"Laiska" lapsi, mikä avuksi??

  • Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"kyllästynyt"
Siis tilanne on se, että lapsi on HIDAS. Kun on lähtö johonkin, koitan valmistella sitä hyvissä ajoin, kaikki on valmiina, että pukisi vaan päälle tms. Mutta on niin hidas syttymään että aina tulee kiire, aina saa hermostua ja hoputtaa, alkaa jo ärsyttää..

Monen monta kertaa neuvon ja ohjaan, sanon ja hoputan, puhun puhun puhun... ei vaikutusta. Kuulee muttei toimi tai sitten ei edes kuule kun touhuaa omiaan.

On sellainen haaveilija tyyppi. Me vanhemmat ollaan nopeita lähtijöitä kumpikin, en tiedä keneen tuo lapsi on tullut.. Oikein tahallaan hidastelee ja heittäytyy viime hetkellä hankalaksi.

Osaksi on siis kyse luonteesta, mutta toisaalta se on tahallista. Saa huomiota, ja jos olisi jostain omasta kivasta jutusta kyse - kyllä vauhtia riittäisi. Osaa siis olla reipas ja vikkelä tarvittaessa...siis omasta halusta.

Arkisista asioista on kuitenkin selvittävä, aamuiset kouluun lähdöt ym. Miten toimin lapsen kanssa jatkossa? Etten aina menettäisi hermojani..
 
"heh"
Mä aina jossain vaiheessa lopetan muistuttelun ja sanon kerran että kun olen itse valmis, me lähdetään. Jos sulla ei ole silloin vaatteet päällä lähdet ilman. Sanomisen jälkeen ihan oikeasti laitan itseni valmiiksi ja sitten lähdetään. Pari kertaa olen hoitoon vienyt yöpuku päällä. Sen jälkeen hetken taas muistaa pukeutua ihan omatoimisesti.
 
"heh"
Minä laittaisin lapsen aloittamaan valmistautumisen (esim. ulkovaatteiden pukemisen) hyvissä ajoin ennen toisia. Lähtö on miellyttävämpi myös hitaalle, jos kukaan ei hoputa koko ajan..
Ei toimi ainakaan meillä. Ihan sama kuinka aikaisin aloittaa mutta jos ei välillä muistuta mitä piti olla tekemässä niin ei vaan saa vaatteita päälle. Unohtuu haaveilemaan. Siksi vaatii välillä tuon tylyltä vaikuttavan puolipukeissa hoitoon -aamun.
 
[QUOTE="heh";22132589]Ei toimi ainakaan meillä. Ihan sama kuinka aikaisin aloittaa mutta jos ei välillä muistuta mitä piti olla tekemässä niin ei vaan saa vaatteita päälle. Unohtuu haaveilemaan. Siksi vaatii välillä tuon tylyltä vaikuttavan puolipukeissa hoitoon -aamun.[/QUOTE]

Juu, haaveilijoihin ei aina auta nämä hellemmät konstit ;) Päiväkotiryhmässä tämän tyyppisen pukijan pukeutumispaikan valitsen huolella, niin että häiriötekijöitä ja pukemishomman keskeyttäjiä ei ole ympärillä liikaa.. Meidän perheessä hitautta esiintyy keskimäisellä (ja miehellä:snotty:) -ja vain toisinaan- ja hänen kanssaan tuo etukäteispukeminen on ollut riittävä.
 
"heh"
Meidän tyttö kyllä kuulemma päikyssä pukeutuu ihan mallikelpoisesti ja omatoimisesti, tosin unohtuu katselemaan kavereiden touhuja ruokapöydässä ;) Toinen mikä on meillä viimeaikoina auttanut pukeutumisessa on se että tyttö saa itse valita vaatteet kaapista.
 
Fleur de la Cour
Minulla on sellainen hidas haaveilija-lapsi. Ahdistuu kiireestä ihan kauheasti ja lakkaa silloin vallan toimimasta. Se on osa hänen luonnettaan enkä sanoisi koskaan, että on tahallista, vaikka kyllä meilläkin kahden toimeliaan vanhemman hermoja koetellaan. Parhaimmaksi keinoksi olen havainnut selkeät rutiinit, kaikki valmiina ja samoissa paikoissa. Lisäksi nyt isompana pieni vastuun antaminen on ollut hyvä keino, esim. vaikka minulla on vapaapäivä niin en vahdi vieressä aamutoimia vaan luotan, että tekee ne vaaditussa ajassa ja selviytyy kouluunlähdöstä. Ja sitten sellaisina hetkinä kun kiirettä ei ole niin sallin hänen vaan olla, joskus tulee sitten niitä yöpukupäiviä kun ei vaan toimerru tekemään mitään, mutta mitäs siitä.
 
"kyllästynyt"
Kiitti vastauksista.
Täytynee jatkaa samaan malliin kuin ennen...ilman sitä hermostumista...
Ollaan annettu pojalle aikaa ja on myös laitettu ensimmäisenä pukemaan, mutta on silti se viimeinen.

Virtaa on kuin pienessä kylässä, mutta jostain syystä käytännön asiat ei jaksa yhtään kiinnostaa, kuten pukeminen, hampaanpesu tms.

Mutta kiva kuulla ettei olla ainoat, muillakin on samanlaista. :)
 
"Tuikku"
Heh, hyvä että mainitsit kyseessä olevan pojan... Muuten olisin luullut että olen itse kirjoittanut tekstisi! Mun eskarityttö on nimittäin ihan samanlainen. Tsemppiä meille näihin kiireisiin ja hitaisiin aamuihin! :)
 
Muumibuumi
Meillä poika unohtuu haaveilemaan/tekemään kaikkea muuta kuin pukemista. Muistuttamista saa kans tehdä monta kertaa. Paras hoputtaja tuntuu olevan se, kun sanon: "Nyt me myöhästytään".. Jostain syystä poika ei yhtään tykkää olla myöhässä, vaikkei tuo 3v sitä kunnolla edes ymmärrä..

Jos sen sijaan uhkailee sanomalla "Mä meen nyt".. Niin ei saa aikaiseksi mitään muuta kuin kauhean itkukohtauksen, jonka rauhoittumiseen menee vielä lisää aikaa, eikä pukeminen tosiaankaan sillä nopeudu..
 
"Lilja76"
Ihanaa kuulla että tätä on muillakin! Meillä melkein 5v tyttö on varsinainen hidastelun mestari. Ruokapöydässä haaveilee ja leikkii vaikka omilla sormillaan jos ei muuta keksi. Pukeutuessa hidastelee ja kertoo kaiken maailman tarinat siinä ohella niin että pukeminen jää.

Vaatii hivenen paljon hermoja varsinkin hoitoon lähdössä. Niin ja meillä ei ainakaan auta että antaa toisen tehdä rauhassa ajan kanssa. Silloin hän unohtuu leikkimään, lauleskelemaan, tms. Yritän selittää että eikö olisi mukavampi tehdä pakolliset hommat nopsaan niin pääsisi leikkimään, mutta ei auta. Hän tuntuu ihan tyytyväiseltä siihen että pukemiseen ja syömiseen menee tolkuttomasti aikaa. Mielestäni kyseessä on ainakin osittain huomion haku, vaikka kyllä perusluonnekin on hänellä rauhallinen & pitkäpiimäinen. ;)
 

Yhteistyössä