Lähivanhemmat vedättää etävanhempia elareissa(joissain tapauksissa)

  • Viestiketjun aloittaja shr
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351206:
Otetaanmpa tähän esimerkkilaskelma:
Nämä on noin lukuja. Mielestäni osa on laskettu jopa yläkanttiin. Omaan lapseeni en ainakaan ikinä saa menemään tuollaisia summia vuodessa esim. vaatteisiin. Laskuista varmaan jotain jäi pois. Ja esim. moni ei harrasta yhtään mitään.

Lapsen ulkovaatteet vuodessa 250 euroa
Lapsen kengät vuodessa 150 euroa
Lapsen muut vaatteet vuodessa 500 euroa
Vaatetus kuukautta kohden 75 euroa

Lapsen vakuutus vuodessa 200 euroa
Lapsen parturit vuodessa 30 euroa
Lapsen harrasteet vuodessa 500 euroa
Lapsen lääkkeet vuodessa 100 euroa
Kuukautta kohden 70 euroa

Päivähoito kuukautta kohden 230 euroa (esim)

Polkupyörät, sukset jne, vuodessa 300 euroa
Kuukautta kohden 25 euroa

Ruokaa ja veden/sähkönkulutusta, huonekaluja jne ei oteta huomioon, jos lapsi noin 50/50 molemmilla.
Kulut tässä esimerkkilaskennassa ovat noin 400 euroa kuussa, eli lapsen äidin ei tarvi käytännössä ollenkaan osallistua lapsen elättämiseen. Ja saa silti ostettua esim. 75 eurolla lapselle ykkösluokan vaatteita kuussa ja pistää lapsen harrastuksiinkin 50 euroa kuussa, vaikkei lapsi harrasta mitään. Noh, voihan sen rahan pistää omiin harrastuksiin. Parturissakin voi lasta käyttää 2-3 kertaa vuodessa tällä laskelmalla, mutta kun maksattaa isälle lapsen parturissakäynnit, niin voi sitten itse käydä sillä hinnalla kauneushoitolassa ;)
Tästähän puuttuu lapsen osuus vuokrasta, vesimaksusta, sähköstä jne. Mistä muuten ihmiset ovat saaneet päähänsä että aina pitää maksaa kulut puoleksi? Sehän menee niin että lapsen elatuksen tarve-lapsilisä/ vanhempien elautuskyvyn mukaan. Joskus se on 50-50 mutta saattaa olla vaikka 90-10.
 
matikkapää
JOs isä on yhtään fiksu hän ottaa tuollaisessa tapauksessa yhdeyden lastenvalvojaan. Rapsahtaa sakko lähiäidille nopeesti.
Ei noin voi tehdä.Eikä isän pidä olla niin nössykkä ja tossun alla että suostuu tuollaiseen.
Etävanhemmalla on kaikki oikeudet, lähivanhemmalla vain velvollisuuksia.
Otettu on, ja sossu vaan on äidin puolella. Lisäksi äiti valehtelee ja kaunistelee asioita sossulle.
 
matikkapää
Tästähän puuttuu lapsen osuus vuokrasta, vesimaksusta, sähköstä jne. Mistä muuten ihmiset ovat saaneet päähänsä että aina pitää maksaa kulut puoleksi? Sehän menee niin että lapsen elatuksen tarve-lapsilisä/ vanhempien elautuskyvyn mukaan. Joskus se on 50-50 mutta saattaa olla vaikka 90-10.
Lukisit koko ketjun, niin mainitsin jo mitä on lapsen asuminen. Millä perusteella sun mielestä isän pitäis maksaa isot elarit, jos luonapito on tuota luokkaa ja lisäksi ostelee pyörää, suksia, parturia jne jne.
 
yks yh
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351381:
Puhunkin meidän tapauksesta, jossa on lähes 50/50 tapaamiset 200 euron elareilla
Joo ja mä otin kantaa ihan ap:n viestiin ja keskusteluun ylipäätään. Katsos kun tilanteita on monenlaisia ja sun nyt sattuu olemaan tuollainen. Katkeruus on kovaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351405:
Lukisit koko ketjun, niin mainitsin jo mitä on lapsen asuminen. Millä perusteella sun mielestä isän pitäis maksaa isot elarit, jos luonapito on tuota luokkaa ja lisäksi ostelee pyörää, suksia, parturia jne jne.
Elarit määräytyy myös palkan mukaan. Haloo! Jos sattuu olemaan iso liksa niin silloin maksaa enemmän. Pienituloinen ei taas pysty maksamaan isoa summaa vaan lapsen ( ja sinä näet, äidin )
on tyydyttävä vähempään.
Minimi on se jotain 115 e tai sinnepäin.
Siitä ylöspäin lähdetään ja taas tulojen mukaan.

Ei niitä tuolla em laskukaavalla katsota sossussa.
:headwall:
 
"shihtzu"
Huomioikaas muuten se, että sitä lapsilisän yh-korotusta ei lasketa lapselle, vaan se on äidin tuloa, vain se 100 euroa lasketaan lapselle.

Niin ja se vanhemmista jolla on suurempi elatuskyky maksaa suhteessa enemmän.
Niin ja se lähivanhemman asumiskulut ei kaikilla ole samat, joten nekin vaikuttaa, jos asuu jossain pienessä vuokramurjussa, niin kulut on pienemmä kuin jos asuu vaikka omakotitalossa, jolloin asumiskulut on isommat ja harvat omakotitalolaiset saavat mitään asumistukea sun muuta.

No itse voin sanoa että en ryövää exää, kun sen ei tartte maksaa kuin vaivaiset 65 euroa kuussa mulle ja kela maksaa loput. Toisaalta vähän se ärsyttää, koska nyt exä pääsi helpolla ja se sai sitä mitä halusi, sillä on enempi käytettävänä rahaa itseensä, kun taas mulla oikeastaan kaikki menee elämiseen. Mutta tällä on pärjättävä ja minä olen päättänyt pärjätä.
 
matikkapää
Elarit määräytyy myös palkan mukaan. Haloo! Jos sattuu olemaan iso liksa niin silloin maksaa enemmän. Pienituloinen ei taas pysty maksamaan isoa summaa vaan lapsen ( ja sinä näet, äidin )
on tyydyttävä vähempään.
Minimi on se jotain 115 e tai sinnepäin.
Siitä ylöspäin lähdetään ja taas tulojen mukaan.

Ei niitä tuolla em laskukaavalla katsota sossussa.
:headwall:
Kyllä minä tiedän millä laskukaavalla niitä sossussa katsotaan, ja sehän tässä onkin. Kun laskukaavaan otetaan esim. asuminen äidin luona huomioon, vaikka luonapito on mitä on.

Joo ja lukisit koko ketjun. Mainitsin jo että äidin elatuskyky on parempi kuin isän tämä on sossussa katsottu.

Tiedoksi, että minimi on nolla euroa (0 euroa). Siis nol-la eu-ro-a (lukutaidottomille).
 
"vieras"
Mun täytyy olla ap:n kanssa osittain samaa mieltä.
meillä on tilanne jossa lasten isä asuu kolmiossa jotta lapsilla olisi isänkin luona oma huone. eli asumiskulut ovat suunnilleen samat kuin mullakin ovat. silti vain mun asumiskulut otetaan elatusmaksuja laskettaessa huomioon. Jostain syystä kun katsotaan että lähivanhemmalla tulee olla riittävän suuri asunto jotta lapsillakin on tilaa mutta etävanhempi voi aivan hyvin asua pienessä ja halvassa yksiössä sillä ei ole viranomaisten ongelma jos kolmion vuokra on liian kallis etävanhemman maksettavaksi eikä raha riitä jos maksaa suuria elatusmaksuja.

Mun asumiskulut otetaan huomioon kun lasketaan elareita, ja jotenkin oletetaan että lasten asumiskulut olisivat sen 2/3 kaikista asumiskuluista. sähköä ja vettä lapset eivät todellakaan kuluta niin paljon että se juurikaan missään laskuissa näkyisi. Eikä ruokakaan niin kallista ole että parin lapsen ruokkiminen vaatisi mitään kovin suuria summia siitä huolimatta että toinen lapsistani on moniallerginen.

En saa mitenkään kulutettua lapsiini edes sen vertaa rahaa mitä saan lapsilisinä ja elatusmaksuina tällä hetkellä ja luonnollisesti minullekin kuuluu varmaankin lasten elatuksesta maksettavaksi oma osuuteni. Tai voisinhan kyllä keksiä lapsille kalliit harrastukset ja ostaa vain kalliita merkkivaatteita ja hankkia isomman asunnon ja sen jälkeen laskettaa elarit uudelleen...
Minusta se ei mene ihan niinkään että etävanhemman kuuluu maksaa suurin osa lasten kuluista ja lähivanhemman vain se mitä "kuspääeksä" ei maksa.

lastenvalvojan milelstä lasten isän olisi maksettava eltausmaksuja reilusti yli 200€/lapsi mikä mun korvaan kuullostaa todellakin kohtuuttomalta.
ottaen huomioon että minulla oli pelkästään työttömänä ollessani jo kuukaudessa käteen jäävä rahamäärä asumistuki, lapsilisät, yh-korotukset ja työttömyyskorvaukset sekä elatusmaksut yhteenlaskettuna saman verran kuin lasten isällä jää kuukaudessa nettona käteen. ja nyt kun olen töissä, käteen jää vielä enemmän rahaa, mutta tienaan sen verran vähän että saan edelleen asumistukea muutaman satasen ja päivähoitomaksuluokka on nolla.
minä en vaatinut elatusmaksuja sen mukaan mitä viranomaiset laskivat kohtuulliseksi vaan pyysin kelan maksaman elatustuen verran.
siksi kuulen jatkuvasti muilta yksinhuoltajakavereiltani olevani idiootti, mun pitäisi vaatia enemmän rahaa, enemmän tapaamisia isän ja lasten välille koska mulla on kuulemma oikeus saada enemmän vapaa-aikaa, vaatia lasten isää osallistumaan harrastuskuluihin jne. ja minä ihmettelen että miksi. tuntuu olevan yleisesti vallalla sellaisnen asenne että lasten isät ovat pääsääntöisesti täysiä paskoja ja jonakin perheehylkäyskorvauksena etäisän kuuluu maksaa kaikki mahdollinen ja lähivanhempiäidin taas on saatava sitä kuuluisaa omaa aikaa ja äidin rahat ovat äidin oma henkilökohtainen huvittelukassa.
 
yksi yh
Matikkapää, miten mies kokee itse tilanteen? Eihän hänen tarvitsisi maksaa noin paljon. Sinun mielipiteesi kun tässä ei ole oleellinen. Jos lapsi virallisesti asuu 50/50, ei hänestä tarvitsisi maksaa mitään elatusmaksuja. Jos äiti tienaa enemmän, ei isän elatussumma voi olla silloin korkea - paitsi ellei hän itsekin tienaa hyvin. Oli miten oli, nämä asiat päättää isä, äiti ja lastenvalvoja, sinne vain uusiksi, jos joku osapuoli on tyytymätön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22350764:
Minimiä ei olekaan ja se on 0 euroa, jos et sitä sattunut tietämään.
Ja lapsi joka mulla on, ei ole mun lapsi, vaan mun ja miehen lapsi. Ja siinä olet ihan oikeassa, ettei meillä olisi ikinä varaa laittaa kyseiseen lapseen 635 euroa (ja enemmänkin - niinkuin lähi väittää ettei 600 euroa riitä).
No hakekaa sen toisenkin lapsen huoltajuus teille, niin saatte sen saman 600euroa.
 
"muumi"
Hei kaikki lähit jotka on sitä, mieltä että eivät tarvitse elaraita kuten edellä oleva nikillä vieras kirjoittava jolla jää reilusti rahaa yli tarpeen.... Niitä elareita ei ole pakko ottaa vastaan ja voi sopia että niitä ei makseta ollenkaan :) Tai sitte voi vaikka perustaa lapselle oman säästötilin ja säästellä ne rahnat lapselle tulevaisuutta varten :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351206:
Otetaanmpa tähän esimerkkilaskelma:
Nämä on noin lukuja. Mielestäni osa on laskettu jopa yläkanttiin...
Jos puhutaan laskelmoivista ihmisistä niin olet tosiaan maliesimerkki ;)

Sä ajattelet vain materiaa. Mietipä jos lapsi sairastuu? Kuka jää töistä kotiin hoitamaan lapsen, kuskaa lääkäriin, ostaa lääkkeet, hoivaa ja huoltaa?

Ja hoivaa ja huolenpitoa toki annetaan muulloinkin. Kyllä lähivanhemmalla on se vastuu ja lapsesta huolehtiminen kuitenkin päällä koko ajan - etä tuskin menettää yöuniaan jos lapsi on vaikkapa kuumeinen?

Jos olosi tuntuu niin köyhältä että haikailet lasten rahoja niin vinkki: MENE TÖIHIN. Palkkarahalla voit käydä vaikka siellä kampaajalla eikä tarvitse olla kateellinen lapsille.
 
lååååååååå
Hopsista, minäkin olen syntynyt 60-luvulla ja jo silloin oli elarit olemassa, itseasiassa lastenruokot ajoivat verovelankin ohitse, ja jos et maksanut ruokkoja saatoit peräti joutua työsiirtolaan :D
Eli se siitä sinun tiedoistasi. Minulla ei ole sinulta mitään kysyttävää kun en vaivaudu enää mitään paskanjauhantaa lukemaan..
Joo työsiirtolassa isäni oli ainakin lastensuojelun papereiden mukaan, jotka minulle lähetettiin muutama vuosi sitten asian vanhennuttua. Veronpalautuksista oli myös muutama lantti saatu. Mikä on ongelmasi? KATKERUUS?
 
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351538:
Mies kokee maksavansa liikaa ja lapsen lähihuoltajuutta on turha lähteä hakemaan, siinä äidin kanta on jo tullut selväksi.
Tjaah, oikeushan asian lopulta päättää jos niin hankalaksi menee,eli siinä vaiheessa lienee aivan sama mitä mieltä äiti on. Asiathan voi aina riitauttaa.
 
muuhun en jaksa edes kommentoida, tulin vaan ihmettelemään tuota poarturiasiaa:rolleyes: meillä ainakaan ei lasta saa parturiin alle 20e/kerta, missä paikassa vuodessa riittää 30e? jos kahden kk välein vien lasta parturiin, siihen menee n.100e vuodessa.
 
"vieras"
[QUOTE="muumi";22351533]Hei kaikki lähit jotka on sitä, mieltä että eivät tarvitse elaraita kuten edellä oleva nikillä vieras kirjoittava jolla jää reilusti rahaa yli tarpeen.... Niitä elareita ei ole pakko ottaa vastaan ja voi sopia että niitä ei makseta ollenkaan :) Tai sitte voi vaikka perustaa lapselle oman säästötilin ja säästellä ne rahnat lapselle tulevaisuutta varten :)[/QUOTE]

tietenkään elareita ei ole pakko ottaa vastaan jos ei halua. ja tiedän monia tapauksia joissa lähivanhempi tyytyy huomattavasti pienempään summaan kuin mitä lastenvalvoja esimerkiksi laskee kohtuulliseksi summaksi. eikä tässä kai siitä edes ollut kyse vaan siitä että on olemassa ihmisiä jotka nyhtävät eksältä elatusmaksuja niin paljon kuin vaan suinkin saavat eikä sekään muka riitä mihinkään.
mun mielestä on kohtuullista että etävanhemp osallistuu lasten kuluihin, mutta olen viranomaisten kanssa itse hieman eri linjoilla siitä, mikä on kohtuullista.

tällä hetkellä kun esimerkiksi tilanteessa jossa eronnut äiti perustaa uuden miehen kanssa perheen, on mahdollista että se lähivanhempi uuden miehensä kanssa on kotona niin että toinen on työtön ja toinen äitiyslomalla ja sen jälkeen hoitovapaalla jolloin lähivanhemman elatuskyky lapsia kohtaan katsotaan olemattomaksi ja sillä perusteella hyvätuloinen ex käytännössä elättää perheen yhdessä kelan ja sosiaaliviranomaisten kanssa maksamalla suuria elatusmaksuja. eikä se, että elätettäväksi kuuluu ex-vaimon ja omien lasten lisäksi myös ex-vaimon uusi puoliso ja heidän yhteinen lapsensa, ole enää millään tavalla kohtuullista.
 
"muumi"
[QUOTE="vieras";22351626]tietenkään elareita ei ole pakko ottaa vastaan jos ei halua. ja tiedän monia tapauksia joissa lähivanhempi tyytyy huomattavasti pienempään summaan kuin mitä lastenvalvoja esimerkiksi laskee kohtuulliseksi summaksi. eikä tässä kai siitä edes ollut kyse vaan siitä että on olemassa ihmisiä jotka nyhtävät eksältä elatusmaksuja niin paljon kuin vaan suinkin saavat eikä sekään muka riitä mihinkään.
mun mielestä on kohtuullista että etävanhemp osallistuu lasten kuluihin, mutta olen viranomaisten kanssa itse hieman eri linjoilla siitä, mikä on kohtuullista.

tällä hetkellä kun esimerkiksi tilanteessa jossa eronnut äiti perustaa uuden miehen kanssa perheen, on mahdollista että se lähivanhempi uuden miehensä kanssa on kotona niin että toinen on työtön ja toinen äitiyslomalla ja sen jälkeen hoitovapaalla jolloin lähivanhemman elatuskyky lapsia kohtaan katsotaan olemattomaksi ja sillä perusteella hyvätuloinen ex käytännössä elättää perheen yhdessä kelan ja sosiaaliviranomaisten kanssa maksamalla suuria elatusmaksuja. eikä se, että elätettäväksi kuuluu ex-vaimon ja omien lasten lisäksi myös ex-vaimon uusi puoliso ja heidän yhteinen lapsensa, ole enää millään tavalla kohtuullista.[/QUOTE]

Toi on ihan täyttä kukkua :LOL: elarit koskee vain OMIA lapsia siis hyvänen aika miten katkeria ihmisiä maa päällään kantaa :eek:
 
Tää on aina yhtä käsittämätöntä, miten ihmisten mielestä eronneiden vanhempien lasten pitäisi "tyytyä" kulkemaan kirppareilta ostetuissa vaatteissa, kotiparturointiin, ilmaisiin harrastuksiin... Jos näin ei ole ollut vanhempien ollessa yhdessä, niin miksi sen pitäisi muuttua eron jälkeen, mikäli vanhemmilla tai toisella (esim. etällä) on yhä varaa kustantaa ne? Elatusmaksun maksajat valittaa, kuinka joutuvat pistämään rahaa OMAAN lapseensa
 

Yhteistyössä