Lähivanhemmat vedättää etävanhempia elareissa(joissain tapauksissa)

  • Viestiketjun aloittaja shr
  • Ensimmäinen viesti
shr
Eli useinhan sanotaan, että lähivanhempi joutuu maksamaan lapsen asumisesta enemmän kuin etävanhempi niin miten tämä on perusteltu? Koska lähivanhempi saa elatusavun lisäksi lapsilisän, jota etä ei saa. Miksi siis pitäisi vaatia etävanhemmalta kauhean suurta elaria kun saa valtiolta lapsilisän ja todennäköisesti asumistukea asumiseen?Tuntuu että niiltä etävanhemmilta yritetään kiskao kaikki mahdollinen irti. Muutamaa tapausta taas seurannut, eli lähivanhempi väittää kuinka lapseen menee kauheesti rahaa ja kuinka kuluttaa vaatteita yms. Tosiasiassa lähivanhempi voi käyttää lapsen elättämiseen tarkoitetut rahat itseensä ja kukaan ei tiedä siitä. Huijausta. Molempien pitäisi osallistua samalla summalla lapsensa elättämiseen.
Eli jos etä maksaa elareita vaikkapa 200 kuussa niin lähivanhemman pitäisi sijoittaa sama summa lapseen plus lapsilisän verran päälle koska hän saa lapslisän tililleen.Uskoisin tuon summan kattavan yhden lapsen asumisen, ruuan ja harrastukset varsinkin kun lapsi saattaa olla etävanhemmalla kuitenkin 5-6 päivää kuussa.
Eli elarit ei ole tarkoitettu lähivanhemman menoihin ja elintason ylläpitämiseen.
 
tuotakkkk
Ihme kiistan aihe, paljon antaa rahaa lapsen elämiseen. Jos lapsi harrastaa, menee rahaa harrastukseen, matkaan harrastuksen pariin. Joskus 200e menee jo siihen. Ja mieti toisinpäin, hoitaisitko lasta lähihuoltajana ja riittäisikö se 300e/kk ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin.. edes puoliksi.
 
"tööt"
a) olipa yllätys b) mitä sitten c) minäkin maksan elareita eikä vähempää kiinnosta miten eksä rahat käyttää kunhan lapsella on ruokaa, katto pään päällä ja puhtaita vaatteita
 
"Kolmen äiti"
Oletko kenties joku nykyinen, jonka miehellä on lapsia ennestään elätettävän? :) Tuo jupinasi kuullostaa juuri siltä :) Ja voin kertoa, että tuo mainitsemasi 200e/kk/lapsi ei juurikaan täällä pk seudulla riitä mihinkään. Ja asumistukea en saa. Lasten menot, harrastukset, vaattet, vakuutukset jne maksaa katsos ihan oikeeta rahaa. En osta kirppareilta lasteni vaatteita vain siksi, että olemme isän kanssa eronneet. Koska emme ostaneet niitä sieltä silloin yhdessäkään.
 
"bella"
[QUOTE="Kolmen äiti";22350488]Oletko kenties joku nykyinen, jonka miehellä on lapsia ennestään elätettävän? :) Tuo jupinasi kuullostaa juuri siltä :) Ja voin kertoa, että tuo mainitsemasi 200e/kk/lapsi ei juurikaan täällä pk seudulla riitä mihinkään. Ja asumistukea en saa. Lasten menot, harrastukset, vaattet, vakuutukset jne maksaa katsos ihan oikeeta rahaa. En osta kirppareilta lasteni vaatteita vain siksi, että olemme isän kanssa eronneet. Koska emme ostaneet niitä sieltä silloin yhdessäkään.[/QUOTE]

miksi ei voisi joskus ostaa kirpparilta? Minäkin ostan mielelläni uusia (vaikka ollaan kotiäiti - opiskelijaperhe, isä opiskelee) ja uudet vaatteet on tottakai kivoja mutta jos joskus löydän kirpparilta jotain oikeasti halvalla ja se on hyvää ja meille sopivaa niin toki otan sieltä, enkä uutena kaupasta. jos taas kirpparilta ei löydy niin sitten ostan uutena. miksi noin kielteinen asenne?
 
"Työmies"
[QUOTE="Kolmen äiti";22350488]Oletko kenties joku nykyinen, jonka miehellä on lapsia ennestään elätettävän? :) Tuo jupinasi kuullostaa juuri siltä :) Ja voin kertoa, että tuo mainitsemasi 200e/kk/lapsi ei juurikaan täällä pk seudulla riitä mihinkään. Ja asumistukea en saa. Lasten menot, harrastukset, vaattet, vakuutukset jne maksaa katsos ihan oikeeta rahaa. En osta kirppareilta lasteni vaatteita vain siksi, että olemme isän kanssa eronneet. Koska emme ostaneet niitä sieltä silloin yhdessäkään.[/QUOTE]

200e/kk, notta ristus, emmä olkiluodolla saa edes kuukaudessa tollasia summia kasattua!
 
"vieras"
Minustakin tän ketjun aloittaja ilmeisesti pelkää itsensä jäävän paitsi jostain ku äijä joutuu elareita maksamaan..Voin kyllä kans kertoa,että se "pikkuraha" mitä minäkin kuukaudessa saan elatusmaksua ei ainakaan tulevaisuudessa tule riittämään mihkään lapsen kasvaessa,harrastusten muuttuessa tosiaan maksullisiksi ja vaatimusten muutenki kasvaessa.Vielä voin selvitä vaateostoksilla osittain kirpparilla,mutta en enää tulevaisuudessa ja silloin joudun sitten tinkimään omista menoista,jotta lapsi voisi kulkea asiallisissa vaatteissa tilanteen mukaan..

Tää on siis tulevaisuus,huh!
 
matikkapää
[QUOTE="Kolmen äiti";22350488]Oletko kenties joku nykyinen, jonka miehellä on lapsia ennestään elätettävän? :) Tuo jupinasi kuullostaa juuri siltä :) Ja voin kertoa, että tuo mainitsemasi 200e/kk/lapsi ei juurikaan täällä pk seudulla riitä mihinkään. Ja asumistukea en saa. Lasten menot, harrastukset, vaattet, vakuutukset jne maksaa katsos ihan oikeeta rahaa. En osta kirppareilta lasteni vaatteita vain siksi, että olemme isän kanssa eronneet. Koska emme ostaneet niitä sieltä silloin yhdessäkään.[/QUOTE]

No eihän sitä lapseen olekaan varattu 200 euroa per lapsi, vaan 200 + 200 + 150 (lapsilisä). Eli yhteensä 550 euroa. Kuinka moni voi REHELLISESTI sanoa laittaneensa ydinperheessä lapseen rahaa 550 euroa kuussa???

Ja sille joka jupisee, että lapsilisä on 100 euroa, ei 150 euroa, niin kyllä se on lähin ihan oma juttu, jos muuttaa uuden kumppanin kanssa kimppaan. Silloin otetaan huomioon se, että se uusi kumppani osallistuu niihin kuluihin (kuten sähkön perusmaksu, tv-lupa, isomman asunnon saa suhteessa halvemmalla, suhteessa roskia tulee vähemmän jne jne).

AP:lle. Olet aivan oikeassa. Meilläkin on ihan käsittämätön tilanne täällä ja vastassa tälläkin palstalla rahanahneeksi haukuttu lapsen äiti. Äiti saa elareita yli 200 euroa, silti vaatii koko ajan lisää ja ostaa pitäis koko ajan lisää. Ja lapsi lähes puolet kuusta (10-14 vrk) isällään.

Mun mielestä tässä laskutoimituksessa on kaikista käsittämättömintä se, että tulot on lähes samat (isän elatuskyky katsottu pienemmäksi) ja luonapito lähes sama ja silti lähiäidillä on mahdollisuus pistää lapseen n. 600 euroa (sossun mukaan laskettu lapsen tarve) ja isällä 36 euroa (luonapitovähennys).

Kuitenkin! Isä "joutuu" ostamaan lapselle käytännössä samat hyödykkeet kuin äitikin ja tarjoamaan samallalailla huoneen, sängyt jne jne kuin äitikin.

Erotuksena se mitä isä ei osta on vaatteet ja osapäivähoitomaksu, lääkäri ja vakuutus. Eli lähiäiti saa näihin haaskata sen 600 euroa kuussa. Isä osallistuu joskus vaatehankintoihin, partureihin, harrastuksiin jne jne. Ja hänellä tähän + ruokaan + mahdollisiin vaatteisiin + sänkyihin ja leluihin jne on varattu 36 euroa.
 
hohoijjaa
yh.. ja juu saan elareita sen 200e/kk.. tosiaan ootko ajatellu esim meitä yh-äitejä joilla se lapsi on sen 4vrk/kk sillä isällä.. ja jos halutaan esim hoitaa asioita yksin ja tilataan lastenhoitoapua esim 2h/viikko ja tuntipalkka on joku 10e/h ni laskeppas jo senkin osuus,, ja kyllä musta on ihan reilua että isä maksais vielä extraa siitä että äiti joutuu hoitamaan kaikki lapseen liittyvät asiat!! ja mikä homma on olla vastuussa lapsesta 24/7!!! mikään raha ei korvaa tätä väsymyksen määrää ja huolta yms mikä lapsesta aiheutuu välillä kun lapsi sairastelee yms.. taas näitä äitejä jotka ei tajua mistään mitään, ei taida sulla olla lapsia.
 
matikkapää
yh.. ja juu saan elareita sen 200e/kk.. tosiaan ootko ajatellu esim meitä yh-äitejä joilla se lapsi on sen 4vrk/kk sillä isällä.. ja jos halutaan esim hoitaa asioita yksin ja tilataan lastenhoitoapua esim 2h/viikko ja tuntipalkka on joku 10e/h ni laskeppas jo senkin osuus,, ja kyllä musta on ihan reilua että isä maksais vielä extraa siitä että äiti joutuu hoitamaan kaikki lapseen liittyvät asiat!! ja mikä homma on olla vastuussa lapsesta 24/7!!! mikään raha ei korvaa tätä väsymyksen määrää ja huolta yms mikä lapsesta aiheutuu välillä kun lapsi sairastelee yms.. taas näitä äitejä jotka ei tajua mistään mitään, ei taida sulla olla lapsia.
Mulla on omiakin lapsia ja olen henk koht sitä mieltä, että olisit aikoinaan ilmoittanut isälle olevasi etävanhempi ja että isästä olis tullut lähivanhempi, jos äitinä oleminen on noin vaikeaa.
 
hohhoijjaa
isä sattuu olemaan niin raha-ahne ettei olisi tullut kuuloonkaan jäädä kotiin hoitamaan vauvaa! ero tuli jo ennen lapsen syntymää.. olisiko ollut sinusta ihanaa äitinä että lapsi olisi laitettu heti hoitoon?? kyllä pienen lapsen paikka on kotona..ja sitäpaitsi sinä et voi kommentoida äitiyden vaikeuteen tietämättä meidän tilannetta.. naurettavaa kitistä elareista. hommaa itse mies jolla ei ole ennestään lapsia ni ei tarvi kitistä.
 
hohoijjaa
taitaa vaan sua vituttaa kun ei miehelläs oo laittaa sun lapsiin 200e/ kk :D siinäpä itket. kuten joku jo sanoi että lastenvalvoja ne maksut yleensä määrää.. ja lapsellista itkeä muutaman kympin tähden kun minini elatusavustus on 185e (jotain sinne päin)!!
 
matikkapää
taitaa vaan sua vituttaa kun ei miehelläs oo laittaa sun lapsiin 200e/ kk :D siinäpä itket. kuten joku jo sanoi että lastenvalvoja ne maksut yleensä määrää.. ja lapsellista itkeä muutaman kympin tähden kun minini elatusavustus on 185e (jotain sinne päin)!!
Minimiä ei olekaan ja se on 0 euroa, jos et sitä sattunut tietämään.
Ja lapsi joka mulla on, ei ole mun lapsi, vaan mun ja miehen lapsi. Ja siinä olet ihan oikeassa, ettei meillä olisi ikinä varaa laittaa kyseiseen lapseen 635 euroa (ja enemmänkin - niinkuin lähi väittää ettei 600 euroa riitä).
 
Äiti x2
Sun olisi kannattanut kaksi kertaa miettiä ennenkuin otat miehen jolla on lapsi/lapsia ennestään jos tuntuu noin hankalalta. Ei kannata olla kateellinen miehesi exälle ja varaudu siihen että joudutte vielä maksamaan vuosia. Vuorosi tulee kun elatusvelvollisuus päättyy!
 
lååå
yh.. ja juu saan elareita sen 200e/kk.. tosiaan ootko ajatellu esim meitä yh-äitejä joilla se lapsi on sen 4vrk/kk sillä isällä.. ja jos halutaan esim hoitaa asioita yksin ja tilataan lastenhoitoapua esim 2h/viikko ja tuntipalkka on joku 10e/h ni laskeppas jo senkin osuus,, ja kyllä musta on ihan reilua että isä maksais vielä extraa siitä että äiti joutuu hoitamaan kaikki lapseen liittyvät asiat!! ja mikä homma on olla vastuussa lapsesta 24/7!!! mikään raha ei korvaa tätä väsymyksen määrää ja huolta yms mikä lapsesta aiheutuu välillä kun lapsi sairastelee yms.. taas näitä äitejä jotka ei tajua mistään mitään, ei taida sulla olla lapsia.
Olen ottanut sellaisen kannan, että tapahtuipa elämässäni mitä tahansa, pystyn hoitamaan asiani ja lapseni ihan yksin ilman kenenkään tukia. Hyvä koulutus ja arvomaailma kunnossa pärjää, tuli mitä tuli.
Ja ei, en ole koskaan ollut sairas (hyvät elämäntavat ja ruoka), työtön (hyvä koulutus, olen aina saanut kaikki hakemani työpaikat) ja sellainen asenne, että pärjään jne. Että sillä tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lååå;22350903:
Olen ottanut sellaisen kannan, että tapahtuipa elämässäni mitä tahansa, pystyn hoitamaan asiani ja lapseni ihan yksin ilman kenenkään tukia. Hyvä koulutus ja arvomaailma kunnossa pärjää, tuli mitä tuli.
Ja ei, en ole koskaan ollut sairas (hyvät elämäntavat ja ruoka), työtön (hyvä koulutus, olen aina saanut kaikki hakemani työpaikat) ja sellainen asenne, että pärjään jne. Että sillä tavalla.
Missähän mielikuvitusmaailmassa sä mahdat asua? Että pysyt terveenä hyvien elämäntapojen takia? Paska säkä jos olet perinyt vanhemmiltasi alttiuden sairastua, siihen ei sitten auta se hyvä ruokakaan :D
Tiedätkös muuten että myös synnytyksessä voi vammautua? Eli kannattaa jättää ne lapset tekemättä.
 
låååååå
Missähän mielikuvitusmaailmassa sä mahdat asua? Että pysyt terveenä hyvien elämäntapojen takia? Paska säkä jos olet perinyt vanhemmiltasi alttiuden sairastua, siihen ei sitten auta se hyvä ruokakaan :D
Tiedätkös muuten että myös synnytyksessä voi vammautua? Eli kannattaa jättää ne lapset tekemättä.
On lapset jo tehty ja olen saanut alkoholisti-isältäni varmasti tämän sairausgeenin, mutta tietenkin vältän alkoholin käyttöä sekä itseni että perheeni vuoksi, etten sairastu tähän sairauteen. Äitini on hoitanut kaksi lasta yksin, saamatta sen kummempia tukia, kun olin lapsi, ei tiedetty vielä mistään elareista...Juu olen tosiaan syntynyt 60-luvulla!
Äitini puolelta tulee ainakin lihavuusgeeni ja alttius sydän- ja verisuonisairauksiin, jota vastaan taistelen juuri terveellisellä ruokavaliolla.
Ai niin, mikä se sinun kysymyksesi taas olikaan...
 
"muumi"
Onneksi ei voi ex määrittää mihin eron jälkeen rahat käyttää edes ne elarit :) Ei hirveesti olis munkaan elämä muuttunu erotessa jos edelleen se olis se ex:ä joka kertoo mitä saa ja ei saa tehdä ja mihin saa ja ei saa rahaa käyttää.
 
matikkapää
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti x2;22350872:
Sun olisi kannattanut kaksi kertaa miettiä ennenkuin otat miehen jolla on lapsi/lapsia ennestään jos tuntuu noin hankalalta. Ei kannata olla kateellinen miehesi exälle ja varaudu siihen että joudutte vielä maksamaan vuosia. Vuorosi tulee kun elatusvelvollisuus päättyy!
Hankalalta se kuule tuntuu miehestäkin, kun tietää maksavansa liikaa. Ja turha urputtaa, että lapseenhan se vain menee. Kun tietää todellisuudessa, mihin se menee ja mihin se ei mene.

Enkä tässä mitään vuoroani odota, hupsu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351020:
Hankalalta se kuule tuntuu miehestäkin, kun tietää maksavansa liikaa. Ja turha urputtaa, että lapseenhan se vain menee. Kun tietää todellisuudessa, mihin se menee ja mihin se ei mene.

Enkä tässä mitään vuoroani odota, hupsu.
6,67 €/pvä on liikaa?
 
matikkapää
[QUOTE="vieras";22351048]6,67 €/pvä on liikaa?[/QUOTE]

Siis missä sun matikkapää on?

yli 600 euroa / 20 = yli 20 euroa päivä!!! Tämän saa siis äiti
Ja kun ajatellaan vielä karkeasti, että lapsi on äidillään vaan noin puolet kuussa, niin se tekee 40 euroa päivälle! Huh!

Isä taas saa 36 euroa luonapitovähennystä, joka tekee noin euron päivässä! Ja kun ajatellaan luonapitopäivää kohden, niin se tekee noin 2 euroa. Ostappa sillä sitten ruokaa, leluja, silloin tällöin vaatetta, kenkää, parturia, sähkö, vesi, sänkyä jne. Ja vie vaikka joskus vielä lapsi uimahalliin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja låååååå;22350973:
On lapset jo tehty ja olen saanut alkoholisti-isältäni varmasti tämän sairausgeenin, mutta tietenkin vältän alkoholin käyttöä sekä itseni että perheeni vuoksi, etten sairastu tähän sairauteen. Äitini on hoitanut kaksi lasta yksin, saamatta sen kummempia tukia, kun olin lapsi, ei tiedetty vielä mistään elareista...Juu olen tosiaan syntynyt 60-luvulla!
Äitini puolelta tulee ainakin lihavuusgeeni ja alttius sydän- ja verisuonisairauksiin, jota vastaan taistelen juuri terveellisellä ruokavaliolla.
Ai niin, mikä se sinun kysymyksesi taas olikaan...
Hopsista, minäkin olen syntynyt 60-luvulla ja jo silloin oli elarit olemassa, itseasiassa lastenruokot ajoivat verovelankin ohitse, ja jos et maksanut ruokkoja saatoit peräti joutua työsiirtolaan :D
Eli se siitä sinun tiedoistasi. Minulla ei ole sinulta mitään kysyttävää kun en vaivaudu enää mitään paskanjauhantaa lukemaan..
 

Yhteistyössä