Lähiäidin kysymys uusille vaimoille

peuhu
\Minäkin haluaisin vain elää omaa elämää. Enkä kaveerata ollenkaan exän kanssa. Mutta lapsen takia se ei onnistu, eikä minusta tarvitsekaan.

Minua on kanssa kielletty puhumasta äidistäni isäni perheessä. Ja se on tosi paha juttu. En siitä koskaan sano isälleni, enkä äitipuolelleni, mutta hiljaa kärsin vain.

Tämä on minun mielipiteeni ja sinulla omasi. Minusta vain silloin kun on niitä exiä ja lapsia, ei voi ajatella vain omaa etua. Vaikka ero olisi ollut sitten kuinka vaikea vain.

Mutta tämä olikin vain minun mielipiteeni ja siksi olenkin tässä sietänyt exäni toilailua ja kai tulen aina sietämäänkin, lapseni vuoksi :flower:

[/quote]

Musta on kans kammottavaa ettei poika voi puhua äidistään meillä vaikka äitiään rakastaa ja haluisi varmaan ylpenä kertoilla tarinoita mutta minkäs teet jos äiti ei halua asioistaan puhuttavan.

Silloin kun lapset oli pienempiä niin joutui väkisinkin olemaan tekemisissä lapsen äidin kanssa ja aina oli riitaa joka asiasta ja lapsi tietenkin kärsi suunnattomasti tilanteesta. Nyt kun on isompi osaa hoitaa asiat itse ja aina vaan vähemmän tarvitsee olla tekemisissä hänen äitinsä kanssa niinpä myös riidat on vähentyneet ja lapsella on kivempi olla.

Mä olen edelleen sitä mieltä että lapsen kanssa ollaan loppuelämä tekemisissä mutta äidin kanssa ei tarvitse olla kun lapsi alkaa itse hoidella omia asioitaan. Näinhän me näemme asiat eri kantilta mutta pää asia että homma toimii ;)
 
Itse siinä tilanteessa että miehelläni ex-än kanssa 2 lasta oltiin seurusteltu jo joku aika ennenkuin mies toi lapset kotiinsa minun läsnä ollessa. Halusi tietää että suhteemme on pitempiaikaista ennenkuin tutustumme lasten kanssa. Nyt viiden vuoden jälkeen asiat on niin että minä taidan viettää lasten kanssa enempi aikaa kuin mieheni. Monesti myös haen/vien lapsia meille/kotiin ja lasten äidin kanssa ihan ok välit vaikka ei tietenkään kaikki asiat mene aina ihan yksiin. Lapset myös soittelevat minulle useammin kuin isälleen. Yksi asia kyllä minkä koin erittäin ahdistavaksi kun meidän yhteinen lapsemme syntyi niin exä tuli hakemaan poikaa kotiin joka oli ollut meillä toi myös toisen la´psen katsomaan uutta pikkusiskoa, mutta en vaan ymmärrä sitä miksi tämä ex-rouva myös itse änkesi sisälle meidän makuhuoneeseen sängylle istumaan ja ihastelemaan vauvaa. En siinä tilanteessa sanonut mitään kun nyt kuitenkin oli kaikki lapsetkin kuulolla ja vasta olin laitokselta kotiutunut. Pitemmän päälle kuitenkin puolin ja toisin jos tiedetään kenen kanssa kukanenkin on yksissä jos siis ollaan vakavammalla pohjalla eikä yhden illan jutuissa. Mieheni tosin on aika sairaan kiinnostunut exänsä elämästä myös hänen sukulaisten tekemisistä eikä oikein hyväksy lasten isäpuolta, mutta minusta hänen pitäisi väliin ajatella hieman omaa elämää ihan samassa tilanteessa kun taitaa olla.
 
Olen uusivaimo ja tottakai minut esiteltiin exälle heti kun suhteestamme tuli vakava. Halusin itsekin tietää millainen lapsen äiti on ja sopia yhteisistä säännöistä. Kunnioitan häntä ja hän minua. Exälle on myös aina ilmoitettu perheenlisäyksestä koska se kuuluu hänelle että hänen lapsensä saa sisaruksen. Vaihdamme lahjoja joulusin ja syntymäpäivisin. Miehelläni ei ollut parhaat mahdolliset välit exään kun tapasimme mutta juttelin miehelleni siitä kuinka tärkeää avoimet ja hyvät välit ovat lapselle ja nyt kaikki toimii mainoisti. En haluaisi kotiini lasta jonka toista vanhempaa ja hänen toiveitaan en tuntisi lainkaan. Meillä välit ovat olleet ihan alusta asti avoimet ja hyvät. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi minusta, uudesta vaimosta. Kaunis aamu, jos olisin sinä kieltäisin miestä tapaamasta lasta kotonasi. Kokeile että annat lastasi vaikka aluksi vain puoleksi päiväksi ja niin edelleen. Tottakai sinun täytyy tietää miehesi osoite ja ainakin lyhyesti tavata tämä uusi tyttöystävä jotta voit antaa lapsesi isälleen itemmäksi aikaa. Ihmisten täytyy pyrkiä käyttäytymään normaalisti eron jälkeen, se ei ole kyttäämistä tai yksityisasiohin puuttumista kun on olemassa yhteinen lapsi. Jos et voi mieheesi mitenkään luottaa niin hae oikeusapua jotta voit päästä koko tapaamisista eroon. Valvotut tapaamiset tai tapaamiset vahempiesi luona, jotta saat omaa aikaakin. Minusta sinä olet asiassa oikeassa.
 
uusi vaimo
en ymmärrä että miksi miehen pitää uusi suuhteensa exälle kerto se ei kuulu hänelle!!! ja uskon että moni jättää kertomatta tämän exän terrosimin takia!! meillä oli ainakin näin hetki kun exä kuuli minusta terrorismi alkoi, samoin kävi kaverillani!!! että en ihmettele että jätättävät kertomatta, varsinkin kun se ei kuulu edes heille!!!
 
uusivanha
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:15 uusi vaimo kirjoitti:
en ymmärrä että miksi miehen pitää uusi suuhteensa exälle kerto se ei kuulu hänelle!!! ja uskon että moni jättää kertomatta tämän exän terrosimin takia!! meillä oli ainakin näin hetki kun exä kuuli minusta terrorismi alkoi, samoin kävi kaverillani!!! että en ihmettele että jätättävät kertomatta, varsinkin kun se ei kuulu edes heille!!!
Lasten takia kuuluu!!! t. uusi ja vanha
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:32 uusivanha kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:15 uusi vaimo kirjoitti:
en ymmärrä että miksi miehen pitää uusi suuhteensa exälle kerto se ei kuulu hänelle!!! ja uskon että moni jättää kertomatta tämän exän terrosimin takia!! meillä oli ainakin näin hetki kun exä kuuli minusta terrorismi alkoi, samoin kävi kaverillani!!! että en ihmettele että jätättävät kertomatta, varsinkin kun se ei kuulu edes heille!!!
Lasten takia kuuluu!!! t. uusi ja vanha
selvittävätkö siis äiditkin kaikki miehensä entiselle miehelleen!! tuskimpa!!! keskustelimme tästä perheneuvolassa ja meille sanottiin että ei ole mitään velvollisuutta kertoa koska silloinhan tulisi periaattessa kertoa kaikki mitä isompaa perheessä taphtuu niin kertoa exä'lle kuten esim uudet lapset naimisiin meno ym...!! eiköhän vanhemmat osaa itse valita suhteensa ja osata he itse uusista asioista lapsille kertoa ei siihen exää tarvita!!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:32 uusivanha kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:15 uusi vaimo kirjoitti:
en ymmärrä että miksi miehen pitää uusi suuhteensa exälle kerto se ei kuulu hänelle!!! ja uskon että moni jättää kertomatta tämän exän terrosimin takia!! meillä oli ainakin näin hetki kun exä kuuli minusta terrorismi alkoi, samoin kävi kaverillani!!! että en ihmettele että jätättävät kertomatta, varsinkin kun se ei kuulu edes heille!!!
Lasten takia kuuluu!!! t. uusi ja vanha
selvittävätkö siis äiditkin kaikki miehensä entiselle miehelleen!! tuskimpa!!! keskustelimme tästä perheneuvolassa ja meille sanottiin että ei ole mitään velvollisuutta kertoa koska silloinhan tulisi periaattessa kertoa kaikki mitä isompaa perheessä taphtuu niin kertoa exä'lle kuten esim uudet lapset naimisiin meno ym...!! eiköhän vanhemmat osaa itse valita suhteensa ja osata he itse uusista asioista lapsille kertoa ei siihen exää tarvita!!!!! :LOL: taitaa olla vain exän uteliaisuutta!!! ei minun miestäni ole aikaan hänen entinseä uudet piirunkaan vertaa kiinnostanut ja miksi olisikaan ei hänen entinsesnä elämä kuulu enää hänelle!!!
 
uusivanha
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:47 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:32 uusivanha kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:15 uusi vaimo kirjoitti:
en ymmärrä että miksi miehen pitää uusi suuhteensa exälle kerto se ei kuulu hänelle!!! ja uskon että moni jättää kertomatta tämän exän terrosimin takia!! meillä oli ainakin näin hetki kun exä kuuli minusta terrorismi alkoi, samoin kävi kaverillani!!! että en ihmettele että jätättävät kertomatta, varsinkin kun se ei kuulu edes heille!!!
Lasten takia kuuluu!!! t. uusi ja vanha
selvittävätkö siis äiditkin kaikki miehensä entiselle miehelleen!! tuskimpa!!! keskustelimme tästä perheneuvolassa ja meille sanottiin että ei ole mitään velvollisuutta kertoa koska silloinhan tulisi periaattessa kertoa kaikki mitä isompaa perheessä taphtuu niin kertoa exä'lle kuten esim uudet lapset naimisiin meno ym...!! eiköhän vanhemmat osaa itse valita suhteensa ja osata he itse uusista asioista lapsille kertoa ei siihen exää tarvita!!!!! :LOL: taitaa olla vain exän uteliaisuutta!!! ei minun miestäni ole aikaan hänen entinseä uudet piirunkaan vertaa kiinnostanut ja miksi olisikaan ei hänen entinsesnä elämä kuulu enää hänelle!!!
Kiva saivartelija taas, ärsyttää että edes viitsin vastata..Olen se minäkin perheneuvolassa käynyt, meillä ainakin niin että joissain määrin jotkin asiat kuuluvat kyllä ex.lle , jos vaikuttavat lapsiin.Meillä näin, tehköön muut miten haluaa.Ps. kerron myös itse ex.lle esim. vakavamman "seurustelusuhteen" ym. JOS KOEN ETTÄ VAIKUTTAA LAPSIIN
 
olen uusivaimo ja tottakai meidän naimisiin meno ja lasten syntyminen kuuluu ex-vaimolle. Lasten etu on että tulemme hyvin toimeen. Kyllä miestäni kiinnostaa kun ex menee naimisiin että millainen isäpuoli on. Minusta tämä on normaalia. Jos ei enää ole tnteita mukana kuvioissa niin yhteydenpito ja kommunikointi eivät ole ongelmia. En voisi kuvitella että kattoni alla olisi kylässä mieheni lapsi jonka äidin kanssa en olisi puhe väleissä. Äiti on aina äiti ja päättää lapsen asioista viime kädessä. Minä kunnioitan mieheni ex-vaimoa ja haluan olla hänen kanssaan tekemisissä koska heillä on poika yhdessä. En ole mustasukkainen menneisyydestä koska elän tätä hetkeä mikä on nyt. Menneisyys on aina mukana jos on yhteisiä lapsia ja minusta se kuuluu kaikkien hyväksyä niin uusien kuin ex-vaimojen. Te olette ihan kummallisia onneksi ei lapsillani ole äitipuolta ainakaa vielä ;) elämästähän ei koskaan tiedä.
 
myös uusivaimo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 22:16 Vieras kirjoitti:
olen uusivaimo ja tottakai meidän naimisiin meno ja lasten syntyminen kuuluu ex-vaimolle. Lasten etu on että tulemme hyvin toimeen. Kyllä miestäni kiinnostaa kun ex menee naimisiin että millainen isäpuoli on. Minusta tämä on normaalia. Jos ei enää ole tnteita mukana kuvioissa niin yhteydenpito ja kommunikointi eivät ole ongelmia. En voisi kuvitella että kattoni alla olisi kylässä mieheni lapsi jonka äidin kanssa en olisi puhe väleissä. Äiti on aina äiti ja päättää lapsen asioista viime kädessä. Minä kunnioitan mieheni ex-vaimoa ja haluan olla hänen kanssaan tekemisissä koska heillä on poika yhdessä. En ole mustasukkainen menneisyydestä koska elän tätä hetkeä mikä on nyt. Menneisyys on aina mukana jos on yhteisiä lapsia ja minusta se kuuluu kaikkien hyväksyä niin uusien kuin ex-vaimojen. Te olette ihan kummallisia onneksi ei lapsillani ole äitipuolta ainakaa vielä ;) elämästähän ei koskaan tiedä.
Minä en kyllä ymmärrä että miten toisen perheen asiat voimat kuulua exälle eihän hän siinä perheessä elä!!! Ja isä varmasti osaa kertoa lapsille hänät kokevat asiat kuten uudet sisarukset isän naimisiin meno!! ei niitä exälle erikseen tarvitse kertoa!! emme me ainakaan ole kertoneet!eivät ne hänelle kuulu!! kuten emme mekään hänen asioitaan utele!! kummallakin on oma elämänsä ja niin kuulukin olla!! kyllä lapset varmasti kertovat puolin että toisin jos jotain on!! ja kyllä vanhemmat jos yhteishuoltajuus on päättävät lasten tärkeistä asioista yhdessä!!! Vanhempien on velvollisuus kyllä kertoa lapsia koskevista asioista toisilleen kuten koulu sairaudet!! ei vanhempien suhteista!! toiselle kertoa tarviets ja minusta on outokin jos toista erityissen paljon kiinnostaa!!!
 
Ei sen tarvitse erityisen paljon kiinnostaa mutta hyvät ja ytävälliset välit puolin ja toisin ovat tärkeitä jos on yhteisiä lapsia. Minä siis äitipuoli kun kuitenkin myös päätän asioista niin on hyvä että kaikesta voidaan yhdessä avoimesti toista kunnioittaen puhua. Voin esim avoimesti sanoa exälle et sorry nyt ei käy kun me menään oman perheen kesken lomalle ja tämä on ok kun on hyvät välit. Kukaan ei suutu vaan kaikki ymmärtävät tilanteen. Exä ei oleta että hoidan hänen lastaan vaan olemme yhdessä puhuneet ja päättäneet että on tärkeätä että isä viettää aikaa lapsensa kanssa kun hän on meillä. Exä on ostanut mille lahjaksi jopa alusvaatteita ;) Meillä on tosiaan ihan hyvät välit. Hän on myös tosi nätti ja saman tyylinen kuin minä, naimisissa myös ja erosta on jo kauan aikaa. Miksi ei näin? kyllä minusta exä on laheisempi meidän perheelle kuin esim täysin ulkopuoliset kaverit. Exän elämä vaikuttaa meidän elämään lapsen kautta. Onko hän naimisissa, toissa,raha asiat ym. sellaiset. Mieheni on lapsen isä ja pojan hyvinvointi kuuluu meille. Esim jos äiti ei oel työssä tai eroaa niin lapsi ei saa siitä kärsiä vain meidän on autettava. Tämä on tosin vain minun mielipiteeni asiaan ja meillä kaikki sujuu mainiosti.
 
peuhu
Musta toi on hienoa jos on hyvät välit keskenään MUTTA aina ei niin voi olla. On ollut riitoja ja on koko ajan , ei vaan yksinkertaisesti tulla toimeen. Me olemme päättäneet kauan sitten että emme puutu m ihinkään lähin asoihin(emme koskaan ole puuttuneet)emme myöskään halua olla tekemisissä kuin mahdollisimmman vähän LAPSEN parhaan vuoksi. Ei lapsesta ole kiva jos vanhemmat riitelee joka asiasta eihän lapsen takia kannata jatkaa yhdessä jos ei tule toimeen niin miksi eron tullessa kuitenkin pitäisi jatkaa sitä tappelua? ei se VOI ollla lapsen etu!

Joskus vaan on näin ikävästi ettei tulla toimeen, on ollut alusta alusta saakka (jo ennen äitipuolta) pelkkä riitaa. Itse en miehen exän kanssa ole missään tekemisissä mutta koskaan en hänestä pahaa puhu lapsen kuulluen enkä näytä mitenkään sitä etten hänestä pidä eikä pojan isäkään puhu koskaan pahaa pojan kuullen Mutta lähi kyllä puhuu MUTTA me ei puututa siihen koska ei sille mitään voida . Toivotaan vaan että saadaan rauhassa elää omaa elämää.

Asioiden kertomisesta sen verran että toki asiat lapselle kuuluu ja hänelle kerrotaan kaikki jos haluaa kertoa äidilleen saa sen kyllä tehdä ja äitinsä kyllä muistaa aina udellakin joka kerta .
 
rehellinen linja.Näin meillä on ollut ja tulee olemaan.Ei ole mitään salattavaa niin miksi ei voi kertoa?Toki ainahan sattuu näitä uusia jotka ei halua nähdä ex-ää vaikka miehen lapsetkin olis jo nähnyt mutta tällasta tyyliä en ymmärrä alkuunkaan.Aikuiset ihmiset.
 
yks äitipuoli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 11:06 vieras kirjoitti:
rehellinen linja.Näin meillä on ollut ja tulee olemaan.Ei ole mitään salattavaa niin miksi ei voi kertoa?Toki ainahan sattuu näitä uusia jotka ei halua nähdä ex-ää vaikka miehen lapsetkin olis jo nähnyt mutta tällasta tyyliä en ymmärrä alkuunkaan.Aikuiset ihmiset.
kovin musta-valkoista... :/
"Toki ainahan sattuu näitä uusia jotka ei halua nähdä ex-ää ..."
minä ainakin olin suhteen alussa halukas keskustelemaan miehen exän kanssa, koska mielestäni olisi hyvä jos kaikki aikuiset pystyisivät puhumaan keskenään lapsia koskevista asioista.
"aikuinen" exä on tässä jo viisi vuotta ilmoittanut ettei minun kanssa suostu keskustelemaan. Hänen miehensä saa meille soitella lasten asioista, mutta minulla ei ole oikeutta puhua mistään, vaikka poika meillä asuukin!!! :eek: :eek: :eek:
Enkä aikanaan tullut mihinkään väliin. Miehen exä on ollut uuden miehen kanssa naimisissa kohta varmaan 10v, joten vähän pistää ihmetyttään hänen soittelunsa. Varsinkin kun asiaa on vain...

- ilmoittaa miehelle että olisi pitänyt seurustella aikanaan jonkun muun kanssa. (eli katuu yli 20 vuotta sitten tapahtuneita asioita vasta nyt :LOL: ) Todella aikuismaista..... :whistle:
- ilmoittaa että me pilaamme hänen elämänsä... (kuuli lapsilta että meille on tulossa vauva...)
- häidemme jälkeen soitti ja ilmoitti ettei häntä harmita vaikka saman tien eroaisimme...
-tai sitten hänen pojassaan on jotain vikaa....
(poika ei halua nähdä äitiään, äidin käytöksestä johtuen...)

Että aina se aikuisten kesken puhuminen ei kerta kaikkiaan luonnistu, eikä vika ole silloin automaattisesti äitipuolissa. :attn:

Ja jos jotakin kiinnostaa vielä sanoa, että mitäs otit lapsellisen miehen ja nyt ruikutat, niin tiedoksi, että lapsia ja miestä vastaan minulla ei ole mitään, päin vastoin olen onnellinen siitä että he kaikki kuuluvat elämään. Tosin miehen exä voisi keskittyä ihan siihen omaan elämään, jos ei ole mitään oikeata asiaa josta voisi keskutella aikuisten tavoin!
NÄIN! B)
 
No, ihan mahdotonta se on yksinään olla väleissä, jos toinen osapuoli ei HALUA käyttäytyä kuin aikuinen ihminen. Mieheni ex saa raivarin jo siitä, jos tietää minun istuvan autossa kerrostalon parkkipaikalla, kun mieheni lapsia noutaa. En edes mene sinne ärsyttääkseni, vaan koska asumme eri paikkakunnilla, joskus jatkamme siitä suoraan maalle.
Lomamatkoista ei tulisi mieleenkään kertoa, sillä emme saisi hetken rauhaa (koettu on), kun puhelinterroristi pääsisi vauhtiin.
Puhelimessa ei muutenkaan pysty keskustelemaan mistään asiallisesti (yritetty on, enää en vastaa edes puhelimeen), kun joudun kuuntelemaan pelkkiä valheita. Joskus olen ihmetellytkin, miten tyhmänä hän minua pitää, kun kuvittelee minun uskovan.
Minun ei onneksi mikään pakko ole tekemisissä ollakaan. Miestä ja lapsia käy sääliksi, he kun ne raivonpuuskat joutuvat niskoilleen ottamaan, itse pystyn sulkemaan puhelimen. Mitä vähemmän hän asioistamme tietää, sitä parempi KAIKILLE!
Joku täällä totesi, ettei haluaisi lapsia luokseen ottaakaan, jos ei olisi heidän äitinsä kanssa asioista sopinut. Eli pitäisikö minun tällä logiikalla sanoa, etteivät lapset ole tervetulleita? Vain koska heidän äitinsä ei halua olla sovussa kanssamme. Tuskin sentään.
Olen iloinen kaikkien teidän, joilla asiat on paremmin, puolesta. Kerrottiin asioista tai ei, ei ole kohtuutonta haluta elää rauhassa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 22:25 myös uusivaimo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 22:16 Vieras kirjoitti:
olen uusivaimo ja tottakai meidän naimisiin meno ja lasten syntyminen kuuluu ex-vaimolle. Lasten etu on että tulemme hyvin toimeen. Kyllä miestäni kiinnostaa kun ex menee naimisiin että millainen isäpuoli on. Minusta tämä on normaalia. Jos ei enää ole tnteita mukana kuvioissa niin yhteydenpito ja kommunikointi eivät ole ongelmia. En voisi kuvitella että kattoni alla olisi kylässä mieheni lapsi jonka äidin kanssa en olisi puhe väleissä. Äiti on aina äiti ja päättää lapsen asioista viime kädessä. Minä kunnioitan mieheni ex-vaimoa ja haluan olla hänen kanssaan tekemisissä koska heillä on poika yhdessä. En ole mustasukkainen menneisyydestä koska elän tätä hetkeä mikä on nyt. Menneisyys on aina mukana jos on yhteisiä lapsia ja minusta se kuuluu kaikkien hyväksyä niin uusien kuin ex-vaimojen. Te olette ihan kummallisia onneksi ei lapsillani ole äitipuolta ainakaa vielä ;) elämästähän ei koskaan tiedä.
Minä en kyllä ymmärrä että miten toisen perheen asiat voimat kuulua exälle eihän hän siinä perheessä elä!!! Ja isä varmasti osaa kertoa lapsille hänät kokevat asiat kuten uudet sisarukset isän naimisiin meno!! ei niitä exälle erikseen tarvitse kertoa!! emme me ainakaan ole kertoneet!eivät ne hänelle kuulu!! kuten emme mekään hänen asioitaan utele!! kummallakin on oma elämänsä ja niin kuulukin olla!! kyllä lapset varmasti kertovat puolin että toisin jos jotain on!! ja kyllä vanhemmat jos yhteishuoltajuus on päättävät lasten tärkeistä asioista yhdessä!!! Vanhempien on velvollisuus kyllä kertoa lapsia koskevista asioista toisilleen kuten koulu sairaudet!! ei vanhempien suhteista!! toiselle kertoa tarviets ja minusta on outokin jos toista erityissen paljon kiinnostaa!!!

Tässä oma kokemukseni miksi minusta olisi parempi jos pyritään avoimiin väleihin.

Lapsi oli 5v. kun isän uusi vaimo tuli raskaaksi. Lapsi oli käymässä isällään, mutta isä ja vaimo eivät vielä kertoneet raskaudesta. Olivat kuitenkin niin innoissaan, että supisivat asiasta keskenään ja vieraittensa kanssa. Lapsi tajusi supinoista sen verran, että päättivät kertoa koko totuuden ettei toinen turhaan ihmettele.

Minulle eivät puhuneet asiasta mitään kun palauttivat lapsen kotiin.
Kotona lapsi oli kiukkuinen ja välillä tosi surullinenkin. Koitin kysellä lapselta mikä on, mutta tämä ei suostunut kertomaan. Iltaisin itkeskeli ja minä yritin lohduttaa. Epäilin tarhassa sattuneen jotain ja asiaa selviteltiin sielläkin.
Lapsi kävi muutaman kerran uudestaan isällään ja kerroin tällekkin tilanteesta. Hänkin vain ihmetteli.
kun lapsi tuli takaisin tilanne vain paheni. Aloin todella ihmetellä asiaa ja olla huolissani. Viimein sain ongittua lapselta, että isän luona on sattunut jotain joka on salaisuus eikä siitä saa puhua. Kuitenkin lapsi kertoi tästä asiasta olevan pahamieli. Lopulta lapsi sekavasti selitti, että isi on satuttanut häntä. Jostain syystä lapsi päätti kertoa näin, en itsekkään oikein ymmärrä miksi.
Minä tietenkin heti soittelemaan isälle joka tietenkin kertoi, ettei näin todellakaan ole tapahtunut. Itselle jäi kuitenkin kamala olo ja sydän kurkussa lähetin lapsen isän luo seuraavalle vierailulle.
vierailun jälkeen lapsi jatkoi tarinaansa, että isä taas satutti.
Nyt päätin jo ottaa neuvolaan yhteyttä ja kysyä neuvoa.
Neuvolasta järjestivät tapaamisen sossuun lastensuojelu työntekijöiden kanssa (asia paisui tässä vaiheessa ja kamalasti enkä minä voinut asiaan vaikuttaa).
Tilanne oli TOSI kiusallinen. Tapaamisella selvisi, että isän vaimo odotti vauvaa 6.kuulla. Itse pääsäni yhdistin asiat melkein heti. Lapsi oli tietenkin mustasukkainen jo nyt nähdessään kuinka innoissaan isä ja tämän vaimo olivat, ero kun oli muutenkin lapselle aika rankka (kuvitteli isän läheteneen hänen takiaan). Alussa isä oli selittänyt asian olleen salaisuus ja siksi eivät olleet heti asiasta kertoneet ja siksi supisivat lapselta salaa. lapselle oli jäänyt tästä ajatus, että asia on edelleen salaisuus eikä sitä voi minullekkaan kertoa. Ja taisi olla juttu muutenkin niin rankka ettei halunnut siitä puhua.
Sossussa työntekijät ihmettelivät miksei minulle oltu kerrottu asiasta. isä totesi, etteivät halua kertoa yksityisasioistaan minulle. Lastensuojelun väki jutteli pitkään meidän kanssa miksi olisi hyvä pyrkiä avoimiin väleihin tälläisissä asioissa lapsen vuoksi.
Lapsi tapasi vielä psykologia muutaman kerran ja "varmistuttiin" ettei mitään väkivaltaa ollut.

Soppa oli sen laatuinen, että ollaan todellakin osattu pitää välit avoimina. Kaikesta ei tarvitse infota, mutta isoimmat asiat plus uusimmat jutut mitä on puuhattu vaihdetaan aina. Myös lapsi on mukana näissä tilanteissa ja ainakin lastensuojeluihmisten mukaan kokee saavansa tästä turvallisuuden tunnetta elämäänsä.


Ja edellisille: tietty näitä idiootteja löytyy. Ja tietty jokaisella on oikeus elää rauhassa. Tärkeintä kai, että on itse valmis avoimiin väleihin jos vain tilaisuus annetaan.
 
Meillä kun erottiin niin mies toi uuden mun luo kahville ja tutustumaan ksoka haluan tietää millainen ihminen tyttöni kanssa aikaa viettää.Musta mies toimi rohkeasti eikä antanut tavallaan mulle mahdollisuutta kieltäytyä ksoka mä oisin voinut jänistää.ja hyvä niin.Meillä on hyvät välit,kahvitellaan ja soitellaan. =)
 
peuhu
Mun mielestä toi minän tarina oli tosi hyvä ja osoitti selvästi sen että lapselle ei saa sanoa että tämä asia on salaisuus älä vaan kerro kellekkään. Mun mielestä lapsille ei saisi kaataa salaisuuksien taakka kannettavaksi vaan LAPSI saisi avoimesti puhua asioista ja myös isän ja uuden puolison olisi pitänyt lapselle painottaa sitä kuinka rakas tämä "vanha" lapsi on vaikka uusi tuleekin perheeseen( näinhän se menee myös ydin perheessä). Ei silti mun mielestä exille tarvitse mennä keroilemaan omia asioitaan vaan JOS lapsi haluaa puhua niin puhukoon.

Meille kun tuli vauva niin etä pojalle puhuttiin paljon siitä ja että yhtä paljon heitä rakastetaan ja kuinka uusi sisarus varmasti ihailee isoa veikkaaym. ym. Lapsi oli puhunut kotonaan kyllä tosin vauvan työnimellä eli exä ymmärtänyt että meille oli vauva tulossa eikä se ollut missään vaiheessa ongelma.... tosin exä tuputti poikaa meille tosi paljon juuri silloin kun oli laskettuaika ja sanoi ettei itse ole kotona joten kotiin poikaa ei voi tuoda jos tulee lähtö( ettei mies pääsisi synnytykseen) saatiin kuitenkin itse järjestettyä asiat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 13:30 peuhu kirjoitti:
Mun mielestä toi minän tarina oli tosi hyvä ja osoitti selvästi sen että lapselle ei saa sanoa että tämä asia on salaisuus älä vaan kerro kellekkään. Mun mielestä lapsille ei saisi kaataa salaisuuksien taakka kannettavaksi vaan LAPSI saisi avoimesti puhua asioista ja myös isän ja uuden puolison olisi pitänyt lapselle painottaa sitä kuinka rakas tämä "vanha" lapsi on vaikka uusi tuleekin perheeseen( näinhän se menee myös ydin perheessä). Ei silti mun mielestä exille tarvitse mennä keroilemaan omia asioitaan vaan JOS lapsi haluaa puhua niin puhukoon.

Meille kun tuli vauva niin etä pojalle puhuttiin paljon siitä ja että yhtä paljon heitä rakastetaan ja kuinka uusi sisarus varmasti ihailee isoa veikkaaym. ym. Lapsi oli puhunut kotonaan kyllä tosin vauvan työnimellä eli exä ymmärtänyt että meille oli vauva tulossa eikä se ollut missään vaiheessa ongelma.... tosin exä tuputti poikaa meille tosi paljon juuri silloin kun oli laskettuaika ja sanoi ettei itse ole kotona joten kotiin poikaa ei voi tuoda jos tulee lähtö( ettei mies pääsisi synnytykseen) saatiin kuitenkin itse järjestettyä asiat.
Niin kuten on monta kertaa tässä todettu perheitä on monenlaisia!! meidän tapauksessa exälle ei voi mitään kertoa kun hän aloittaa aina oman showsa asioista!! jolloin hän yleensä saa lapsetkin ihan sekaisin!! ei meilläkään ole lapsia koskaan meidän asioista täällä kielletty kertomasta äidille!! äiti kyllä kieltää ja käskee jopa valhetelemaan omalle isälleen!! lapset ovat oppineetkin että äidille ei kannata meidän asioita kertoa jos on jotain erikoista tapahtumassa!! ja on niin että jokainen lapsi reakoi eri tavalla!! ja on vaikeaa sanoa miten kukin reagoi!! hyvin olisi voinut että käydä ett vaikka oltaisiin kuinka avoimia tahansa käy samoin kuin et oltaisi avoimia!! nämä ovat vaikeita asioita kyllä joakinen toimii ihan varmasti parhaalla mahdollisella katsomallaan tavalla!! ja onhan asia niin että kyllä nämä vauva-jutut ovat aika yksityisiä!! muta onneksi tuossa yhdessä yllä mainutussa jutussa asia päättyi kuitenkin onnellisesti
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 14:20 äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 13:30 peuhu kirjoitti:
Mun mielestä toi minän tarina oli tosi hyvä ja osoitti selvästi sen että lapselle ei saa sanoa että tämä asia on salaisuus älä vaan kerro kellekkään. Mun mielestä lapsille ei saisi kaataa salaisuuksien taakka kannettavaksi vaan LAPSI saisi avoimesti puhua asioista ja myös isän ja uuden puolison olisi pitänyt lapselle painottaa sitä kuinka rakas tämä "vanha" lapsi on vaikka uusi tuleekin perheeseen( näinhän se menee myös ydin perheessä). Ei silti mun mielestä exille tarvitse mennä keroilemaan omia asioitaan vaan JOS lapsi haluaa puhua niin puhukoon.

Meille kun tuli vauva niin etä pojalle puhuttiin paljon siitä ja että yhtä paljon heitä rakastetaan ja kuinka uusi sisarus varmasti ihailee isoa veikkaaym. ym. Lapsi oli puhunut kotonaan kyllä tosin vauvan työnimellä eli exä ymmärtänyt että meille oli vauva tulossa eikä se ollut missään vaiheessa ongelma.... tosin exä tuputti poikaa meille tosi paljon juuri silloin kun oli laskettuaika ja sanoi ettei itse ole kotona joten kotiin poikaa ei voi tuoda jos tulee lähtö( ettei mies pääsisi synnytykseen) saatiin kuitenkin itse järjestettyä asiat.
Niin kuten on monta kertaa tässä todettu perheitä on monenlaisia!! meidän tapauksessa exälle ei voi mitään kertoa kun hän aloittaa aina oman showsa asioista!! jolloin hän yleensä saa lapsetkin ihan sekaisin!! ei meilläkään ole lapsia koskaan meidän asioista täällä kielletty kertomasta äidille!! äiti kyllä kieltää ja käskee jopa valhetelemaan omalle isälleen!! lapset ovat oppineetkin että äidille ei kannata meidän asioita kertoa jos on jotain erikoista tapahtumassa!! ja on niin että jokainen lapsi reakoi eri tavalla!! ja on vaikeaa sanoa miten kukin reagoi!! hyvin olisi voinut että käydä ett vaikka oltaisiin kuinka avoimia tahansa käy samoin kuin et oltaisi avoimia!! nämä ovat vaikeita asioita kyllä joakinen toimii ihan varmasti parhaalla mahdollisella katsomallaan tavalla!! ja onhan asia niin että kyllä nämä vauva-jutut ovat aika yksityisiä!! muta onneksi tuossa yhdessä yllä mainutussa jutussa asia päättyi kuitenkin onnellisesti
Meillä ihan sama tilanne , lähi on kieltänyt poikaa kertomasta hänen asoitaan mutta me olemme sanoneet että meidän asoita saa puhua vapaasti. Mua ei kiinnosta pätkääkään lähin asiat mutta säälittää poika kun aina pitää hänen varoa mitä voi sanoa ja m itä ei.
 
eräs
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 11:06 vieras kirjoitti:
rehellinen linja.Näin meillä on ollut ja tulee olemaan.Ei ole mitään salattavaa niin miksi ei voi kertoa?Toki ainahan sattuu näitä uusia jotka ei halua nähdä ex-ää vaikka miehen lapsetkin olis jo nähnyt mutta tällasta tyyliä en ymmärrä alkuunkaan.Aikuiset ihmiset.
Ainahan sattuu myös niitä exiä jotka ei halua nähdä uusia. Tälläista en ymmärrä alkuunkaan. Aikuiset ihmiset.
 
Emme me ainakaan kertoneet miehen exälle kun aloin odottaa iltatähteä,mutta se johtui exän arvaamattomasta ja väkivaltaisesta luonteesta,emme halunneet ottaa sitä riskiä,että hän taas tulisi ulkoovellemme riehumaan...sen sijaan minun ex-mieheni sai tietää asiasta ensimmäisten joukossa,koska kyllähän asiat jotka liittyvät exäni ja minun yhteiseen lapseen kuuluvat myös hänelle.Mutta hänen reaktiotaan ei tarvinnutkaan pelätä kuten nyk.mieheni exän.
 
heip..minulle riittää, että lapseni on tyytyväinen ollessa isällänsä, ei minulle kuulu isän uusi tyttöystävä mitenkään..olen kysynyt lapselta, että onko kaikki ok ja onko iskän tyttöystävä ok ja vastaus on ollut, että on! Ja tämä riittää minulle:)
Hyvää kesää:)
-saga-
 

Yhteistyössä