Lähivanhemmat vedättää etävanhempia elareissa(joissain tapauksissa)

  • Viestiketjun aloittaja shr
  • Ensimmäinen viesti
e
[QUOTE="vieras";22351286]Mistä ihmeestä vetelet noita lukuja? Lapsen parturi/kampaaja maksaa n. 15 €/leikkaus, meillä käydään 6 kertaa vuodessa. Lapsen pelkkiin "harrastusvälineisiin" esim. polkupyörään, luistimiin, suksiin saa uppoamaan enemmän kuin 500 €.[/QUOTE]

Miksi IHMEESSÄ joku vie lapsen parturiin joka toinen kuukausi!?
 
jåååååååååååå
Tota millekäs minä olisin katkera?
Piti sitten kuitenkin kommentoida? Toisilla on periaatteita ja niistä pidetään kiinni, toisilla ei.

Ihan noin yleisesti, olet todella ikävästi kommentoinut palstalla eri aloituksia. Joku sua vaivaa. Kiroilua ja törkeyksiä. Ja älä vaan jatka mun kanssa keskustelua, koska minä lopetan nyt tähän.
 
jåååååååååååååå
Hopsista, minäkin olen syntynyt 60-luvulla ja jo silloin oli elarit olemassa, itseasiassa lastenruokot ajoivat verovelankin ohitse, ja jos et maksanut ruokkoja saatoit peräti joutua työsiirtolaan :D
Eli se siitä sinun tiedoistasi. Minulla ei ole sinulta mitään kysyttävää kun en vaivaudu enää mitään paskanjauhantaa lukemaan..
Hih. Hih.
 
"vieras"
Eipä se exille ja niiden nyxille kuulu mitä se elareita saava vanhempi ostaa ja milloin, niin kauan kuin se lapsi saa vaatetta ylleen ja ravintoa massuun eikä kärvistele puutteessa äidin huolehtiessa vain itsestään. Totta hemmetissä yh saa hemmotella itseäänkin jos varaa on! Se nyt vielä puuttuukin että yyhoille asetettais joku kielto ettei mitään passaa itselle ostaa ettei vaan elarirahoista mene vahingossa moiseen... :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22352474:
Tällaisessa tapauksessa voi toimia kuten exäni, kieltäytyä maksamasta elatustukea penniäkään, jolloin äiti saa vain kelan minimielarit.
Eikös nuo mene perintään?
Menee, mutta mun exäni velkojen jatkoksi mahtuu hyvin ja kaikenlisäksi ne voi saada sieltä ulosotosta pois tarpeeksi pientä verotustodistusta vastaan ja tämähän luonnistuu ainakin kaikilta työttömiltä, pimeää tuloa nauttivilta sekä niiltä työssäkäyviltäkin joilla on paljon elätettäviä.

Mä en ihan aikuisten oikeasti jaksa tajuta näitä ketjuja, joissa naiset kertoo saavansa vain 200e elareita ja ettei se riitä muka mihinkään, vaikka muksut olisi osittain isälläänkin ja isä maksaisi osan lapsen kuluista muutenkin.
Todellisuudessa iso osa yksinhuoltajista on pakon edessä kelan minimielareilla ja isän luona vierailuja ei ole eikä tule.
 
neljän äiti
Jos isä lisääntyy, niin miksi lähin pitäisi tyytyä pienempiin elareihin sen takia, että isän elatuskyky heidän yhteisiä lapsiaan kohtaan onkin pienempi?

Aika mielenkiintoinen keskustelu ihan ydinperheen äidinkin näkökulmasta katsottuna. Täytyy sanoa että saan reilut 500 euroa lapsilisää kuussa neljästä lapsestamme ja kyllä niillä kustannan lapsilleni ihan kaiken.
Koskaan en osta mitään käytettyä, tosin uusia vaatteita ostan ainoastaan alennusmyynneistä muutaman kerran vuodessa. Eikä tarvitse kenenkään tinkiä parturimenoista tai harrastuksista.

En vaan ymmärrä miten joku voi laskea lapsen menoihin jotain 600 euroa kuukaudessa per lapsi. Eli meillä tuon laskukaavan mukaan lapsiin uppoaisi 2400 euroa kuussa..?

Ja oikeasti... meidän lapsilta ei puutu mitään eikä meidän vanhempienkaan tarvitse mistään tinkiä. Ja ihan keskituloisia ollaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;22355235:
En vaan ymmärrä miten joku voi laskea lapsen menoihin jotain 600 euroa kuukaudessa per lapsi. Eli meillä tuon laskukaavan mukaan lapsiin uppoaisi 2400 euroa kuussa..?
Hmph. Tottahan kaikki kannattaa tuollaiselle katraalle hankkia jokaiselle uus. Heivataan vauvojen välissä pihalle syöttötuolit, rattaat, turvaistuimet, vaatteet oli ehjiä tai ei...
 
neljän äiti
[QUOTE="vieras";22355523 begin_of_the_skype_highlighting**************22355523******end_of_the_skype_highlighting]Hmph. Tottahan kaikki kannattaa tuollaiselle katraalle hankkia jokaiselle uus. Heivataan vauvojen välissä pihalle syöttötuolit, rattaat, turvaistuimet, vaatteet oli ehjiä tai ei...[/QUOTE]


Mikä ärsytti?
 
neljän äiti
[QUOTE="vieras";22355523 begin_of_the_skype_highlighting**************22355523******end_of_the_skype_highlighting]Hmph. Tottahan kaikki kannattaa tuollaiselle katraalle hankkia jokaiselle uus. Heivataan vauvojen välissä pihalle syöttötuolit, rattaat, turvaistuimet, vaatteet oli ehjiä tai ei...[/QUOTE]


Joo ei ole paljon ollut hyötyä käytetyistä. Lapset 15 v poika, 11 v tyttö, 5 v tyttö ja 1 v poika. Eikä sen kummemmin olla tarvikkeita säästelty koska ei lapsilukua etukäteen suunniteltu.
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja matikkapää;22351206:
Otetaanmpa tähän esimerkkilaskelma:
Nämä on noin lukuja. Mielestäni osa on laskettu jopa yläkanttiin. Omaan lapseeni en ainakaan ikinä saa menemään tuollaisia summia vuodessa esim. vaatteisiin. Laskuista varmaan jotain jäi pois. Ja esim. moni ei harrasta yhtään mitään.

Lapsen ulkovaatteet vuodessa 250 euroa
Lapsen kengät vuodessa 150 euroa
Lapsen muut vaatteet vuodessa 500 euroa
Vaatetus kuukautta kohden 75 euroa

Lapsen vakuutus vuodessa 200 euroa
Lapsen parturit vuodessa 30 euroa
Lapsen harrasteet vuodessa 500 euroa
Lapsen lääkkeet vuodessa 100 euroa
Kuukautta kohden 70 euroa

Päivähoito kuukautta kohden 230 euroa (esim)

Polkupyörät, sukset jne, vuodessa 300 euroa
Kuukautta kohden 25 euroa

Ruokaa ja veden/sähkönkulutusta, huonekaluja jne ei oteta huomioon, jos lapsi noin 50/50 molemmilla.
Kulut tässä esimerkkilaskennassa ovat noin 400 euroa kuussa, eli lapsen äidin ei tarvi käytännössä ollenkaan osallistua lapsen elättämiseen. Ja saa silti ostettua esim. 75 eurolla lapselle ykkösluokan vaatteita kuussa ja pistää lapsen harrastuksiinkin 50 euroa kuussa, vaikkei lapsi harrasta mitään. Noh, voihan sen rahan pistää omiin harrastuksiin. Parturissakin voi lasta käyttää 2-3 kertaa vuodessa tällä laskelmalla, mutta kun maksattaa isälle lapsen parturissakäynnit, niin voi sitten itse käydä sillä hinnalla kauneushoitolassa ;)
huoh, en tiedä mistä nuo summat otat. Tässä omat.

Ulkovaatteet: Talvihaalari n. 90 euroa, välikausipuku 90, sadetakki ja kurahousut, hanskat 30 euroa, pipot, lippalakit, ja käsineet - taida 30 euroa riittää. Mutta menköön se 250 euroa.

Kengät: Talvigoret 80 euroa, kuomat 30 euroa, kumisaappaat 30 euroa, lenkkarit 20 euroa, nahkakengät 20 euroa, sandaalit 20 euroa. Tuo on meidän vakiosetti, lisäksi tulee vielä crocksit aidot tai kopiot päälle. 200 euroa.

Lapsen muut vaatteet 500 euroa, ehkä riittää ehkä ei, mun esikoinen esim. kasvaa sellaista vauhtia, että ei taida riittää. Nuoremmille varmaan riittää vähän vähempikin. Toisaalta noita vaatteita keskimmäiseltä rikkoutuukin niin, että saa jatkuvasti korjata, ja osa jo korjauskelvottomia, pitää hankkia siis myös uutta.

Vakuutus vuodessa 200 euroa, jaa niinkö, mun esikoisen vakuutus on 500 euroa vuodessa, ja on otettu eksän kanssa yhdessä, eikä se 200 euroa riitä noiden kahden nuoremmankaan vakuutukseen.

Lapsen parturit vuodessa 30 euroa, missä ihmeessä käytte, esikoisella on paksu tukka, parturissa on käytävä vähintään joka toinen vuosi, muuten päänahka ihottumassa, 1 kerta on 25 euroa, eli vuodessa mulla menee 6 * 25 euroa = 150 euroa, pienempien poikien päästä menee 20 euroa, ja 3 kuukauden välein leikkaaminen riittää, siis 4 *20 = 80 euroa.

Lapsen harrasteet, no meillä uppoaa noin 300 - 500 euroa harrastusmaksuihin, ja päälle välineet, muutama kymppi vuodessa.

Lääkkeiden kulutus vaihtelee eri vuosina siihen en kommentoi mitään.

Mutta sitten nuo harrastevälineet.

Polkupyörä, käytettynäkin 100 euroa, viimeksi ostetusta fillarista maksoin tosin 150 euroa
Sukset, monot, sauvat viime talvena kahdelle lapselle, molempien välineisiin upposi 160 euroa
Luistimet 40
Lisäksi olen ostanut sählymailoja, suojalaseja, sisäpelikenkiä, jalkapalloja, nappiksia jne. jne.
Ei tuo summa riitä alkuunkaan.

Päälle vielä puhelinlaskut, bussilaskut, välipalat koulussa. Mun lähilapseni on siis jo yläasteikäinen.

Meillä lapsi isällään nykyisin 4 - 6 päivää kuussa, sopimus on kyllä kahdeksasta päivästä.
Ja siksi lapsen kuluista osa on asumiskuluja, sähkö-, hygieniakuluja, ruokakuluja. Eli asuminen 200 euroa, ruoka 100 euroa.

Eksä maksaa elarina 200 euroa kuussa, minulla menee kyllä kevyesti lapseen enemmän omiakin rahoja ja vielä lapsilisätkin.

Niin ja itse tienaan niin paljon, että varmasti maksan omat menoni itse ja isomman siivun kuin nykyinen mieheni noiden yhteisten lasten menoista.
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;22355235:
Aika mielenkiintoinen keskustelu ihan ydinperheen äidinkin näkökulmasta katsottuna. Täytyy sanoa että saan reilut 500 euroa lapsilisää kuussa neljästä lapsestamme ja kyllä niillä kustannan lapsilleni ihan kaiken.
Koskaan en osta mitään käytettyä, tosin uusia vaatteita ostan ainoastaan alennusmyynneistä muutaman kerran vuodessa. Eikä tarvitse kenenkään tinkiä parturimenoista tai harrastuksista.

En vaan ymmärrä miten joku voi laskea lapsen menoihin jotain 600 euroa kuukaudessa per lapsi. Eli meillä tuon laskukaavan mukaan lapsiin uppoaisi 2400 euroa kuussa..?
Meillä lapsia on 3, ja ihan varmasti lapsiin uppoaa se reilu 500 euroa kuussa, kun huomioi myös asumiskustannukset ja ruuan.

Kuopus eskarissa, josta päivähoidon osuus on 203 euroa, päälle ruoka 100 euroa, asumiskulut 200 euroa. Nämä jo siis yli 500 euroa. Sitten vakuutus, harrastuskulut 300 euroa / 12, vaatteet ja kengät. Vaatteet kiertävät meillä minkä kestävät, mutta joudun ostamaan uutta, esim. viime talvena olen ostanut kuopukselle uudet sukset, monot ja sauvat.

Keskimmäinen koululainen on iltapäiväkerhossa, siitä kulut ovat 120 euroa, ruoka 100 euroa ja asuminen 200, eli peruskulutus on 420 euroa. Lisäksi nuo samat kulut kuin kuopuksella.

Vanhin koululainen peruskuluttaa ruuan 100 euroa ja asumisen 200, sekä bussilipun n. 20 euroa, sekä puhelinmaksut 330 euroa, mutta hänen vaatteisiinsa, harrastusvälineihinsä, parturiinsa, ynnä muihin kuluihin uppoaa sitten huomattavasti isommat summat. 13-vuotias poika on tarkka siitä, mitä päällensä laittaa, ja lisäksi on vuoden aikana kasvanut noin 15 senttiä, ja kengätkin numerolla, jopa kahdella, joten vaatteita ja kenkiä joutuu ostamaan ihan koko ajan, kun vanhat käyvät pieneksi.

Toki, jos ei noita asumisia ja ruokia laskettaisi, niin vähemmän menisi, mutta kaksioon emme mahdu, ja ruokaankin menee melkoisia summia rahaa.

Sen lisäksi mitä lapsiin laitetaan, siis meillä se vaikka 1800 euroa, maksetaan asumista lisää vielä 1200 euroa, sähköä 150 euroa, autoa 400 euroa, maksetaan tv-lupaa, kotivakuutusta, autovakuutusta, omia vaatteita jne, jne. Eli isompi summa jää vielä jäljelle, kuin tuo lasten 1800 euroa.

Niin ja meillä on siis uusperhe, esikoinen entisestä liitostani ja 2 nuorempaa uudesta liitostani.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";22354725]Eipä se exille ja niiden nyxille kuulu mitä se elareita saava vanhempi ostaa ja milloin, niin kauan kuin se lapsi saa vaatetta ylleen ja ravintoa massuun eikä kärvistele puutteessa äidin huolehtiessa vain itsestään. Totta hemmetissä yh saa hemmotella itseäänkin jos varaa on! Se nyt vielä puuttuukin että yyhoille asetettais joku kielto ettei mitään passaa itselle ostaa ettei vaan elarirahoista mene vahingossa moiseen... :headwall:[/QUOTE]

Nimenomaan. Mua ärsyttää, että jopa oma eksäni kuvittelee mun käyttävän elareita itseeni. Juu, ikään kuin mun reilun 4.000 euron palkka ei riittäisi kattamaan mun omia kulujani, ja ihan kuin nykyinen puolisoni ei toisi taloon rahaa lainkaan.

Jos on erottu, ei se tarkoita sitä, että pitää rypeä kurjuudessa, ostaa kaikki kirppiksiltä, ja pihistellä kaikesta. Se, että on yh, ei automaattisesti tarkoita myöskään sitä, että on tukiautomaatti, itse en ole saanut asumislisää, en toimeentulotukea, ei sillä, en ole tarvinnutkaan, mutta näin vain oletetaan. nih.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";22356212]Meillä lapsia on 3, ja ihan varmasti lapsiin uppoaa se reilu 500 euroa kuussa, kun huomioi myös asumiskustannukset ja ruuan.

Kuopus eskarissa, josta päivähoidon osuus on 203 euroa, päälle ruoka 100 euroa, asumiskulut 200 euroa. Nämä jo siis yli 500 euroa. Sitten vakuutus, harrastuskulut 300 euroa / 12, vaatteet ja kengät. Vaatteet kiertävät meillä minkä kestävät, mutta joudun ostamaan uutta, esim. viime talvena olen ostanut kuopukselle uudet sukset, monot ja sauvat.

Keskimmäinen koululainen on iltapäiväkerhossa, siitä kulut ovat 120 euroa, ruoka 100 euroa ja asuminen 200, eli peruskulutus on 420 euroa. Lisäksi nuo samat kulut kuin kuopuksella.

Vanhin koululainen peruskuluttaa ruuan 100 euroa ja asumisen 200, sekä bussilipun n. 20 euroa, sekä puhelinmaksut 330 euroa, mutta hänen vaatteisiinsa, harrastusvälineihinsä, parturiinsa, ynnä muihin kuluihin uppoaa sitten huomattavasti isommat summat. 13-vuotias poika on tarkka siitä, mitä päällensä laittaa, ja lisäksi on vuoden aikana kasvanut noin 15 senttiä, ja kengätkin numerolla, jopa kahdella, joten vaatteita ja kenkiä joutuu ostamaan ihan koko ajan, kun vanhat käyvät pieneksi.

Toki, jos ei noita asumisia ja ruokia laskettaisi, niin vähemmän menisi, mutta kaksioon emme mahdu, ja ruokaankin menee melkoisia summia rahaa.

Sen lisäksi mitä lapsiin laitetaan, siis meillä se vaikka 1800 euroa, maksetaan asumista lisää vielä 1200 euroa, sähköä 150 euroa, autoa 400 euroa, maksetaan tv-lupaa, kotivakuutusta, autovakuutusta, omia vaatteita jne, jne. Eli isompi summa jää vielä jäljelle, kuin tuo lasten 1800 euroa.

Niin ja meillä on siis uusperhe, esikoinen entisestä liitostani ja 2 nuorempaa uudesta liitostani.[/QUOTE]

Ei jösses sentäs mitä summia! Ymmärrä nyt hyvä ihminen että aika harvalla on laittaa lapsiin noin paljon rahaa, sun laskelmat on todellakin yläkanttiin!

Vaikka mä olenkin nostanut yksinhuoltajille hattua jaksamisesta lasten kanssa, mutta kyllä niitä todellisia mätämuniakin joukkoon mahtuu. Ihan kuin sen lapsen arvon voi rahassa mitata, lasketaan vaan mitä se kersa kuluttaa ja rahastetaan vähän joka suunnasta. Nykyään taitaa muutenkin olla "muotia" se, että yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki..
 

Yhteistyössä