysvuodon alkupäivästä. Noissa käytännöissä on tosiaankin paljon eroja. Mutta ehkä mun taustan takia luottavat siihen että kolmessa viikossa tyhjä koska koskaan ei oo keskenmenosta hcg ollu kohollaan edes kahta viikkoo. Koskaan ei kuitenkaan voi tietää miten menee.
mulla viime viikon maanantaina oli hcg vielä 20 vaikka oli yli 3 viikkoa aikaa synnytyksestä, eilen kävin uusintaverikokeissa ja nyt pitäis olla nollaa
 
Voi harmi sun tilannetta, erka. Tule kertomaan miten kävi polilla ja jouduitko kaavintaan? Mulle sanoivat, että aina ei ultralla näe silloin tyhjennyspäivänä varmasti onko kohtu tyhjä. Mullakin on vuodellut aika reilustikin viime torstaisen tyhjennyksen jälkeen vaikka ultralla kohtu näytti tyhjältä. Eilen alamahalla oli aika reiluja kramppeja ja luulin jo että pitää ottaa yhteyttä polille. Kramppi olikin ilmeisesti sitä että hyytymää tuli ulos koska vessareissulla pyttyyn solahti reilun kokoinenn klöntti ja tämän jälkeen kipu helpotti. Tähän päivään asti on vuodellut verta pyttyyn joka vessareissulla. Tänään vuoto on ollut vähäisempää ja ruskehtavaa... toivottavasti merkkaa sitä että kohtu on vihdoinkin tyhjentymässä kokonaan....
Mulla on kontrollina vain virtsasta otettava raskaustesti 5vkon päästä, ei HCG:tä.
 
Eilen siis sieltä yksityiseltä sain lähetteen sairaalaan ja tänäaamuna soitin sinne ja siellä sattui yksi aika olemaan vapaana joten otin sen. Siellä lääkäri katsoi ultralla vielä ja totesi saman kuin eilinen lääkäri että istukan pala kohdussa ja verihyytymä. Antoivat ajan osastolle torstaiksi kaavintaan. Samanlla sain antibiootit mahdollisen kohtutulehduksen vuoksi.
 
Hei kaikille! Ja osanotot teille! Itsekin koin keskenmenon, perjantaina alkoi vuoto ja sitä seurasi kivut. Viikonlopun sinnittelit kotona uskoen neuvolan "tädin" sanaa että se voi olla ihan normaalia alkuraskaudessa. Viikkoja maanantaina 9.. Maanantai aamuna tuli hirveät vatsa kivut jonka seurauksena terveyskeskukseen sieltä ultraan josta Kaks:lle taas ultraan josta sain myös Mifegynen ja nyt huomenna Cytotecit.. :'( Kaksi vuotta lasta yritettiin ja kun vihdoin ja viimein tulin raskaaksi niin se päättyi näin.. :'( Pelottaa että ei lääkkeellinen tyhjennys onnistu kun Mifegyne ei ole lisännyt vuotoa oikeastaan vuoto on hiipunut, tosin luulen että jonkin sortin supisteluja on ollut..
Meillä Kaks:lla ollaan seurannassa 4h Cytotecin jälkeen..
 
katjahei :hug: :hug: :'( . Voi kuinka ikävää että sinullekin sattunut tällainen murhe :hug: . Useimmissa tapauksissa kuulemma lääkkeellinen tyhjennys onnistuu...minä nyt taas kerran satuin olemaan siinä pienessä murto-osassa joille kävi huonommin :ashamed: . Muista liikkua mahdolisiimman paljon sytoteccien ottamisen jälkeen jos vain pystyt koska se edistää "materiaalin" ulostuloa. Minäkin liikuin niin että reidet oli monta päivää jälkeenpäin kipeät mut silti ei vaan tarpeeksi tullut ulos.
 
eipä Cytotecit auttanu, sain niitä kaiken kaikkiaan 8 kpl.. Eikä mitään.. Yöksi lähdin kotiin ja tänä aamuna takas jolloin tehtiin kaavinta.. Jos oisin tiennyt millainen olo noista lääkkeistä tulee olisin menny suoraan kaavintaan. En nyt halua pelotella ketään mutta mulle ne ei ainakaan sopinu.. :( Mä en pystyny liikkumaan noiden lääkkeiden jälkeen kivut oli niin älyttömät ja sit tuli vielä sivuoireena vesirupuli...
Sain mukaan epikriisin tosta kaavinnasta jossa oli että "raskausmateriaali" oli jo "syntymässä" kohdunsuulla kun aloittivat kaavinnan mutta jostakin kumman syystä se ei ollut poistunut sieltä lääkkeistä huolimatta..
Kiitos erka ja voimia myös sinulle :hug:
 
Voimia teille kaikille :hug: Ihan pahaa tekee, kun ajattelee, miten monen mutkan kautta osalla teistä on tuo tyhjentyminen tapahtunut.Paljon on meitä keskenmenon kokeneita...ihan liian paljon.Osalla alussa ja sitten myöhemmin tapahtuneita.

Mulla lääkkeellinen tyhjennys meni helposti, kun pikkuinen syntyi rv 20+4.Paljon mun käskettiin liikkua,kun cytotecit laitettiin...3 kertaa laitettiin 2 kappaletta ja sitten tuli kaikki pois.Pikkuinen oli sikiöpussin sisällä niin tiiviisti, että kuvittelivat syntyneen pyttyyn, kun ulos oli tullut jo istukkakin + paljon muuta.Mutta aikansa tutkittuaan, löysivät sikiöpussin, missä pikkuinen oli.
 
Mut ultrattiin tänään, jotain tosi pientä merkityksetöntä kohdussa. Juuri parhaillaan ovulaatio ja molemmista munasarjoista irronnut... LÄÄKÄRI SANOI MUN HORMOONIEN OLEVAN TOSI KORKEALLA.. kaksi viikkoo cytotekkien otosta ja vuoto loppunu ja uusi raskaus mahdollinen.. käski odottaa nuo seuraavat menkat ja sitten saa aloittaa vauvapuuhat. Kromosomitulokset musta ja miehestä normaalit joten syytä keskenmoon ei löydy meistä...epäonnen munasolu..
Nyt olen onnellinen kun voi taas alkaa odottaan
 
Aika erilaisia tapoa on sairaaloissa toimia. Itsellä keskeytynyt keskenmeno, joka selvisi vasta ultrassa, viikkoja piti olla 11+3, mutta olikin kuollu jo 6+2. Esilääkkeen sain sairaalassa ja 4 tbl seuraavana aamuna otettavaksi kotona. Ja kyllä silloin on tarpeen joku toinen aikuinen olla paikalla. Aivan kamalat kivut alkoi 2 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen. Pahimmat kivut kesti 3 tuntia, sen jälkeen pystyi jo jotenkuten istumaan.

Panakodia sain kipulääkkeeksi, ja lääkäri ehdottomasti kielsi ottamasta buranaa alkuvaiheessa, vasta sen jälkeen oli lupa ottaa buranaa kun vuoto on runsaampaa kuin kuukautisvuoto. Burana estää jotenkin vuotoa alkamasta.

Lääkäri oli myös sitä mieltä, ettei ole syytä käyttää ehkäisyä ja uuden yrityksen voi alottaa heti kun siltä tuntuu. Kolmen viikon päästä verikoe vielä.

On meitä paljon, vaikka vaiettu aihe onkin. Tsemppiä kaikille!
 
Piti taas palata tänne lukemaan muiden kokemuksista, vaikka se on niin surullista. :hug: kaikille, toivottavasti olette jo voitolla tapahtuneesta ainakin fyysisesti.

Mulla on nyt kohta 8 viikkoa siitä kun tämä "projekti" alkoi. Nt-ultrassa siis todettiin pari viikkoa aiemmin kuollut parisenttinen sikiö, ja lääkkellistä tyhjennystä odotellessa vuoto alkoikin itsestään. Vuosin ja supistelin 2 päivää ja supistukset olivat muuten helvetillisiä. Vain juuri ja juuri kestin olla kotona. Lääkkeelliseen tyhjennykseen varatulla käynnillä gyne irrotteli vielä kohdunsuulta materiaalia ja sanoi, että sisällä olisi yhä tavaraa. Sain 2x2 cytotecia, joilla ei ollut oikeestaan mitään vaikutusta, mutta vointi oli sinänsä kyllä hyvä. Jälkitarkastus oli tammikuun puolivälissä, ja siellä lääkäri käski odottamaan kuukautisia. Verikokeesta ei ollut edes puhetta. Näin siis Tampereella :(

Mua suorastaan neuvottiin ottamaan buranaa(+panadolia) kun silloin km-vuodon alettua soitin kipujen takia polille! Jos se on vuotoa tyrehdyttänyt, niin eipä ihme että tyrehtyi. Mä en juuri muuta kipulääkettä käyttänyt, vain cytotecien seuraksi sain yhden litalginin. Menkat tuli tammikuun lopulla, olivat normaalit sekä määrän että laadun suhteen.

Kohdun tilanne ei kai 100-%isen selvä voi olla, kun jälkitarkastus tehtiin neuvolassa, jossa ei ole ultraa. Kaiken kaikkiaan ei voi sanoa, että tuntisin asian tulleen hyvin hoidetuksi. Vasta teidän kohtalotovereiden kokemuksia verratessa tajusin, että mulla voi tosiaan muhia oireeton kohtutulehdus. Itse asiassa mahaa on parina yönä jopa vähäisen särkenytkin, joten soitanpa huomenna sitten polille. Olisinpa vaatinut sitä ultraa jo aiemmin. Olin niin kovasti toivonut että tämä kokemus olisi jo lopullisesti ohi.

Ai niin, lääkkeellisen tyhjennyksen yhteydessä ei annettu asiaan liittyen ohjeita, mutta neuvolan lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa että uutta yritystä saisi aloittaa vasta ekojen menkojen jälkeen. Vähän myöhässä tuli siis sekin neuvo, vaikkei tässä nyt ole tietysti kovin paljon pupuiltu :| Kiva yllätyshän uusi raskaus toki olisi, mutta sitten pelkäisin hulluna uutta km:a kohdun tilanteen takia. Ja muutenkin kai...

Tsemppiä ja onnellisempaa vuodenjatkoa kaikille!
 
Minä kun hehkutin että kaavinnan jälkeen ei oo ollut juuri ollenkaan vuotoa niin viime yönä lapsen pottaillessa huomasin et mun housut kastus ihan märäksi ja vessassa totesin että ihan punaista verta valuu siis kirkasta uutta verta kun aikaisemmmin oli vain pyyhkiessä tullut aavistus ruskeaa limaista. Tämän kirkkkaan joukossa oli pieniä hyytymiäkin. Soitin sitten lääkärille (sairaalaan) että siteen täydeltä yhtäkkiä tullut verta mut sairaalan polilla olivat "yllättäen" sitä mieltä eet oo kotona vaan ja seuraile....tyypillistä. ohjeissakin luki et jos vuoto yhtäkkiä yltyy niiin soittoa sairaalaan. No nyt ei enää valumalla valu berta ja on vähän ruskeempaa mut outoa. Ensin luulin et kuukautiset tulee mut ei oo kuulemma vielä mahdollista. Limakalvot saattaavt kuulemma kaavinnan jäljiltä olla niin ohuet et vuotavat ohuuttaan . Ja kuukautiskipuja mulle kans yöllä tuli ja on edelleen mut kuulemma kohtu saattaa supistella. Kattellaan nyt sitten
 
Ihme juttu, Erka, että vielä kaavinnan jälkeen vuotelee noin reilusti :eek:
Ei taida oikein kellään mennä hienosti nämä tyhjennyshommat :(
Täällä vuotelee edelleen vaikka muka kohdun piti olla tyhjä kun sairaalassa tyhjennyksen jälkeen lähes kaksi viikkoa sitten ultrattiin. Vuoto oli eka viikolla runsasta mutta nyt tulee ruskehtavaa vuotoa, välillä punaisempaa ja pieniä hyytymiä edelleen ajoittain. Alaselkää on vihlonut nyt parina päivänä mutta hajua vuotoon ei ole tullut joten kai on ihan normaalia sitten. Toivotaan ettei sulla Duudlari, eikä täälläkään muhi mitään kohtutulehdusta!
Kuinka kauan tämä vuoto kestää? Miten muilla, kaksi viikkoa on kai vielä ihan normaali aika?
Henkisesti alkaa olla parempi olo, menetys on väistämätön ja pakko jatkaa elämää siitä huolimatta. Loppuis tuo vuoto niin pääsis jälkitarkastukseen ja suunnittelemaan uutta IVF-hoitoa!
 
itselläni on menny hyvin kaavinnan jälkeen(koputtaa puuta). Vuoto loppui kuin seinään, kaavinta päivänä hieman verta mutta sen jälkeen ei ole ollut ollenkaan vuotoa. Nyt vaan odotellaan menkkoja.. Kerrankin menkkoja odottaa innolla :LOL: Meillä ohjeissa oli että yhdynnästä olisi hyvä pidättäytyä vuodon ajaksi mutta entäs kun vuotoa ei ole, kuinkas pitkään sitä pitää pidättäytyä? Meinaa nääs hormoonit hyrrätä.. :LOL: :whistle:
 
katjahei hyvä että sinulla on mennyt kaavinnan jälkeen hyvin vähäisellä vuodolla. Mullakin meni niin kunnes yhtenä yönä tuli ihan valumalla verta. Se kuitenkin tyrehtyi aamulla enkä sitten mennytkään näytille. Nyt on ollut hyvin vähäistä ruskeata vuotoa. Sun kannattaa varmaan vielä vähän odotella kun päivissäkin voi kuulemma olla eroja et ensin ei tule vuotoa mut sitten voi pikkuisen kuitenkin tulla muutaman päivän kuluttua että varmistelet että vuoto todella on loppu. Mulle kyllä muistaakseni sairaalassa lääkkeellisen tyhjennyksen yhteydessä sanottiin että niin kauan pitää pidättäytyä että vuoto on erittäibn vähäistä eli ei tarvitse ihan kokonaan olla vuodon ohi. Mutta kaavinnan yhteydessä sain erilaiset ohjeet eli vuodon pitäis olla loppunut ensin. Enpä osaa oikein vastata!
 

Yhteistyössä