Laihduttajan treeniohjelma

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Auttakaapas joku tietävä. Mulla ylipainoa about 30kg ja se olisi tarkoitus tässä seuraavan vuoden aikana karistaa. Ruokavalio on jo kunnossa, ja nyt tahtoisin lisätä urheilun tähän projektiin aktiivisesti mukaan. Nyt kuukauden verran olen yrittänyt jokapäivä liikkua edes vähän ja tehnyt zumbaa, lihastreeniä kotona + kävelylenkkejä. Kaipaisin kuitenkin vähän apua, haluaisin harrastaa liikuntaa mahdollisimman hyvässä suhteessa, eli minkä verran airoobista ja minkä verran lihastreeniä.

Jaksaisiko joku tehdä mulle viikkosuunnitelman? Edes suuntaa antavaa?

Salikorttia mulla ei ole, siihen ei tällä hetkellä yksinkertaisesti ole varaa, mutta kotona on hyvin tilaa ja olen oikeasti motivoitunut tekemään treenejä kotona.
 
"vieras"
Hienoa, että olet motivoitunut. Lähipiiriä seuranneena sanon, että on kuitenkin tosi harvinaista että yksinään kotona treenaamisen motivaatio säilyy. Tosin on sellasia kovatahtoisiakin, jotka siihen pystyy. Useimmat kuitenkin myyvät vähän käytettyjä zumbalevyjä, crosstrainereita, kuntopyöriä, jotka toimii vaatetelineinä ja niin edelleen.
Sen varalta, että kotiharjoittelu alkaa tökkiä ja kyllästyt, kysyn että oletko kokeillut esim. kansalaisopistojen tai vastaavien jumppia? Uimahallien vesijumppia? Uimahallin tai liikuntahallien kuntosaleja? Ovat huomattavan paljon edullisempia kuin yksityisten salien jäsenyydet ym. Löytyisikö lenkkikaveria? Omistatko suksia tai lenkkareita? Hiihto on äärettömän tehokas laji. Ylipainoisen pitäisi liikkua ainakin 45 minuuttia-tunti joka päivä. Anaerobinen liikunta lisää lihasmassaa ja lihas kuluttaa enemmän energiaa, anaerobisessa palaa kaloreita. Kuntosalia voisit harrastaa vaikka kahdesti viikossa ja 4 kertaa aerobista. Yksi lepopäivä on minusta hyvä pitää, kaikki eivät pidä sitäkään.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28068124]Hienoa, että olet motivoitunut. Lähipiiriä seuranneena sanon, että on kuitenkin tosi harvinaista että yksinään kotona treenaamisen motivaatio säilyy. Tosin on sellasia kovatahtoisiakin, jotka siihen pystyy. Useimmat kuitenkin myyvät vähän käytettyjä zumbalevyjä, crosstrainereita, kuntopyöriä, jotka toimii vaatetelineinä ja niin edelleen.
Sen varalta, että kotiharjoittelu alkaa tökkiä ja kyllästyt, kysyn että oletko kokeillut esim. kansalaisopistojen tai vastaavien jumppia? Uimahallien vesijumppia? Uimahallin tai liikuntahallien kuntosaleja? Ovat huomattavan paljon edullisempia kuin yksityisten salien jäsenyydet ym. Löytyisikö lenkkikaveria? Omistatko suksia tai lenkkareita? Hiihto on äärettömän tehokas laji. Ylipainoisen pitäisi liikkua ainakin 45 minuuttia-tunti joka päivä. Anaerobinen liikunta lisää lihasmassaa ja lihas kuluttaa enemmän energiaa, anaerobisessa palaa kaloreita. Kuntosalia voisit harrastaa vaikka kahdesti viikossa ja 4 kertaa aerobista. Yksi lepopäivä on minusta hyvä pitää, kaikki eivät pidä sitäkään.[/QUOTE]

Hei, ja kiitos vastauksestasi :)

Mä käyn kerran viikossa suurinpiirtein vesijumpassa 30min ja sen jälkeen vesijuoksussa 30min.

Mulla on kaveri, joka myös yrittää laihduttaa (vain 20kg, mutta silti) ja hänen kanssaan käydään lenkillä 2-4 kertaa viikossa. Kirjoitamme päivittäin viestejä toisillemme miten päivä on mennyt, ja tämä raportointi on mennyt hyvin. Myös koko perheeni on tukenani tässä, ja hoitavat lastani niin että pääsen ulos ilman lasta urheilemaan.

Nyt on kaikenkaikkiaan lähtenyt 4kg, samoin kuin kaverillani! Fiilis on hyvä, kaipaan vaan tosiaan struktuuria tähän hommaan. Olisi siis kiva jos joku tietävä jaksaisi kirjottaa mulle vähän tarkemmin että minkälaista urheilua kannattaisi harrastaa ja kuinka usein.
 
"Milli"
Mulla suurinpiirtein saman verran pudotettavaa. Heti alkuun tein sen klassisen virheen, että liian äkkiä liian paljon. Aloin kuntoilla hölkäten, kotitreeninä vatsat, kädet yms. No pian jalat tekivät stopin.

Neuvoja en varsinaisesti voi antaa, koska itse painelin lääkärin ja fysioterapeutin kautta kunto-ohjaajan puheille. Hän teki minulle saliohjelman, jota teen 3 x vko. Tähän lisäksi pilates, chiball, spinning yms. fiiliksen mukaan. Lähinnä siksi tuon kuntosalin esille, koska vaikka kuinka tein tunnollisen kotitreenin iltaisin. Tunninkin kerrallaan. Niin en saanut lihaksia kipeiksi, edes vatsasta. Vaikka mun lähtökunto ei mikään kaksinen olekaan, niin kyllä lihasvoiman kasvattaminen vaatii monipuolisesti käytettynä alkuunkin sen 20-40kg painoilla tekemisen. Ja kellään ei kotona ole mahista niin monipuolisesti jokaista lihasryhmää treenata.

Yleensä kunnilla on joku oma, edullisesti käytettävä kuntosali. Suosittelen lämpimästi. Aineenvaihdunta vilkastuu, kunto kohenee ja paikat ei krenaa kun on vahvat lihakset.

Myöhemmin palaan osittain lenkkeilyyn. Kunhan paino on pudonnut ja lihakset kunnossa. Tsemppiä!
 
"Juulia"
Jos sulla ei ole varaa mennä salille, suosittelen lämpimästi kahvakuulatreeniä. Tarvitset ainakin pari eri painoista kuulaa, mielellään ainakin 6/8kg ja 10kg alkuun, että treeni tuntuukin jossain. Siitä sitten painoa lisäten kun lihaskunto kasvaa. Youtubesta löytyy paljon videoita.

2 lihaskuntotreeniä viikossa kahvakuulalla on hyvä määrä ja siihen lisäksi aerobista, sykettä nostavaa treeniä 3 krt. Pelkkä kävely ei riitä, vaan ne kävelylenkit on sitten hyvää ekstraa kaikkeen muuhun. Onnistuuko hölkkä? Jos et ole paljon hölkkäillyt, voit kokeilla alkuun esim. 2 min hölkkää, 3 min reipasta kävelyä ja samaa toistaen. Jos sulla on kännykässä sellainen ajastin(?), voit sen laittaa piippaamaan sopivin väliajoin, niin ei tarvi kelloa tuijottaa. Sitten vähitellen kasvatat sitä juoksun osuutta ja vähennät kävely"taukoja".

Muista myös kehonhuolto, eli venyttelyt joka päivä ja lepopäivinä kävelylenkin jälkeen pidemmät venytykset.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Juulia";28069611]Jos sulla ei ole varaa mennä salille, suosittelen lämpimästi kahvakuulatreeniä. Tarvitset ainakin pari eri painoista kuulaa, mielellään ainakin 6/8kg ja 10kg alkuun, että treeni tuntuukin jossain. Siitä sitten painoa lisäten kun lihaskunto kasvaa. Youtubesta löytyy paljon videoita.

2 lihaskuntotreeniä viikossa kahvakuulalla on hyvä määrä ja siihen lisäksi aerobista, sykettä nostavaa treeniä 3 krt. Pelkkä kävely ei riitä, vaan ne kävelylenkit on sitten hyvää ekstraa kaikkeen muuhun. Onnistuuko hölkkä? Jos et ole paljon hölkkäillyt, voit kokeilla alkuun esim. 2 min hölkkää, 3 min reipasta kävelyä ja samaa toistaen. Jos sulla on kännykässä sellainen ajastin(?), voit sen laittaa piippaamaan sopivin väliajoin, niin ei tarvi kelloa tuijottaa. Sitten vähitellen kasvatat sitä juoksun osuutta ja vähennät kävely"taukoja".

Hei,

Kahvakuulan mä ostinkin tuossa kolmisen viikkoa sitten, ja olen kokeillut sitä pari kertaa. Kipeet on kyllä lihakset olleet vaikka ostinkin vain 6kg kuulan. Riittää siis alkuun mainiosti.

Hölkkä onnistuu varmasti juuri noin intervalleina, harvoin vain tulee harrastettua kun suurimmaksi osaksi on lastenvaunut mukana. Mutta otan harkintaan. Kotona teen myös intervalleja aamuisin ja toki joskus iltaisinkin.
 

Yhteistyössä