lähivanhemman vastuu?

  • Viestiketjun aloittaja Dajm
  • Ensimmäinen viesti
uusio-äippä
Lapsen elatuksesta sen verran haluaisin informoida,että lapsesta aiheutuvia kulujahan tällä elatusmaksulla tai elatustuella pyritään kattamaan.

Näitä kuluja ovat : ruoka,vaatteet,hygienia,lelut,tarhamaksut ja asumiskulut,sekä harrastukset....(keksikää lisää,varmasti löytyy).
Tätä eivät aikuiset monesti tajua,että lähihuoltaja tarvitsee edelleen suhteellisen samankokoisen asunnon kuin aikaisemmin,nyt hänen olisi vaan yksin se joidenkin mielestä kustannettava. Laskekaapa ihmiset todelliset kulut lapsista,niin yllätytte !
;)
 
uusio-äippä
Lisään vielä,kun en hätäpäissäni lukenut muiden viestejä niin tarkkaan. Tuo 360 euroa kahteen viikkoon kuulostaa turhan suurelta rahalta. Mitenköhän tuo on vaatimus on mennyt läpi? Tiedätkö mihin saakka elarisoppari on voimassa?

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 11:31 uusio-äippä kirjoitti:
Lapsen elatuksesta sen verran haluaisin informoida,että lapsesta aiheutuvia kulujahan tällä elatusmaksulla tai elatustuella pyritään kattamaan.

Näitä kuluja ovat : ruoka,vaatteet,hygienia,lelut,tarhamaksut ja asumiskulut,sekä harrastukset....(keksikää lisää,varmasti löytyy).
Tätä eivät aikuiset monesti tajua,että lähihuoltaja tarvitsee edelleen suhteellisen samankokoisen asunnon kuin aikaisemmin,nyt hänen olisi vaan yksin se joidenkin mielestä kustannettava. Laskekaapa ihmiset todelliset kulut lapsista,niin yllätytte !
;)
Laskin huvikseni paljonko meillä menee kuukaudessa lapseen rahaa niin noin 250 euroa ja tämä summa sisältää asumisen vaatteet,ruuat ja lelut.

Asutaan kolmiossa:kaksi aikuista ja kaksi lasta. Lapset ei ole tarhassa, koska olen vielä itse kotona.

Eli ei ne nyt niin hirmuisesti kuluta...sitten on eri asia kun lapset alkaa harrastamaan jotain,mutta silloinkin ne harrastukset valitaan sen hetkisen elämäntilanteen mukaan. Jos lähi haluaa etän osallistuvan harrastuskustannuksiin niin on aika luonnollista silloin,että se päätetään yhdessä,et mihin harrastukseen on varaa.

Moni kuiteski unohtaa sen,et elarisumma on keskiarvo,eli jonain kuukautena lähille saattaa jäädä ylimääräistä lapsen elatukseen menevästä osasta ja jonain vähemmän...eli tavallaan lähin pitäs osata jemmata rahaa säästöön tulevia kuukausia varten.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 13:20 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 11:31 uusio-äippä kirjoitti:
Lapsen elatuksesta sen verran haluaisin informoida,että lapsesta aiheutuvia kulujahan tällä elatusmaksulla tai elatustuella pyritään kattamaan.

Näitä kuluja ovat : ruoka,vaatteet,hygienia,lelut,tarhamaksut ja asumiskulut,sekä harrastukset....(keksikää lisää,varmasti löytyy).
Tätä eivät aikuiset monesti tajua,että lähihuoltaja tarvitsee edelleen suhteellisen samankokoisen asunnon kuin aikaisemmin,nyt hänen olisi vaan yksin se joidenkin mielestä kustannettava. Laskekaapa ihmiset todelliset kulut lapsista,niin yllätytte !
;)
Laskin huvikseni paljonko meillä menee kuukaudessa lapseen rahaa niin noin 250 euroa ja tämä summa sisältää asumisen vaatteet,ruuat ja lelut.

Asutaan kolmiossa:kaksi aikuista ja kaksi lasta. Lapset ei ole tarhassa, koska olen vielä itse kotona.

Eli ei ne nyt niin hirmuisesti kuluta...sitten on eri asia kun lapset alkaa harrastamaan jotain,mutta silloinkin ne harrastukset valitaan sen hetkisen elämäntilanteen mukaan. Jos lähi haluaa etän osallistuvan harrastuskustannuksiin niin on aika luonnollista silloin,että se päätetään yhdessä,et mihin harrastukseen on varaa.

Moni kuiteski unohtaa sen,et elarisumma on keskiarvo,eli jonain kuukautena lähille saattaa jäädä ylimääräistä lapsen elatukseen menevästä osasta ja jonain vähemmän...eli tavallaan lähin pitäs osata jemmata rahaa säästöön tulevia kuukausia varten.
Peesaan vierasta ( meillä ei mene edes 250? kk). Sitten ihmiset unohtaa että pitää etälläkin olla kunnon kokoinen asunto kun lapset tulee sinne. Harrastukset pitää olla tulojen mukaiset oli kyseessä sitten uus-, ydin -tai yh- perhe.Se nyt vaan on mun mielestä niin että lapsiin saa kukutettua rahaa niin paljon kuin haluaa mutta heitä pystyy elättämään myös pienemmällä rahalla jos on tarvis eli jokainen eläköön tulojen mukaan. Etän kuuluu maksaa omaosuutensa LAPSEN elatuksesta ja hyvä niin ( elatusmaksun ei kuulu kattaa koko elatusta vaan osan) Ja tosta olen myös samaa mieltä että toisina kuukausia rahaa menee enemmän ja toisina vähemmän ja silloin lapselle kuuluvat rahat pitäisi laittaa jemmaan tulevaa varten eikä vain käyttää pois.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 11:31 uusio-äippä kirjoitti:
Lapsen elatuksesta sen verran haluaisin informoida,että lapsesta aiheutuvia kulujahan tällä elatusmaksulla tai elatustuella pyritään kattamaan.

Näitä kuluja ovat : ruoka,vaatteet,hygienia,lelut,tarhamaksut ja asumiskulut,sekä harrastukset....(keksikää lisää,varmasti löytyy).
Tätä eivät aikuiset monesti tajua,että lähihuoltaja tarvitsee edelleen suhteellisen samankokoisen asunnon kuin aikaisemmin,nyt hänen olisi vaan yksin se joidenkin mielestä kustannettava. Laskekaapa ihmiset todelliset kulut lapsista,niin yllätytte !
;)
Eivätkä monet myöskään tajua, että jokainen tapaus on erilainen! Kyllä minä ymmärrän, että sellaisesta etävanhemmasta, joka on myös varannut asunnossaan tilaa etälapsille, jotka säännöllisesti käyvät, ärsyttää osallistua asuinkuluihin myös lähivanhemman luona.
Sitä ihmettelen, jos hoitomaksuja ei elareissa ole huomioitu (mikäli sellaisia on, jotkut saavat ilmaiset tarhapaikatkin), mutta eipä esim. mieheni ala-aste ikäinen poika ihmeitä kuluta. Joka toinen viikonloppu syö isällään, arkisin yhden aterian koulussa. Kulkee (omasta halustaan) halpisverkkareissa, toki ulkovaatteet ja kengätkin pitää olla, mutta nehän ostetaan vain joinakin kuukausina vuodesta. Pyörä on, muita välineitä ei halua, kun koulustakin voi lainata esim. suksia. Maksullisia harrastuksia ei ole. Asuinkuluihin äiti saa asuintukea. Synttärinä ja jouluna saa niin paljon pelejä, elokuvia ym., ettei sellaisiakaan ihmeemmin tarvitse hankkia erikseen.
Yhteiselle lapsellemme ostan lelut ja vaatteet pääosin kirpparilta (todellisia löytöjä halvalla), asuinkuluhimme lapsen syntymä ei vaikuttanut, ruokaan ja vaippoihin menee alle 100e kuussa, eli lapsilisien verran.
 
heippa
eli meillä mies maksaa 160e/kk elareita, ja miehen vanhemmat antavat 100e/kk lapsen elämiseen,kun äiti niin tuloton..sitten exä saa korotetun lapsilisän, ja perheen kulut hän jakaa avopuolisonsa kanssa..elikkä jos lasketaan tuo lapseen menevä raha sehän on n.300e..sitten isä tosiaan ottaa osaa vaatekulihin sielläkin päässä,sekä isompiin hankintoihin, matkakustannukset menee isän pussista, lapsi asuu 100km:n päässä meistä, eestaas siis yhteensä 200km..sekin jo tekee loven rahapussiin..hoitomaksuihin ei mene mitään, kuten ei niihin harrastuksiinkaan,vaatteetkin tulee mieheni suvun puolelta..eli mietin vain miten exä ees kehtaa narista ettei ole rahaa..lapsella on kodissamme oma huone, pyörä, lelut ja vaatteet ym.lapsi meillä vähintään 10pvää/kk,sopimuksessa lukee että olisi 4pvää/kk..kuten myös että isä maksaa matkoista aiheutuvat kulut, osallistuu vaatehuoltoon sekä isommat hankinnat jaetaan puoliksi..kumminkin minusta vaan on kohtuutonta että exä pelkillä elareilla ja lapsilisällä saa sen pikkusta vaille 300e, ja tietysti miehen vanhempien asia jos haluuvat auttaa kuten sukukin, mutta miksi ihmeessä vielä kaiken tämän lisäksi pitäisi auttaa koko ajan extrana hankinnoissa,sitä en ymmärrä..ja tässäkin kuussa lapsi on meillä puolet kk:sta joten tuon rahan olisi riitettävä jo 2vkon kuluihin lapsen osalta..ei minullakaan ole rahaa laittaa tulevaan lapseemme 300e 2 vkossa millään..
 
uusio-äippä
Aika pienellä rahalla teillä tunnutaan pärjäävän lasta kohden. Täytyisi varmaan itsekin laskea todelliset kustannukset. Arvioisin niiden kuitenkin olevan meillä paljon isommat. Ostamme vaatteet uusina ja siihen jo kuluu sievoinen summa rahaa.Kengät ostamme aina kenkäkaupasta,emme koskaan marketista.
Emme silti ole edes keskiluokkainen perhe,vaan ihan tavallinen duunariperhe.Ainakin meillä asumiskulut ovat tällä hetkellä 630 euroa/kk ja emme edes lyhennä tällä hetkellä lainaa. Jos lyhentäisimme tuohon voisi lisätä vielä 500 euroa. Eli silloin asumiskulut olisivat 1130. Jos asuisimme ilman lapsia meillä riitäisi kaksio,nyt meillä on neljä huonetta.Pääsisimme noin puolet vähemmällä asumiskustannuksissa.Joten,jos tuo 1130 jaetaan kahdella ja sen jälkeen kolmella lapsella,siitä tulee jokaisen lapsen osuudeksi noin vajaa 200 euroa.No tietysti asumme pääkaupunkiseudulla,jossa asumiskustannukset ovat korkeat.
 
eli
voitko tarkentaa mitä tarkoitat pienellä rahalla meillä???siis puhe oli nyt lähinnä lapsen äidistä, kun saa ihan hyvin tuohon lapsen elämiseen rahaa, ja avustuksia niin eikö siis hänen kuulu kuluttaa omasta pussistaan lapseen mitään??ja luulisi nyt 300e olevan aika huikea summa alle5v lapsen kulutukseen 2vkossa..vai??tarkoitin vain ettei meillä ole varaa kuluttaa samaa määrää tulevaan lapseemme tuossa ajassa millään..meilläkin asumismenot n.700e/kk plus sähkö, jotka tasaamme suunnilleen puoliksi mieheni kanssa,sitten tietysti ruokamenot,puhelin, vakuutukset jne..en tosiaankaan tarkoittanut että mieheni maksama 160e olisi överisti liikaa,mutta tosiasia se että lapsi on meillä enemmän kk:ssa kun sen papereissa lukevan 4pvää kk:ssa..tällä mieheni 3v lapsella ei juurikaan harrastusmenoja vielä ole, sikä päivähoitomaksua, mekin ostamme(mieheni ostaa) lapselle myös uutta vaatetta,ei kummiskaan kalleinta, äiti sitten ei ostakkaan,kun saa vaatteet..jos esim.hankintalistalla kalliimpi toppapuku äidillä, maksaa mieheni siitäkin yleensä osan..tarkoitin tosiaan että jos exällä menee 300e lapseen evkossa ja koskaan ei ole rahaa, niin miten se on mahollista..en minäkään kuvittele käyttäväni 600e tulevaan lapseeni kk:tta kohden yksin..
 
uusio-äippä
Tarkoitan Peuhua ja Vierasta,joilla menee jotain 250 lapseen, kuussa.Se on mielestäni vähän. Kuten jo aikaisemmin sanoin,tuo teidän tapaus,jossa lapseen menee yli 300/kahteen viikkoon on taas paljon.Sanoisin nyt äkkilaskemalla,että meidän kakaroihin menee rahaa noin 300-400 per lapsi.Tässä on huomioitu lasten asumiskuluja.Joten tuon miehesi lapsen kulut,noin 700 euroa kuussa,on todella paljon.Kyllä tuohon rahaan kuuluu äidin ostella itse ne kalliit haalarit. :attn:
 
tarkennan
siis kirjoitin tuossa aiemmin että meidän asumiskulut on n.700e,ei siis käyetä mieheni lapseen tuota summaa.. :D tarkoitin myös sitä että kun mieheni exällä käytettävänään lapseensa 300e/2vkoon noin niin tekisi 4vkossa sen 600e jota meillä tai ainakaan minulla ei ole varaa käyttää tulevaan lapseeni.. :) asumiskuluilamme tarkoitan lainanlyhennystä sekä yhtuövastiketta jotka yht.n.700e/kk, hankimme suuremman asunnon koska meille tulossa perheenlisäystä sekä mieheni lapsi meillä niin paljon,ja ikäero lapsilla sen verran suuri tulee olemaan ettei samaa huonetta voi ajatellakaan tulevaisuudessa,ja kun oman hankimme,niin ei heti viitsisi olla hetken päästä uutta isompaa katsomassa.. :D laskimme että mieheni exä tosiaan saa tämän 160e+136e+n.100e mieheni vanhemmilta kuukausittain, ja lapsi meillä kumminkin lähes puolet kk:sta,että luulisi riittävän,että miksi pitäisi olla lisää laittamassa..ja kummiskin mieheni hankkii paljon lapselle semmoista mikä on meillä, niin miksi pitää vielä osallistuu exän ostamiin hankintoihin kummiskin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 20:22 tarkennan kirjoitti:
siis kirjoitin tuossa aiemmin että meidän asumiskulut on n.700e,ei siis käyetä mieheni lapseen tuota summaa.. :D tarkoitin myös sitä että kun mieheni exällä käytettävänään lapseensa 300e/2vkoon noin niin tekisi 4vkossa sen 600e jota meillä tai ainakaan minulla ei ole varaa käyttää tulevaan lapseeni.. :) asumiskuluilamme tarkoitan lainanlyhennystä sekä yhtuövastiketta jotka yht.n.700e/kk, hankimme suuremman asunnon koska meille tulossa perheenlisäystä sekä mieheni lapsi meillä niin paljon,ja ikäero lapsilla sen verran suuri tulee olemaan ettei samaa huonetta voi ajatellakaan tulevaisuudessa,ja kun oman hankimme,niin ei heti viitsisi olla hetken päästä uutta isompaa katsomassa.. :D laskimme että mieheni exä tosiaan saa tämän 160e+136e+n.100e mieheni vanhemmilta kuukausittain, ja lapsi meillä kumminkin lähes puolet kk:sta,että luulisi riittävän,että miksi pitäisi olla lisää laittamassa..ja kummiskin mieheni hankkii paljon lapselle semmoista mikä on meillä, niin miksi pitää vielä osallistuu exän ostamiin hankintoihin kummiskin..
Teidän täytyy itse laittaa stoppi lisähankinnoille, sillä vastapuolelta on turha odottaa aloitetta siihen suuntaan, että alkaisivat itse hankinnat tekemään, kun ovat huomanneet, että isä suostuu melkein mihin vain. Miehesi ei tarvitse heidän autoaan rahoittaa, rahat on tarkoitettu lapsen elatukseen.
 
tarkennan
juu näin onkin tehtävä,eilen puhuimme mieheni kanssa pitkään asiasta ja miten jatkossa, ja kerroin huoleni tulevasta lapsestamme..ymmärsihän hän, ja näin ollen sitten pohdimme tilannetta,olemmahan lähinnä siksi niitä parempia kenkiä ja lämpösempiä vaatteita laittaneet lapsen mukaan äidille, koska lapsen etua ajatellaan, että olisi ne lämpimämmät vaatteet, mutta kyllä sekin sapettaa jos joskus tulee lapsen mukana takasin on ne joko rikki, tai muuten vaan pesty niin ettei päälle kehtaa enään pistää..ja taas uutta hankittava,mutta sekin säälittää jos ne vaatteet vaan täällä ja tiedetään että lapsi kulkee ties millasissa romppeissa äidillään..mieheni lupasi nyt myös selvittää exän kanssa nuo matkakulut, toki siihen emme voi vaikuttaa jos exällä ei sitä rahaa ikinä ole kuskata, niin sitten mieheni vanhemmat hoitavat sen exän puolesta,mutta se on sitten heidän asiansa..eihän se ole periaatteessa meiltä pois..ja varsinkaan siitä ei sitten puintia käydä jälkikäteen..koitamme alkaa purkaa vyyhtiä vähän kerrallaan ja katsotaan mitä se tuo, ja minun ei ainakaan pitäisi nyt yhtään lisästressata vauvan takia, toki minua ihmetyttää miksi anoppini niin hanakasti ihmettelee kun olen sairaslomalla, ja sen takiakin tulomme hieman tippuneet, ja kummiskin tämä exä ollut 4v ainakin työttäömänä kotona, mutta häntä säälitään, ja hänen pärjäämistään..se kummatuttaa,vaikken anoppini kans huonoissa väleissä ookkaan..
 
Järkevästi teette, että annatte ne vaatteet lapselle käyttöön, hänelle se hyöty kuuluu, vaikka tulos on sitten se mainitsemanne. Kunhan lapsi kasvaa, niin eiköhän asiat myös muutu, huolehtii myös itse omistaan.

Mistä syystä äiti on työtön? Onko niitä kotona makailijoita vai väärällä alalla tms? Luulisi kyllä, että alkaisi pelottaa 4 vuoden kotona olo työttömänä.

Vaikka äidin kanssa hankaluuksia, koettakaa jatkossakin lapsen tähden toimia maltillisesti jne. Erityisesti nyt kun saatte yhteisen lapsen. Toivottavasti jaksat ja haluat yhä tulla toimeen entisen lailla miehen lapsenkin kanssa ja sisaruksista tulisi läheiset.
 
tarkennan
mieheni exä ei ole ikinä juurikaan pitkiä aikoja työssä viihtynyt,liekkö sitten ollut väärä ala tms..minkäänlaista koulutusta ei omaa..ja oli sitten mieheni lapsen kanssa kotona 3v, sen jälkeen työtön, sai perheenlisäystä äskettäin ja on näillänäkymin 3v kotona..mutta itse sanoo kyllä että varaa olla kotona, mutta silti sitä rahaa ei ikinä tunnu olevan..hmm :/ juu mieheni lapsi minulle myös tärkeä, eikä tosiaan hänen vika ettei nämä asiat luista, ja lapsen parasta koitammekin ajatella pääasiassa..kuten sanoit lapsi kasvaa,ja ehkä tuo helpotusta moniinkin asioihin.. =)
 
Tarkennan... Mielestäni teidän kuviossanne mättää nyt ennen kaikkea se, että työttömällä/kotihoidontuella olevalla ihmisellä ei ole varaa pitää autoa, vaan lapsen elatukseen tarkoitetuilla rahoilla autoa makselee. Siksihän hän ei lapselle niitä kunnon vaatteita hanki. Kyllä tästä pitäisi keskustella ja saada lapsen äiti tajuamaan, että hän tekee väärin.
 
tarkennan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 14:40 vieras kirjoitti:
Tarkennan... Mielestäni teidän kuviossanne mättää nyt ennen kaikkea se, että työttömällä/kotihoidontuella olevalla ihmisellä ei ole varaa pitää autoa, vaan lapsen elatukseen tarkoitetuilla rahoilla autoa makselee. Siksihän hän ei lapselle niitä kunnon vaatteita hanki. Kyllä tästä pitäisi keskustella ja saada lapsen äiti tajuamaan, että hän tekee väärin.
ja se että siellä perheessä toinen työtön avopuolisona.. :D mieheni kilttinä ihmisenä veikkaili että exä varmasti ottaa sen 160e jostain muusta lapselle, mutta ois miehenkin mielestä kiva nähdä mitä sillä hankitaan..mies tokaisi äsken kun mietimme taas kulutusta, että tuleva lapsemme ei vie 100e kk:ssa, sanoinkin että eikö, kyllä vie jos exäsi lapsi vie 300e..ja alle kk:ssa..hyi mua!!! :D miehni exä on ennenkin alkanut käyttää lasta pelinappulana jos mies kapinoinut, ja tähän emme toistamiseen halua..mietinkin että vosiko lastensuojeluun ilmoittaa anonyymina tai muulla keinoin ettei exä tiedä, tilanteesta ja jos he jollain varjolla puuttuisivat asiaan ja saisivat exän ymmärtämään mihin elarit ym.lapseen tarkoitetut tulot pitäisi ensisij.käyttää????
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 15:57 tarkennan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 14:40 vieras kirjoitti:
Tarkennan... Mielestäni teidän kuviossanne mättää nyt ennen kaikkea se, että työttömällä/kotihoidontuella olevalla ihmisellä ei ole varaa pitää autoa, vaan lapsen elatukseen tarkoitetuilla rahoilla autoa makselee. Siksihän hän ei lapselle niitä kunnon vaatteita hanki. Kyllä tästä pitäisi keskustella ja saada lapsen äiti tajuamaan, että hän tekee väärin.
ja se että siellä perheessä toinen työtön avopuolisona.. :D mieheni kilttinä ihmisenä veikkaili että exä varmasti ottaa sen 160e jostain muusta lapselle, mutta ois miehenkin mielestä kiva nähdä mitä sillä hankitaan..mies tokaisi äsken kun mietimme taas kulutusta, että tuleva lapsemme ei vie 100e kk:ssa, sanoinkin että eikö, kyllä vie jos exäsi lapsi vie 300e..ja alle kk:ssa..hyi mua!!! :D miehni exä on ennenkin alkanut käyttää lasta pelinappulana jos mies kapinoinut, ja tähän emme toistamiseen halua..mietinkin että vosiko lastensuojeluun ilmoittaa anonyymina tai muulla keinoin ettei exä tiedä, tilanteesta ja jos he jollain varjolla puuttuisivat asiaan ja saisivat exän ymmärtämään mihin elarit ym.lapseen tarkoitetut tulot pitäisi ensisij.käyttää????
Luulen ettei nyt lastensuojeluun ainakaan.
 
tarkennan
juu minulle kuvio sen verran vieras, ettei varmasti lähdetä viemään asiaa eteenpäin, ja tyydymme tähän.. =) tänään taas haemme lapsen tänne, ja kaupassa on käytävä jne..niin ja ne kengät ja haalarit haettava huomenna,vaikka kuulemma tämä kk:si miehen osalta sitten kituutetaan..mutta ah,niin tuttua.. :) en pääse sinne kirppareille ym, mihin la piti lähtee, mutta en valita, lähden sitten kun oma tilipvä, ja tulen onnelliseksi jo siitä että näen muutakin kun kotiympyrät ja saan ehkä tulevalle lapsellemme pari potkupukua.. :) toisaalta se väliin pistää nyppiin, kun minun on käytettävä se pienikin ylim.raha meidän talouteemme, tai johonkin yhteiseen, tähän asti homma ollut ihan ok, mutta nyt huomaa kuinka koskaan MEILLÄ ei oo ylimäärästä, ja jos minä satun sen 50e pihistään jostain ,niin jo se menee kauppaan samantien, tottakai se parempi niin, mutta joskus ois kiva olla edes se 50e millä ostais ne pari pukua ja ehkä itelleen jotain pientä..sovimme alkuun että tilanteestani johtuen en ehkä osallistu kustannuksiin niin suuresti kun mitä normaalioloissa, että mullekin sitä rahaa jäisi, mutta toisin kävi, en nyt syytä pelkästään exää, mutta sanon vaan että jos mieheni tilistä lähtee tänäkin vkoloppuna 160e+50e bensaa+50e kenkiin ja 60e haalariin..niin miksei minulle siis jää koskaan ylimäärästä..nooh ehkä valitan turhaan, alan jo kuullostaa omissa korvissakin kamalalta..rauhotun varmasti kunhan se kirpparipäivä joskus koittaa.. :D
 
Hei tarkennan! Tiedätkö millaiset asuinkulut lapsen äidin perheellä on? Saavatko (työttömiä kun ovat) asuintukea jne.? Jos lapsen osuus asumisesta on pieni, kyllä tuon 160e PITÄÄ riittää KAIKKIIN lapsen hankintoihin, saavathan he lapsilisätkin, jolla lasta ruokkia ja asumiseen voi kyllä käyttää sen isovanhemmiltakin saadun avustuksen.
Tilanteenne tulee luultavasti vain pahenemaan, jos miehesi ei ikinä uskalla vastustaa lapsen äidin pyyntöjä ja vaatimuksia, sillä tiedäthän, että kun antaa pikkusormen... Ei muutosta tule, jos ei uskalla pitää puoliaan. Ensi rektio vastapuolelta on usein raju, kun "etuuksia" karsitaan, mutta kyllä tilanne tasoittuu. Näin ainakin meillä.
 
elatuksesta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 11:22 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 10:40 vai niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 22:53 vieras kirjoitti:
\
Tuo vieras varmaankin tarkoitti, että niin kovin usein isät ja ne mahdolliset uudet vaimot ovat sitä mieltä, että se 118e riittää ihan kaikkeen ja sillä siisti, mihinkään muuhun ei heru penniäkään.
Ei sen kuulukaan riittää mihinkään, siihen päälle tulee se lähivanhemman osuus 118 e / kk / lapsi sekä lapsilisä 100 e + yh-korotus 36 e / lapsi, ja lapsiliusä 100 e on siis siitä ensimmäisesti lapsesta, seuraavasta tulee vähän isompi summa jne..

Eli Yhden lapsen minimielatus on 118 + 118 + 136 e = 372 e / kk

Miksi sillä ei pärjää? Tuleehan siihen päälle äidille palkka, tai työttömyyskorvaus tai mikä tahansa raha, mitä nyt tuleekin. Sen suurudesta voi itse päättää opiskelun, työpaikan, ammatinvalinnan mukaan.
 
Sehän näissä elatuskuvio viesteissä onkin "hassua", että elatukseksi lasketaan vain ja ainoastaan isän maksama elatustuki. Yllä oleva viestissä käy ilmi, että myös sen lähiäidin pitää osallistua elatukseen!!! On laskettu että 0-6 vuotiaaseen menee 250 e/kk + hoitomaksut + sairauskulut + asumiskulut. En tiedä minkälaisen perheen mukaan tuollainen on laskettu, mutta ainakaan meillä ei alta 2 vuotiaaseen mene 250 e/kk rahaan. Vaikkakin kaikki vaatteet & lelut on ostettu uutena. Minä en harrasta pahemmin kirppareita, vaikka hyvä se olisikin.
Kyllä aivan normaalituloisissa perheissä lapsen hankinnoille sanotaan ei. tai mietitään tarvitaanko tuota ja tätä. Käydään vertailemassa hintoja, ostetaan alennusmyynneistä, kirppareilta ja suositaan yleensäkin kierrätystä. Harvassa perheessä menee alta 6 vuotiaaseen kuussa tuo eduskunnan laskema 250 e.

Kun puhutaan lapsen kuluista on siinä huomioitava että lapsella on isä ja äiti jotka yhdessä maksaavat lapsen elatuksen. ja jos äiti on niin köyhä ettei ole varaa maksaa autoa muuta kuin elareista, niin hakoteillä ollaan. Miksi pitää lapseen tarkoitettu raha "varastaa" lapselta! Kärjistys on melkoinen, mutta kun itketään elareista on se mietittävä mihinkä ne elarit todellisuudessa laitetaan. Maksakoot vanhemmat mitä lystäävät minimin päälle, mutta tämän ylimääräisen PITÄISI olla vapaaehtoista. Ihan niin kuin normaaleissa perheissä jossa äiti ja isä asuvat samassa taloudessa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 15:36 äityli kirjoitti:
Sehän näissä elatuskuvio viesteissä onkin "hassua", että elatukseksi lasketaan vain ja ainoastaan isän maksama elatustuki. Yllä oleva viestissä käy ilmi, että myös sen lähiäidin pitää osallistua elatukseen!!! On laskettu että 0-6 vuotiaaseen menee 250 e/kk + hoitomaksut + sairauskulut + asumiskulut. En tiedä minkälaisen perheen mukaan tuollainen on laskettu, mutta ainakaan meillä ei alta 2 vuotiaaseen mene 250 e/kk rahaan. Vaikkakin kaikki vaatteet & lelut on ostettu uutena. Minä en harrasta pahemmin kirppareita, vaikka hyvä se olisikin.
Kyllä aivan normaalituloisissa perheissä lapsen hankinnoille sanotaan ei. tai mietitään tarvitaanko tuota ja tätä. Käydään vertailemassa hintoja, ostetaan alennusmyynneistä, kirppareilta ja suositaan yleensäkin kierrätystä. Harvassa perheessä menee alta 6 vuotiaaseen kuussa tuo eduskunnan laskema 250 e.

Kun puhutaan lapsen kuluista on siinä huomioitava että lapsella on isä ja äiti jotka yhdessä maksaavat lapsen elatuksen. ja jos äiti on niin köyhä ettei ole varaa maksaa autoa muuta kuin elareista, niin hakoteillä ollaan. Miksi pitää lapseen tarkoitettu raha "varastaa" lapselta! Kärjistys on melkoinen, mutta kun itketään elareista on se mietittävä mihinkä ne elarit todellisuudessa laitetaan. Maksakoot vanhemmat mitä lystäävät minimin päälle, mutta tämän ylimääräisen PITÄISI olla vapaaehtoista. Ihan niin kuin normaaleissa perheissä jossa äiti ja isä asuvat samassa taloudessa.
Ohjeissa onkin sanottu, että tuon 250e pitää vastata todellista kulutusta, eli monissa tapauksissa se on pienempi, jos esim. lapsi ei saa viikkorahaa, ei ole omaa puhelinta (kuten ei alle kouluikäisillä yleensä ole) jne. Tuohon summaan on laskettu nimittäin tuollaisetkin asiat. Siksi onkin sanottu, että aina tapauskohtainen harkinta on paikallaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 15:20 elatuksesta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 11:22 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 10:40 vai niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 22:53 vieras kirjoitti:
\
Tuo vieras varmaankin tarkoitti, että niin kovin usein isät ja ne mahdolliset uudet vaimot ovat sitä mieltä, että se 118e riittää ihan kaikkeen ja sillä siisti, mihinkään muuhun ei heru penniäkään.
Ei sen kuulukaan riittää mihinkään, siihen päälle tulee se lähivanhemman osuus 118 e / kk / lapsi sekä lapsilisä 100 e + yh-korotus 36 e / lapsi, ja lapsiliusä 100 e on siis siitä ensimmäisesti lapsesta, seuraavasta tulee vähän isompi summa jne..

Eli Yhden lapsen minimielatus on 118 + 118 + 136 e = 372 e / kk

Miksi sillä ei pärjää? Tuleehan siihen päälle äidille palkka, tai työttömyyskorvaus tai mikä tahansa raha, mitä nyt tuleekin. Sen suurudesta voi itse päättää opiskelun, työpaikan, ammatinvalinnan mukaan.

En tarkoittanutkaan että sen etän maksaman pitää riittää kaikkeen, vaan että se on etän osuus ja sillä siisti. Lähiltä saman verran sekä lapsilisä. Mutta jos oikeesti aletaan laskea ihan sentilleen mitä lapset kuluttavat, yllätys voi olla melkoinen. Minullakin kaksi lasta, 13- ja 15-vuotiaat, isä maksaa minulle 113e/lapsi. Jos minä pistäisin omasta pussistani vain tuon 113e sekä lapsilisän, niin ei sillä rahalla paljoo harrastettaisi. Ja nyt esim. kun esikko aloitti opiskelut, pelkkiin opiskelu tarvikkeisiin ja kirjoihin on mennyt jo melkein 300e.

Piti vielä lisäämäni, että eroperheen sivuilla lukee, että jos lähivanhempi ei ole hyvätuloinen, on tuo 118e riittämätön lapsen elatusavuksi.<br><br>
 
peuhu

[/quote]


En tarkoittanutkaan että sen etän maksaman pitää riittää kaikkeen, vaan että se on etän osuus ja sillä siisti. Lähiltä saman verran sekä lapsilisä. Mutta jos oikeesti aletaan laskea ihan sentilleen mitä lapset kuluttavat, yllätys voi olla melkoinen. Minullakin kaksi lasta, 13- ja 15-vuotiaat, isä maksaa minulle 113e/lapsi. Jos minä pistäisin omasta pussistani vain tuon 113e sekä lapsilisän, niin ei sillä rahalla paljoo harrastettaisi. Ja nyt esim. kun esikko aloitti opiskelut, pelkkiin opiskelu tarvikkeisiin ja kirjoihin on mennyt jo melkein 300e.

Piti vielä lisäämäni, että eroperheen sivuilla lukee, että jos lähivanhempi ei ole hyvätuloinen, on tuo 118e riittämätön lapsen elatusavuksi.
[/quote]

Kuinka vähän olet alun perin saanut? vai oletkoollut kauan erossa kun kuitenkin ne indeksikoeotukset aina nostaa elatusmaksua. Jos saat vain 113?/lapsi olisit lopun saanut kunnalta jos haluat, ja tuo minimikin nousee muistaakseni vuoden alusta 125?KK joten kannattaa hakea kunnalta loput ja jos indeksi korotukset on jääneet maksamatta niin niitä voi ex puolisolta hakea myös takautavasti.

Noista eroperheen sivusta kommentoin vain sen verran että siellä on aivan erialista tietoa kuin oikeusministeriön sivuilla. Meillä henkilökohtaisesti on kulutus lähempänä oikeusministeriön suosituksia kuin mitä noihin eroperheen sivuille on laitettu.Meillä tullaan luultavasti ostamaan niinpaljon kuin mahdollista kirjoja kanttiinista käytettynä ja yritetään säästää kaikissa kuluissa niin kuin vaan on mahdollista ja myöskin kannustan nuoret töihin kesäksi jos vaan pääsevät ja osallistumaan omiin opintoihinsa. :wave:
 

Yhteistyössä