Lähivanhemmat vedättää etävanhempia elareissa(joissain tapauksissa)

  • Viestiketjun aloittaja shr
  • Ensimmäinen viesti
järkipää
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351381:
Puhunkin meidän tapauksesta, jossa on lähes 50/50 tapaamiset 200 euron elareilla
Miksi aloituksen otsikko sitten on noin harhaanjohtava? Opettele otsikoimaan oikein. Jos puhut vain teidän tapauksesta niin miksi vedät KAIKKI lähivanhemmat mukaan että he kaikki muka vedättäisivät elareissa? Ukkos on varmaan harvinaisen tyhmä. Ei se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka maksaa!
 
yksi yh
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351937:
Mistä sinä minun tuloni tiedät?
Ehkä onkin niin, että minä kustannan meidän lapsen kokonaan, koska isännällä ei siihen ole varaa - miksikö? Siksi että ylimääräinen menee lähiäidin kampaamokäynteihin ja uusiin korkkareihin.
Eikä mene, vaan lapsen elatusmaksuihin. Niillä maksetaan lapsen kulut. Jos tällä lähiäidillä on omien parempien tulojensa takia vielä varaa käydä kampaajalla ja ostaa korkkarit, niin hyvä niin. Sinullakin on siihen mahdollisuus - sama mahdollisuus kuin lähiäidillä, työ.
 
matikkapää
Alkuperäinen kirjoittaja järkipää;22351965:
Miksi aloituksen otsikko sitten on noin harhaanjohtava? Opettele otsikoimaan oikein. Jos puhut vain teidän tapauksesta niin miksi vedät KAIKKI lähivanhemmat mukaan että he kaikki muka vedättäisivät elareissa? Ukkos on varmaan harvinaisen tyhmä. Ei se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka maksaa!
Vai oletko sinä tyhmä? Et osaa sitten lukea, että aloittajalla on eri nimimerkki kuin minulla? En ole ap.
 
matikkapää
Eikä mene, vaan lapsen elatusmaksuihin. Niillä maksetaan lapsen kulut. Jos tällä lähiäidillä on omien parempien tulojensa takia vielä varaa käydä kampaajalla ja ostaa korkkarit, niin hyvä niin. Sinullakin on siihen mahdollisuus - sama mahdollisuus kuin lähiäidillä, työ.
Kyllä, siinä olet ihan oikeassa, että niillä maksetaan lapsen kulut. Mutta se ylimääräinen, mikä jää, ei suinkaan mene säästöön, vaan niihin korkkaireihin - itselle.
 
[QUOTE="vieras";22351920]sinun mielestäsi on täysin ok että eronnut äiti voi halutessaan perustaa eron jälkeen uuden miehen kanssa perheen ja sillä perusteella saada korotusta elatusmaksuihin?
lähivanhempi, joka yleensä on äiti, voi eron jälkeen tehdä lisää lapsia ja sillä perusteella hankkia suuremman asunnon ja jäädä vuosiksi äitiyslomalle ja kotihoidontuelle niin että ex-puoliso maksaa suurimman osan kuluista. se perustuu siihen laskukaavaan että tämä äitiyslomalle ja hoitovapaalle jäävä osapuoli ei ole kykenevä yhtä suureilta osin elättämään niitä yhteisiä lapsia sillä tulot laskevat, elätettävien määrä kasvaa ja näin ollen myös elinkustannukset.
niiden biologisten lasten kulut eivät kasva, vaan sen äidin uuden perheen kulut ja syynä se että perheeseen syntyy lisää lapsia. välillisesti se entinen puoliso, ollessaan hyvätuloinen, joutuu osallistumaan sen uuden perheen kustannuksiin koska hyvinkin voidaan katsoa että lähivanhemman elatuskyky näitä yhteisiä lapsia kohtaan on uusperheen perustamisen jälkeen lähivanhemman hyväksi 10/90 kun se muuten olisi esimerkiksi 40/60[/QUOTE]

Kyllähän etänkin "uudet" lapset lasketaan mukaan, kun etän elatusvelvollisuutta lasketaan.
 
"muumi"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351989:
Kyllä, siinä olet ihan oikeassa, että niillä maksetaan lapsen kulut. Mutta se ylimääräinen, mikä jää, ei suinkaan mene säästöön, vaan niihin korkkaireihin - itselle.
Aivan ja kun lapselle tarvitsee ostaa jotaki muun aikaa kuusta kuin silloin kun elarit tulee tilille menee se sen lähintililtä. Kuten tossa jo aiemmin kirjoittelin niin elarit eivät ole korvamerkittyä rahaa eikä etä (thank god) päätä siitä miten lähi rahansa käyttää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22351956]Ilman lasta vois vaihtaa asunnon kokoa esimerkiksi kolmiosta yksiöön. Kyllä siinä vuokra alenee. Tai kun mietin omaa exääni, hän asui yksiössä vuokrakustannukset pienet.. minä asuin lapsemme kanssa kolmiossa vuokrakustannukset isot. [/QUOTE]

mutta tässähän se ongelma pääosin onkin...
mun lasten isä asuu kolmiossa siksi että silloin kun lapset tapaavat isäänsä, lapsilla on siellä isän luonakin oma huone. Sitä, että etäisällä ovat asumiskulut samaa luokkaa kuin minulla, ei kuitenkaan oteta huomioon silloin kun lasketaan isän elatuskykyä lapsiin sillä isän kolmiossa asuminen katsotaan omaksi valinnaksi vaikkakin syy on lasten etu.
Joten elatusmaksut lasketaan vain isän tulojen ja varallisuuden mukaan eikä se, että maksaa kolmion vuokraa, ole syy olla maksamatta laskettua elatusmaksusummaa. Jos taas elatusmaksuja maksaisi niin paljon kuin laskettu summa on, hänellä ei olisi varaa pitää sitä kolmiota. siksi minä esimerkiksi katson että on ihan kohtuullista ja reilua että en vastaanota elatusmaksuja niin paljon kuin viranomaisten laskema kohtuullinen määrä olisi.

Mun mielestä se, että lasten isä pitää lasten takia suurempaa asuntoa ja maksaa siitä suurempaa vuokraa kuin yksiöstä, on hyvä syy olla maksamatta niin suuria elareita, ja nimenomaan lasten edun takia. viranomaisten laskeman kaavan mukaan niin ei ole.
 
ehheh
No, olis. Loppuis tapaukset joissa hajonneen kumin jälkeen joku latvasta laho muija alkaa selittää "mä haluun pitää tän lapsen". Ei siis o kohdalle sattunu, mutta tuttavapiirissä yhdelle.
Puhutkohan minusta? Mulla ja yhdellä miehellä hajos kumi, tulin raskaaksi ja päätin pitää lapsen. Miks mun olis abortti pitänyt tehdä? Yhtälailla se mies on vastuussa :) Olis miettinyt ennen kuin vetää vehkeensä esiin..
 
yksi yh
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351989:
Kyllä, siinä olet ihan oikeassa, että niillä maksetaan lapsen kulut. Mutta se ylimääräinen, mikä jää, ei suinkaan mene säästöön, vaan niihin korkkaireihin - itselle.
Mistä sä voit tietää noin tarkkaan heidän menonsa? Et voi, ja hienoa jos rahaa jää säästöön välillä, koska yllättäviä menoeria tulee aina.
 
[QUOTE="vieras";22352033]kaikki eivät löydä sitä uutta puolisoa heti eron jälkeen tai välttämättä koskaan. ja vaikka löytäisivätkin, eivät välttämättä saa lapsia.[/QUOTE]

No ei niin. Silloin ei olekaan uusia elätettäviä pienentämässä elatuskykyä per lapsi.
 
"vieras"
Saan varmaan kommentteja, katkeraa tekstiä tms. mutta en sitä ole, tuli vain mieleen ap:n aloituksesta.
Eli mieheni ex,työtön, miehelleni jonkun verran velkaa, saa lapsesta siis reilut elarit, asumistuet, yh:n lapsilisät..ei maksa velkaansa tai lyhennä koska on kai niiin tiukkaa, lapsella aina lyhyitä pieniä vaatteita kun tulee meille (ollaan tosin ostettu tänne vaatteita) on todella pieniruokainen lapsi kertoo että syö kotona vain valmishernekeittoa nakkeja jne., mutta jostain sitä rahaa löytyy kuitenkin exän parturikäynteihin (aina uudet värit, hiustenpidennykset, tekokynnet) ja uusiin vaatteisiin.
Surullista, mutta minkäs teet.
 
No, olis. Loppuis tapaukset joissa hajonneen kumin jälkeen joku latvasta laho muija alkaa selittää "mä haluun pitää tän lapsen". Ei siis o kohdalle sattunu, mutta tuttavapiirissä yhdelle.

Samaten olisi aika mehevää kun mies huolehtisikin hormooniehkäisystä, ja puoliso väittäisi tulleensa raskaaksi :D Siinä voisi sitten pakata tavarat muijalle ja toivottaa onnea uuden miehen kanssa.

Missä on tasa-arvo, perkeles. Miesten e-pillerit kauppoihi niinku olis jo.
No hyvä mies mene ja teetä vasektomia, voit nussia niin omaa kuin vierastakin huoletta ja vot jos ämmät tulee ruikuttamaan jotain raskauksista niin voit nauraa paskaiset naurut.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351864:
Kyllä ennen eroakin kyseiselle lapselle on ostettu käytettyjä vaatteita, mutta itse asiassa eron jälkeen ei juurikaan. Sen sijaan hänen ydinperheessä olevalle sisarukselle ostetaan käytännössä kaikki käytettynä. Missä on tasa-arvo? Miksi eroperheen lapsi saa uudet vaatteet, mutta ydinperheen lapsi ei. Miten selität tämän lapselle, kun lapsi alkaa ymmärtämään asioita?

Joku viisas tietenkin sanoo, että mitäs meni ukko tekemään lisää lapsia. Mutta pitäiskö isän elämä loppua eroon?
Missä ydinperheessä? Sinun vai lapsen?
 
matikkapää
[QUOTE="muumi";22352015]Aivan ja kun lapselle tarvitsee ostaa jotaki muun aikaa kuusta kuin silloin kun elarit tulee tilille menee se sen lähintililtä. Kuten tossa jo aiemmin kirjoittelin niin elarit eivät ole korvamerkittyä rahaa eikä etä (thank god) päätä siitä miten lähi rahansa käyttää.[/QUOTE]

No en minä oletakaan että lähiäiti menee elaripäivänä kauppaan ja ostaa lapselle kaapillisen ruokaa, kasan vaatteita ja maksaa laskut. Mutta silti, näin se vaan menee. Se että siitä elarista + äidin omista elareista + lapsilisästä jää jotain yli, ei tarkoita tässä tapauksessa sitä että se säästettäisiin isompaa hankintaa, kuten polkupyörää varten. Vaan se kulutetaan niihin korkkareihin ja sitten kun polkupyörän osto tulee eteen, niin voivotellaan elareiden pienuutta.

Itse asiassa lähiäiti tajusi vasta hiljattain, että hänenkin pitää pistää tietty summa lapseen kuussa. Siihen saakka hän oli ollut siinä uskossa, että lapsilisän ja isän maksamien elareiden tulee kattaa kaikki lapsen kulut. Vaikka sossussa tämä asia oltiin keskusteltu moneen kertaan.
 
"vieras"
No ei niin. Silloin ei olekaan uusia elätettäviä pienentämässä elatuskykyä per lapsi.
no ei ole ei, mutta jos omien lasten lähivanhempi perustaa uusperheen, sen exän elatuskyvyn omia lapsia kohtaan on noustava siksi että lähivanhemman tulot pienenevät ja elätettävien määrä kasvaa jolloin etävanhemmalle kuuluu suurempi osuus maksettavaksi niiden biologisten lasten kuluista.
 
järkipää
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351979:
Vai oletko sinä tyhmä? Et osaa sitten lukea, että aloittajalla on eri nimimerkki kuin minulla? En ole ap.
En usko. Sinähän täällä koko ajan räyhäät, nimimerkkiä on helppo muuttaa. Mutta edelleen, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka MAKSAA!

Muutenkin tollaset ihmiset jotka ajattelee vaan rahaa, rahaa ja rahaa, ovat todella vastenmielisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lååååååååå;22351585:
Joo työsiirtolassa isäni oli ainakin lastensuojelun papereiden mukaan, jotka minulle lähetettiin muutama vuosi sitten asian vanhennuttua. Veronpalautuksista oli myös muutama lantti saatu. Mikä on ongelmasi? KATKERUUS?
Tota millekäs minä olisin katkera?
 
[QUOTE="vieras";22352078]no ei ole ei, mutta jos omien lasten lähivanhempi perustaa uusperheen, sen exän elatuskyvyn omia lapsia kohtaan on noustava siksi että lähivanhemman tulot pienenevät ja elätettävien määrä kasvaa jolloin etävanhemmalle kuuluu suurempi osuus maksettavaksi niiden biologisten lasten kuluista.[/QUOTE]

Niin? Mä en nyt edelleenkään ymmärrä mikä tässä on ongelmana.
 
tota, miten niin todennäköisesti asumistukea? Onko sulla heittää joku tilasto mistä näkyis että suurin osa yksinhuoltajista on asumistuen piirissä, kun musta tuntuu ihan maalaisjärjellä että suurin osa on kuitenkin ihan työssäkäyviä ihmisiä?
 
matikkapää
[QUOTE="vieras";22352059]Missä ydinperheessä? Sinun vai lapsen?[/QUOTE]

Siis puhuin isännän etälapsesta uusine vaatteineen ja ydinperheessä asuvasta isännän ja minun lapsesta kirpparivaatteineen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22352129:
Siis puhuin isännän etälapsesta uusine vaatteineen ja ydinperheessä asuvasta isännän ja minun lapsesta kirpparivaatteineen.
Miehesi luonnollisesti antaa sinulle samat 200 € käyttöön. Kai hänelle jää palkasta nettona käteen enemmän kuin 400 €.

Oletko itse töissä?
 
matikkapää
Niin? Mä en nyt edelleenkään ymmärrä mikä tässä on ongelmana.
Oletetaan että äidin tulot netto 1500 euroa, isän tulot 1500 euroa. Isä maksaa äidille yhdestä lapsesta elaria 170 euroa.

Äiti menee kimppaan uuden miehen kanssa, jolloin yksinhuoltajavähennys poistuu. Äiti vaatii tällä perusteella lisää elaria. Sossu on samaa mieltä ja isä maksaakin nyt elaria 200 euroa.

Äiti saa vaikkapa kaksoset uuden miehen kanssa. Ensinnäkin äitiyslomalla ollessaan tulotaso laskee vaikkapa siten, että nettotulot äidillä ovatkin 1200 euroa. Äiti vaatii lisää elaria ja sossu on samaa mieltä. Isän maksama elari nousee 210 euroa.
Kaksoset syntyvät. Nyt äidin pitää elättää "puoleksi" yksi "eroperheen lapsi" sekä kaksoset. Tähän saakka äidillä on ollut käytössä 1 lapsen elättämiseen sanotaan vaikkapa 200 euroa. Nyt hänellä on tuo sama summa 3 lapsen elättämiseen. Äiti vaatii elareiden nostoa tällä perusteella ja elarit nousee. Nyt isä maksaakin 300 euroa lapsesta, eli laskennallisesti lapsilisän kanssa lähes kaikki lapsen kulut (sossun taulukon mukaan) vain ja ainoastaan siksi että äiti teki lisää lapsia.
 

Yhteistyössä